نان فانتزی بسیار محبوب است و می توانید یک میان وعده خوشمزه را با نان فانتزی سرو کنید و روزی خاطره انگیز داشته باشید.

طرز تهیه نان فانتزی در منزل

اگر در فکر پخت نانی خوشمزه و مقوی برای وعده صبحانه، عصرانه و یا میان وعده هستید می توانید نان فانتزی را امتحان کنید. این نان عطر و طعمی عالی دارد و ظاهر آن اشتها برانگیز است و در این مطلب می خواهیم طرز تهیه نان فانتزی را به شما آموزش بدهیم.

نان انواع مختلفی دارد مانند نان لواش، نان سنگک، نان همبرگر، نان تست و … که نان فانتزی هم یکی از انواع آن به حساب می آید. این نان را می توانید به مدت زیادی درون یخچال قرار دهید و هنگام استفاده آن را در مایکروفر قرار دهید و گرم کنید.

نان فانتزی که در این مطلب می خواهیم آموزش دهیم را می توانید با ترکیبی از گردو، خرما، دانه های خوراکی، شکلات و … خوشمزه تر کنید و در وعده های مختلف عصرانه، صبحانه و میان وعده و یا افطار با چای، شر و یا قهوه میل کنید.

 

مواد مورد نیاز

  1. ۲ – ۳ پیمانه آرد نان فانتزی
  2. ۳ قاشق غذاخوری شکر
  3. ۱ قاشق غذاخوری پودر مخمر
  4. ۳ قاشق غذاخوری کره
  5. ۲ عدد زرده تخم مرغ
  6. ۱ پیمانه شیر
  7. ۱/۸ قاشق مرباخوری نمک
  8. مقدار دلخواه کنجد

طرز تهیه نان فانتزی با طعمی ایده آل

  1. در ابتدا شیر را در قابلمه ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا نیمه گرم شود و بعد از آن مخمر را به آن اضافه کنید و ترکیب کنید.
  2. کره را ذوب کنید و شکر را با یک زرده تخم مرغ با شیر اضافه کنید و خوب هم بزنید تا ترکیب شوند و یکدست شوند.
  3. نمک را با آرد ترکیب کنید و سپس از صافی رد کنید، سپس آرد و نمک الک شده را به مخلوط اضافه کنید و خوب ورز دهید طوری که نرم شود و دیگر به دست نچسبد.
  4. برای چند بار خمیر را از بالا به درون ظرف بکوبید و در ظرفی دیگر که از قبل چرب شده است قرار دهید، با استفاده از پارچه ای اندکی مرطوب (دارای جنس نخی) روی ظرفی خمیر با بپوشانید و در قسمتی از آشپزخانه با دمای بالا برای 2 ساعت قرار دهید تا اندازه آن افزایش پیدا کند و دوبل نشود.
  5. حالا کمی آرد را روی سطح کار بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید، با استفاده از وردنه و دست، خمیر را باز کنید و ورز دهید، گاهی نیز خمیر را کش دهید. در آخر آن را با توجه به اندازه ای که در نظر دارید و همچنین تعداد نان، بخش بخش کنید.
  6. هر قسمت از خمیر را به شکلی که دوست دارید شکیل کنید و در سینی فر قرار دهید. البته پیش از استفاده در کف سینی کاغذ روغنی را قرار دهید.
  7. روی خمیرهای درون سینی پلاستیک و یا در صورت تمایل پارچه قرار دهید تا برای نیم ساعت استراحت کند و حجیم تر شود. برای خارج کردن خمیرها از استراحت و تهیه رومال مقداری کره، شیر، زرده تخم مرغ را با هم ترکیب کنید و روی خمیرها را به آن آغشته کنید و در آخر قدری کنجد روی آنها بریزید.
  8. فر را روی دمای 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید و سینی حاوی خمیرها را برای 20 دقیقه تا نیم ساعت در آن قرار دهید. بعد از گذشت 10 تا 15 دقیقه یعنی در نیمه های طبخ دوباره روی سطح نان ها را با استفاده از برس به مواد رومال (شیر، زرده، تخم مرغ، کرده) آغشته کنید.
  9. به عنوان نهایی ترین اقدام در پایان شعله فوقانی فر را روشن کنید تا قسمت رویی نان های فانتزی پخته شوند و به رنگ طلایی در آید.

طرز تهیه نان فانتزی

روشی دیگر برای پخت

مطابق روش بالا تا مرحله پنجم پیش بروید و خمیرها را بعد از تهیه به چند بخش تقسیم کنید.

سپس قبل از شکیل کردن خمیرها، آنها را ورز دهید و با استفاده از وردنه آنها را پهن کنید.

حالا در این مرحله درون خمیرهای پهن شده کمی گردو، کشمش، کنجد، خرما، برش های میوه، شکلات و … قرار دهید و سپس در نهایت آن به صورت دلخواه شکل دهید.

 

چند نکته طلایی برای خوشمزه شدن

گفتیم در نیمه های پخت دوباره از مواد رومال برای آغشته سازی استفاده شود، ولی اگر می خواهید پف از بین نرود، درب فر را باز نکنید.

برای جلوگیری از خشک شدن نان، موقع روشن کردن فر، یک ظرف آب را در آن قرار دهید تا گرما و رطوبت هر دو یکسان باشد و در نتیجه رطوبت فر از خشک شدن نان فانتزی جلوگیری کند.

در صورت پخته نبودن داخل نان، نان ها را برای زمان بیشتری در فر قرار دهید تا پخته و یا به بیانی مغز پخت گردند ولی تاکید می کنیم که حرارت فر خیلی بالا نباشد.

می توانید برای تهیه رومال نان از زعفران هم استفاده کنید.

برای این نان باید از آرد نان فانتزی استفاده کنید که از فروشگاه های مخصوص می توانید بخرید.