جوز هندی تخم خوش عطر درخت جوز بویا می باشد که اصولا به شکل پودر و به عنوان ادویه کاربرد دارد و استفاده آن در مناطق گرمسیری خیلی رایج می باشد. عطر و بوی تند جوز هندی ، آن را به یکی از طعم دهنده ها و ادویه های معروف و پر استفاده تبدیل نموده است .هر دانه از جوز هندی دارای پوششی محکم و قهوه ای رنگ است که دارای شیارهایی عمیق نیز می باشد.

به صورت کلی، جوز هندی دارای 5 سانتی متر طول و حدود ‎55 سانتی متر قطر می باشد که مانند تخم مرغ است. جوز هندی اغلب در شرق اندونزی و هند پرورش پیدا می کند و در آن مناطق یکی از اساس های اقتصاد محسوب می شود. در این مناطق جوز هندی به شکل خشک شده و معمولا برای چاشنی غذا بکار می رود. در اصل پوسته ی خشک شده ی دور دانه در جوز هندی خوشمزه ترین چاشنی برای غذا است اما باید دقت داشت که میزان زیاد آن باعث ایجاد حس رخوت و سستی و اعتیاد به ماده ی آلکالوئیدی آن خواهد شد. جوز هندی دارای فواید خیلی زیادی می باشد و جهت رفع و تسکین خیلی از دردها بسیار اثرگذار می باشد که در این مقاله تصمیم داریم آنها را معرفی نماییم.

فواید جوز هندی

مس و منگنز

دانه جوز هندی با دارا بودن مواد معدنی اساسی مثل مس و منگنز دارای خواص خیلی زیادی می باشد .مس و منگنز باعث حفظ سلامت بدن و تقویت اسکلتی بدن خواهند شد. مس باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و منگنز به سنتز هورمون های جنسی کمک خواهد کرد.

یک سهم از پودر جوز هندی، دارای 0.41 میلی گرم منگنز می باشد که 23 درصد از منگنز توصیه شده برای خانم ها و 18 درصد را برای آقایان فراهم می نماید .علاوه بر آن همین میزان جوز هندی دارای 144 میکرو گرم مس است که 16 درصد میزان مس مورد نیاز در طی روز را تأمین می نماید.

فیبر غذایی

دانه های جوز هندی مملو از فیبر می باشد که می شود در آشپزی از آن استفاده کرد به این دلیل که فیبر ماده مغذی خیلی اساسی جهت سلامتی در بلند مدت می باشد. فیبر باعث کنترل قند خون و کلسترول می گردد. رژیم پر فیبر باعث کم شدن ریسک بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 خواهد شد. همچنین با نرم نمدن مدفوع ،احتمال ابتلا به یبوست را کم می کند و یا آن را رفع خواهد کرد .علاوه بر آن ، فیبر با اختلالات گوارشی دیگر مانند بیماری دیورتیکولار مبارزه می کند.

در دو قاشق دانه جوز هندی ، 2.9 گرم فیبر موجود می باشد که می شود 8 درصد از مقدار فیبر توصیه شده روزانه در آقایان و 11 درصد فیبر خانم ها را تأمین نماید.

تقویت مغز با جوز هندی

در دوران باستان، رومیان و یونانی ها از جوز هندی برای  تقویت مغز بهره می بردند ، به این علت که جوز هندی به سادگی قادر است مغزتان را تحریک نماید. در صورتی که از اضطراب یا افسردگی در عذاب هستید، جوز هندی قادر خواهد بود یک درمان خیلی موثر باشد. جوز هندی اصولا تمرکزتان را بالا می برد تا قادر باشید در محل کار یا در مدرسه نیز اثرگذار تر عمل نمایید.

مسکن درد

علاوه بر این، جوز هندی آرامش بخش خیلی اثرگذاری می باشد. در اصل، جوز هندی یک اصل خیلی مهم در طب چینی باستان محسوب می شود. چینی ها از این ادویه جهت مقابله با التهاب و درد شکم استفاده می نمودند. در صورتی که از مفاصل دردناک، درد عضلات، آرتریت ، زخم و دیگر بیماری ها در رنج می باشید، از جوز هندی استفاده نمایید. جهت کم کردن درد، از مالیدن روغن جوز هندی در بخش های آسیب دیده استفاده نمایید.

