روش های کلینیکی برای رفع چین و چروک

چروک شدن پوست بدن یکی از فرآیندهای طبیعی پیری می باشد و در نواحی در معرض نور خورشید مانند گردن، صورت، دست و آرنج ها بیشتر ایجاد می شود و البته بعی از خطوط مانند خط لبخند و اخم هم ایجاد می شود. ژنتیک هم در این بین بسیار نقش مهمی دارد ولی تماس با نور آفتاب عامل اصلی ایجاد چین و چروک می باشد به خصوص در افرادی که پوست روشن تر دارند این مشکل سریع تر ایجاد می شود. بعضی از مشکلات دیگر مانند آلاینده های محیطی مانند دود سیگار هم باعث ایجاد چین و چروک می شوند. در ادامه درباره روش های لیزری و کلینکی برای از بین بردن چین و چروک توضیحاتی ارائه می کنیم.

درم ابریژن و لایه برداری

درم ابریژن یک عمل جراحی می باشد که در آن بخش های بالایی پوست با یک ابزار مخصوص با دور زیاد لایه برداری می گردد.

هدف از انجام دادن درم ابریژن برطرف نمودن چین و چروک های پوست، خال ها، تتو و اسکار می باشد. این فرایند امکان دارد موجب پوسته پوسته شدن، تورم و عوض شدن رنگ پوست شود. این نشانه ها معمولا پس از دو هفته کمتر می شوند. ولی بعضی دیگر از نشانه ها ممکن است تا مدت ها بر جا بماند.

خیلی از اوقات نتایج سریعا قابل مشاهده نیستند و امکان دارد برای مشاهده هر نوع تغییر، زمان زیادی نیاز باشد.

میکرودرم ابریژن یک عمل کمتر تهاجمی می باشد و در آن میکروکریستال های آلومینیوم اکسید بر روی پوست اسپری خواهد شد.

در این روش درمان هدف، به وجود آوردن پوستی با طراوت و لطیف و کمتر شدن خطوط و چین و چروک ،و کاهش منافذ باز ، زبری و آسیب نور آفتاب می باشد.

نتایج این تکنیک موقتی است و به تکرار جلسات درمانی نیاز می باشد.

درمان های لیزری و کلینیکی جهت برطرف نمودن چین و چروک

رفع چین و چروک با لیزر

لایه برداری با لیزر یک تکنیک درمانی می باشد که متخصص پوست آن را انجام می دهد. در این تکنیک امواج لیزر برای بهبود بافت و ظاهر پوست بکار می روند.

روش هایفو

روش HIFU به عنوان تکنیکی غیرتهاجمی جهت رفع پیری صورت استفاده می شود. این تکنیک درمانی دارای مزایایی مانند لیفت صورت می باشد و شما را از انجام جراحی های تهاجمی بی نیاز خواهد کرد.

طول دوره نقاهت در این تکنیک کوتاه تر از روش های جراحی می باشد، ولی نتایج آن نیز به همان اندازه ضعیف تر و موقتی می باشد. به همین علت متخصصان هایفو را فقط برای نشانه های  خفیف تا متوسط پیری پوست توصیه می کنند.

گرمای امواج فراصوت در تکنیک هایفو سلول های مورد هدف در پوست را نابود می کند و واکنشی التهابی را ایجاد می نماید. در درطول این فرایند، بدن جهت کمک نمودن به رشد دوباره سلول ها شروع به کلاژن سازی می کند. به این شکل روش هایفو باعث به وجود آمدن این تغییرات می گردد:

  • سفت شدن پوست گردن
  • رفع غبغب
  • لیفت ابرو و پلک
  • برطرف شدن چروک ها
  • صاف و محکم شدن پوست سینه

باید این را در نظر داشته باشید که جهت کسب نتایج دلخواه باید از هایفو آمریکایی استفاده نمایید. این دستگاه ها طبق گفته های بورد جراحی زیبایی آمریکا در طول ۲ الی ۳ ماه  نتایج ایده آل شما را بر پوستتان ایجاد خواهند نمود . با رعایت کردن اصول مراقبت های پوستی قادر خواهید بود این نتایج را تا یک سال تمدید نمایید.

بوتاکس

سم بوتولینوم یا بوتاکس، سیگنال هایی را که باعث انقباض عضلات می گردند را مسدود می نماید. پزشکان از این سم جهت درمان نمودن بعضی از بیماری ها استفاده می کنند

متخصصان از تزریق نمودن دوزهای کم بوتاکس به داخل عضلات جهت برطرف شدن چین و چروک استفاده می نمایند. در صورتی که عضله قادر نباشد سفت گردد، پوست روی آن صاف می شود و چین و چروک ها کمتر خواهند شد.

بوتاکس برای کم کردن خطوط روی پیشانی، اخم و خطوط پنجه غازی اطراف چشم ها استفاده می شود. این تکنیک اغلب به عنوان روشی برای جلوگیری از ایجاد چروک کاربرد دارد و در مواردی که چین و چروک خفیف است و عمق زیادی ندارد، بیشترین تاثیر را دارد.

