خواص اسفناج

اسفناج یکی از انواع گیاهان یک ساله می باشد که دارای ساقه و برگ های لطیفی است. اسم علمی اسفناج در زبان انگلیسی Spinacia oleracea  می باشد. اسفناج دارای کاروتنوئید های مفیدی مانند لوتئین و گزانتین می باشد که این کاروتنوئید ها موجب از بین رفتن رادیکال های آزاد در بدن می گردند.

بعضی مطالعات نشان داده است که سبزیجاتی مانند اسفناج قادر هستند با سرطان هایی مثل دهان ، معده و مری مقابله کنند. بیشتر مردم فکر می کنند اسفناج حاوی میزان زیادی آهن است که این تصور کاملا غلط است زیرا در هر ۱۰۰ گرم فقط دارای ۲/۷۱ میلی گرم اهن وجود دارد.

اسفناج به علت اینکه دارای اسید اکسالات می باشد موجب می شود بدن قادر نباشد مواد معدنی را جذب نماید و همین مسئله باعث می شود بر خلاف تصور مردم به عنوان یک منبع عالی آهن استفاده نشود.

خوب است بدانید اسفناج منبع مغذی از فیبر است و تقریبا دو برابر سایر سبزیجات دارای فیبر می باشد. فیبر موجود در اسفناج علاوه بر هضم بهتر موجب جلوگیری نمودن از یبوست نیز می گردد.

از دیگر فواید فیبر موجود در اسفناج می شود به این مورد اشاره نمود که فیبر موجود در اسفناج قادر است قند خون را پایین نگه دارد و با احساس سیری که به شخص مصرف کننده می دهد موجب جلوگیری از پرخوری گردد.

اسنفاج دارای ویتامین C ، ویتامین E ، سلنیوم ، منگنز و بتاکاروتن می باشد که همه این ها از آنتی اکسیدان های مفید برای بدن به حساب می آید. این آنتی اکسیدان ها قادر است با پوکی استخوان مقابله نمایند ، همچنین می توانند بدن فرد را از فشار خون بالا و گرفتگی رگ ها محافظت نمایند.

اسفناج گیاه پر فایده و مفیدی می باشد و خواص خیلی زیادی دارد که تمام این خواص را نمی شود به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین علت خلاصه ای از خواص این گیاه ارزشمند را برای شما جمع اوری کرده ایم. جهت شناخت بیشتر اصلی ترین خواص اسفناج در ادامه با ما همراه باشید.

خواص اسفناج

فواید اسفناج برای پوست

اسفناج یک ضد آفتاب طبیعی است

اسفناج دارای میزان زیادی ویتامین B است که مصرف آن موجب می شود به عنوان یک ضد آفتاب قوی و طبیعی از پوست شما مراقبت نماید. محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر نور خورشید علاوه بر اینکه از پوست در برابر آفتاب سوختگی مراقبت می کند، موجب جلوگیری از مبتلا شدن به سرطان پوست نیز می شود.

روشن تر شدن پوست با اسفناج

خوب است بدانید اسفناج قادر است موجب سفید تر شدن پوست صورت بشود. اسفناج دارای از ویتامین K و فولات می باشد. ویتامین K  و فولات موجب از بین رفتن لکه های پوستی و روشن تر شدن پوست صورت خواهند شد. توصیه ما این است اگر در پی پوستی شفاف و درخشان می باشید حتما اسفناج را در فهرست غذایی خود قرار دهید.

درمان نمودن آکنه و جوش صورت با اسفناج

جهت درمان نمودن آکنه و جوش های صورت می توانید به دو شکل از اسفناج استفاده نماید. مصرف آب اسفناج جهت رفع جوش و آکنه خیلی مفید می باشد ، ضمن اینکه جهت از بین بردن آکنه و جوش قادر خواهید بود از اسفناج به شکل موضعی نیز استفاده نمایید. یکی دیگر از تکنیک های موثر جهت از بین بردن جوش های صورت استفاده از ماسک اسفناج می باشد. برای این هدف آب اسفناج را به شکل ماسک بر پوست صورت خود بمالید و بعد از گذشت 30 دقیقه با آب سرد بشویید.

