طرز تهیه خورشت آلو اسفناج به دو روش

خورشت آلو اسفناج یکی از خورش های خوش طعم محسوب می شود است که اغلب در مهمانی ها پخته می شود. خورشت آلو اسفناج خیلی سالم است و دارای فواید زیادی برای بدن می باشد. خورشت آلو اسفناج به دلیل اسفناجی که در آن وجود دارد که مملو از ویتامین ها و مواد مغذی است برای سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرطان، سلامت پوست استحکام استخوان بسیار مفید می باشد. متداول ترین گوشت استفاده شده در طبخ خورشت آلو اسفناج گوشت گاو یا گوسفند می باشد. البته می شود این غذا را با گوشت بوقلمون و مرغ  نیز تهیه کرد که در ادامه دستور پخت آن را نیز برای  شما آورده ایم. در صورتی که شما طرفدار غذاهای گیاهی و بدون گوشت می باشید، قادر خواهید بود این غذا را بدون گوشت نیز تهیه نمایید. برای یادگیری طرز تهیه این غذای محبوب با ما همراه باشید.

طرز تهیه خورشت با گوشت

مواد لازم

  • گوشت گوسفند         ۳۰۰ گرم
  • آلو خورشتی۲۰۰ گرم
  • اسفناج۵۰۰ گرم
  • پیاز۲ عدد
  • سیر۲ حبه
  • تره۲۰۰ گرم
  • روغن مایع به میزان کافی
  • نمک، زردچوبه و فلفل

طرز تهیه خورشت آلو اسفناج با مرغ و گوشت خوشمزه مجلسی

دستور تهیه

برای شروع  پیازها را پوست بگیرید و خوب بشویید. بعد آن ‌ها را صورت خلالی خرد نمایید.

بعد از آن یک قابلمه مناسب را انتخاب نمایید و داخل آن کمی روغن ریخته و بر روی شعله گاز با حرارت کم بگذارید و اجازه دهید تا روغن آن خوب داغ شود. بعد از آن پیاز خرد شده را به آن بیافزایید و خوب تفت دهید. پس از اینکه مقداری پیاز سبک شد، به آن زردچوبه اضافه نمایید و خوب مخلوط کنید تا با پیاز و زردچوبه به صورت کامل ترکیب و یکدست گردد. تفت دادن را مقداری ادامه دهید.

بعد گوشت را که از پیش شسته‌ و پاک کرده اید و خرد کرده اید را به قابلمه اضافه نمایید. گوشت را تفت بدهید تا  اندازه ای که رنگ آن سرخ گردد و عوض شود. پس از اینکه رنگ گوشت عوض شد، ۳ پیمانه آب جوش را به قابلمه اضافه نمایید و در قابلمه را روی آن قرار دهید و صبر کنید تا گوشت با حرارت کم کاملا پخته شود.

در مرحله بعد سیر را پوست گرفته و خوب  بشویید و به همراه باقی پیاز ها به شکل نگینی خرد نمایید. بعد از آن یک تابه را انتخاب نمایید و داخل آن روغن ریخته و بر روی اجاق گاز با شعله کم بگذارید و اجازه  دهید تا روغن داغ شود، بعد از آن پیاز و سیر خرد شده را به تابه بیافزایید و تفت دهید و صبر کنید تا کمی نرم شوند.

بعد از آن اسفناج و تره را تمیز پاک کرده و خوب شست و شو دهید و به صورت ساطوری کاملا ریز خرد نمایید و آن را به تابه اضافه کنید. کمی اسفناج و تره را تفت بدهید تا رنگ آن ها عوض شود و سرخ گردند. توجه داشته باشید که سرخ شدن بیش از اندازه موجب از بین رفتن فواید سبزیجات خواهد شد. پس از اینکه گوشت را تست نمودید و از پختن آن مطمئن شدید ، سبزیجات را به قابلمه گوشت اضافه نمایید و ترکیب نمایید و سپس در قابلمه را روی آن قرار دهید و صبر کنید تا خورشت با شعله کم گاز کاملاً جا بیفتد. پس از اینکه گوشت‌ های خورشت به صورت کامل پخته شدند به قابلمه به مقدار کافی نمک و فلفل اضافه نمایید.

جهت اضافه نمودن آلوها به خورشت آن ها را حدود نیم ساعت در آب گذاشته تا به صورت کامل خیس بخورند و هنگامی که ۲۰ دقیقه به پختن کامل خورشت مانده بود آن را به قابلمه اضافه نمایید.

توجه داشته باشید  که در صورتی که زودتر آلوها را اضافه نمایید، با توجه به اینکه آلوها دارای بافت نازکی می باشند، امکان دارد در خورشت له بشوند.