رفع مشکل سوء هاضمه

در صورتی که با اسهال، مشکلات روده ای، نفخ، کولیت و دیگر مشکلات مرتبط با هضم دست و پنجه نرم می کنید، جوز هندی قادر خواهد بود تسکین دهنده درد شما باشد. روغن جوز هندی گاز اضافی در روده و معده را کم خواهد کرد. همچنین احتمال دارد اشتهای تان را تقویت نماید.

رفع بوی بد دهان

به علت خاصیت ضد باکتریایی، جوز هندی احتمال دارد هالیتوسیس یا بوی بد دهان را رفع نماید. همانطور که اطلاع دارید، بوی بد دهان نتیجه به وجود آمدن باکتری های در دهان می باشد. جوز هندی به راحتی قادر خواهد بود دهان را از این باکتری ها پاک کند. به همین علت می باشد که جوز هندی یک ماده خیلی رایج در خیلی از برند های خمیردندان محسوب می گردد. همچنین احتمال دارد از روغن جوز هندی مثل روغن دانه میخک جهت مقابله  نمودن و کاهش ایرادات لثه و دندان درد استفاده گردد. کافی است چوب پنبه ای را به کمی روغن جوز هندی آغشته نمایید و بر دندان دردناک خود بگذارید.

رفع مشکل بی خوابی

از قدیم جوز هندی مثل داروی خانگی جهت بد خوابی و بی خوابی مزمن توصیه شده است. ترکیب جوز هندی در شیر گرم برای رفع این مشکل ، مفید می باشد. جوز هندی دارای میزان فراوانی از منیزیم می باشد، منیزیم یک ماده معدنی خیلی اساسی در بدن است که موجب کاهش تنش عصبی و آزاد گشتن سروتونین خواهد شد که باعث ایجاد حس آرامش یا راحتی می گردد. این سروتونین خاص به ملاتونین در داخل مغز تغییر می یابد، هورمون ملاتونین یک عامل تحریک خواب می باشد و اشخاص را از مشکلات بی خوابی در شب رها خواهد کرد. جوز هندی مقداری تاثیرات مواد مخدر از خود نشان خواهد داد که هیچ عوارض زیادی ندارد مگر اینکه به میزان زیادی مصرف گردد. با این وجود، حتی میزان کمی از آن قادر خواهد بود به شما در منتشر کردن میزان زیادی انتقال دهنده عصبی در به وجود آوردن حالت آرامش و خواب کمک نماید.

سلامت مغز

از جمله فواید کمتر شناخته شده برای اضافه کردن جوز هندی در هر نوع رژیم غذایی می شود به جنبه های خیلی زیاد روغن آن، مشهور به میریستین و ماکلیاین اشاره نمود. این ترکیبات موجب کمتر شدن تخریب مسیرهای عصبی و عملکرد شناختی خواهند شد که اصولا افراد مبتلا به آلزایمر از این موضوع در عذاب هستند. مطالعات نشان داده اند که میریستین و ماکلیاین این تاثیرات را کند خواهند کرد و عملکرد مغز را در یک سطح نرمال و سالم نگه خواهند داشت.

قوی کردن سیستم ایمنی

شما قادر خواهید بود مقداری جوز هندی را به غذای تان اضافه نمایید ، این اتفاق باعث خواهد شد تا سیستم ایمنی بدن تان تقویت گردد. پتاسیم ، کلسیم ، آهن و منگنز از جمله موادی هستندکه در جوز هندی یافت می شوند.

درمان جوش و آکنه

شما قادر خواهید بود برای رفع جوش های چرکی از ماسک جوز هندی استفاده نمایید. می توانید کمی جوز هندی را با عسل و آب لیمو ترش و دارچین مخلوط نمایید و ترکیب حاصل شده را که به شکل خمیری در آمده است را بر جوش های صورت تان بمالید. ماسک بدست آمده را حدود۳۰ دقیقه بر صورت تان بگذارید. جوز هندی دارای فواید ضدالتهابی می باشد.

تقویت گردش خون

جوز هندی در طب سنتی به عنوان یک داروی مناسب برای تقویت گردش خون بکار می رود، به این دلیل که دارای پتاسیم می باشد و برای کبد مفید خواهد بود.