بر طبق گفته های جامعه جراحان آمریکا، از چند روز تا چند هفته بعد از تزریق بوتاکس، نتایج بوتاکس قابل مشاهده خواهد بود. این تغییرات اصولا به مدت ۳ تا ۴ ماه بر جا خواهد ماند و بعد از آن احتیاج به تزریق دوباره می باشد.

درمان های لیزری و کلینیکی جهت برطرف نمودن چین و چروک

لیفت صورت یا ریتیدکتومی

در مواردی که  چین و چروک پوست خیلی عمیق می باشد باید به سراغ تکنیک های تهاجمی مانند عمل جراحی لیفت بروید. این تکنیک قطعی ترین و مناسب ترین روش برطرف کردن چین و چروک صورت به ویژه در موارد شدید که است.

لیفت صورت یا ریتیدکتومی یک عمل جراحی زیبایی است که هدف آن جوان نمودن پوست استفاده می شود. در این روش کمی از پوست و چربی صورت برداشته خواهد شد. امکان دارد در این عمل سفت شدن بافت های زیرین پوست نیز انجام شود.

لیفت باعث کم شدن افتادگی و چین و چروک در قسمت های گونه ها و فک می شود و تغییراتی که به تدریج و با بالا رفتن سن در صورت رخ داده است را اصلاح می نماید. لیفت گردن نیز معمولا به همراه لیفت صورت و با هدف کم شدن  تجمع چربی و افتادگی پوست گردن رخ می دهد. لیفت بر روی چین و چروک و خطوط ناشی از نور آفتاب تاثیری نخواهد داشت.

لیفت صورت با نخ

لیفت با نخ تکنیکی جایگزین جهت انجام عمل جراحی لیفت صورت می باشد. در این تکنیک با استفاده از گذاشتن نخ های جراحی بر پوست و بعد از آن سفت نمودن این نخ ها باعث می شود پوست صورت کشیده و سفت تر شود. این روش درمانی معمولا دارای ریسک پایینی می باشد و دوره نقاهت آن کوتاه است. با این وجود این روش دارای عوارض جانبی مثل قرمزی، کبودی و می باشد.

تاثیر لیفت صورت با نخ به اندازه روش لیفت صورت زیاد نیست و تحقیقات کافی در مورد ماندگاری این تکنیک انجام نشده است. نتایج لیفت با نخ بین ۱ تا ۳ سال بر صورت فرد باقی می ماند و جهت کسب بهترین نتایج پیشنهاد می شود که لیفت صورت با نخ به همراه سایر تکنیک های ضدپیری انجام شود.

فیلر صورت

فیلرهای صورت از کلاژن، هیالورونیک اسید یا چربی تشکیل شده است و در بخش  شیارهای عمیق چروک تزریق می گردند. این فیلرها به دست متخصصین زیبایی انجام می شود و باعث صاف تر شدن پوست و بالا رفتن حجم و کانتور صورت می شود. اشخاص امکان دارد برخی اوقات در محل تزریق فیلر با مشکلاتی مثل کبود شدن و تورم مواجه شوند. مانند روش بوتاکس، این درمان نیز موقتی می باشد و فیلرها باید به طور منظم تزریق گردند. نتایج مثبت این تکنیک به محل چروک ها و عمق آن ها بستگی دارد.

پزشک طبق عمق و نوع چروک و سن بیمار امکان دارد تزریق ژل را توصیه نماید یا در بعضی از موارد از چربی بدن خود فرد بعد از یک سری اعمال ویژه در بخش مورد نظر تزریق نماید.

درمان های لیزری و کلینیکی جهت برطرف نمودن چین و چروک

هزینه برطرف نمودن چین و چروک صورت

بروز چین و چروک صورت اتفاقی طبیعی و اجتناب ناپذیر در فرایند پیری می باشد، ولی این به این معنا نیست که نمی شود جهت پیشگیری و درمان آن کاری انجام داد. تکنیک های زیادی جهت مقابله نمودن با این موضوع وجود دارد که بسته به شدت و عمق چروک های صورت، قادر خواهید بود از یک یا ترکیبی از چند روش استفاده نمایید.

شما قادر خواهید بود از طیف گسترده ای از روش های درمانی از درمان های خانگی مثل ماسک صورت و مکمل غذایی یا درم ابریژن و تکنیک های تهاجمی مانند لیزر و لیفت جهت جوان نمودن و ترمیم طراوت سابق پوست خود استفاده نمایید. توجه کنید که که بیش تر این تکنیک ها در کلینیک های معتبر و زیر نظر پزشکان مجرب و ماهر پوست انجام می شوند. با این وجود پیش از مراجعه نمودن به متخصص می توانید بعضی از روش های خانگی بی خطر درمان چین و چروک را نیز امتحان نمایید.

هزینه رفع چین و چروک نیز طبق عملی که انجام می دهید و تکنیکی که پزشک برای شما انجام میدهد انتخاب خواهد شد. به عنوان مثال هزینه لیزر فرکسل که تنها لیزر است که دارای تاییدیه FDA  می باشد جهت کار بر بخش دور چشم با توجه به مقدار مصرفی آن محاسبه خواهد شد.