روش درمان آفتاب سوختگی و درمان آن

آفتاب سوختگی زمانی اتفاق رخ خواهد داد که پوست بدون محافظ در معرض تابش آفتاب واقع شود .آفتاب سوختگی در درجات نخستین خیلی نشانه خاصی ندارد ولی در صورتی که آفتاب سوختگی با نشانه هایی چون التهاب پوست همراه باشد، لازم است بدانید تاثیر آفتاب بر پوست زیاد بوده است، در آفتاب سوختگی احتمال دارد روی پوست خشک گردد و بخش سوختگی داغ بشود. در این مقاله به بررسی روش های مراقبت از پوست پس از آفتاب سوختگی و ۱۰ تکنیک درمان آفتاب سوختگی می پردازیم، با ما همراه باشید.

درمان آفتاب سوختگی

متأسفانه، جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی تنها راه این می باشد که به‌مدت زیادی در معرض نور زیاد خورشید قرار نگیریم، ولی جهت درمان آفتاب سوختگی و بهتر شدن وضعیت زخم‌های آن روش هایی وجود دارد. در ادامه به معرفی تکنیک هایی خواهیم پرداخت که به راحتی قابل اجرا می باشند و برطرف شدن آفتاب سوختگی را به صورت طبیعی ممکن خواهد ساخت.

انواع روش های درمان آفتاب سوختگی و مراقبت از پوست سوخته

نشانه های آفتاب سوختگی

مقدار آفتاب ‌سوختگی قادر خواهد بود از کم تا خیلی زیاد متغییر باشد. مقدار این عارضه به پوست و مدت زمان قرار گرفتن در  معرض نور خورشید بستگی خواهد داشت. این عارضه‌ دردناک، عامل خیلی مهمی در ایجاد سرطان پوست به شمار خواهد رفت. نشانه های این عارضه از شخصی به شخص دیگر فرق خواهد داشت. برخی اوقات آفتاب ‌سوختگی قادر خواهد بود موجب تاول گردد. نشانه های آفتاب‌سوختگی خفیف قرمزی پوست و درد می باشد.

احتمال دارد تا چند ساعت پس از سوختگی پوست با آفتاب قرمزی آن را متوجه نشوید. پس از حدود ۴ تا ۷ روز، پوست احتمال دارد دچار پوسته‌‌پوسته شدن گردد. نشانه های آفتاب‌ سوختگی شدید عبارتند از:

  • ایجاد  تاول در پوست
  • کم‌آبی بدن
  • کاهش تعادل الکترولیت بدن
  • عفونت
  • تب و لرز
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • ضعف

آفتاب ‌سوختگی قادر خواهد بود در کمتر از ۱۵ دقیقه اتفاق بیفتد. پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، پوست احتمال دارد در طول ۳۰ دقیقه قرمز شود، اما این مسئله اصولا ۲ تا ۶ ساعت زمان خواهد برد. درد پس از ۶ تا ۴۸ ساعت اتفاق خواهد افتاد. پوسته پوسته شدن پوست و خارش احتمال دارد تا چند هفته زمان ببرد.

جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی تنها راه این می باشد که به‌مدت زیادی در معرض نور شدید خورشید نباشیم.

چه موقعی جهت آفتاب سوختگی باید به پزشک مراجعه نماییم؟

در صورت وجود نشانه های عفونت ، حتما به پزشک مراجعه داشته باشید.

  • زیاد شدن درد و حساسیت
  • زیاد شدن تورم
  • ترشحات (چرک) از تاول

درمان‌  پوست آفتاب سوخته

اگر شما دچار آفتاب سوختگی شده اید، نگران نباشید. اگر چه همه آسیب‌های خورشید به پوست برگشت ‌پذیر نخواهد بود، با این وجود درمان‌های خیلی اثرگذاری جهت آفتاب سوختگی در دسترس می باشد.