غلبه بر و افسردگی اضطراب

در صورتی که دچار مشکلات اضطراب می باشید یا  با افسردگی دست و پنجه نرم می کنید، جوز هندی قادر خواهد بود برای شما خیلی خوب باشد. ترکیبات میریستیسین و اِلِمیسین موجود در جوز هندی، تا حدودی آرامشبخش و ضد اضطراب است، چون باعث ترشخ سروتونین و دوپامین در مغز می‌شود که به بدن در مبارزه با استرس هم کمک می‌کند.  تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ انجام گرفته برای نخستین بار فواید بالقوه‌ی جوز هندی در رفع افسردگی را اعلام نمود. یافته‌ها نشان می‌دهد فعالیت ضد افسردگی جوز هندی ممکن است به دلیل تاثیر تعدیل گر آن بر مونوآمین‌ های مرکزی باشد.

رفع سرفه و سرماخوردگی

روغن جوز هندی موجب تسکین سرفه خواهد شد ، در صورتی که سرما خورده اید از جوز هندی استفاده نمایید ، این ادویه قادر خواهد بود در رفع خس خس سینه اثرگذار عمل کند. قادر خواهید بود کمی جوز هندی را با آب و آرد مخلوط نمایید و بر پارچه قرار دهید و بر سینه شخص سرماخورده بگذارید.

تقویت نمودن قوای جنسی

جوز هندی دارای منگنز خیلی زیادی است که این اتفاق موجب تقویت نمودن هورمون های جنسی در خانم ها و آقایان خواهد شد. شما قادر خواهید بود جهت تقویت نمودن قوای جنسی تان از جوز هندی استفاده نمایید.

سلامت دهان و دندان

جوز هندی دارای فواید آنتی باکتریال است که قادر خواهد بود از دندان و لثه هایتان مراقبت نماید. روغن جوز هندی حاوی اوژنول می باشد که موجب کم شدن درد دندان خواهد شد. شما قادر خواهید بود جوز هندی را با دارچین ترکیب نموده و به عنوان یک خمیر ضد میکروبی و ضد عفونی کننده استفاده نمایید.

خواص و عوارض جوز هندی ادویه پرکاربرد (20 خاصیت و 3 عوارض)

خواص باکتریایی

استفاده مداوم از جوز هندی باعث از بین رفتن باکتری های مضر در دهان و لثه می گردد. این ادویه دارای فواید ضد باکتریایی خیلی قوی می باشد و باعث از بین رفتن باکتری ها و عفونت های باکتریایی می گردد؛ به علاوه قادر خواهد بود از مبتلا شدن به بیماری های دهان و دندان ممانعت نماید.

سم زدایی بدن

جوزهندی به روش های مختلفی مانند دارویی شفا‌ بخش عمل خواهد کرد و سلامت بدن را بالا می برد. به صورت واضح ‌تر، جوز هندی همه سموم  کبد و کلیه را از بدن خارج می کند و به سم زدایی بدن کمک خواهد کرد. این خصوصیت از اساسی ترین فواید جوز هندی است و این ارگان ‌ها را از سمومی که با مصرف الکل و مخدر‌ها یا آلودگی هوا و غذا در آنها ذخیره شده‌ اند، پاک می ‌کند. به‌علاوه، مواد فعال موجود در جوز هندی، سنگ کلیه را از بین خواهد برد، عملکرد کلیه و کبد را بهتر می کند و کارایی آن ها را بالا می برد.

