فواید عالی آلوئه ورا که از لحاظ علمی ثابت شده

آلوئه ورا خواص زیادی دارد، ولی خواص آلوئه ورا که از لحاظ علمی ثابت شده می باشد شامل ترمیم زخم و سوختگی پوست، اجتناب از آسیب‌ های پوستی ناشی از خورشید، کمک نمودن به درمان افسردگی،‌ درمان زخم دیابتی و… می ‌شود.

فواید آلوئه ورا

ادعا‌هایی که در رابطه با خواص دارویی آلوئه ورا می‌شود بسیار زیاد است. برخی از این ادعا‌ ها از طریق تحقیقات علمی تائید و پشتیبانی می گردند درحالی ‌که بعضی دیگر این طور نمی باشند. در این مقاله به آن گروه از خواص آلوئه ورا خواهیم پرداخت که دارای پایه و اساس علمی می باشند.

فواید آلوئه ورا

سلامت لثه و دندان

یک تحقیق منتشر شده در  یک ژورنال دندانپزشکی عمومی نشان می دهد که آلوئه ورایی که در ژل دندان وجود دارد در مبارزه با پوسیدگی دندان‌ بسیار موثر می باشد. محققان امکان مبارزه با میکروب از طریق ژل دندان آلو‌ئه ورا را با این قابلیت در دو نوع خمیر دندان پر طرفدار مورد قیاس قرار داده اند. آن ‌ها متوجه شدند که ژل‌ های دارای این گیاه به همان مقدار خوب می باشند و در بعضی موارد حتی از بعضی خمیردندان ‌ها در کنترل نمودن باکتری‌ دهان و دندان اثر گذارتر هستند.

شیره‌ گیاه آلوئه ورا دارای آنتراکینون‌ها می باشد، ترکیباتی که به صورت فعال موجب بهبود یافتن و کم شدن درد به علت اثرات ضد التهابی می‌ شود. البته دانشمندان عقیده دارند که همه ژل ‌های دندان که بررسی شده ‌اند دارای شکل مناسبی از آلوئه ورا نمی باشند، فقط انواعی که دارای ژل تثبیت شده موجود در مراکز گیاهی هستند، اثر گذار هستند.

درمان یبوست

آژانس نظارت بر گیاهان دارویی آلمان، استفاده از آلوئه ورا برای درمان یبوست را تایید کرده است. استفاده روزانه ۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌ گرم شیره‌ این گیاه که اصولا به شکل مایع یا کپسول ‌های خوراکی روزانه به مدت 20 روز مصرف می گردند برای این هدف توصیه می‌ شود.

البته سازمان FDA  در سال 2000 دستور داد که اطلاعات مورد نیاز در مورد ایمنی و کارآیی محصولات گرفته شده از آلوئه ورا در دسترس نمی باشد، به همین علت در این کشور این محصولات جهت درمان شدن یبوست عرضه نمی ‌شوند.

فواید آلوئه ورا

درمان زخم پای دیابتی

مطالعه‌ای که در دانشگاه سینگاد هند انجام گردید و در مجله‌ بین ‌المللی «زخم» انتشار یافت، به توانایی آلوئه ورا در درمان نمودن زخم ‌ها پرداخت. آن ‌ها گزارش دادند که ژل به وجود آمده از کربوپول و آلوئه ورا، در قیاس با محصولات تجاری در دسترس، به طرز زیادی ممکن است موجب بهبود یافتن و بسته شدن زخم در موش ‌های دیابتی شود. نتایج این بررسی نوید بخش محصولی اثر گذار جهت درمان  نمودن زخم ‌های ناشی از دیابت می باشند.

خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی

آلوئه ورا به دلیل دارا بودن خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی به شکل موضعی روی پوست استفاده می گردد. محققان دانشگاه «لاس پالماس گرن کاناریا»، تحقیقی در این مورد انجام دادند و نتایج آن را در مجله‌ «Molecules» انتشار دادند. این تیم تصمیم گرفتند که مشخص نمایند که آیا عصاره‌ متانولی پوست برگ و گل آلوئه ورا قادر است تاثیرات مفیدی بر سلامت انسان داشته باشد یا نه. این محققان بر فعالیت ‌های آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی این عصاره تمرکز نمودند.

