مراقبت از مو های چرب

افراد به موهای خود اهمیت می دهند. هر شخصی امکان دارد در طی زندگی اش با مشکلاتی مثل ریزش مو روبرو گردد که راهی جز کاشت مو ندارد. چرب شدن‌ مو های سر از جمله مسائلی می باشد که بر زیبایی اشخاص اثر می گذارد و باعث کم شدن اعتماد به نفس آن ها می گردد . خیلی از اشخاصی که دارای مو های چرب می باشند در مراقبت از مو های خود دچار مشکل خواهند شد، همچنین حالت دادن به مو های چرب نیز کار دشواری می باشد ، پس در صورتی که شما نیز دچار این مشکل می باشید می توانید با ما در این مطلب همراه باشید . ما در این مقاله تصمیم داریم به بررسی راه کارهایی جهت مراقبت از موهای چرب بپردازیم .

دلایل چرب شدن مو های سر

این شرایط ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشد . برخی اوقات شیوه غلط زندگی امکان دارد باعث چرب شدن مو ها گردد ، اما علت اصلی چرب شدن مو ها تولید بیش از حد سبوم می باشد. عواملی که موجب چربی موهای سر می گردد در افراد با هم فرق دارد. در صورتی که شما دلیل چرب شدن مو هایتان را بدانید به سادگی قادر خواهید بود آن را در مان نمایید.

خیلی از مردم به غلط تصور می کنند دلیل چرب شدن موها به  خاطرچربی پوست سر می باشد ، ولی این مسئله دقیقا بر عکس است ؛ علت اصلی در خیلی از اشخاص خشکی پوست سر است.

پوست خشک باعث ترشح بیش از حد چربی و از ریشه موها در زیر پوست می گردد و این چربی ها به مو انتقال داده خواهد شد، پس می شود گفت دلیل اصلی چربی موهای سر خشک بودن پوست سر می باشد که می شود با درمان نمودن خشکی پوست ، چربی موها را رفع نمود .

راهنمای مراقبت از مو های چرب و نکات ویژه برای زیبایی این نوع از مو

نحوه درست شستشوی موی چرب

جهت شست وشو دادن موهای چرب تکنیک های بسیاری وجود دارد که بر کنترل نمودن چربی آنها خیلی اثرگذار است. شستشوی بیش از اندازه یا شامپو زدن خیلی زیاد قادر است پوست سر را تحریک نماید و موجب تولید چربی زیاد در سر گردد. به همین علت، بیش از یک بار در روز موهای خود را شست وشو ندهید. جهت شستشوی درست موی چرب این مراحل را با دقت دنبال نمایید:

شامپو مخصوص موهای چرب را خریداری کرده به درستی و به مقدار کافی آن را روی پوست سرتان بزنید و اجازه دهید حدود دو دقیقه شامپو بر روی موهایتان باقی بماند و تاثیر بگذارد، بعد از آن موهای خود را ماساژ دهید و خوب آبکشی نمایید.

نکته مهم دیگر این است که موهایتان را حداقل 30 ثانیه تا یک دقیقه آبکشی نمایید به خصوص با آب ولرم رو به سرد تا اطمینان پیدا کنید که که همه شامپو و نرم کننده از موهای شما شسته شده است.

دقت داشته باشید که آب خیلی داغ غدد را جهت تولید چربی بیش از اندازه تحریک خواهد نمود، در حالی که آب سرد باعث کم شدن چربی های سر می شود. آب خنک به بستن کوتیکول شما کمک خواهد نمود و موجب کم شدن آسیب به موهای شما می گردد.

پس از حمام نیز مناسب ترین راه جهت مراقبت از موی چرب این می باشد که اجازه دهید موهای شما به صورت طبیعی خشک گردد.

