رژیم غذایی و مواد غذایی برای تقویت و جلوگیری از ریزش مو

 در این بخش مواد غذایی مفید برای پیشگری از ریزش مو را معرفی کرده ایم.

یک رژیم غذایی خوب می تواند کلیدی جهت جلوگیری نمودن از پیری زودرس و رفع مشکلات ریزش مو می باشد. جهت کمک نمودن به بهبود وضعیت خوراک خود، لیستی از غذا های مفید برای ریزش مو را ارائه خواهیم داد که قادر است به رشد مو و مبارزه نمودن با ریزش مو کمک نماید.

تخم مرغ

پروتئین کراتین منبع خیلی اساسی فولیکول های مو می باشد و تخم مرغ یک منبع کامل از آن است، تخم مرغ دارای میزان زیادی بیوتین، روی و سلنیوم می باشد. بیوتین ذکر شده به بدن کمک خواهد نمود تا پروتئین را به کراتین تبدیل نماید.

اسفناج

اسفناج یکی دیگر از مواد غذایی خیلی مفید می باشد که حاوی آهن و ویتامین A و C است. کمبود آهن یکی از رایج ترین علل ریزش مو می باشد و اسفناج ترکیبی از آهن و ویتامین C را در خود دارد که ویتامین C باعث خواهد شد آهن زیادی جذب بدن شما شود. اگرچه خیلی از ما طعم اسفناج را دوست نداریم، اما تکنیک های زیادی جهت تهیه غذاهای اسفناج دار خوشمزه وجود دارد. تلاش کنید اسفناج را با دیگر میوه ها یا سبزیجات ترکیب نمایید. اسفناج خام نیز دارای خواص بسیار زیادی خواهد بود.

رژیم غذایی برای پیشگیری از ریزش مو

حبوبات

حبوبات برای ریزش مو بسیار مفید خواهند بود. حبوبات دارای میزان فراوانی از پروتئین و روی می باشند که هر دو با سلامت مو در ارتباط می باشند. خیلی از حبوبات قیمت مناسبی دارند و به عنوان اجزای یک رژیم غذایی مناسب به صورت عالی عمل می کنند.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین و دیگر سبزیجات و میوه هایی که دارای رنگ نارنجی می باشند مثل هویج، دارای بتاکاروتن هستند. بدن می تواند این رنگدانه را به ویتامین A تبدیل نماید که جهت ساخت سبوم خیلی موثر است. این ماده از فولیکول های مو در مقابل آسیب محافظت می نماید و باعث سالم و قوی بودن مو خواهد شد. دیگر میوه های حاوی بتاکاروتن، طالبی و زردآلو و کدو حلوایی می باشد.

آب قلم

آب قلم یک منبع خیلی مناسب از پروتئین کلاژن می باشد که به اثبات رسیده است که به تقویت نمودن فولیکول های مو کمک زیادی خواهد کرد و همچنین موجب تغذیه مو می گردد و قادر است از شکستن مو جلوگیری نماید. تلاش کنید به صورت مرتب از یک آب قلم استفاده نمایید، و قطعا متوجه بهبود یافتن موضعیت موهای خود خواهید شد.

رژیم غذایی برای پیشگیری از ریزش مو

سالمون 

بدن هر فرد قادر است کارهای زیادی انجام دهد، مانند تبدیل نمودن نورخورشید به ویتامین د. با این وجود ، چیزی که بدن قادر نیست انجام دهد تولید اسید های چرب امگا 3 می باشد. امگا 3 باعث رشد مو خواهد شد و آن را درخشان و پر نگه خواهد داشت

امگا 3 ضد التهاب می باشد. در صورتی که التهاب دارید و این التهاب موجب ریزش مو می گردد ، امگا3 می تواند کمک کننده باشد. ” شما میتوانید امگا 3 را از منابع طبیعی مثل سالمون و ماهی ساردین و خال دریافت نمایید.

