طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی مجلسی

خورش خلال یکی از انواع خورش های ایرانی می باشد که اصالتا به شهر کرمانشاه تعلق دارد. خورش خلال یکی از بهترین خورش های شهر کرمانشاه به حساب می آید که در مراسم ها و ایام ویژه تهیه می گردد. استفاده از موادی مانند زرشک ، دارچین ، لیمو عمانی و گلاب موجب می گردد این خورش علاوه بر طعم خیلی خوب عطر فوق العاده ای نیز داشته باشد.  این خورش در کرمانشاه با روغن حیوانی پخته می شود ولی در شهرهای دیگر به شکل متداول از روغن معمولی یا کره استفاده می شود. خورشت خلال به شکل متداول با گوشت خورشتی که شامل گوشت گوسفندی و گوساله است پخته می شود ولی می شود آن را با گوشت های سفید مثل مرغ و بوقلمون هم پخت. با آموزش پخت خورش خلال با ما همراه باشید.

خورش خلال

مواد لازم برای ۴ نفر

مواد لازم برای پخت خورش خلال

  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • لیمو عمانی ۲ عدد
  • گلاب ۴ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • گوشت خورشتی 500 گرم
  • خلال بادام درشت 300 گرم
  • زرشک سیاه یا قرمز 200 گرم
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق
  • چوب دارچین ۱ تکه
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه

دستور پخت خورش خلال

مرحله اول:

جهت تهیه خورش خلال کرمانشاهی اول پیاز را بعد از گرفتن پوست به صورت نگینی ریز خرد کنید بعد یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و کمی روغن مایع داخل آن بریزید. صبر کنید تا روغن مقداری داغ شود سپس پیاز خرد شده را به قابلمه بیافزایید و مقداری تفت دهید.  بعد از اینکه پیاز نرم و طلایی شد کمی زردچوبه به پیاز بیافزایید و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه به صورت کامل به خورد پیاز برود. بعد از آن گوشت خورشتی را به شکل قیمه ای خرد نمایید. ( بهتر است مقداری کوچکتر از گوشت خورش قیمه خرد شود ) در ادامه گوشت را در قابلمه بریزید و با پیاز تفت بدهید تا گوشت سرخ شده و رنگ آن عوض شود.

خورش خلال

مرحله دوم:

بعد از اینکه گوشت تغییر رنگ داد رب گوجه فرنگی را اضافه نمایید و تفت دادن را ادامه دهید تا رب گوجه فرنگی نیز سرخ شود و خامی آن گرفته شود.  سرخ شدن رب گوجه فرنگی علاوه بر اینکه طعم خورش را بهتر می کند موجب می شود در پایان کار رنگ خورش نیز بهتر شود. بعد از اینکه رب گوجه فرنگی نیز به خوبی تفت داده شد چوب دارچین را درون قابلمه بیاندازید و چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه نمایید و درب قابلمه را بگذارید.

خورش خلال

مرحله سوم:

حرارت قابلمه را کم کنید تا گوشت به صورت کامل پخته شود. خلال بادام را باید حدود نیم ساعت در آب بخیسانید تا نرم گردد. در این مرحله جهت خوشرنگ تر شدن خلال بادام ها می شود آن ها را برای چند دقیقه در زعفران دم کرده نیز بخیسانید. جهت اینکه لیمو عمانی ها موجب  تلخی خورش نشوند ، آن ها را از یک ساعت پیش با چنگال سوراخ نمایید و درون یک لیوان آب بگذارید و با کمک یک قاشق بگذارید تا لیموها به طور کامل در آب قرار بگیرند. این کار موجب می شود که در صورتی که لیمو عمانی ها مدت زیادی در خورش بمانند موجب تلخی و بد طعم شدن خورش نشوند.

خورش خلال

مرحله چهارم: هنگامی که گوشت به صورت کامل پخته شد، چوب دارچین را از قابلمه بیرون بیاورید و خلال بادام را به همراه زعفران ، گلاب ، لیمو عمانی ، نمک و کمی فلفل به قابلمه اضافه نمایید و بگذارید خورش با حرارت کم جا بیفتد در آخر پخت زرشک را که از پیش با کمی آب خیس نموده اید به همراه مقداری کره درون تابه تفت بدهید تا زرشک ها پف کنند بعد به خورش اضافه کنید. بعد از اینکه خورش جا افتاد آن را به همراه برنج سرو نمایید.

خورش خلال

خورش خلال با گوشت مرغ

خوشمزه ترین نوع خورش خلال با گوشت گوسفندی پخته می شود. البته در صورتی که شما منع مصرف گوشت قرمز دارید می توانید این خورش خوشمزه را از گوشت های سفید مثل گوشت مرغ یا گوشت بوقلمون بپزید.

جهت دستور بالا کافی است که گوشت خورشتی را از مواد مورد نیاز حذف نمایید و ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم گوشت مرغ یا گوشت بوقلمون بیافزایید. روش پخت خورش تفاوتی نمی کند ، ضمن اینکه این خورش با گوشت مرغ زودتر حاضر می شود.