در آخر در دقایق پایانی پختن خورشت آلو اسفناج، جهت به وجود آوردن یک طعم بهتر قادر خواهید بود یک قاشق غذا خوری آبلیمو یا آبغوره به قابلمه خورش تان اضافه نمایید.

طرز تهیه خورشت آلو اسفناج با مرغ و گوشت خوشمزه مجلسی

نکات پخت خورش آلو اسفناج:

در صورتی که به گوشت قرمز علاقه زیادی ندارید یا دارای مشکل فشار خون هستید می توانید از گوشت سفید مانند مرغ و یا بوقلمون استفاده نمایید.

در شهرهای شمالی کشور به ویژه استان گیلان در پخت خورش آلو اسفناج از رب انار و گردو استفاده می گردد.

استفاده از رب انار در این غذا کاملا به ذائقه شما بستگی خواهد داشت اما توصیه می کنیم حتما از گردو در پخت این خورش استفاده نمایید. گردو به دلیل دارا بودن طبع گرم ، انتخاب خیلی درستی جهت متعادل نمودن طبع سرد این خورشت می باشد.

در صورتی که رژیم غذایی تان گیاه خواری می باشد، قادر خواهید بود در پخت خورش آلو اسفناج، از گوشت استفاده ننمایید و همین طرز تهیه را برای پخت خورش بکار ببرید و فقط گوشت را حذف کنید.

جهت اضافه نمودن عطر و طعم خیلی خوب به خورش آلو اسفناج، قادر خواهید بود از یک قاشق غذا خوری زعفران در آخر پختن خورش، به قابلمه استفاده نمایید.

طرز تهیه خورش آلو اسفناج با مرغ

مواد لازم

  • سینه و ران مرغ     500 گرم
  • اسفناج     700 گرم
  • تره          300 گرم
  • پیاز         ۲ عدد
  • سیر         4 حبه
  • آلو بخارا  15 عدد
  • رب انار   ۲ قاشق غ خ
  • نمک و فلفل سیاه
  • زردچوبه و پودر دارچین

طرز تهیه خورشت آلو اسفناج با مرغ و گوشت خوشمزه مجلسی

دستور تهیه

جهت تهیه خورش آلو اسفناج خوش طعم اول اسفناج را همراه با تره خوب بشویید، بعد داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن کم شود. بعد از این اسفناج و تره را در  اندازه های درشت خرد نمایید.

اکنون پوست پیاز را جدا کرده و به شکل نگینی ریز خرد کنید. در ادامه یک تابه روی شعله گاز بگذارید، بعد کمی روغن مایع داخل آن بریزید در ادمه پیاز را داخل تابه ریخته و خوب تفت دهید.

در این مرحله هنگامی که پیاز سبک و طلایی شد، نمک و زردچوبه را به آن اضافه نمایید، بعد دوباره تفت دهید تا خامی زرد چوبه کم شود. در ادامه اسفناج و تره را که خرد کرده اید را به تابه اضافه نمایید و مقداری تفت دهید تا اسفناج آب بیندازد.

اکنون در این مرحله هنگامی که آب اسفناج خوب کم شد و مقدار سرخ شد، آن را از روی شعله گاز بر دارید. دقت کنید که اسفناج و تره را نباید زیاد بیش از اندازه سرخ شوند به این دلیل که طعم آن ها تلخ خواهد شد. در ادامه یک تابه را روی شعله بگذارید.

بعد از این کمی روغن و زردچوبه داخل تابه بریزید، بعد تکه های مرغ را داخل تابه چیده و به شکل یکدست سرخ نمایید. در ادامه پوست پیاز و سیر را جدا کرده و به شکل خلالی نازک خرد نمایید.

اکنون یک قابلمه روی شعله گار قرار دهید، بعد از آن کمی روغن مایع داخل قابلمه بریزید. در ادامه پیاز و سیر را به قابلمه بیافزایید

در این مرحله مرغ های سرخ شده را داخل قابلمه بریزید، بعد ترکیب اسفناج و تره را به قابلمه دارای مرغ اضافه نمایید. در ادامه آب جوش را روی مواد ریخته، بعد مخلوط نمایید و درب قابلمه را روی ان بگذارید.

اکنون حرارت را خیلی کم کنید و بگذارید تا مرغ بپزد و خورشت خوب جا بیوفتد. در ادامه داخل یک تابه به صورت جدا کمی روغن اضافه نمایید، بعد برای اینکه آلو بخارا در خورشت له نگرد مقداری آن را در روغن تفت بدهید.

بعد از این آلو بخارا را داخل تابه بریزید، بعد پودر دارچین، فلفل سیاه و رب انار را به آن بیافزایید و مقداری تفت دهید، بعد هنگامی که مرغ نیم پز شد به آن اضافه نمایید و مخلوط کنید تا رب انار حل گردد.اکنون اجازه دهید تا خورش شما کاملا بپزد.سپس با برنج آن را سرو نمایید.