راهنمای مراقبت از مو های چرب و نکات ویژه برای زیبایی این نوع از مو

درمان خانگی موهای چرب

همان طور که گفتیم چگونگی درمان موهای چرب احتیاج به دانستن علت اصلی مشکل تان دارد. تنها در موارد خیلی شدید و بحرانی نیاز به مراجعه به یک پزشک متخصص خواهید داشت و در خیلی از موارد، داروها و مواد طبیعی می تواند درمان کننده موهای چرب باشد. بسیاری  از محصولات مراقبت از موهای چرب را می شود در خانه خودتان تهیه نمایید. این محصولات کاملاً طبیعی می باشند: برخی از این محصولات عبارتند از:

درمان خانگی موی چرب

سرکه سیب قادر است به متعادل نمودن پوست سر شما کمک نماید پس باعث کنترل تولید چربی موهایتان خواهد شد. آن را با آب رقیق نمایید و به موهایتان خود بمالید، چند دقیقه اجازه بدهید روی موهایتان بماند و سپس شست و شو دهید.

روغن درخت چای دارای فواید ضد قارچ طبیعی می باشد و استفاده کم آن قادر است به پاکسازی پوست سر و کاهش چربی مو کمک نماید.

گوجه فرنگی دارای مواد مغذی خیلی زیادی است که برای مو بسیار  مفید می باشد. مقدار pH را در پوست سر به میزان زیادی متعادل خواهد کرد و طبیعی است که پس از استفاده از آن شرایط موی بسیار بهتر خواهد شد. یک گوجه فرنگی را برداشته و آب آن را بگیرید و روی موهای خود بریزید و ماساژ دهید و از کلاه رنگ یا پلاستیک جهت پوشاندن موهایتان به مدت 30 دقیقه استفاده نمایید و سپس موهایتان را با آب سرد شست وشو دهید.

توت فرنگی مملو از آنتی اکسیدان می باشد که نه فقط برای چهره بلکه برای پوست سر نیز بسیار فایده دارد.  چند توت فرنگی را پوره نمایید و آنها را با ماست ترکیب کنید. این ماسک را بر موهایتان بمالید و پس از 30 دقیقه آن را با شامپو شست وشو دهید.

آلوئه ورا خیلی آرامش بخش می باشد و تسکین دهنده محسوب می شود. همچنین به شما کمک خواهد کرد تا از شر روغن اضافی پوست سر خود رهایی یابید و حس طراوت به شما خواهد داد. همچنین قادر خواهید بود آلوئه ورا را از برگ آن بیرون بیاورید و این ژل را با چند قطره آب لیمو ترکیب نمایید. آن را بر ریشه مو و پوست سر خود اعمال کنید. پس از 30 دقیقه شست وشو دهید.

خاک رس جهت درمان نمودن موی چرب از طریق  خاک رس؛ به سادگی، ۱۰ قاشق خاک رس را با ۲۰۰ میلی لیتر آب مخلوط نمایید و بعد مخلوط را به موهای سر خود بمالید. اکنون باید این خاک رس را حدود ۱۰ الی ۲۰ دقیقه بر پوست سر و موی چرب تان اجازه دهید تا باقی بماند و بعد آن را بشویید.

در اصل، خاک رس به سبوم اضافی روی پوست سر وصل می گردد و غدد سبوم را آزاد می کند. به همین علت این ماسک برای رفع مشکل موهای چرب و شوره سر خیلی مفید می باشد.

راهنمای مراقبت از مو های چرب و نکات ویژه برای زیبایی این نوع از مو

نکات طلایی برای مراقبت از موهای چرب

برای  شستن  موی چرب، از آب داغ استفاده نکنید به این دلیل که تولید غدد چربی خیلی بیش تر تحریک خواهد شد.

مناسب ترین زمان جهت شستشوی موها در صبح می باشد. شب ، به علت اصطکاک مو بر بالش، موها خیلی زودتر چرب و روغنی خواهند شد.

شانه و یا برس تان را به طور مرتب تمیز نمایید تا از ته نشین شدن و باقی ماندن باقی موها بر روی آن ممانعت گردد.

موهای خود را با انگشتان تان خیلی دستکاری نکنید تا چربی و کثیفی رخ ندهد. همچنین از استفاده از کلاه و روسری به مدت طولانی بر روی سر خود خودداری کنید. به این دلیل که موجب تولید چربی مو خواهد شد.

تا جای امکان از استفاده طولانی مدت سشوار خودداری نمایید.  موهایتان را بیش از حد شانه نکنید، به این علت که برس زدن بیش از حد باعث پخش روغن و چربی بر موها می گردد.

