گیاه خردل

خردل یک سبزی چلیپایی همه ‌کاره می باشد که از گروه براسیکا محسوب می شود و مانند کلم بروکلی و کلم است. گیاه خردل بومی مناطق اروپا می باشد و ازجمله محصولات اولیه رشد یافته در این منطقه به شمار می رود. ولی هزاران سال است که گیاه خردل در آفریقای شمالی و آسیا نیز کشت می گردد. حتی در میان یونانیان باستان و رومیان نیز خیلی پر طرفدار است.

هم اکنون خردل در بیش از 21 کشور مثل کشورهای اروپا، نپال، کانادا، اوکراین و هند به شکل عمده کشت می گردد. استفاده از خردل با دارا بودن عطر و طعم و طبیعت درمانی خیلی مفید می باشد و حجم فراوانی از آن در تمام دنیا در طی یک سال مصرف می گردد.

انواع خردل

خردل یک گیاه چند وجهی می باشد و دارای چند نوع گوناگون می ‌باشد. سه نوع از اصلی ترین انواع خردل شامل خردل سفید ، خردل سیاه و خردل قهوه‌ای هستند که طرفداران بیشتری نسبت به دیگر خردل‌ ها دارا می باشند و به شکل تجاری کشت و برداشت می گردند. در بین این سه نوع نیز خردل سفید (که به آن خردل زرد نیز گفته می شود) طعم بهتری دارد و به صورت معمول در تهیه چاشنی معروف یعنی سس خردل استفاده می گردد. خردل سیاه نیز به علت رایحه و عطر قوی پر طرفدار می باشد. خردل قهوه ‌ای که جهت تهیه خردل دیژون نیز کاربرد دارد،  دارای طعم تندی می باشد و به همین علت اغلب در غذا های هندی که طرفدار طعم تند می باشند استفاده می شود.

گیاه خردل چیست و چه فوایدی برای سلامت بدن دارد؟

حقایق تغذیه‌ای درباره خردل

خردل به وسیله اجزای گوناگون خوراکی طیف وسیعی از ترکیبات مفید را دارا می باشد. طبق تحقیقات صورت گرفته، دانه خردل مملو از مواد معدنی مثل کلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم می باشد. همچنین منبع عالی از  ویتامین A در رژیم غذایی را دارا می باشد. سبزی خردل، یا برگ خردل، منبع خیلی خوب  از مواد معدنی ازجمله پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فسفر می باشند. علاوه بر دوز سالم فیبر غذایی، دارای ویتامین ‌های A، K و C و همچنین فولات است.

روغن خردل از دانه خردل گرفته می شود. یک قاشق غذاخوری روغن خردل اصولا دارای 124 کالری می باشد که اگرچه کالری فراوانی را دارا می باشد ولی به علت وجود اسید های چرب امگا 3 برای قلب مفید می باشد. اسید های چرب امگا 3 فقط در مواد غذایی مثل گردو و ماهی یافت می شود. پس روغن خردل نیز یکی از منابعی می باشد که ممکن است در این زمینه زیاد به آن دقت نشود.

فواید خردل برای سلامتی

سایر مواد مغذی با ارزشی که در قسمت ‌های مختلف گیاه خردل وجود دارد مثل دانه ‌ها، برگ‌ ها و روغن این گیاه در مجموع میزان زیادی از فواید سلامتی را با عطر و طعم خاص ارائه خواهد داد. ما در این مقاله  کاربردهای گیاه خردل برای مصرف های درمانی خواهیم پرداخت و شکل درست ‌تر آن را  مورد بررسی قرار خواهیم داد:

برطرف نمودن نشانه های پسوریازیس

دانه‌های خردل ریز در مقابل پسوریازیس که یک نوع اختلال خود ایمن التهابی در پوست می باشد مؤثر است. تحقیق انجام شده توسط یک تیم از محققان چینی ثابت کرده است که از اثربخشی دانه این گیاه به ‌عنوان یک ضد التهاب و قسمتی از درمان ‌های پسوریازیس در به‌ صورت علمی استفاده می گردد. طبق این مطالعه، استفاده از این دانه ‌ها باعث تحریک فعالیت آنزیم ‌های مفید می شود که قادر خواهد بود اقدامات بهبودی علیه لژیون‌ های منتج به پسوریازیس را تشویق نماید.