طراوت پوست با اسفناج

یکی از خواص مهم استفاده از اسفناج این است که قادر است موجب تخریب رادیکال های آزاد موجود در بدن گردد. این رادیکال ها موجب می شوند پوست صورت خیلی زودتر از حالت معمول پیر گردد. اسفناج دارای آنتی اکسیدان هایی می باشد که می توانند رادیکال های آزاد را از میان ببرند.

خواص اسفناج برای کبد

مطالعات اخیر پژوهشگران مشخص کرده است سبزیجاتی مانند اسفناج که دارای  یک برگ سبز هستند جهت سم زدایی و پاکسازی کبد بسیار مناسب می باشند و در برخی مواقع می قادر خواهند بود برای درمان کبد چرب نیز استفاده شوند. علاوه بر این اسفناج حاوی میزان مناسب آنتی اکسیدان ، آب و کربو هیدرات می باشد که برای سلامت کبد مفید می باشد.

اسفناج دارای مقادیر زیادی از کلروفیل که یک نوع رنگدانه سبز است می باشد که این رنگدانه ها به فرایند پاکسازی کبد از سم ها کمک می نماید. تقریبا بیش تر سبزیجات برای کبد مفید می باشند اما اسفناج با داشتن بیش ترین غلظت کلروفیل اثر زیاد تری روی پاکسازی کبد دارد.

خواص اسفناج

رشد بیش تر مو با مصرف اسفناج

اسفناج علاوه بر اینکه برای پوست خیلی مفید می باشد برای موها نیز مفید است. اسفناج علاوه بر پتاسیم ، منیزیم ، کلسیم و اسیدهای چرب امگا ۳ دارای ویتامین B ، ویتامین E است. این ویتامین ها برای تقویت نمودن ریشه و رشد موهای سر بسیار لازم هستند که همه آن ها در اسفناج جمع شده اند.

رفع سرماخوردگی و آنفولانزا به وسیله اسفناج

استفاده اسفناج موجب جذب مقدار زیادی از ویتامین A و ویتامین C در بدن می گردد. این ویتامین ها جهت تقویت و سلامت سیستم دفاعی بدن خیلی مفید می باشند. بیماری هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی موجب تضعیف سیستم دفاعی بدن می گردند که با استفاده از اسفناج می توانید علاوه بر تقویت نمودن سیستم دفاعی بدن این بیماری های را نیز درمان نمایید.

جلوگیری نمودن از پوکی استخوان

خوب است بدانید اسفناج برای اجتناب از پوکی استخوان و مقاوم شدن استخوان ها نیز خیلی  مفید است. اسفناج دارای مقادیر مناسبی از کلسیم می باشد که از پوکی استخوان جلوگیری کند ، ضمن اینکه ویتامین K موجود در اسفناج نیز جهت مقاوم شدن و سلامتی استخوان ها نقشی اساسی دارد.

خواص اسفناج

رفع و پیشگیری از یبوست

اسفناج دارای میزان غنی از فیبر می باشد که برای دستگاه گوارش خیلی مفید است. فیبر موجود در اسفناج موجب منظم تر کار کردن روده ها می گردد و به همین علت می تواند موجب مشکلات گوارشی و بیماری هایی مانند یبوست گردد.

ضمن اینکه اسفناج جهت درمان یبوست نیز خیلی مفید می باشد. برای درمان یبوست کافی است یک قاشق غذاخوری آب اسفناج خام را با یک قاشق آب ولرم مخلوط نمایید و دو دفعه در روز بنوشید تا یبوست شما برطرف گردد.

منع مصرف اسفناج

اسفناج فواید خیلی زیادی دارد ولی باید به این موضوع دقت داشت که برای خیلی از افراد نیز مفید نمی باشد و بعضی از بیماران قادر نیستند بدون مشورت نمودن با پزشک اسفناج استفاده کنند. کسانی که دارای بیماری ورم مفاصل ، سنگ کلیه و سنگ مثانه هستند حتما پیش از مصرف اسفناج باید با پزشک خود مشورت نمایند.