آموزش طرز تهیه مرغ ترش

مرغ ترش، «ترش مرغ» یا «ترش کرک»، یکی از غذاهای محلی و استان مازندران و گیلان می باشد که اصولا به‌ عنوان غذایی مجلسی در روزهای خاص مثل شب یلدا یا عید نوروز، طبخ و سرو می گردد.

مرغ ترش مثل دیگر خورش ‌های شمالی همراه با برنج کته سرو می گردد و با طعم ترش و خیلی دلپذیری که دارد، شما را شگفت ‌زده می کند. این غذا در شهرهای شمالی با طرز تهیه ‌های مختلفی درست می ‌شود؛ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه مرغ ترش آشنا نماییم.

 

مواد لازم برای تهیه مرغ ترش برای دو نفر

  • ۲ عدد سینه مرغ
  • ۱۵۰ گرم سبزی معطر (جعفری، گشنیز، تره، نعنا، برگ سیر، شوید ، زلنگ، اناریجه و اوجی)
  • یک پیاز پوست کنده و نگینی خرد شده
  • نصف پیمانه گردو آسیاب شده
  • ۴ قاشق غذاخوری رب انار ترش
  • روغن سرخ ‌کردنی به مقدار مورد نیاز
  • نمک، زردچوبه و فلفل به میزان لازم
  • پلوی زعفرانی جهت سرو

مرغ ترش

طرز تهیه مرغ ترش

مرحله اول:

آماده نمودن سبزی: سبزی‌ های معطر مانند جعفری، گشنیز، تره، نعناع، برگ سیر شوید و سبزیجات معطر شمالی مثل خلواش، زلنگ، اناریجه و اوجی را  تمیز کرده و بشویید. بعد آن‌ ها را در آبکش بگذارید تا آب آن ‌ها به صورت کامل کشیده شود. سبزی را روی تخته آشپزخانه با چاقوی تیز، به صورت ساطوری خرد کنید.

در یک تابه، مقداری روغن سرخ‌ کردنی بریزید. سپس آن را بر حرارت ملایم گاز بگذارید تا داغ شود. سبزی‌های معطر ساطوری خرد شده را در تابه بریزید و آن‌ها را مقداری تفت دهید تا سرخ شوند و رنگ آن‌ها کمی تغییر نماید. توجه کنید که سبزی‌های معطر نباید زیاد سرخ بشوند؛ به این دلیل که در غیر این صورت طعم و مزه مرغ ترش را خراب خواهند کرد.

مرغ ترش

مرحله دوم:

آماده‌سازی مرغ: دو طرف سینه مرغ را به نمک، فلفل سیاه و زردچوبه آغشته نمایید و آن‌ها را با دست ماساژ بدهید تا طعم ادویه به خورد مرغ رود. یک تابه دیگر را بر حرارت ملایم گاز بگذارید و در آن، روغن سرخ ‌کردنی بریزید. اجازه دهید تا روغن حسابی داغ شود. بعد از آن مرغ را داخل روغن بگذارید و دو طرف سینه ‌ها را کاملا سرخ نمایید تا طلایی شوند.

مرحله سوم:

در همان تابه ‌ای که مرغ را سرخ نموده اید، مقداری روغن بریزید و مجددا بر حرارت ملایم گاز بگذارید تا روغن سرخ گردد. بعد از آن پیاز نگینی خرد شده یا رنده شده را داخل تابه بریزید و آن را تفت بدهید تا طلایی و سبک بشود. مقداری زردچوبه به پیازها اضافه نمایید و تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود. در ادامه 3 قاشق غذا خوری رب انار را به پیازها اضافه کنید. رب انار و پیاز را  به خوب هم بزنید و آن‌ ها را مقداری با هم تفت دهید.

مرغ ترش

مرحله چهارم:

نصف پیمانه گردوی خرد شده را به مخلوط پیاز و رب انار اضافه نمایید و مواد را با یکدیگر هم بزنید و تفت دهید. بعد از آن سبزی ‌های سرخ شده را به مواد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا تمام مواد درون تابه با یکدیگر ترکیب بشوند. مقداری از مواد داخل تابه را بچشید و طبق ذائقه تان، به آن نمک و فلفل اضافه نمایید. در صورتی که حس کردید که مرغ ترش به مقدار بیشتری رب انار احتیاج دارد، به آن مقداری رب اضافه نمایید. دو لیوان آب ترجیحا  آب جوش درون تابه بریزید، درب تابه را بگذارید و خورش را برای حدود یک ساعت روی شعله ملایم گاز بپزید تا گردوی خورش روغن بیندازد.

مرغ ترش

مرحله پنجم:

سینه مرغ سرخ شده را درون تابه بگذارید، درب تابه را مجددا ببندید و بگذارید تا خورش برای 1ساعت روی شعله ملایم گاز بماند و جا بیفتد. آب خورش در هنگام پخت مقداری تبخیر می ‌شود.

مرحله ششم:

مرغ ترش را درون یک ظرف بگذارید و همراه با پلوی زعفرانی سرو نمایید.

مرغ ترش

نکات مهم جهت تهیه مرغ ترش

  • شما قادر خواهید بود این خورش مازندرانی را به‌ جای سینه با ران مرغ نیز درست کنید.
  • این خورش هم مثل خورش فسنجان به شکل کم آب سرو می‌شود و باید موقع سرو روغن بیندازد.
  • علاوه بر رب انار، می شود مقداری آب نارنج یا آب غوره نیز به این خورش بیافزایید تا طعم ترشی زیاد تری به آن بدهد.
  • بعضی از افراد، در تهیه مرغ ترش از رب آلوچه نیز در کنار رب انار می توانید استفاده نمایید.