موهایتان را مدام شست وشو دهید:

موها و پوست سر را  خوب تمیز و پاکیزه کنید به این دلیل که جهت دست یابی به موهای سالم خیلی اهمیت دارد. آب باران با آلودگی های کثیف و مواد شیمیایی ترکیب می گردد و قادر است منجربه عفونت ، شوره ، ریزش مو و آسیب زدن به کیفیت مو گردد.

پس لازم است که موهای خود را از طریق یک شامپو ملایم به صورت منظم شست وشو دهید .توجه داشته باشید که شامپوهایی که استفاده می کنید دارای فرمول سبکی باشند و مو و پوست سر را تمیز نمایند ، بدون اینکه  آسیبی به مو و پوست سر وارد کند.

موها و پوست سرتان را خشک کنید:

رطوبت قادر است آسیب خیلی زیادی به موهای شما وارد نماید. پس در صورتی که موهایتان به دلیل بارندگی خیس و مرطوب است و چه بعد از شست و شو اگر آن ها را به خوبی خشک نکنید، به راحتی می شکنند و موجب خارش پوست سر می گردند. پس تا جایی که امکان دارد توسط حوله آب موهای خود را بگیرید و بعد از آن اجازه دهید موها به صورت طبیعی خشک شوند.

از ماسک مو استفاده نمایید:

درست مثل صورتتان، مو و به ویژه پوست سرتان احتیاج به رسیدگی و مراقبت خواهد داشت. شما قادر خواهید بود بعضی از ماسک ها را جهت دور ماندن از عفونت در منزل آماده کنید. یکی از آسان ترین و اثرگذار ترین این ماسک ها را با استفاده از شنبلیله آماده کنید. دانه های آن را خرد کرده و برای اینکه حالت خمیری به خود بگیرد ماست به آن اضافه نمایید ، این ماسک را به ریشه موهای خود بزنید. بگذارید تا ماسک به مدت 15 الی 20 دقیقه روی سر باقی بماند و بعد کاملا آن را آبکشی کنید.

راهنمای مراقبت از مو های چرب و نکات ویژه برای زیبایی این نوع از مو

برخی اوقات موهای خود را کوتاه کنید:

کوتاه کردن مو ها ایده خیلی عالی است. یکی از فواید آن خشک شدن  سریع آن می باشد. حالت دادن به آن راحت می باشد، و در طی فصل گرما باعث تنفس موها و پوست سرتان خواهد شد.

رژیم غذایی درستی را رعایت نمایید:

بعضی از غذا ها باعث جلوگیری و مقابله با عفونت ها خواهند شد. یک رژیم غذایی و مملو از پروتئین، کلسیم و آهن قادر است باعث درخشش موهای شما شود. میوه های تازه ، سالاد ، جوانه  و ماست جهت مبارزه کردن با باکتری ها  بسیار مفید می باشند.

درمان های خوراکی برای رفع چربی مو

یکی از داروهایی که برای برطرف شدن چربی مو تجویز خواهد شد ایزوترتینوئین است. البته این دارو جهت رفع چربی پوست نیز کاربرد دارد. کار این دارو پایین اورن تولید سبوم توسط غدد سباسه می باشد که در اصل روی آندروژن تاثیر خواهد گذاشت.

این دارو در مردان اثر زیادی اثر دارد. در خانم ها نیز داروهایی مانند داروهای ضد بارداری موجب کم شدن چربی مو خواهد شد. ولی این موارد دارای عوارض جانبی فراوانی می باشد.

در صورتی که نحوه شست و شو و استفاده از شامپوهای گیاهی مناسب را رعایت نمایید احتیاجی به داروهای شیمیایی پیدا نمی کنید.

درمان موضعی

درمان موضعی به صورت موضعی در کف سر با مواد الکل دار انجام می گیرد.

در برخی موارد یک سری دستگاه های لیزیک نیز به این افراد پیشنهاد می گردد. طبق بررسی ها این روش زیاد پیشنهاد نمی گردد. به این علت که عوارض آن به مراتب بدتر از موی چرب می باشد.