کلم بروکلی که گاهی با اسم گل کلم سبز نیز معروف است یکی از سبزیجات سبز از خانواده کلم ‌ها می باشد ولی بنا به عللی متمایز از دیگر انواع می باشد. یکی از این علل به همراه داشتن پروتئین می باشد که به عنوان منبعی گیاهی قادر است گزینه ‌ای عالی باشد. توصیه می ‌کنیم جهت آشنا شدن بیشتر با این مدل از کلم ادامه این مقاله را دنبال نمایید.

اطلاعات درباره خواص کلم بروکلی 

کلم بروکلی یکی از انواع کلم‌ ها می باشد که ظاهری مانند درخت مینیاتوری ولی در ابعاد کوچک ‌تر دارد. انواع کلم وجود دارد که خواص مختلفی را به بدن می ‌رسانند ولی این نوع از آن ها مقدار زیاد تری از فیبر، پروتئین و ویتامین‌ های خیلی مفید را برای بدن به همراه خواهد داشت.

این نوع کلم در رنگ بنفش ارغوانی و سبز تیره یافت می شود. بروکلی دارای ساقه محکمی است که روی آن گل‌ های خیلی ریز، مثل چتری بر ساقه ‌ها به شکل دسته جمعی، قرار گرفته‌ است. خوب است بدانید کلم بروکلی سه مدل معروف دارد:

  • کلم بروکلی کالابریایی (کالابرس)
  • بروکلی جوانه زننده
  • گل کلم بنفش

یک یا دو مدل دیگر از بروکلی وجود دارد که در بعضی از مناطق کاشته می شود و کمتر در تمام کشورها به کار می ‌رود. رایج ‌ترین مدلی که استفاده می‌ شود بروکلی کالابریایی می باشد که در آمریکا به عنوان کلم بروکلی ایتالیایی معروف است. این نام گذاری به این علت است که نخستین بار بروکلی کالابریایی، که اصولا استفاده می ‌کنیم، در یکی از مناطق ایتالیا به اسم Calabrese کشت شد.

بروکلی با داشتن ویتامین ‌ها و مواد مغذی زیاد، خواص مختلفی را به بدن می ‌رساند. به همین دلیل امروزه بیش از قبل در مناطق متعدد کاشته می ‌شود تا در برنامه غذایی استفاده شود.

این مدل از کلم را به صورت خام و پخته در منوی غذایی می‌ توان به سادگی استفاده شود. البته باید دقت داشته باشید که شکل خام و بخارپز آن منابع ویتامینی و مغذی خود را بیشتر از مدل سرخ کرده و خیلی پخته شده به بدن می ‌رساند.

خواص کلم بروکلی

ارزش غذایی کلم بروکلی

بروکلی دارای ویتامین ‌ها، مواد مغذی و ترکیبات زیست فعال می باشد. البته باید بدانید یکی از اصلی ترین خواص کلم بروکلی، مواد مغذی موجود در آن می باشد.

کلم بروکلی با داشتن گروهی از ویتامین ‌ها و مواد مغذی، انتخابی عالی جهت به کار بردن در پخت غذا یا سالاد به حساب می آید. می ‌توان آن را پخت یا به شکل خام مصرف نمود تا به این ارزش غذایی دست پیدا کرد.

آشنا شدن با اصلی ترین خواص کلم بروکلی

خواصی که این نوع از کلم دارد، از ترکیبات خیلی مفید آن گرفته می شود. البته بروکلی اغلب در فصول سرد سال یافت می ‌شود و به همین علت می شود از آن بیشتر در برنامه غذایی زمستان استفاده نمود. اما با فریز نمودن نیز می ‌توان از آن در سایر فصول دیگر استفاده کرد.

دارای خواص آنتی اکسیدانی جهت محافظت از بدن

یکی از اصلی ترین جنبه‌ های مصرفی این خوراکی، به آنتی اکسیدانی بودن آن مرتبط است. دریافت آنتی اکسیدان‌ ها اثر زیادی در کم شدن التهابات بدنی و محافظت از بدن خواهد داشت.

گلوکورافانین یکی از ترکیبات موجود در بروکلی می باشد که در صورت هضم به آنتی اکسیدانی قوی به اسم سولفورافان تبدیل می‌ گردد.

طبق تحقیقات انجام شده، سولفورافان فواید زیادی را بر جای می نهد. که شامل موارد زیر می گردد:

  1. کاهش قند خون
  2. کاهش سطح کلسترول

پیشگیری نمودن از استرس اکسیداتیو و مبتلا شدن به بیماری ‌های مزمن

بروکلی با همراه داشتن فواید آنتی اکسیدانی زیاد، قادر است از سلول‌ ها و بافت‌ های کل بدن محافظت نماید.

خواص کلم بروکلی

سلامت چشم‌ها

افزون بر گلوکورافانین، بروکلی دارای زاگزانتین و لوتئین می باشد که خاصیت آنتی اکسیدان زیادی به همراه دارند. از این جهت از آسیب‌ های سلولی و استرس اکسیداتیو ممانعت خواهد کرد.

