انشا درباره آلودگی هوا و هوای پاک

در این قسمت چند انشا جدید با موضوع آلودگی هوا و داشتن هوای پاک را برای مقاطع مختلف تحصیلی ارائه کرده ایم.

انشا هوای پاک و تمیز

قدیم ترها وقتی پنجره اتاقت را باز می کردی، چشمانت را می بستی و با تمام وجود هوا را به ریه هایت می کشاندی همه بدنت از هوای پاک صبحگاهی تازه و پرانرژی می شد و بعد که چشمانت را باز می کردی از دیدن طراوت و تازگی صبح تازه لذت می بردی … می دانم این قصه ای است که این روزها باورکردنش محال است، انگار هیچ وقت چنین قدیم ترهایی نبوده، سال هاست که فراموش کرده ایم هوای تازه و پاک به معنای واقعی چیست و نفس کشیدن در آن چه صفایی دارد.

سال هاست که در بیشتر روزهای سال، حتی هنگام صبح نیز از باز کردن پنجره اتاقم می ترسم و از پشت پنجره بسته با دیدن هوای گرفته و آلوده حسرت می خورم. سال هاست که وقتی برای بیرون رفتن از منزل آماده می شوم صدای مادرم در گوشم نواخته می شود که :ماسکت یادت نره! سال هاست که پیاده روی در خیابان های شهر به جای جا آوردن حال من، سرفه های بی امانم را بدتر کرده و با تعطیلی مدارس ابتدایی من نیز خانه نشین شده ام …


انشا در مورد هوای پاک مناسب ادبی کلاس هفتم

هوای پاک واژه‌ایست که ما را با خود به خاطرات می‌برد. خاطره آن روزگارانی که وقتی پنجره اتاقمان را باز می‌کردیم، آسمان را آبی آبی می‌دیدیم، آن‌گاه که چشمانمان را می‌بستیم، با تمام وجود هوا را به ریه‌ها و تمام وجودمان می‌کشاندیم، آنقدر عمیق نفس می‌کشیدیم که گویی تک تک سلول‌های بدنمان از هوای پاک صبحگاهی تازه و پرانرژی می‌شود و بعد که چشمانمان را باز می‌کردیم از دیدن طراوت و تازگی صبح تازه و آواز پرندگان لذت می‌بردیم.

آری، آن روزها این‌گونه بود اما این روزها نفس عمیق کشیدن در فضای بیرون تنها رؤیایی محال است. سال‌هاست فراموش کرده ایم هوای تازه و پاک به معنای واقعی چیست و نفس کشیدن در آن چه صفایی دارد. سال‌هاست که در بیشتر روزهای سال، حتی هنگام صبح نیز از باز کردن پنجره اتاقمان می‌ترسیم و از پشت پنجره بسته با دیدن هوای گرفته و آلوده حسرت می‌خوریم.

سال‌هاست که وقتی برای بیرون رفتن از منزل آماده می‌شوم صدای مادرم در گوشم نواخته می‌شود که مرا به استفاده از ماسک فرامی‌خواند. سال‌هاست که پیاده روی در خیابان‌های شهر به جای جا آوردن حال من، حالم را بد می‌کند.

در پیاده‌رو قدم می‌زنم و منظره دود اگزوز ماشین‌ها بر دلم دود و غبار سیاه و آه حسرت می‌نشاند. کاش همشهریانمان از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کردند و کاش هرکدام یک درخت می‌کاشتیم تا ریه‌های زمین بیشتر شود.

به همین خاطر است که هنگامی که چندی از شهر و دغدغه‌های آن دور می‌شویم و قدم در طبیعت پاک و باصفای روستا می‌نهیم، دلمان می‌خواهد همه سلول‌های بدنمان سلول‌های تنفسی شوند تا از هوای پاک روستا بهره ببریم.

درختان بلندی که شاخه‌هایشان را به دنبال وزش آرام نسیم به این سو و آن سو می‌فرستند، آسمان آبی، صدای خوش جویبارها و رقص گندمزارها در باد، همه نشان از هوای پاک دارد اما آیا از خود پرسیده‌ایم اگر هیچ جای زمین هوای پاک نبود، چه پیش می‌آمد؟ ما به کجا پناه می‌بردیم؟ پس چرا با دستان خود هوای پاک را آلوده می‌کنیم؟

آری، این سوال همیشه در ذهنم نقش بسته است که این افرادی که بی‌توجه به هوای پاک، آن را آلوده می‌کنند، نه تنها به فکر مردم دیگر نیستند بلکه به خانواده و کودکان خود نیز رحم نمی‌کنند. کاش اندکی درباره سهم خودمان در تولید هوای پاک تفکر و تأمل می‌کردیم.


انشا با موضوع آلودگی هوا

انشا در مورد آسمان آبی طبیعت پاک

هوای پاک ضرورت زندگی همه انسان‌هاست. انشا نوشتن درباره هوای پاک زیباست اما در قدم اول ما را با هوایی که آلوده است، روبرو می‌کند.

هوای زمین تا همین قرن‌های اخیر هوای پاک بود اما این روزها داشتن هوای پاک برای ما انسان‌ها حسرت شده است. نقطه اشتراک همه ما انسان‌ها این است که آسمان ما یکسان است و همه از اکسیژن همین هوا استفاده می‌کنیم. پس باید دست در دست هم به پاک و تمیز بودن هوا کمک کنیم.

این به ضرر همه ماست که آسمان پاک با دود ماشین‌های ما یا با دود کارخانه‌ها و با بی احتیاطی و بی توجهی خود ما اینطور آلوده شده است.

