جاهای دیدنی آذربایجان خیلی زیاد هستند و در این مقاله اصلی ترین و معروف ترین آن‌ ها را برای شما معرفی خواهیم کرد. آذربایجان؛ کشوری در منطقه‌ی قفقاز است، جایی که شرق و غرب به یکدیگر می رسند. توقع این برخورد را هنگام سفر از آذربایجان داشته باشید؛ چون نکات فراوانی را جهت لذت بردن پیدا خواهید نمود. همسایه بودن با دریای خزر، نواحی ساحلی با آب‌ وهوای مرطوب شبیه به آب ‌و‌هوای مدیترانه‌ ای را خواهید دید. در ادامه این مطلب آریا مگ مکان های دیدنی و تفریحی این کشور برای گردشگران را معرفی می کنیم.

جاهای دیدنی باکو

باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، در جوار دریای خزر و به شکل بسیار جالبی ترکیبی از شهر کهن «ایچری» و ساختمان های مدرن است که بسیاری از آن‌ ها با صفحه‌ های ال‌ سی ‌دی پوشیده شده‌ اند، می‌توانید تجسم کنید که نورها در هنگام شب، شما را محسور خود خواهند کرد. اگر تصمیم سفر به باکو در کشور جمهوری آذربایجان را دارید، برج‌ های شعله را که یکی از مناطق جذاب آذربایجان است را نباید از دست بدهید. برج ‌هایی دارای سطح پوشیده شده از ال‌ سی‌ دی که باکو را رنگارنگ و بی اندازه دیدنی می ‌کنند و در هنگام شب در ذهن بینندگان ماندگار خواهند شد.

باکو پر از زیبایی هایی برای توریست ‌ها و گردشگران  از کل دنیا است. به عنوان مثال موزه‌ ی هنرهای معاصر یکی از جاهای بسیار دیدنی و گردشگری شهر باکو است. مکانی که شما خواهید توانست حدود ۹۰۰ اثر از هنرمندان این شهر را در آن جا مشاهده کنید و برای افرادی که به فرهنگ مدرن علاقه‌ دارند، بسیار جای لذت بخش و دیدنی است.

مکان های دیدنی کشور آذربایجان

تازه بازار (Teze bazar)

تزه بازار می ‌تواند مقصد دیگر شما هنگام سفر به آذربایجان باشد. این منطقه به پنیر‌ها و فلفل ‌های خاصی که دارد مشهور است که هم خوش‌ بو است  و هم ارزش تست کردن را دارد. اگر هیچ یک از این دو را نخواستید خواهید توانست یک کباب بسیار خوشمزه در یکی از رستوران با کیفیت باکو میل کنید؛ پس توقع اتفاق‌ های خیلی خوبی در آذربایجان را داشته باشید.


مکان های دیدنی کشور آذربایجان

شهر قدیم (Icheri seher) از مناطق دیدنی آذربایجان

همان‌ طور که گفته شد یکی از جاهای دیدنی آذربایجان ، شهر قدیم ایچری سحر است. این شهر زیبا و قدیمی در مرکز باکو، و در ناحیه ای با معماری بسیار زیبا و برج‌های متعلق به سال های دوازدهم میلادی واقع شده است که قسمتی از شهر قدیمی باکو محسوب می شود. این منطقه با دیوار حصار کشی شده است. آن‌ جا خواهید توانست  از کاخ «شیروان‌ شاه» (Shirvanshah) دیدن کنید که قدمت آن به قرن ۱۳ میلادی باز می گردد. این شهر زیبا نه فقط به‌ علت معماری ویژه ای که دارد، بلکه به‌ دلیل آن ‌که می‌ توانید صنایع دستی بسیار خاصی را آن ‌جا بیابید، جذاب است. به عنوان مثال سرامیک‌ های تزئینی و فرش‌ های قدیمی آذربایجان که خیلی زیبا و خوش رنگ و لعاب هستند را آن ‌جا خواهید یافت. در شهر قدیم سوغاتی ‌های مناسبی برای خرید یافت می ‌شود. توصیه می‌ کنیم بعد از خرید سوغاتی عکس زیبایی از نمای نزدیک از شهر قدیم و  عکس زیبایی از نمای دوری از برج‌ های شعله که از آن ‌جا نمایان است، تهیه کنید.