گیاه خردل چیست و چه فوایدی برای سلامت بدن دارد؟

بهبود درماتیت

درماتیت پوستی نوع از عارضه ‌های مزمن پوستی می باشد. دانه خردل تاثیر درمانی و مسکن جهت درماتیت تماسی می باشد. درماتیت تماسی وضعیتی می باشد که در اثر تماس پوستی با ماده حساسیت ‌زا، پوست دچار خارش خواهد شد. یک تحقیق حیوانی که در مجله University of Southern Medical انتشار یافته است، حاکی از آن می باشد که استفاده از دانه خردل باعث بهبود نشانه های مرتبط با درماتیت تماسی مثل ترمیم بافت ‌ها و کاهش تورم می گردد. با این ‌حال، جهت اطمینان یافتن از کار آیی آن در افراد، تحقیقات بیشتری نیاز می باشد.

بهبود سلامت قلب و عروق

دانه این گیاه منبع عالی از آنتی ‌اکسیدان ‌ها مثل کامفرول، کاروتنوئید ها و ایزورهامنتین و دیگر ترکیبات لازم می باش  که به بدن در مقابل هر نوع آسیب و بیماری کمک خواهد نمود. این فلاونوئید ها امکان دارد به کاهش ریسک بیماری‌ های کرونر قلب نیز کمک نمایند.

روغن خردل که از این دانه‌ های خردل به دست می آید مثل روغن زیتون، به‌عنوان گزینه بهتری نسبت به دیگر روغن‌ های پخت ‌و پز برای قلب در نظر گرفته شده است. نتایج یک تحقیق تصادفی نشان داده است که موقعی که به بیماران مبتلا به مشکلات قلبی جدی و مشکوک به حمله قلبی روغن خردل  به میزان متوسط ​​داده شده است، آن‌ ها نتایج مثبتی را در در باره کم شدن میزان آریتمی قلبی، کاهش بزرگی بطن و درد قفسه سینه در ارتباط با آن، تجربه نموده اند. فواید مراقبت از قلب روغن خردل امکان دارد به علت وجود اسید های چرب امگا 3 در ترکیبات این دانه خوشبو است.

رفع اختلالات تنفسی با خردل

دانه خردل اغلب به علت تاثیرات درمانی در مقابل سرماخوردگی و سینوس استفاده می شده است. در اصل این گیاه یک ماده ضد احتقان خیلی قوی می باشد که باعث پاک‌ سازی مخاط در مجاری تنفسی ما خواهد شد. همچنین برای همه سنین ، به‌عنوان یک درمان عالی با خود این گیاه از دانه آن یا روغن آن جهت درمان طیف گسترده ای از بیماری ‌های مرتبط با سینوس بهره می گیرند.

پیشگیری از سرطان

پیشگیری از سرطان یکی از فواید خردل می باشد. دانه‌ های گیاه خردل دارای میزان فراوانی از فیتونوترینت‌ ها به اسم «گلوکوزینولات‌» می باشند. گلوکوزینولات ‌ها در پیشگیری از سرطان‌ هایی مثل سرطان مثانه، روده بزرگ و دهانه رحم اثر گذار خواهند بود. گلوکوزینولات‌ ها از طریق آنزیم «میروسیناز» که در خردل  وجود دارد تجزیه و به «ایزوتیوسیانات» تبدیل خواهند شد. مطالعات فراوانی از فواید ضدسرطانیِ ایزوتیوسیانات ‌ها در دست می باشند. این ترکیبات از رشد سلول‌ های سرطانی ممانعت خواهد کرد و از تشکیل تومورهای بدخیم خودداری می کند. فواید ض دسرطانیِ دانه‌ خردل باعث بالا رفتن سطح گلوتاتیون خواهد شد و بدون اثرگذاری بر سلول ‌های عادی، به «آپوپتوز» کمک خواهد کرد. آپوپتوز مرگ برنامه‌ ریزی ‌شده‌ سلول‌ می باشد که انجام‌ نشدن آن قادر خواهد بود باعث بروز سرطان گردد.

گیاه خردل چیست و چه فوایدی برای سلامت بدن دارد؟

ارام شدن درد ها

تسکین دردهای ناشی از فلج اندام‌ ها، روماتیسم و دیگر درد های عضلات از خواص خردل می باشند.

