جلوگیری از پیری زودرس پوست

با افزایش سن و پیر شدن، فرایندهای داخلی بدن از جمله گردش سلول‌های پوستی و ترمیم و بهبودی اندام‌ ها کاهش پیدا می کند ‎ و ترمیم  دوباره آن طولانی ‌تر خواهد شد.

این اتفاق موجب خواهد شد نشانه های پیری مثل چین و چروک و خستگی به وجود بیاید.

این تغییرات احتمال دارد تعجب آور باشد در صورتی که زودتراز زمان معین اتفاق بیفتد؛ به همین دلیل به این وضعیت پیری “زودرس” گفته می شود.

اجتناب از تغییرات ناشی از پیری به صورت کامل امکان پذیر نمی باشد اما تکنیک ‎هایی وجود دارد که قادر خواهد بود علائم ‎ پیری را در بدنتان کمتر کند به ویژه در صورتی که پیش از آغاز و نزدیک شدن به این شرایط، این موارد رخ دهد ‎.

در این مقاله موارد اساسی که باید در نظر بگیرید، دلیل به وجود آمدن این وضعیت و روش های جلوگیری از آن را برای شما آورده ایم.

علائم پیر شدن زودرس پوست و جلوگیری از چروک شدن و پیری

علائم پیری زودرس

روند پیری در خیلی از افراد متفاوت می باشد اما نشانه های خاصی از پیری هست که اگر پیش از 35 سالگی متوجه آن‌ها گردید، “زودرس” به حساب می آیند.

لک های ناشی از نور مضرخورشید

لکه‌ های آفتاب، پیری و کبدی نیز اسم دارند ‎شوند. لکه‎ های مسطحی بر بر پوست شما می باشند که به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض آفتاب به وجود می آیند.

دستان چروک و بد فرم

با سپری شدن زمان، لایه ‌های بالایی پوست نازک خواهند شد و پروتئین‌های ساختاری (مثل کلاژن) کمتر می شوند. این کلاژن‌ ها به پوست فرم می دهند. در نتیجه احتمال دارد دستانتان پوست نازک با فرم بد و مستعد چین و چروک داشته باشند.

التهاب یا هایپرپیگمانتیشن  قفسه سینه

بسیاری از اشخاص با بالا رفتن سن، دچار تغییر رنگ سینه شان می شوند.

مانند لکه‌ های خورشیدی، این مناطق با رنگدانه‌های مختلفی قادر خواهند بود به علت آسیب سلول‌هایتان در برابر آفتاب به وجود بیایند.

خشکی یا خارش پوست

خشکی یا خارش پوست احتمال بیشتر رخ دهند به این علت که پوست نازک شده خیلی در معرض کمبود آب می باشد.

پوسته پوسته شدن

در حوالی 40 سالگی احتمال دارد متوجه گردید که پوستتان خشک و مستعد پوسته پوسته شدن می باشد.

چروک یا افتادگی

با نزدیک شدن به سن 30 سالگی، پوست تولید کلاژن را کمتر خواهد کرد ؛ کلاژن پروتئینی می باشد که به پوست فرم خواهد داد. کلاژن همان چیزی می باشد که به پوست شما کمک خواهد کرد تا حالت ارتجاعی داشته باشد و همراه با چاق و لاغر شدن، تغییرات جزئی داشته باشد.

با کاهش کلاژن در پوست، چروک و افتادگی به سادگی رخ خواهد داد. این اتفاق احتمال دارد اغلب در بخش های اطراف عضلات پر استفاده مثل پیشانی یا جاهایی که بیشتر در معرض آفتاب می باشند، مشاهده شود.

لکه های پوستی

در صورتی که لکه های ناشی از آفتاب را روی پوست خود مشاهده نمودید، به متخصص پوست مراجعه نمایید تا از مشکلات پوستی که احتمال است داشته باشید مطلع گردید. بعد از اینکه از مشکلات پوستی خود مطلع شدید، تغییراتی را که باید در شیوه زندگی خود ایجاد کنید بشناسید.

هر روز از کرم ضد آفتاب با 30 SPF استفاده کنید. با این کار پوستتان در برابر اشعه فرابنفش در امان خواهند ماند.

همچنین، تا جای ممکن، باید از قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب، خودداری کنید.

هرگاه بیرون از خانه قرار دارید، پوستتان را خوب بپوشانید تا لک های آن افزایش نیابد.

