آموزش طرز تهیه دونات پیراشکی

دونات پیراشکی طعمی بسیار عالی دارد و می توانید در وعده عصرانه همراه با یک چای و یا قهوه میل کنید و از طعم آن لذت ببرید. در این بخش آشپزی آریامگ دستورالعمل و طرز تهیه این کیک خوشمزه را بخوانید.

مواد لازم جهت تهیه دونات پیراشکی

  • آب 7 قاشق غذاخوری
  • کره ذوب شده 70 گرم
  • مخمر معمولی یا فوری 7 گرم
  • شکر 70 گرم
  • تخم مرغ 1 عدد
  • باترمیلک 170 میلی لیتر
  • نمک 2 قاشق چایخوری
  • روغن سرخ کردنی به میزان مورد نیاز
  • شکر جهت بر دونات ها
  • مربا، نوتلا و یا خامه برای بین دونات

طرز تهیه دونات پیراشکی

طرز تهیه دونات

در ادامه روش تهیه دونات پیراشکی را به صورت مرحله به مرحله توضیح می دهیم.

مرحله اول:

جهت پخت پیراشکی دونات نخست آب، باترمیلک، تخم مرغ زده شده و کره آب شده را داخل میکسر بریزید. بعد از آن مواد خشک دستور را به جز مخمر، اضافه نمایید.

طرز تهیه دونات پیراشکی

مرحله دوم:

یک حفره ی ریز میان مواد داخل کاسه ایجاد نمایید .بعد از آن مخمر را بین آن بریزید.

مرحله سوم:

دستگاه پخت پیراشکی را بر حالت خمیر تنظیم نمایید. اگر از مخلوط کن استفاده می نمایید، آن قدر مواد را بزنید تا نرم شود و فرم بگیرد. بعد از آن روی کاسه خمیر را بپوشانید و آن را در جایی قرار دهید تا اندازه ی آن حداقل دو برابر گردد. تایم پف کردن خمیر به نوع مخمر و درجه حرارت آشپزخانه شما وابسته است.

طرز تهیه دونات پیراشکی

مرحله چهارم:

موقعی که خمیر پف کرد؛ سطح کار را آرد بریزید و خمیر را بر آن قرار دهید. خمیر را به آرامی ورز بدهید. آن را دو نیم کنید و روی یک نیمه ی خمیر را بپوشانید.

مرحله پنجم:

با وردنه یک نیمه ی خمیر را صاف نمایید تا ضخامت آن حدودا به 4 سانتی متر برسد. بعد از آن خمیر را به از طریق یک کاتر دونات برش بدهید. در صورتی که کاتر دونات پیراشکی نداشته باشید؛ میتوانید برای این کار از کاتر کوکی که قطر 8 سانتی متری دارد، استفاده نمایید. سپس جهت برش دایره میانی پیراشکی از کاتر کوکی با قطر 3 سانتی متر استفاده کنید.

طرز تهیه دونات پیراشکی

مرحله ششم:

کاغذ روغنی را برش بزنید و هر پیراشکی را روی یک تکه از آن بنهید و همه را در سینی بچینید. سینی را درون فر بنهید و فر را برای یک دقیقه روشن نمایید. یک تایمر تنظیم کنید و بعد از یک دقیقه فر را خاموش کرده تا فر تنها گرم شود. (گرم کردن فر در فصل تابستان لازم نیست.) بعد از آن کمی آب را بجوشانید و در یک کاسه یا پارچ بریزید و درون فر کنار پیراشکی ها بگذارید تا بخار ایجاد نماید.

مرحله هفتم:

خمیری که از پیش نگه داشتید را به چهار بخش تقسیم کنید. سپس هر بخش را نصف کنید تا 8 تکه خمیر مساوی به دست آید. برای دقت بیشتر، می توانید هر تکه را وزن نمایید، اما ضرورتی ندارد.

مرحله هشتم:

هر تکه از خمیر را به صورت توپ حالت بدهید. کاغذ روغنی را برش بزنید. دونات توپی را داخل سینی فر و بر کاغذ روغنی بچینید. سینی را بغل سینی دیگر دونات در فر بگذارید تا موقعی که اندازه آن ها دو برابر بشود.

طرز تهیه دونات پیراشکی

مرحله نهم:

کمی روغن در ماهیتابه ای بریزید. درجه حرارت روغن باید به 180 درجه سانتی گراد برسد. در صورتی که دماسنج ندارید می توانید داغ بودن روغن را با یک پیراشکی امتحان نمایید. در صورتی که روغن سریعا حباب تشکیل نداد و پیراشکی خیلی زود سرخ نشد، روغن خیلی سرد است. در صورتی که دونات پیراشکی سریع قهوه ای رنگ شد، روغن بسیار داغ است و می توانید آن را بردارید. برای این که خمیر پیراشکی ها را داخل روغن بگذارید، از کاغذ روغنی استفاده کنید تا بتوانید آن ها را به داخل روغن منتقل کنید.

مرحله دهم:

هنگامی هر دو طرف پیراشکی ها طلایی مایل به قهوه ای شد، آن ها را از ماهیتابه بیرون بیاورید و روی حوله کاغذی بگذارید تا روغن ان ها گرفته شود.

طرز تهیه دونات پیراشکی

مرحله یازدهم:

اجازه دهید تا پیراشکی دونات به صورت کامل خنک بشود. بعد آن ها را داخل شکر بغلتانید تا آن ها کاملا به شکر آغشته شوند.

مرحله دوازدهم:

جهت تهیه سس یا کرم روی پیراشکی اول باید کمی پودر شکر را در کاسه ای بریزید و  کمی شیر یا آب اضافه نمایید. به صورت مداوم هم بزنید و شیر یا آب بیافزایید تا حدی که کرم قوام یابد. اگر کرم دونات پیراشکی بسیار روان است می توانید شکر اضافه نمایید. اما اگر خیلی غلیظ شده باید مقداری آب یا شیر اضافه کنید. احتیاجی نیست مقدار مشخصی را برای این کار رعایت نمایید. هر کدام از پیراشکی ها را که مایلید، روی یک سطح مناسب یا یک قفسه خنک کننده بنهید و کرم را بر آن بریزید. در صورتی که دوست دارید پیراشکی دونات با سس شکلات تهیه نمایید؛ باید شکلات و کره را بر حرارت آب کنید و همین مراحل را تکرار نمایید.