در این بخش آشپزی مجله آریا طرز تهیه سمنو خانگی در منزل و نکاتی خاص و اصولی برای پخت بهتر سمنو را به شما آموزش می دهیم با ما همراه باشید. در ادامه نگاهی به خواص سمنو هم می اندازیم تا بدانید که این خوراکی خوشمزه تا چه حد مفید است.

مواد لازم برای پخت سمنو

برای پخت سمنو و سمنوی ویژه سفره هفت سین نیاز به مواد زیر دارید.

  • گندم: ۲۵۰ گرم
  • آرد سبوس‌دار: ۵۰۰ گرم
  • آب: ۲-۳ لیتر

طرز تهیه و دستور پخت سمنو

در ابتدا باید توجه کنید که گندم سمنو باید طوری باشد که سریع سبز شود. بعد از تهیه گندم مناسب، آن را پاک کنید و یک بار با آب بشویید و آن را درون اب سرد قرار دهید. آب سرد باید تا 1 الی 2 بند انگشت روی گندم ها را بپوشاند.

بسته به نوع گندم، آن را به مدت 1 تا 2 روز خیس کنید، بهتر است که در این مدت، حداقل 2 بار آب گندم را عوض کنید تا بهتر رشد کند.

پس از 24 ساعت، نوک گندم ها به سفیدی می زنند، در این مرحله، گندم ها را آبکش کنید و همان گونه که در آبکش هستند روی آنها آب سرد بریزید و بعد آنها را لای یک دستمال تمیز قرار دهید.

روی گندم ها را بپوشانید و یک تا دو روز صبر کنید تا گندم ها ریشه بزنند.

پس از 24 ساعت، گندم ها ریشه کمی می دهند که در این صورت باید آنها را در یک سینی تمیز پهن کنید و روی آنها را دوباره با دستمال مرطوب بپوشانید.

هرازگاهی دستمال روی گندم ها را مرطوب کنید تا گندم ها کم کم ریشه بزنند.

پس از 2 روز ریشه مورد نظر به اندازه مناسب خواهد رسید و به رنگ نقره ای در می آید و خود گندم ها هم رنگ سبز روشنی خواهند گرفت. باید توجه داشته باشید که اگر سبزه گندم بیش از حد بماند و تیره رنگ شود، طعم سمنوی شما تلخ خواهد شد و باید مرتب گندم ها را چک کنید ا زمان مناسب آنها را متوجه شوید.

در مرحله بعد، گندم ها را تکه تکه کنید و همراه با کمی آب، درون غذاساز، مخلوط کن یا چرخ گوشت بریزید تا خوب له شوند.

گندم های له شده را در ابتدا از یک صافی فلزی درشت عبور دهید، سپس از صافی پارچه ای رد کنید تا بتوانید آن را کاملا فشار دهید و شیره گندم را از آن خارج کنید.

تفاله های گندمی که درون صافی پارچه ای باقی مانده را یک بار دیگر با مقداری آب درون غذاساز بریزید و باز از صافی رد کنید.

در این مرحله، عصاره گندمی را که دارید به آرامی به آرد اضافه کنید و آرد را در آن حل کنید.

طرز تهیه سمنو

وقتی که آرد خوب حل شد، قابلمه را روی حرارت بگذارید و شروع به هم زدن کنید.

هم زدن مرتب را خوب ادامه دهید، زیرا شیره گندم خیلی زود ته نشین می شود و می سوزد، پس تا وقتی که به جوش بیاید مدام آن را هم بزنید.

حدود 30 تا 40 دقیقه طول می کشد تا عصاره گندم و آرد به جوش آید و به آرامی تیره شود. در واقع سخت ترین قسمت تهیه سمنو همین است که باید مرتب و بدون وقفه آن را هم بزنید ا جوش آید.

در مرحله بعد حرارت را متوسط می کنیم و صبر می کنیم تا آب اضافه سمنو تبخیر شود.

از اینجا به بعد، سمنو نیاز به هم زدن زیادی ندارد و کافی است هر چند دقیقه یک بار آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

پس از 2 ساعت، سمنویی که با شعله متوسط جوشیده به غلظتی مناسب می رسد، پس می توانید یک دم کنی روی در قابلمه قرار دهید و در ظرف را ببندید تا سمنو دم بکشد.

شعله را تا جای که ممکن است کم کنید تا رنگ سمنو تیره شود.

بین 1 تا 1.5 ساعت برای رسیدن به سمنو به غلظت و رنگ مناسب کافی می باشد. در این مدت هم بهتر است هر از گاهی سمنو را هم بزنید تا ته نگیرد.

حالا سمنو خانگی خوشمزه آماده است و می توانید قبل از سرو آن، کمی بادام درون آن بریزید و آن را تزیین کنید.