ترکیب های تهیه ‌شده از دانه‌  خردل در درمان دردها و درمان اسپاسم اثرگذار می باشند. ضماد خردل با فواید ضد درد خود باعث آرام شدن درد های ناشی از فلج اندام‌ ها، آرام شدن درد روماتیسم و دیگر دردهای عضلات می‌شود. البته ضماد خردل فواید گرمازایی می باشد و احتمال دارد استفاده‌ مستقیم از آن باعث ایجاد تاول پوستی خواهد شد. پس بهتر است میان ضماد و پوست یک تکه پارچه بگذارید.

دفع سموم

دانه‌ی خردل مثل داروهای استفراغ‌ آور عمل می کند و قادر است از بدن در مقابل سموم مراقبت نماید. عصاره‌ی به دست آمده از دانه‌ خردل در پاک ‌سازی نمودن بدن از سموم بسیار تاثیر گذار می باشد. این خصوصیت در زمان مسمومیت ناشی از مواد مخدر یا مصرف فراوان مشروبات الکلی خیلی مهم می باشد.

درمان درماتوفیتوز

یا همان کچلی یا قارچ پوستی یک بیماری پوستی مشترک میان انسان و حیوان می باشد که از طریق قارچ‌ هایی به نام «درماتوفیت» ایجاد می گردد. دانه‌ خردل با فواید ضدباکتری که دارد، به درمان زخم ‌های ناشی از درماتوفیتوز کمک خواهد کرد. جهت درمان درماتوفیتوز اول پوست خود را با آب گرم شست  و شو دهید، بعد از آن خمیر خردل را بر محل مورد نظر بگذارید.

مراقبت از پوست و مو

یکی از فواید خردل کمک نمودن به سلامت پوست و مو می باشد. جوشاندن برگ حنا با آب و کمی خردل، آن را به دارویی سالم جهت رشد مو تبدیل خواهد کرد. همچنین قادر خواهید بود دانه‌ خردل را در روغن کنجد یا نارگیل حرارت دهید و بعد آن را صاف‌ نمایید. روغن به دست آمده به درمان آکنه و شفافیت پوست خیلی زیاد کمک خواهد کرد.

فواید درمانی برای اعصاب

گیاه خردل دارای فواید گرمازایی می باشد و برای کسانی که مبتلا به آسیب ‌های عصبی می باشند مفید خواهد بود. خردل قادر است با تحریک نمودن تکانه‌ های عصبی و تقویت کردن اعصاب به فرایند درمان کمک نماید.

کنترل دیابت

کمک به کنترل دیابت از خواص خردل محسوب می گردد.

کمک به کنترل دیابت از فواید خردل می باشد. برگ خردل درمانی اثرگذار برای بیماران دیابتی می باشد. خاصیت آنتی اکسیدانی گیاه خردل قادر خواهد بود تاثیرات مولکول ‌های آزاد اکسیژن را خنثی و از آسیب ‌های ناشی از استرس اکسیداتیو در اشخاص دیابتی جلوگیری نماید. تحقیقی نشان خواهد داده است که، روغن خردل در کاهش سطح پروتئین ‌های گلیکوزیله و گلوکز سرم مؤثر است. خردل به کاهش پراکسیداسیون چربی‌ ها و افزایش متابولیسم گلوکز کمک خواهد کرد.

بهبود اسپاسم های عضلانی

شما قادر خواهید بود از خردل جهت برطرف نمودن فوری هر اسپاسم عضلانی استفاده نمایید، چه این اسپاسم در کمرتان بوده باشد و چه شانه‌ ها. خردل زرد قادر خواهد بود  عصب‌ های دهان‌ را تحریک نماید که در نتیجه باعث خواهد شد عصب‌ هایی را که باعث گرفتگی گردیده اند تحت تاثیر قرار دهد.

خردل منبع عالی از پتاسیم و کلسیم نیز می باشد که دو ماده‌ی مغذی خیلی مهم و مورد نیاز جهت حفظ استخوان و مفاصل و عضلات هستند. یک قاشق خمیر خردل را میل نمایید و سپس یک لیوان آب به دنبال ان بنوشید. این کار را هر روز تکرار کنید تا اسپاسم‌ شما برطرف گردد.

بهبود حملات آسم

جهت تسکین فوری حمله‌ آسم، روغن خردل یکی از عالی ترین روش هایی می باشد که قادر خواهید بود در خانه از آن کمک بگیرید. روغن خردل دارای ترکیبات متعددی می باشد که قادر خواهند بود التهاب و عفونت را در بدن مهار نماید.