پیری و چروک پوست دست

در صورتی که دستانتان نحیف و پوست دستتان چروک می باشد و رگ های قابل مشاهده ای دارد، به صورت مرتب آن ها را مرطوب نگه دارید. شاید زمان آن باشد که محصولی تازه را امتحان نمایید که لایه های زیرین پوست را آبرسانی نماید. همچنین، بهتر است برای دست هایتان از ضد آفتاب با حداقل 30 SPF استفاده نمایید.

آب زیاد تری مصرف نمایید.

زمان دوش خود را کوتاه تر نمایید.

با آب گرم دوش بگیرید.

مرطوب کننده ای استفاده نمایید که با پوستتان مطابقت داشته باشد و قادر باشد خشکی آن را برطرف نماید. پوستتان را هر روز با آن مرطوب نمایید.

افتادگی و چین و چروک پوست

در صورتی که پوستتان افتاده است یا دارای چین و چروک می باشد، قادر خواهید بود چند کار انجام دهید:

مراقبت از پوست را با استفاده روزانه از ضد آفتاب با حداقل 30 SPF

استفاده از کلاه لبه دار و لباس های گشاد

معرض آفتاب قرار نگرفتن

ترک سیگار

از محصولات پوستی که دارای عصاره  چای سبز، ویتامین A، C، رتینوئیدها و آنتی اکسیدان ها می باشد استفاده نمایید.

در صورتی که تصمیم دارید از درمان ها استفاده نمایید، تکنیک هایی مانند بوتاکس یا ژل (فیلر) چین و چروک پوستتان را کمتر خواهد کرد.

علائم پیر شدن زودرس پوست و جلوگیری از چروک شدن و پیری

چگونه از پیری پوست جلوگیری کنیم؟

جهت مراقبت از پوست:

در سایه قرار بگیرید.

دست‌ها و گردنتان را بپوشانید.

از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.

حتی اگر نشانه های پیر شدن پوست را دارید، قادر خواهید بود با محافظت از آن در مقابل آفتاب، به پوستتان این فرصت را بدهید تا آسیب‌هایش را ترمیم نماید.

جهت برنزه شدن، از آفتاب استفاده نکنید

هر دفعه که پوستتان را برنزه می نمایید، آن را بیشتر در معرض پیری زودرس قرار خواهید داد.

لازم است بدانید که این تنها به آفتاب گرفتن مربوط نمی باشد. سولاریوم و دستگاه‌های برنزه کننده،  دارای تاثیری مشابه می باشند. تمام این دستگاه‌ ها با منتشر نمودن اشعه‌ فرابنفش (UV) فرایند پیر شدن را سرعت خواهند بخشید.

جهت در امان بودن از این اشعه ‌ها قادر خواهید  بود از کرم، روغن، اسپری یا دیگر محصولات برنزه کننده‌ استفاده نمایید.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن سرعت پیری پوست را چند برابر خواهد کرد! چین و چروک، کدر بودن پوست و رنگ پریدگی از آسیب ‌های پوستی ناشی از استفاده از سیگار می باشد.

افراد سیگاری که استفاده از سیگار را کاهش می دهند، خیلی وقت ها خودشان نیز می فهمند که پوست ‌شان سالم تر می شود.

اخم نکنید

اخم، خنده و تعجب ، ماهیچه‌های صورت را  دچار انقباض خواهد کرد. در صورتی که ماهیچه‌های خاصی به صورت فراوان استفاده گردند، خط‌ های مربوط به آن ماهیچه پر رنگ و ماندگار خواهند شد.

تغذیه‌ی سالم داشته باشید

بررسی‌ها نشان داده است که مصرف میوه‌ و سبزی‌ تازه موجب جلوگیری از پیری پوست خواهد شد. در صورتی که درصد زیادی از مواد غذایی دارای مواد قندی و کربوهیدرات چون نان، ماکارونی، برنج و … باشد، فرایند پیری پوست سرعت میگیرد.

ورزش کنید

ورزش  باعث تقویت گردش خون و سیستم ایمنی بدن خواهد شد. طبق مطالعات انجام گرفته، کسانی که اغلب روزهای هفته ورزش می ‌کنند، نسبت به همسالانشان دارای  پوست جوان ‌تری می باشند.

پوست خود را به آرامی بشویید

ساییدن پوست موقع شستشو آن را تحریک خواهد کرد. این تحریک ‌های پوستی به تدریج موجب پیری زودرس پوست خواه شد.

با شستن ملایم آرایش و آلودگی‌ ها از روی پوست پاک خواهند شد و پوست نیز تحریک نمی گردد.