این دو ماده تاثیر خیلی زیادی در سلامت چشم‌ ها خواهند داشت. دریافت آن ها به پیشگیری نمودن از آسیب سلولی در چشم ‌ها منجر می گردد.

کم شدن التهابات بدنی با ترکیبات زیست فعال بروکلی

ترکیبات بیواکتیو که در سبزیجات مفیدی مانند بروکلی وجود دارد، باعث کم شدن التهابات بدنی می گردد. ترکیبات زیادی در بروکلی وجود دارد که این نقش را ایفا می‌ نمایند.

طبق تحقیقات انجام شده روی اشخاص سیگاری، دریافت نمودن این ترکیب فلاونوئیدی به کم شدن مارکرهای التهابی یا التهابات پنهان بدن منتج می ‌شود.

خاصیت ضد سرطانی کلم بروکلی

سبزیجات صلیبی ترکیبات زیست فعال زیادی را به همراه خواهند داشت که بروکلی یکی از غنی ‌ترین آن ها می باشد. این ترکیبات جهت پیشگیری نمودن از آسیب به سلول ‌های بدن و پیشگیری کردن از ابتلا به بیماری‌های مزمن اثر زیادی دارند. طبق تحقیقات انجام شده مصرف این سبزیجات باعث محافظت از بدن در برابر ابتلا به سرطان‌ های زیر می شود:

  • سرطان سینه
  • سرطان پروستات
  • سرطان معده
  • سرطان روده بزرگ
  • سرطان کلیه
  • سرطان مثانه

اثرگذاری خاصیت آنتی اکسیدانی بروکلی آنقدر قوی نمی باشد که به تنهایی قادر باشد از چنین بیماری ‌هایی ممانعت کند ولی مصرف مواد غذایی سالم مثل بروکلی، در تضمین سلامتی اثرگذار است.

خواص کلم بروکلی

موثر بر کاهش قند خون بالا

استفاده از کلم بروکلی یکی از گزینه‌ های اثرگذار جهت کنترل قند خون است. به خصوص برای کسانی که پیش دیابتی می باشند، می ‌توانند از آن جهت راهکاری برای ممانعت از ابتلا به دیابت استفاده نمایند.

حتی بد نیست بدانید شاخص گلیسمی کلم بروکلی خیلی پایین می باشد که حدودا 10 مشخص گردیده است. ساکارز موجود در آن نیز قابل چشم ‌پوشی می باشد.

طبق تحقیقات انجام گردیده در طی یک ماه، استفاده روزانه بروکلی در اشخاص مبتلا به دیابت نوع 2، کاهش چشمگیر قند خون حاصل گردیده است. حتی طبق مطالعات دیگر، دریافت عصاره کلم بروکلی به کم شدن آسیب‌ های سلولی به پانکراس و به دنبال آن کاهش قند خون منتج شده است.

علاوه بر این موارد بروکلی دارای فیبر خیلی زیادی است. تحقیقات متعدد انجام گردیده حاکی از آن است که دریافت نمودن فیبر خوراکی به پایین آمدن قند خون و کنترل دیابت می‌انجامد.

در حالت کلی می‌ شود گفت بروکلی به دلیل داشتن فیبر زیاد و انواع آنتی اکسیدان ‌ها زمینه پایین آمدن قند خون را فراهم خواهد کرد.

خواص کلم بروکلی

فواید کلم بروکلی برای قلب

بالا بودن مقدار کلسترول خون و تری گلیسیرید عوامل خطرناک جهت مبتلا شدن به بیماری ‌های قلبی شناخته می گردد. دریافت خواص بروکلی می ‌تواند در پیشگیری نمودن از این وضعیت خیلی اثرگذار باشد.

طبق تحقیقات انجام شده، افراد تحت درمان با مکمل جوانه بروکلی، به مقدار زیادی پایین آمدن تری گلیسیرید و کلسترول بد را تجربه کردند.

علاوه بر این موضوع، خاصیت آنتی اکسیدانی کلم بروکلی ممکن است خطر حمله قلبی را به طور کلی کاهش دهد. حتی در مواردی اثبات شده است دریافت مکمل کلم بروکلی تاثیر بالقوه‌ ای در پیشگیری از مرگ سلولی و استرس اکسیداتیو برای بافت‌ های قلب را در پی دارد.

با صرف نظر از این موارد، باید در نظر داشت دریافت مواد غذایی سرشار از فیبر مثل کلم بروکلی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به دنبال دارند.

بهبود هضم و درمان یبوست

از ترکیبات بسیار مفید برای دستگاه گوارش باید به فیبر و آنتی اکسیدان ‌ها اشاره نمود. این دو اثر زیادی در سلامت روده‌ ها و دستگاه گوارش خواهند داشت.