خواص شگفت انگیز پرتقال برای سلامت

درخت پرتقال یکی از درخت هایی می باشد که به صورت گسترده ای در کل جهان کاشته شده است. این میوه در بین انسان ها خیلی پرطرفدار است به این دلیل که دارای شیرینی طبیعی می باشد و می شود از آن در موارد متعددی مثل تهیه نمودن آب پرتقال، تهیه مارمالاد و ماسک صورت استفاده نمود.

یک عدد پرتقال بیش از 150 ماده شیمیایی گیاهی متعدد دارد و در آن بیش از 70 فلاونوئید وجود دارد که اغلب آن ها خاصیت ضد التهابی دارند و آنتی اکسیدان های خیلی قدرتمندی می باشند.

در این مقاله قصد داریم ارزش تغذیه ای و فواید پرتقال را با نگاه دقیق تری بررسی نماییم.

خواص پرتقال

 مورد از۶ خواص پرتقال

علل خیلی زیادی جهت خوردن پرتقال در روز وجود دارد. این میوه بسیار مفید، کالری کمی دارد ولی مملو از مواد مغذی می باشد، می تواند پوست شما را زیبا و شفاف نگه دارد همچنین می تواند ریسک بیماری ها در شرایط مختلف را کمتر نماید.

در ادامه با ما همراه باشید تا ۶ فایده شگفت انگیز پرتقال را معرفی نماییم:

تاثیر پرتقال بر سکته

بر اساس تحقیقات موسسه قلب در آمریکا، مصرف ترکیباتی که در مرکباتی مثل پرتقال و گریپ فروت یافت می شود می تواند خطر ابتلا به سکته را در خانم ها کاهش دهد. افرادی که میزان زیادی از مرکبات را استفاده می کنند20 درصد کمتر از باقی افراد به سکته مبتلا می شوند.

خواص پرتقال

اثر پرتقال بر فشار خون

مصرف سدیم اندک جها کم شدن فشار خون ضروری می باشد. با این وجود بالا رفتن مصرف پتاسیم قادر است به میزان این موضوع اهمیت داشته باشد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، کمتر از 3 درصد از بزرگسالان آمریکا 4800 میلی گرم از این ماده را که مورد احتیاج می باشد در روز استفاده می کنند. به یاد داشته باشید که استفاده پتاسیم مورد نیاز موجب می شود ریسک مرگ ناشی از هر شرایطی تا 30 درصد کم شود.

فواید پرتقال برای سرطان

بر اساس تحقیقی که در مجله Epidemiology انتشار یافته است، استفاده از موز، پرتقال و آب پرتقال در سه سال نخست زندگی می تواند ریسک توسعه سرطان خون را در کودکان کم کند.

از آنجایی که پرتقال منبع خیلی خوبی از آنتی اکسیدان قوی ویتامین C می باشد قادر است به مبارزه نمودن با تشکیل رادیکال آزاد که موجب باعث بروز سرطان می شوند کمک نماید.

با اینکه استفاده از ویتامین C کافی به عنوان یک آنتی اکسیدان لازم و خیلی مفید می باشد، ولی میزانی که جهت مقاصد درمانی برای سرطان مورد احتیاج است بیش از مصرف خوراکی آن می باشد.

مصرف فیبر زیاد از راه میوه ها و سبزیجات نیز قادر است ریسک مبتلا شدن به سرطان روده را کم کند.

خواص پرتقال

تاثیر پرتقال بر سلامت قلب

فیبر، پتاسیم و ویتامین C که در پرتقال وجود دارد قادر است از سلامت کلی قلب محافظت نماید. بالا رفتن استفاده از پتاسیم به همراه کم شدن مصرف سدیم می تواند تغییر اساسی در زندگی باشد و همین مسئله باعث می شود ریسک ابتلا یافتن به بیماری های قلبی عروقی در اشخاص کم می کند.

در یکی از تحقیقات انجام شده نشان داده است که کسانی که ۴۰۶۹ میلی گرم پتاسیم در طوب روز مصرف نموده بودند 50 درصد کمتر از دیگر افراد به دلیل بیماری قلبی فوت می کردند.