روغن خردل قادر خواهید بود به باز کردن روش های هوایی کمک نماید و عملکرد ریه‌ها را بهبود بدهند و در نتیجه تنفس را آسان‌تر کنند. یک قاشق چایخوری روغن خردل را با کمی کافور گرم کنید و اجازه دهید خنک شود، سپس به آرامی آن را روی قفسه سینه و بالای کمر ماساژ بدهید. این کار را روزی دو تا سه بار انجام دهید تا نشانه های آسم تسکین یابد. همچنین قادر خواهید بود از دانه‌های خردل یا  روغن آن تا جایی که ممکن است در پخت و پزتان استفاده نمایید.

برطرف نمودن بوی ناخوشایند دهان

خردل درمانی آسان و اثرگذار جهت برطرف نمودن بوی بد دهان به شمار می رود. بوی تند سس خردل قادر خواهد بود بوی بد دهان را پوشش بدهد.

یک قاشق سس خردل را در دهان قرار دهید و یک دقیقه آن را در دهانتان بچرخانید و بعد از آن تف کنید. سپس یک قاشق سس خردل را میل کنید و در اخر دهان خود را کاملا با آب شست وشو دهید. هر وقت نیاز باشد از این راهکار استفاده نمایید.

رفع ریفلاکس

سس خردل زرد برای درمان برگشت اسید معده بسیار اثرگذار است چون قادر خواهید بود اسید معده را خنثی کند. همچنین محتوای سرکه‌ موجود در این سس به کاهش pH اسید معده کمک خواهد کرد و از این رو مشکل معده را خیلی زود تسکین خواهد داد.

یک قاشق سس خردل میل کنید و سپس یک لیوان آب بنوشید. این کار را هر اندازه که نیاز باشد تکرار نمایید تا ریفلاکس ‌تان رفع گردد.

هشدار: در صورتی که سس خردل موجب شدید شدن سوزش معده‌تان گردد، این روش را متوقف نمایید.

تقویت استخوان ‌ها و دندان‌

مقدار خیلی کمی خردل هم قادر خواهد بود کمک خیلی زیادی به حفظ سلامت دندان‌ و استخوان‌ ها بکند.

مواد مغذی گوناگون موجود در خردل زرد مثل فسفر، منگنز و منیزیم جهت سلامت استخوان‌ ها و دندان‌ خیلی مفید می باشند. مثلا کلسیم برای ساختن استخوان‌ ها و حفظ قدرت آن ها و برای حفظ دندان‌ ها لازم می باشد. پایین بودن مقدار کلسیم بدن قادر خواهد بود اثر منفی بر سلامت دندان‌ ها و استخوان بگذارد.

درمان شب ادراری

شب ادراری مشکلی خیلی اذیت کننده می باشد که قادر خواهید بود با خردل زرد آن را برطرف نمایید. همچنین در صورتی که دچار عفونت مجاری ادراری می باشید، خردل کمک فراوانی به شما خواهد کرد.

دانه‌ های خردل زرد برشته شده را آسیاب کنید تا پودری به دست بیاید. نصف قاشق از این پودر را با یک فنجان شیر ترکیب نمایید و این نوشیدنی را هر شب، یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب به کودک‌ خود بدهید. این کار را هر شب انجام دهید تا مشکل شب ادراری تان رفع گردد .

چند نکته درمورد مصرف خردل

  • سس خردل زرد، سدیم فراوانی دارد پس در مصرف آن اعتدال را رعایت نمایید.
  • در صورتی که دچار هر بیماری قلبی می باشید، از مصرف سس خردل خودداری نمایید.
  • در استفاده از این چاشنی زیاده روی ننمایید به این دلیل که امکان دارد مشکلات گوارشی را به وجود  آورد.
  • خردل،  دارای طبیعتی گرم می باشد و قادر خواهد بود دمای بدن را زیاد کند، پس این نیز دلیلی دیگر جهت حفظ اعتدال در مصرف خردل می باشد.
  • خودتان در خانه هم قادر خواهید بود سس خردل را تهیه نمایید و با ادویه‌ هایی مثل فلفل، سیر و یا پاپریکا و مقداری نمک  آن را طعم دار نمایید.
  • روغن خردل را با عصاره‌ خردل با هم متفاوت می باشد.
  • روغن خردلی که دارای روغن خشخاش می باشد را استفاده نکنید به این دلیل که برای سلامتی‌ شما خطرناک خواهد بود.