چغندر 

چغندر در مواد شیمیایی طبیعی به عنوان نیترات ها معروف می باشد و بعد از تجزیه شدن در بدن این مواد شیمیایی امکان دارد به بالا رفتن گردش خون کمک نماید که  اکسیژن و مواد غذایی را به فولیکول های مو خواهد رساند.

جو دوسر 

جو حاوی مقدار زیادی بتا گلوکن می باشد و یک نوع فیبر قابل حل می باشد. دیابت یکی از دلایل ریزش مو است و به دلیل غلظت زیاد فیبر، بلغور جو دو سر به بهبود حساسیت انسولین کمک خواهد کرد 

مرغ 

مرغ غنی از اسید های چرب امگا 6 که به عنوان اسید آراکیدونیک معروف است می باشد که باعث تحریک رشد مو می شود و آن را ضخیم و سالم می کند.

فلفل دلمه ای قرمز 

ویتامین ث از شکستن مو جلوگیری می نماید. محققان یک مکمل خوراکی دارای ویتامین ث را جهت آزمایش به خانم های  با موهای کم پشت دادند. آن ها به این نتیجه رسیدند که مکمل  باعث رشد مو در زنان می شود، اگرچه ما معمولا پرتقال را به عنوان بهترین منبع ویتامین ث در نظر میگیریم ، فلفل دلمه ای قرمز ،حاوی حدود 158 درصد ویتامین ث می باشد.

رژیم غذایی برای پیشگیری از ریزش مو

انواع میوه‌ ها

میوه‌ های مثل توت، گیلاس، زردآلو، انگور و پرتقال دارای ترکیباتی می باشند که وجود آن ‌ها برای سلامت مو‌ها بسیار لازم است. میوه‌ها علاوه ‌بر این ترکیبات، غنی از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان می باشند که از فولیکول ‌های مو در مقابل رادیکال‌ های آزاد محافظت می کند. ویتامین C در جذب نمودن آهن و تولید کلاژن نقش اساسی دارد.

اجیل و دانه ‌ها

این خوراکی‌ها سرشار از مواد مغذی مهم مانند ویتامین E، روی، سلنیم و اسید‌های چرب امگا۳ که برای سالم نگهداشتن مو‌ها ضروری‌اند هستند. اگر دچار مشکل ریزش مو هستید این آجیل و دانه‌ ها انتخاب‌ های مناسبی برای درمان این مشکل هستند:

گردو، بادام و تخم کتان

روی و سلنیم دو ماده خیلی ضروری می باشند که بدن امکان ساخت آن‌ ها را ندارد؛ پس باید با مصرف نمودن مواد غذایی مناسب، این دو ماده را دریافت نمایید.

رژیم غذایی برای پیشگیری از ریزش مو

لوبیا

یکی دیگر از غذا هایی که جهت رشد موها خیلی موثر هستند، لوبیا است. حبوبات تاثیر خیلی زیادی در حفظ نمودن موها دارند و موجب و سالم بودن موها می گردد. لوبیا دارای پروتئین و آهن خیلی زیادی است و غنی از مواد مغذی دیگر است که جهت تغذیه موها مناسب می باشند. نوع دیگری از حبوبات که دارای آهن و فولات فراوانی می ‌باشد، عدس است. عدس باعث رشد موهای سالم می شود و از ریزش مو ممانعت می شود. لوبیا ها منابع خوبی برای زینک می باشند که به رشد مو و ترمیم کمک می نماید. مقدار۱۰۰ گرم لوبیا قادر است ۷ درصد نیاز بدن به زینک در طی روز را فراهم نماید.

موز

همانطور که اطلاع دارید ، موز اغلب در لیست عالی ترین غذاها برای سلامتی است. موز غنی از ویتامین بیوتین می باشد، بیوتین ویتامین محلول در آب می باشد که جهت حفظ موها لازم است و باعث رشد موها می‌شود. بیوتین یک منبع لازم برای تقویت موها و ناخن‌ ها است و آن ‌ها را محکم و درخشان نماید. در اصل، موز یکی از خوارکی های مناسب جهت رشد مو است که باید به صورت مرتب در رژیم غذایی فرد وجود داشته باشد.