انواع روش های درمان آفتاب سوختگی و مراقبت از پوست سوخته

پماد آنتی اکسیدان

لوسیون‌ها و کرم‌های موضعی دارای ویتامین C، E و رسوراترول انتخاب‌های خیلی خوبی جهت مقابله با آفتاب‌سوختگی می باشند. آنتی اکسیدان ‌ها دارای قابلیت نفوذ  خیلی بالا یی در پوست و ترمیم آن می باشند و تولید رادیکال‌های آزاد خطرناک را به سلول‌ های پوست کاهش می دهند. آنتی اکسیدان‌ها با سالم نگه داشتن پوست علائم پیری را نیز کمتر خواهند کرد.

لیزر

جوانسازی پوست با لیزر جایگزین لایه بردار‌های شیمیایی خواهد بود و درد کمتری را به وجود خواهد آورد، زمان بهبود بعد از آن کوتاه ‌تر می باشد و معمولا مقرون به صرفه ‌تر خواهد بود. بی ‌حسی موضعی پیش از درمان انجام میگیرد تا بیمار در طی لیزردرمانی راحت باشد. بخش مورد نظر ضدعفونی می گردد و پوشانده خواهد شد. متخصص لیزر را به صورتی ثابت به سوی نقص ‌های پوستی خواهد تاباند. بخش های بیرونی پوست به علت دریافت نمودن انرژی بخار خواهند شد و واکنش التیامی بدن تحریک می گردد.

در بیش تر موارد باید چند جلسه درمان انجام گیرد. قرمزی اولیه بعد از تقریبا یک روز رفع خواهد شد. نتایج بیش تر بعد از چند جلسه خود را نشان خواهد داد. هدف از جوان سازی پوست با لیزر جوان تر کردن و شاداب تر شدن پوست می باشد. بیمار باید توقع منطقی از درمان داشته باشد و بداند که لیزر درمانی نقص‌ها را کمتر خواهد کرد و آن ها را کاملا از بین نخواهد برد.

آی پی ال (IPL)

نور را در بازه ۴۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر به لکه‌ های صورت و مویرگ‌های قرمز می تابانند. آی پی ال جهت درمان آفتاب سوختگی و قرمزی پوست خیلی مفید می باشد. IPL کلاژن‌ سازی را نیز تا میزان زیادی تحریک خواهد کرد و خطهای ظریف پوست را کمتر می کند. در این درمان بیماران باید چهار هفته پیش از درمان و یک هفته بعد از درمان از نور خورشید اجتناب نمایند.

ژل خنک کننده پیش از درمان بر پوست اعمال می گردد، بعد از آن پالس ‌های نور از طریق دستگاه نوری به بخش های مورد نظر تابانده خواهد شد. بیماران حسشان را موقع درمان مثل مانند برخورد کش به پوست توصیف می نمایند. ورم یا داغی پوست بعد از درمان عادی می باشد. پوست به تدریج بهبود می یابد.

میکرودرم ابریژن

متخصص در تکنیک میکرودرم ابریژن پوست آسیب ‌دیده را از طریق خراش دادن برخواهد داشت. میکرودرم یک درمان غیرتهاجمی و غیرجراحی می باشد که در آن جهت برداشتن لایه‌ های رویی از سلول‌ های متراکم مرده از کریستال‌ های ظریف و مکش استفاده خواهد شد. این درمان موجب تولید الاستین و کلاژن تازه خواهد شد و پوستی  روشن ‌تر و درخشان ‌تر خواهید داشت.

پیشگیری از آفتاب‌ سوختگی

بهترین روش پیشگیری از آفتاب ‌سوختگی این می باشد که چگونگی مواجهه با نور خورشید را مدیریت نمایید. این امر شامل این موارد خواهد شد:

  • در مکان‌ هایی بنشینید که سایه بیش تری وجود دارد.
  • لباسی به تن کنید که همه بدن را بپوشاند.
  • با عینک آفتابی از چشم‌ هایتان مراقبت نمایید.
  • کلاهی بر سرتان قرار دهید که دارای لبه‌های پهن باشد.
  • در ساعت های گرم روز از خانه بیرون نروید.
  • از کرم ضدآفتاب با SPF 30+ استفاده نمایید و به صورت مرتب از ضد آفتاب استفاده نمایید.
  • از صورت، گردن، تنه و قسمت‌هایی از بدنتان که معمولا در معرض نور خورشید نیستند بیشتر محافظت کنید.