تاثیر پرتقال بر دیابت

تحقیقات انجام شده نشان می دهد بیمارانی که به دیابت نوع ۱ که رژیم غذایی پر فیبر را مورد استفاده قرار می دهند میان گلوکز پایین تری خواهند داشت.

بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز امکان دارد در این وضعیت سطح قند خون، لیپید و مقدار انسولین بهبود پیدا کند. یک موز متوسط قادر است حدود 5 گرم فیبر را به بدن وارد نماید.

راهنمای رژیم غذایی جهت آمریکایی ها توصیه می کند خانم 20 الی ۲۵ گرم در و مردان ۳۰ الی 40 گرم در طول روز فیبر مصرف نمایند.

تاثیر پرتقال بر پوست

آنتی اکسیدان ویتامین C هنگامی که به صورت طبیعی استفاده می گردد یا بر روی پوست مالیده می شود می تواند با آسیب پوستی ناشی از نور آفتاب و آلودگی مبارزه نماید، چین و چروک ها را کم کند و بافت کلی پوست را بهبود دهد.

همان گونه که می دانید ویتامین C تاثیر خیلی اساسی بر تشکیل کلاژن دارد و قادر است از سیستم پوست محافظت نماید.

پرتقال همچنین شامل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک اسید، فسفر، منیزیم، منگنز، سلنیوم و مس می باشد. به دلیل محتوای زیاد ویتامین C در پرتقال، استفاده از آن قادر است سیستم ایمنی بدن را تقویت نماید.

این میوه همچنین حاوی کولین، زآگزانتین و کاروتنوئید ها می باشد. خوب است بدانید که کولین یکی از مواد مغذی با اهمیت در پرتقال می باشد که قادر است به بهبود یافتن خواب، یادگیری و حافظه کمک نماید.

کولین در حفظ نمودن ساختار غشاهای سلولی مهم است و به انتقال دادن پالس های عصبی کمک می نماید و قادر است در جذب نمودن چربی و کم شدن التهاب مزمن اثر گذار باشد.

زآگزانتین و کاروتنوئیدها نیز دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشند و قادر هستند سرطان را کم کنند.

خواص پرتقال

تحقیقات جدید درمورد پرتقال

یکی از مطالعات انتشار یافته در سال 2016 نشان داده است که کسانی که میزان فراوانی آب پرتقال یا گریپ فروت مصرف کرده اند بیشتر از دیگران در معرض توسعه ملانوم قرار می گیرند.

طبق یک تحقیق جدید انتشار یافته درمجله علوم، قدرت ویتامین C یک روز قادر است جهت مبارزه نمودن با سرطان کولورکتال استفاده گردد.

تقویت نمودن مغز افراد سالمند با مصرف آب پرتقال

بررسی های جدید نشان می‌دهد نوشیدن آب پرتقال می ‌تواند عملکرد مغز را در سالمندان تقویت نماید.

در تمام دنیا سن جمعیت خیلی در حال بالا رفتن می باشد ، آمار نشانگر این است که تعداد افراد 50 سال به بالا تا سال ۲۱۰۰ دو برابر می شود. بنابراین نیاز است که روش‌ هایی آسان و کم هزینه جهت بهبود عملکرد ادراکی در سنین سالمندی پیدا کنیم.

در این بررسی ها، به اشخاص سالمی که به‌ صورت متوسط 70 سال داشتند به مدت 7 هفته روزانه 300 میلی لیتر آب پرتقال داده شد و شرایط حافظه، زمان عکس ‌العمل و مهارت گفتاری آن ها قبل از شروع این 7 هفته و بعد از آن باهم مورد قیاس قرار گرفته شد و در نهایت یک امتیاز کلی به اسم “عملکرد جامع ادراکی” برای آن ها محسوب شد. بعد از 7 هفته ،این افراد 10 درصد بهبود کلی در عملکرد ادراکی و شناختی خود داشتند.

این کشفی پر اهمیت برای تاکید این حقیقت می باشد که مواد خوراکی مملو از فلاونید نقشی مهم در مقابله نمودن با نقص ادراک و شناخت در سنین سالمندی دارد.