مکان های دیدنی کشور آذربایجان

پارک ملی آبشرون (Absheron National Park)

پارک ملی «آبشرون» یکی از مناطق دیدنی کشور آذربایجان است که علاقه مندان زیادی همه ساله به دیدن این منطقه زیبا می روند. این پارک دیدنی  در منطقه عزیزبه‌یو  Azizbeyov واقع شده است. این پارک دارای وسعت ۷۸۳ هکتار است و طبیعت زیبای آذربایجان را به شما نشان خواهد داد. در این پارک طبیعت و حیوانات در منطقه‌ ای حفاظت شده و بکر قرار دارند. اگر از علاقه مندان به طبیعت و طبیعت گردی هستید حتما از پارک آبشرون دیدن کنید و از ویژگی ‌های خاص و زیبای آن لذت ببرید.


مکان های دیدنی کشور آذربایجان

گلفشان گاراسو (Garasu Volcano)

خیلی از افرادی که به آذربایجان مسافرت می ‌کنند نمی ‌دانند که در این کشور حدود 360 «گل‌ فشان» وجود دارد! گل ‌فشان یک پدیده‌ی طبیعی بسیار زیبا و عجیب است و یکی از دیدنی ترین جاهای کشور آذربایجان محسوب می شود. گل‌ فشان، گل سردی است که از زمین به شکل چشمه به سطح زمین می‌آید و شکل‌ های عجیب، زیبا و مرتبی را حول خود ایجاد می کند. یکی از زیبا ترین آن‌ ها، گل ‌فشان «گاراسو» است. این گل‌ فشان تقریبا هزار متر گل به هوا میریزد! افرادی که گاراسو را مشاهده می کنند، آن را شبیه کره ماه می دانند. حدود 360 گل‌ فشان در این کشور وجود دارد. این گل ‌فشان‌ ها به ۲۵ میلیون سال قبل مربوط می شوند.


مکان های دیدنی کشور آذربایجان

حمام نفت (Naftalan Oil resort)

در جمهوری آذربایجان شما خواهید توانست حمام نفت را تجربه کنید. ! Naftalan Oil Resort  نام مکانی است که با حمام نفت، گردشگران را به سمت خود جذب می کند. حمام نفت، جهت از بین بردن درد های مزمن به کار می رود و علاقه مندان زیادی در سراسر جهان دارد. حتما از این مکان دیدن کنید و برای یک ‌دفعه هم شده حمام نفت را تجربه نمایید. شاید شما نیز به یکی از طرفداران این حمام تبدیل شدید.


مکان های دیدنی کشور آذربایجان

قوبوستان (Gobustan)

گوبوستان از پر اهمیت ترین مکان های دیدنی در کشور آذربایجان است. حکاکی‌ های روی صخره ها که به زمان نوسنگی بر می‌گردد. این منطقه به «استون هنج» کشورآذربایجان مشهور است و جزو معدود باقی مانده های شاخص دوران پیش از تاریخ محسوب می گردد. حکاکی های روی صخره ها نشان‌ گر وجود تمدن قبل از تاریخ در این منطقه‌ هستند. اندازه این نقاشی‌ ها به   ۶ هزار عدد می رسد است که تقریبا ۵۳۷ هکتار فضا را به خود اختصاص داده اند!


مکان های دیدنی کشور آذربایجان

نبران (Nabran)

نبران یک پارکی آبی در کشور زیبای آذربایجان است که با شهر باکو 4 ساعت فاصله دارد. در این پارک آبی می‌توانید از استخر، آبشار و رستوران و مراکز تفریحی فراوان، استفاده نمایید. در فصل تابستان قادر خواهید بود از آفتاب و هوای بسیار لذت بخشش هم بهره ببرید و زندگی شبانه را در آن جا تجربه نمایید.