مراقبت نمودن از پوست

هرچند مکانیزم عملکرد جوز هندی بر پوست به صورت دقیق مشخص نمی باشد، اما در دارو‌های گیاهی جهت بهبود ظاهر پوست از جوز هندی خیلی استفاده می شده است. فواید ضد التهابی و ضد میکروبی این ادویه جهت رفع های  جوش‌ سرسیاه و رفع آکنه و منافذ بسته خیلی اثرگذار می باشد. رایج ترین شیوه‌ی استفاده از جوز هندی جهت درمان خانگی پوست صورت، درست کردن ماسک، با ترکیب میزان برابری از پودر جوز هندی و عسل با هم می باشد؛ این ماسک جهت مراقبت ‌های پوستی عالی می باشد، التهابات و حساسیت پوستی را کم می کند، پوست را صاف خواهد کرد و در آبرسانی به پوست اثرگذار می باشد. این ماسک نشانه های آبله، سوختگی و آکنه را نیز کم می کند. این ماسک را به‌ مدت 20 دقیقه بر پوست خود قرار دهید، بعد از آن با آب ولرم صورتتان را شست و شو دهید. از مخلوط پودر جوز هندی با بلغور جو‌ و پوست پرتقال هم خواهید توانست به‌ عنوان ماسک لایه بردار طبیعی پوست بهره ببرید.

تنظیم نمودن فشار خون

یکی از اساسی ترین فواید جوز هندی تنظیم نمودن فشار خون می باشد. مواد معدنی جوز هندی در حفظ عملکرد ارگان‌ ها خیلی اثر گذار می باشد. پتاسیم موجب گشاد شدن رگ‌ ها خواهد شد و فشار رگ‌ های خونی را کم تر خواهد کرد. درنتیجه، فشار خون را پایین خواهد آورد و فشار سیستم قبلی-عروقی نیز بهبود خواهد یافت. این ماده به جذب بیش تر مواد مغذی کمک خواهد کرد و این موجب سریع تر شدن فرایند هضم خواهد شد. کلسیم موجود در جوز هندی به سلامت، رشد و بازسازی استخوان ‌های شما کمک خواهد کرد و نشانه های پوکی استخوان را کم می کند. آهن موجود در این ادویه نیز مقدار گلبول‌ های قرمز خون را زیاد می کند و از کم خونی یا آنمی جلوگیری خواهد کرد.

پوکی استخوان

یکی دیگر از فواید استفاده از جوزهندی سلامت استخوان های بدن است. جوز هندی دارای کلسیم می باشد که جهت سلامت استخوان خیلی مفید خواهد بود، علاوه بر این استفاده از این ادویه جهت جلوگیری نمودن از بیماری هایی مثل پوکی استخوان نیز خیلی مفید می باشد.

درمان حالت تهوع

یکی از فواید های کمتر شناخته در جوز هندی این می باشد که به علت دارا بودن عطر خاصی قادر خواهد بود به درمان و پیشگیری از حالت تهوع کمک نماید. جهت رفع حالت تهوع باید جوزهندی را با عسل ترکیب نمایید و مورد استفاده قرار دهید.

مضرات استفاده از جوز هندی

سقط جنین

یکی از نکات اساسی که باید در استفاده از جوز هندی به آن توجه نمایید این می باشد که زنان باردار تا جای ممکن از مصرف این ادویه پرهیز نمایند. به این دلیل که استفاده زیاد از جوز هندی خواهد خواهد بود  موجب سقط جنین یا ایجاد نقص مادرزادی در جنین بگردد، ضمنا بهتر است در زمان شیردهی نیز از این ادویه استفاده نکنید.

مسمومیت غذایی

جوز هندی از ادویه هایی به شمار می رود که استفاده بیش از حد ان در مقادیر زیاد قادر خواهد بود موجب مشکلاتی فراوانی در بدن ایجاد نماید، که از رایج ترین این مشکلات می شود به توهم، بالا رفتن ضربان قلب، تهوع و از دست دادن تعادل بدن اشاره نمود.

مصرف جوز هندی در بارداری

با بررسی منابع گوناگون به این نتیجه رسیده ایم که بهتر است در زمان بارداری استفاده از جوز هندی به مزان خیلی کم انجام گردد یا به صورت کامل مصرف نگردد.

پروستاگلاندین  ماده‌ای می باشد که اثر خیلی زیادی در انقباض رحمی در زمان قاعدگی و بارداری خواهد داشت می‌کند و استفاده خیلی زیاد از جوز هندی در زمان بارداری قادر خواهد  بود تغییراتی در آن ایجاد نماید و موجب سقط جنین گردد.

ریسک سقط جنین به دلیل استفاده  زیاد جوز هندی در زمان بارداری با تغییر مقدار و عملکرد ماده‌ای به اسم هالوسینوگنز  در بدن نیز مرتبط می باشد.