موفقیت در ازدواج و همسرداری

اغلب ازدواج هایی که نفس های آخر خود را می کشند با روش صحیح قابل بازسازی می باشند ، ولی متاسفانه اکثر زوج ها از راه های نادرست استفاده می کنند . کلید معمای ازدواج های موفق این نمی باشد که چگونه باید بر اختلاف سلیقه ها فائق آمد، بلکه آین است که زوجین در هنگام صلح و آرامش چطور اوقات خود را با هم سپری می کنند ؟ هفت مورد پیشنهادی دکتر جان گاتمن کمک می کند تا شما مشاجرات میان خود را برطرف کنید ؛ اساس این طرح رویکردی می باشد که باعث می شود روابط دوستانه ای را که قلب هر زندگی است استحکام بخشید . در ادامه این مطلب هفت اصل جهت داشتن ازدواج موفق عنوان خواهد شد .

ازدواج درحال فروپاشی

هنگامی که کار ازدواج به جایی می رسد که زوجین تاریخچه ازدواجشان را بازنویسی می کنند ، جسم و روحشان دیگر راهی جهت حفظ تماس و روابط صمیمانه نخواهد یافت و قهر ها و جر و بحث ها به آشتی ختم نخواهد شد ، این ازدواج در آستانه فروپاشی قرار دارد . در این موقعیت زوجین زندگی مشترک خود را در وضعیت هشدار احساس می کنند به این دلیل که در همه حال انتظار مشاجره و دعوای جدیدی را می کشند و همه لحظه های زندگی مشترک به عذاب جهنمی تبدیل می شود و در نتیجه زوجین در پی یافتن راهی جهت خروج از رابطه می گردند . بعضی ها بی تعارف طلاق گرفته و این وضعیت را پایان می دهند ، اما برخی از زوجین به صورت نامرئی در زیر یک سقف یکدیگر را تحمل می کنند . بیش تر زوجین هنگامی به جست و جوی کمک یا مشاوره می روند که کار از کار گذشته است و بسیار دیر شده است ؛ در صورتی که اگر چشمان خود را باز می کردند نشانه های پیش بینی کننده طلاق و هشدار دهنده طلاق را می توانستند به وضوح ببیند و جهت رفع آنها اقدام نمایند.

موفقیت در ازدواج

شما قادر خواهید بود نشانه های مشکل را با نشانه های زیر متوجه بشوید :

  • از چیزهایی که در  یک مکالمه به هم می گویید که شروع تند صحبت خیلی رایج است.
  • اگر تلاش می کنید رابطه زناشویی خود را ترمیم نمایید اما مدام شکست می خورید .
  • واکنش های فیزیولوژیک مانند پرخاشگری
  • درمورد زندگی زناشویی تان به صورت مداوم افکار منفی دارید.

هریک از این نشانه ها حاکی از طلاق عاطفی میان زوجین می باشد که دیر یا زود به طلاق واقعی منجر می شود . در ادامه راه هایی به شما نشان می دهیم که بتوانید زندگی مشترک خود را از ریسک از هم پاشیدن محافظت کنید.

هفت راز داشتن ازدواج موفق

جان گاتمن در طول مطالعات خود و تجربه ای که در کار کردن با زوجین داشته است راهکارهایی را جهت حل تعارض و مشکلات زوجین ارائه داده است و آن ها را تحت عنوان هفت راز ازدواج موفق اسم گذاری کرد که در ادامه عنوان می کنیم :

نقشه مسیر عشق خود را اصلاح و تقویت نمایید

زوجین وظیفه دارند شناخت کاملی از دنیای یکدیگر داشته باشند . زوجینی که نقشه راه عشق مفصلی از جهان یکدیگر دارند آمادگی بیش تری جهت مقابله با مشکلات زندگی زناشویی خواهند داشت.

حس دلبستگی و تمجید را در خودتان تقویت نمایید

دلبستگی و تمجید دو عنصر خیلی مهم در یک رابطه با کیفیت عاشقانه می باشد . برخی اوقات ممکن است زوجین نسبت به یکدیگر دچار پریشانی ، گیجی یا بی تفاوتی ناشی از تغییر در رفتار شخص مقابل بگردند ، ولی در صورتی که همچنان حس می کنند که همسرشان ارزش احترام و افتخار را دارد زندگی آن ها نجات خواهد یافت .

به جای پشت کردن به یکدیگر به سوی همدیگر گام بردارید

نزدیک تر شدن به همدیگر پایه ارتباط عاطفی ، دلدادگی ، شور عشق و روابط رضایت بخش می باشد  .

اجازه بدهید که همسرتان روی شما نفوذ داشته باشد

مطالعات نشان داده اند حتی در ماه نخست ازدواج آقایانی که اجازه می دهند زنان بر آن ها نفوذ کنند در زندگی زناشویی خوشبخت تر خواهند بود و امکان طلاق در زندگی آنها کمتر است .

مشکلات حل شدنی را حل نمایید

  مهارت های گفت و گو مسالمت آمیز وحل کردن تعارض را یاد بگیرید و مسائل کوچک تر را زودتر و پیش از اینکه بزرگ تر شوند حل نمایید .

بر موانع پیش روی غلبه نمایید

دعواهای به بن بست رسیده همیشه در زندگی زناشویی شما باقی می ماند ولی شما روزی می توایند بدون اذیت کردن یکدیگر درمورد آن صحبت نمایید و یاد بگیرید که با آن همزیستی کنید .

تحقق مفهوم مشارکت

زندگی مشترک تنها به معنای پرورش فرزندان نیست ، به معنای رابطه جنسی یا تقسیم امور خانه نیست . بلکه دارای یک بعد معنوی می باشد که عبارت است از ” به وجود آوردن حس درونی مشترک ” .  فرهنگی غنی در یک خانواده کوچک که مملو از نمادها و اشارات و قدردانی می باشد.