چین و چروک ها می توانند موقعی که به طور مداوم به شکل خطوط ریز یا شیارهای عمیق ظاهر می گردند،  به صورت پویا یا ساکن باشند، چین و چروک ها معمولا با افتادگی پوست و در گردن و صورت همراه می باشند.

چین و چروک ها در اثر تغییر فیبروبلاست در پوست با بالا رفتن سن ایجاد می شوند. بنابراین، ساخت کلاژن و الاستین کم می شود. پروتئین های موجود کلاژن و الاستین نیز می شکنند، بنابراین یک ماتریکس ساختاری ضعیف در پوست به وجود می آید.

علاوه بر این، مکان چربی تغییر می کند، که باعث افتادگی در دور خط فک، گونه ها و ابروها می گردد. در حالی که این رخ داد با بالا رفتن سن طبیعی می باشد اما خیلی از اشخاص در اوایل زندگی دچار چین و چروک می گردند که همان پیری زودرس است که به علل مختلفی رخ می دهد.

به وجود امدن چین و چروک به خصوص در سنین پایین ناراحت کننده است ولی درمان های متعددی جهت این مشکل  در دسترس است و اقدامات مراقبت از پوست نیز باعث کم شدن و درمان چین و چروک خواهد شد.

علل  ایجاد چین و چروک

عوامل زیادی در به وجود آمدن چین وچروک موثر می باشند:

افزایش سن: با تخریب فیبرهای کلاژن و الاستین، پوست با بالا رفتن سن پوست دچار چین و چروک خواهد شد.

حرکات صورت: حرکات متعدد مثل خنده، اخم و خمیازه های زیاد موجب انقباض عضلات صورت خواهد شد و چین و چروک هایی میان فیبرهای عضلانی به وجود خواهد آمد.

قرار گرفتن در معرض آفتاب: در مواجه آفتاب بودن در طولانی مدت و به صورت مداوم به اجزای ساختاری پوست آسیب زیادی  خواهد رساند، در نتیجه پیری پوست، تغییرات بافت و خطوط  روی پوست به وجود خواهند آمد.

مصرف سیگار: سیگار برای سلامتی خیلی مضر می باشد به این دلیل که موجب بالا رفتن غلظت رادیکال های آزاد در بدن خواهد شد. این رادیکال ها به پوست آسیب وارد خواهند کرد و علت اساسی پیری پوست می باشند. حالت مکرر لب در موقع سیگار کشیدن نیز باعث به وجود آمدن خطوطی در دور دهان می گردد.

استرس: استرس مقدار کورتیزول بدن را بالا می برد، و باعث می شود فرایند پیری پوست سریع تر شوند و موجب به وجود آمدن چین و چروک عمیق در پوست می گردد.

حالت خوابیدن: چگونگی خوابیدن تا مقدار خیلی زیادی بر پوست اثر گذار خواهد بود. هنگامی که وضعیت خواب شما را تحت فشار می گذارد یا پوست را دچار فشردگی می کند، امکان به وجود آمدن چین و چروک وجود خواهد داشت، به همین دلیل توصیه می شود به پشت بخوابید.

کمبود خواب: کمبود خواب با اثرگذاری بر pH پوست و کم کردن قدرت سلول های پوست در حفظ رطوبت، بر پوست بسیار اثرگذار خواهد بود، پس امکان به وجود آمدن چین و چروک را بالا می برد.

معنای چین و چروک های هر قسمت از صورت

دلایل ایجاد چین و چروک و معرفی انواع چین و چروک در سطح پوست صورت

1. خطوط افقی در پیشانی :

خطوط افقی پیشانی معمولا به عنوان “خط های نگران” معروف هستند ، دارا بودن این خطوط نشان گر این است که به میزان فراوانی دارای استرس هستید. آنها علامت این هستند که شما احتیاج به رفتن به تعطیلات و استراحت دارید.

این خطوط پیشانی به طور مستقیم به معده شما وصل هستند و امکان دارد علامتی از این باشد که شکر و چربی فراوان و آب کم استفاده می نمایید. در صورتی که دارای این خطوط در پیشانی هستید، احتیاج به تمرکز بیشتر بر تغذیه خود خواهید داشت.

2. خط ابرو :

وجود یک خط بین ابروها علامت این است که اندام های داخلی تان امکان دارد ضعیف باشند. این خط به طور ویژه به کبد وصل می شود. خوراکی های خاصی باعث سلامت کبد می شوند از جمله: سبزیجات ، میوه ها و دانه های کامل.

در صورتی که این خط ها در قسمت راست ابروهای شما قرار دارد، قادر خواهید بود با کاهش مصرف قهوه و غذا های پر نمک، با مشکل کبد خود مبارزه نمایید. طبیعی است، در صورتی که در معرض مشکلات خیلی زیادی کبد می باشید، باید به پزشک مراجعه نمایید.