مکان های دیدنی کشور آذربایجان

شهر شکی (sheki city)

این یکی از کهن ترین مکان های دیدنی کشور آذربایجان و از قدیمی ‌ترین سکونت گاه‌ ها در ناحیه قفقاز است که دارای قدمتی نزدیک به ۲ هزار ۵۰۰ سال است. شهر «شکی» در جاده‌ی ابریشم قرار دارد و تولید ابریشم نیز دارد! اگر به شهر شکی سفر کنید با طبیعتی بی نظیر و خانه‌ هایی بسیار جذاب و دیدنی روبرو خواهید شد. پیشنهاد ما این‌ است که حتما از قصر «خان‌ های شکی» دیدن فرمایید. این قصر زیبا دارای نقاشی‌ های دیواری و پنجره‌ های منقوش بسیار جذاب است.


مکان های دیدنی کشور آذربایجان

قلعه دختر

قلعه دختر که با اسامی برج دختر و قیزقالاسی هم معروف است، یکی از سازه های تاریخی جذاب در شهر باکو می باشد و قدمت آن به زمان ساسانی بر می گردد. برج دختر دارای ارتفاع ۲۹.۵ و عرض 7 متر، یکی از آثار تاریخی پر ارزش در فهرست میراث جهانی یونسکو محسوب می گردد. زمان های دور قلعه دختر به‌ عنوان عبادتگاهی جهت عبادت زرتشتیان بود. این قلعه پس از بازسازی در سال ۱۹۶۰، به موزه تبدیل گردید.


مکان های دیدنی کشور آذربایجان

موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

موزه ملی جمهوری آذربایجان که به اسم موزه تقی اف نیز معروف است، وسیع ترین موزه‌ در کشور جمهوری آذربایجان محسوب می شود. بنای این موزه در قدیم مکان زندگی سرمایه ‌دار و خیر آذربایجانی، زین ‌العابدین تقی‌‌اف بوده است. این موزه دارای سه قسمت است. قسمت اول به دوران پیش از تاریخ، اشیای قرون وسطا مانند اشیا نظام، استخوان‌ انسان و قبر ها مربوط می شود.

قسمت دوم متعلق به اموال خصوصی اشخاص معروف آذربایجان است و در قسمت سوم نیز وسایل خانواده‌ی تقی ‌یف قرار داده شده است. دوشنبه‌ی آخر ماه، دیدن از موزه برای بازدید کنندگان رایگان است.


مکان های دیدنی کشور آذربایجان

خینالیق (khinalug)

خینالیق یک روستای کوهستانی بسیار قدیمی در بخش شمالی کشورآذربایجان است. ساکنین این روستا به زبان خینالیق و ترکی صحبت می کنند. در این روستای قدیمی آثار فراوانی از ایرانی های زرتشتی را می شود دید. تقریبا یک هزار فرد تات در این روستا ساکن هستند. روستای خینالیق پر از هندوها و بوداییان می باشد.


مکان های دیدنی کشور آذربایجان

یانار داغ (yanar dag)

یانار داغ به معنی کوه سوزان است و همان گونه که از اسمش می شود فهمید، کوهی است که مدام در حال سوختن می باشد. این کوه در فاصله کمی از شهر باکو قرار گرفته است و تقریبا ۱۰ متر از آن شبانه روز  در حال سوختن است و شعله ور می باشد. علت این آتش، وجود گاز طبیعی در میان کوه است. در حوالی این کوه یک چای خانه قدیمی واقع شده است که غروب ها می شود در آنجا نشست و این کوه  عجیب را تماشا کرد.


مکان های دیدنی کشور آذربایجان

معبد آیین زرتشتی

در آتشگاه سوراخانی می شود از نزدیک شاهد دین و آداب و رسوم زردشتیان باشید. این معبد به دست  زرتشتیان ایرانی که در قرن ۱۸ میلادی در باکو ساکن بودند ساخته شد و همچنان هم هر از گاهی رقص های مذهبی در آن انجام می گیرد. این آتشگاه از یک حیاط تشکیل شده است که خانه های روحانیون زرتشتی در اطراف آن قرار گرفته اند. این معبد در سال ۱۹۷۵ تبدیل به موزه شد و در سال ۱۹۹۸ در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.


مناسب ترین زمان سفر به کشور اذربایجان

بهترین زمان سفر برای دیدن کردن از مکان های دیدنی آذربایجان ۲ آپریل (12 فروردین) تا 18 ژوئن (29 خرداد) است. برخی دیگر نیز مناسب ترین زمان مسافرت به این کشور را ۳ سپتامبر (۱۲ شهریور) تا ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) دانسته ‌اند .