طرز تهیه سمنو

فواید و خواص سمنو

سمنو از نظر سب سنتی طبع گرم و معتدل دارد. 100 گرم سمنو حدود 300 کالری، شش دهم گرم پروتئین و 52 گرم کربوهیدرات دارد.

ویتامین های موجود در سمنو

سمنو دارای انواع ویتامین های K-E-A و گروه ویتامین های B12,B8, B5, B3, B1 و حاوی موادی مانند سلنیوم، فسفر، کرومیوم، روی، آهن و مس است.

خواص سمنو برای تقویت استخوان ها

سمنو باعث تقویت تمام بدن به ویژه استخوان ها می شود زیرا سمنو دارای کلسیم و پتاسیم است و از پوکی استخوان پیشگیری می کند. افراد میانسال در معرض پوکی استخوان هستند و می توانند با مصرف به اندازه سمنو از بیماری جلوگیری کنند و استخوان های خود را تقویت کنند.

مفید برای درمان سرطان

سمنو دارای انواع آنتی اکسیدان است و مصرف آن باعث کاهش سرطان می شود.

خواص سمنو برای کودکان

سمنو دارای شیره جوانه گندم و آرد پخته شده است و ارزش غذایی بالاتری از برنج و حبوبات دارد و برای رشد کودکان مناسب است. مواد مغذی که در سمنو وجود دارد باعث رشد جسمی و ذهنی کودک می شود و استخوان ها را تقویت می کند.

خواص سمنو برای زنان باردار و جنین

مصرف سمنو برای خانم های باردار به ویژه در سه ماهه اول بارداری برای تکامل سیستم عصبی جنین ضروری و مفید است و از نقص سیستم عصبی جنین پیشگیری می کند. مصرف سمنو در بارداری باعث می شود که جنین به خوبی رشد کنید و استتخوان های جنین را تقویت می کند و باعث رشد بهتر آن می شود. سمنو دارای آهن است و مصرف آن توسط خانم های باردار برای درمان کم خونی مفید است. مصرف سمنو در بارداری باعث درمان یبوست در زنان باردار می شود.

خواص سمنو برای کمک به نازایی

همچنین ویتامین ها یE و B و مواد مغذی موجود در سمنو به درمان نازایی هم کمک می کند.

خواص سمنو برای شیردهی

سمنو می تواند باعث بهبود سختی زایمان، نازایی و شیردهی شود. مصرف سمنو می تواند شیر مادر را افزایش دهد و نوزاد را قوی کند.

فواید سمنو برای زنان در دوران یائسگی

مصرف سمنو برای خانم ها در دوران یائسگی فواید زیادی دارد و باعث در امان ماندن آنها از عوارض یائسگی و سلامت استخوان هایشان می شود.

فواید سمنو برای کاهش وزن

فیبر زیاد سمنو باعث می شود که این غذا برای لاغری بسیار مفید باشد زیرا به دلیل ایجاد سبزی طولانی مدت از ریزه خواری جلوگیری می کند و باعث جلوگیری از پرخوری می شود ولی افراد چاق نباید در مصرف سمنو افراط کنند.

فواید سمنو برای بدنسازی

سمنو دارای قند طبیعی و فیبر زیادی است و برای بدنسازی و پرورش اندام مفید است زیرا باعث توان و قدرت بیشتر افراد می شود و از انقباض و گرفتگی عضلات ورزشکاران هم جلوگیری می کند.

سمنو برای بهبود سوءهاضمه و هضم بهتر

فیبر زیادی که در سمنو وجود دارد، سوء هاضمه را بهبود می دهد و هضم غذا را بهتر می کند. مصرف سمنو باعث سلامت دستگاه گوارش می شود و نقش موثری در درمان سرطان کولون دارد.

تقویت سیستم ایمنی با مصرف سمنو

سمنو دارای ویتامین C زیادی است و بنیه و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. مصرف سمنو برای بهبود افرادی که دچار سرماخوردگی هستند مفید است.

سمنو برای درمان یبوست

فیبر موجود در سمنو حرکات روده را کم می کند و بهبود می بخشد و یبوست را درمان می کند.

مصرف سمنو و سلامت چشم

بتاکاروتن موجود در سمنو از آسیب های بینایی و عصبی در چشم جلوگیری می کند و به سلامت چشم کمک می کند.

سمنو برای درمان کم خونی

سمنو دارای آهن، اسید فولیک و ویتامین های گروه ب است و برای خونسازی و تنظیم هورمون مفید است و می تواند در رفع خستگی تاثیر گذار باشد.

خواص سمنو برای زیبایی

ویتامین C و E در سمنو باعث شادابی پوست می شود و باعث جوانسازی پوست صورت می شود. ویتامین های گروه B موجد در سمنو و اسید فولیک موجود در آن هم باعث پر پشت و خوش نما شدن مو می شود.