3. خط پل بینی:

بعضی از افراد دارای چین و چروک در کل پل بینی می باشند، این خط یعنی شما به آلرژی فصلی و غیر فصلی مبتلا می باشید. به صورت عجیبی، این خط نیز ممکن است به میل جنسی شما وصل باشد. در صورتی که دارای یک خط روی پل بینی باشید، امکان دارد است میل جنسی پایین تر از مقدار عادی داشته باشید و این بر روی زندگی عاشقانه شما اثر گذار خواهد بود.

4. پنجه کلاغی :

یکی از معمول ترین خطوط روی صورت، پنجه کلاغی می باشد در صورتی که قبل از این اسمش را نشنیده اید، بد نیست بدانید که این ها خطوط ریزی دور چشم می باشند. خطوط پنجه کلاغی می توانند علامتی باشند که شما با همه چهره تان لبخند می زنید، همچنین ممکن است به دید شما ارتباط داشته باشد.

در صورتی که شما برای دیدن گوشی، تلویزیون یا صفحه کامپیوتر، چشم خود را تنگ می کنید، در این صورت امکان دارد باعث عمیق تر شدن این خطوط شوید. علاوه بر این، خطوط پنجه کلاغی به اندام هایی مثل معده، کلیه و کبد وصل است و امکان دارد علامتی از ضعیف بودن اندام ها و احتیاج رعایت رژیم غذایی سالم باشند.

دلایل ایجاد چین و چروک و معرفی انواع چین و چروک در سطح پوست صورت

5. خطوط زیر چشم :

برای همه ما اتفاق افتاده است که زمان هایی را به اندازه کافی نخوابیده ایم و این باعث شده است چشمانمان پف کند ولی پف زیر چشم نیز به کلیه های ما مرتبط می باشد. این پف ها امکان دارد نشان دهنده کلیه ضعیف باشند که میوه ، سبزیجات و میزان فراوانی مایعات احتیاج دارد.

شما به صورت طبیعی می توانید با یوگا و ماساژ، با این مسئله مبارزه نمایید ؛ در صورتی که این به یک مشکل حاد تبدیل گردد، حتما تحت نظر یک پزشک قرار بگیرید.

6. نازک شدن پوست گونه:

نازک شدن گونه ها ، و یا  ایجاد لکه ها یا تغییر رنگ گونه، امکان دارد به دلیل این باشد که چیزی عمیق تر در درون بدن در حال رخ دادن است. نازک تر شدن پوست امکان دارد علامتی از مشکلات گوارشی باشد، شما باید رژیم غذاییتان را مجددا ارزیابی نمایید،  لکه ها، قرمز شدن، و یا عوض شدن رنگ گونه ها می تواند  به دلیل مشکلی در ریه باشد.

7.چین و چروک های اطراف دهان:

خیلی از افراد دارای خطوط عمودی در اطراف دهان خود می باشند. این بخش از دهان به روده بزرگ مرتبط می باشد. در حالی که سلامت روده ها ممکن است برای خیلی ها اهمیتی نداشته باشد، اما خیلی مهم است.

مصرف فیبر، ویتامین D، ورزش و استفاده از فراوان از مایعات، روش های ساده و مناسبی برای ارتقا دادن سلامت روده می باشد.

8 خط خنده :

خط خنده، قطعا دارای دو معنی متفاوت می باشد، در صورتی که شما شخصی هستید که مدام در حال خندیدن است، امکان دارد دارای خط خنده عمیق خنده باشید در این مورد، به خندیدن خود ادامه بدهید و از آن خجل نباشید با این وجود، در صورتی که شما فکر می کنید که خنده دلیل ایجاد این خطوط نیست، امکان دارد این نشانه ای از پانکراس ضعیف باشد. بعضی از خوراکی های که باعث سلامت پانکراس می گردند، عبارتند از، گیلاس، انگور و سیر. پس حتما سعی کنید این خوراکی ها را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید.

9. خط لب بالا:

همه افراد دارای خطوط عمودی در بخش بالایی لب نیستند ولی در افرادی که از سیگار زیاد استفاده می کنند، این خطوط بیشتر وجود دارد. سیگار یکی از دلایل ایجاد خطوط لب بالایی است و این بخش به طحال نیز وصل می باشد.

برای مبارزه با مشکل طحال، تلاش کنید در رژیم غذایی خود از سبزیجاتی چون اسکواش، رابین و هویج استفاده نمایید ؛ وعده های غذاهای کوچک و مکرر نیز برای سالم ماندن طحال بسیار خوب هستند.