متن، جملات و عکس نوشته های ویژه روز بهداشت قاعدگی 28 ماه می و 7 خرداد را در این بخش آریا مگ آماده کرده ایم.

جملات ویژه روز بهداشت قاعدگی و پریودی

روز بهداشت قاعدگی (Menstrual Hygiene Day) روزی است که با هدف آموزش خانم‌ها در زمینهٔ بهداشت قاعدگی و درک چرخه قاعدگی در ۲۸ می (۷ خرداد) توسط سازمان مردم نهاد Wash united مستقر در برلین آلمان تعیین شده‌است.

چون ماه مه پنجمین ماه سال است و بسیاری از بانوان هم به‌طور متوسط پنج روز در هر ماه دچار خونریزی می‌شوند و چرخه قاعدگی بانوان معمولاً ۲۸ روز است، ۲۸ ماه مه به‌عنوان نمادی برای توجه به بهداشت قاعدگی انتخاب شده‌است

روز جهانی «بهداشت قاعدگی»؛ همان چیزی که خیلی از زن‌ها به نشانه شرم و حیا پنهانش می‌کنند اما بسیاری از کشورهای دنیا در چنین روزی همایش‌ها و سمینارهای مهمی درباره آن برگزار و از موضوع مهم بهداشت قاعدگی صحبت می‌کنند.

همسران عزیز و پدر و مادرهای عزیز: در دوران پریود وسایلی که لازم درد را برای همسر و دخترتان تهیه کنید، برایش شکلات یا مجله موردعلاقه‌اش را بخرید. این باعث می‌شود احساس کند واقعاً برایتان مهم است.


متن ویژه روز جهانی بهداشت قاعدگی و پریود

اگر سعی می‌کند درمورد آن با شما صحبت کند، صورتتان را برایش کج نکنید و نگویید برو با یکی از دوست‌های دخترت درمورد آن حرف بزن. این باعث می‌شود تصور کند هیچ اهمیتی برایتان ندارد. یک قسمت دیگر این مرحله این است که کارهایش را انجام دهید.

روز جهانی پریود گرامی باد


متن ویژه روز جهانی بهداشت قاعدگی و پریود

آقایان عزیز در دوران عادت ماهیانه با همسرتان طوری رفتار نکنید انگار چندشتان می‌شود. به او نشان دهید که چرخه عادت‌ماهیانه او حال شما را بد نمی‌کند (حتی اگر واقعاً حس خوبی نسبت به آن ندارید).


متن ویژه روز جهانی بهداشت قاعدگی و پریود

به او آرامش دهید. او را بنشانید و ماساژش دهید یا در آغوشش بگیرید. حتی نوازش کردن دست‌هایش احساس بهتری به او می‌دهد یا حداقل نشان می‌دهد که دوستش دارید.


متن ویژه روز جهانی بهداشت قاعدگی و پریود

اگر یک مریضی داشتم، می‌توانستم با صدای بلند اعلام کنم که مثلاً سرم درد می‌کند اما هیچ زنی نمی‌تواند فریاد بزند که من امروز پریودم؛ دست از سرم بردارید.”


متن ویژه روز جهانی بهداشت قاعدگی و پریود

خجالت نکشیم، جوری رفتار نکنیم که انگار برای آن گنا‌هکار و کثیفیم وتوی پلاستیک مشکی قایمش نکنیم!”


بیشتر حرفای غلط مادرم یادم میاد! وقتی پریودی تا سه روز حمام نرو! راه نرو و ورزش نکن…و نوار بهداشتیتو تو هزار تا روزنامه و کیسه پنهون کن بعد بنداز تو سطل چون تو خونه پسر مجرد داریم! #پریود #شرم‌ و حیا”


متن ویژه روز جهانی بهداشت قاعدگی و پریود

“اکنون وقت عمل است”، شعار روز جهانی بهداشت قاعدگی امسال است.

برگزارکنندگان روز جهانی بهداشت قاعدگی می‌گویند: “سکوت را بشکنید، آگاهی را درباره بهداشت قاعدگی افزایش دهید و با هنجارهای غلطی که در جامعه درباره دوران قاعدگی جاافتاده است، مقابله کنید.”


متن ویژه روز جهانی بهداشت قاعدگی و پریود

ناآگاهی و دسترسی نداشتن به امکانات بهداشتی در دوران قاعدگی می‌تواند سلامت زنان و دختران را به خطر بیندازد.


قاعدگی یا پریود یک فرایند بیولوژیک طبیعی و نشانه کلیدی سلامت باروری است اما در بسیاری از فرهنگ‌ها این موضوع شرم‌آور و منفی تلقی می‌شود.