فواید آلوئه ورا

حفاظت در مقابل اشعه ماوراء بنفش

محققان دانشگاه پردیس جهانی کره جنوبی تصمیم گرفتند که مشخص نمایند که آیا عصاره‌ گیاه جوان آلوئه ورا، قادر است تاثیرات محافظت کننده در مقابل اشعه‌ فرابنفش داشته باشد یا نه. در واقع، آیا قادر است پوست را از تاثیر پیرکنندگی خورشید محافظت نماید؟

عصاره‌ شاخساره آلو‌ئه ورا از شاخه‌های یک ماهه تهیه می شود این در حالی است ‌که عصاره گیاه آلوئه ورا بالغ از شاخه‌های 3 ماهه تهیه می شود. در تحقیقاتی که در فیتوتراپی انتشار یافته است، نویسندگان به این نتیجه رسیدند که عصاره‌ شاخساره آلو‌ئه ورا امکان دارد بیش از عصاره‌ گیاه بالغ، از پوست در مقابل اشعه‌ های مضر خورشید حفاظت نماید.

محافظت در مقابل آسیب‌ های پوستی بعد از پرتو درمانی

در تحقیقی که در دانشگاه ناپل ایتالیا انجام گردید، پنج کرم موضعی متفاوت بر پوست بیماران مبتلا به سرطان سینه آزمایش شد. در این آزمایش تاثیر این کرم‌ ها در حفاظت از پوست مبتلایان به سرطان که تحت پرتودرمانی بودند، بررسی گردید. یکی از این کرم‌ ها دارای آلوئه ورا بود.

آن‌ها ۱۰۰ نفر بیمار را به ۵ دسته ۲۰ نفری تقسیم نمودند. هر کدام از آن‌ ها تحت درمان موضعی مختلفی قرار گرفتند. بیماران مصرف کرم تجویز گردیده را از 20 روز پیش از پرتودرمانی آغاز کردند و تا یک ماه پس از آن دو دفعه در روز از این کرم‌ ها استفاده نمودند. در طول این پروسه ۶ هفته‌ ای، شرکت‌ کنندگان تحت بررسی هفتگی پوست قرار گرفتند.

فواید آلوئه ورا

افسردگی، حافظه و یادگیری

نتایج یک تحقیق روی حیوانات که در مجله «Nutritional Neuroscience» چاپ شد، مشخص کرد که آلوئه ورا قادر است موجب کم شدن افسردگی و بهبود  یافتن حافظه در موش ‌ها بشود. دانشمندان بعد از انجام تحقیقاتی بر موش های آزمایشگاهی به این نتیجه رسیدند که: «آلوئه ورا موجب تقویت یافتن حافظه و یادگیری می گردد، همچنین افسردگی در موش ‌ها نیز کاهش می شود.» تحقیقات بیشتری نیاز است تا مشخص گردد که آیا انسان نیز قادر است از مزایای مشابه استفاده نماید شود یا خیر.

زخم‌ های سوختگی درجه دو

برخی از جراحان پلاستیک جهت درمان زخم‌ های سوختگی ، ژل آلوئه ورا را با کرم سولفادیازین نقره یک درصد مورد قیاس قرار دادند. آن ‌ها در نتایج این تحقیق که در مجله‌ انجمن پزشکی پاکستان انتشار یافت، اعلام نمودند که زخم‌ های سوختگی در میان بیمارانی که تحت درمان با آلوئه ورا گرفتند در قیاس با بیماران تحت درمان با سولفادیازین نقره یک درصد به مقدار خیلی زیادی سریعتر بهبود  یافته است.

کمک نمودن به بهبود سندروم روده‌ تحریک پذیر

یک تحقیق تصادفی در دانشکده‌ بیمارستان جورج در لندن، تاثیر آلوئه ورا بر سندروم روده‌ تحریک پذیر مورد بررسی قرار داد و نتایج آن در مجله بین‌المللی تمرینات بالینی انتشار پیدا کرد. در این آزمایش داده هایی که موجب پیش داوری شرکت کنندگان بگردد، در اختیار آنان قرار نگرفت. به یک دسته از بیماران در این بررسی، آلوئه ورا و به دسته دیگر دارونما داده شد. پس از سپری شدن ۳ ماه تفاوت زیادی در نشانه های اسهال این بیماران یافت نشد.