طبیعت در ابتدا همه‌چیز برای زندگی سالم را در سر جای خودش داشت. هوای پاک به اندازه کافی بود و نفس کشیدن در هوا برای سلامتی ضرر نداشت اما از وقتی انسان‌ها با کارهایشان تعادل طبیعت را به هم زده‌اند هوا دیگر پاک نیست.
به نظر می‌رسد انسان‌ها قصد درس گرفتن از اشتباهاتشان را ندارند و نمی‌خواهند با کارهایی که باید برای داشتن هوای پاک انجام دهیم مثل استفاده از وسایل نقلیه عمومی، مترو و دوچرخه، انتقال و ساخت کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها به خارج از شهرها، تهیه بنزین با فرمولی که بهتر بسوزد و کمتر آلودگی ایجاد کند، کاشت درختان و ایجاد فضای سبز در شهرها دقت کنند.

آخر چقدر باید پیام‌هایی را که برای هوای پاک منتشر می‌شوند بشنویم و گوش ندهیم؟ چقدر بشنویم که «با ماشین‌های تک سرنشین بیرون نیایید!» اما توجه نکنیم؟! چقدر باید بشنویم که «اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه عمومی بهترین راه کنترل آلودگی شهر است.» ولی اهمیت ندهیم؟!

هوای پاک از پول مهم‌تر است. ما از صبح که با ماشین‌های تک‌سرنشین از خانه خارج می‌شویم کار و تلاش می‌کنیم تا به خوشبختی و آرامش برسیم اما برعکس این تلاش ما دشمن سلامتی ما شده و یادمان رفته که شرط آرامش و خوشبختی سلامتی خانواده مان و زندگی در یک هوای پاک است.

وقتی کارخانه‌ها با دود خود هوا را آلوده می‌کنند، هیچ‌کس نمی‌گوید که ما فقط همین یک کره زمین را داریم و حفظ آن از هرچیزی مهم‌تر است.

از این انشا نتیجه می‌گیریم که ما آدم‌ها که در این سال‌ها به همه هشدارها بی‌توجهی کرده‌ایم، حالا باید کم‌کم به خودمان بیاییم و به هوای پاک بیشتر توجه کنیم.

به هر حال آلودگی هوا دراثرچهارعامل اصلی ، تشدید می یابد که عمدتاً ازعواقب صنعتی شدن محسوب می شوند :

زیاد شدن تعدادشهرها و ترویج فرهنگ شهرنشینی .
گسترش ترافیک شهری .
توسعه سریع اقتصادی .
افزایش مصرف انرژی در بخشهای دیگر.
البته عامل اصلی آلودگی هوا در شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران ، افزایش بی رویه مصرف انرژی در کشور است.
روز ۲۹ دی ماه ، روز هوای پاک نامیده شده امید است که به این بهانه یادی از پاکیزگی هوا بکنیم و همه دست در دست هم برای فراهم ساختن هوایی پاک که نیازهمه افراد جامعه است ، تلاش بیشتری بنماییم.


انشا کوتاه در مورد آلودگی هوا

دیدن آسمان آبی با ابرهای سفید این روزها برای اکثر مردم ، به خصوص کسانی که درابرشهرهایی چون تهران زندگی می کنند ، بی شک به یک آرزو شبیه است.

آلودگی هوا یعنی حضور یک ، چند و یا مخلوطی از آلوده کننده های مختلف در هوای آزاد ، به اندازه ای است که برای انسان مضر بوده و یا موجب زیان رساندن به حیوانات ، گیاهان و اموال شود.

اما پدیده آلودگی هوا در مناطق شهری ، یکی از ره آوردهای انقلاب صنعتی است که از سیصد سال قبل شروع و با توسعه صنعتی و زیاد شدن شهرها بر میزان و شدت آن روز به روز افزوده می شود .

تکیه اساسی بر منابع انرژی فسیلی از قبیل زغال، نفت ، گاز و در نهایت آزاد شدن مواد ناشی از احتراق این مواد ، فرآورده های مضر و زیانبخشی را به همراه می آورد که حیات موجودات زنده به ویژه انسانها را تهدید می نماید .

از نخستین دهه های قرن بیستم ، به دنبال مشاهده ارتباط میان آلودگی هوا و تخریب محیط زیست ، بسیاری از کشورهای صنعتی پیشرفته ، تحقیقات و برنامه های علمی برای کنترل آلاینده های بسیارمضررا آغاز نمودند

اما متاسفانه در اکثر قریب به اتفاق کشورهای در حال رشد این مسئله آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته و وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ روز به به وخامت می گذارد.


موضوع انشا : آلودگی هوا ( به زبان ساده کودکانه )

مقدمه :
به نام خداوندی که آسمان ها و زمین را به زیباترین شکل آن آفرید و آن را به امانت به انسان سپرد انشای خود را آغاز میکنم.

متن انشا :
وقتی پدر و ها و مادر ها از خاطرات قدیم صحبت میکنند از مهر و محبت و نزدیکی دل ها همه چیز مثل قصه ها میاند ، جادوییی و عجیب ، مهمانی های شلوغ ، عید نورروز پر رفت و آمد ، بازی و آبتنی در حوض آبی حیاط … اما چیز دیگری که شاید برای نسل ما افسانه شود از آن هم عجیب تر است ، آسمان آبی ، آسمان زلال با لکه های ابر سفید و خورشید تابان … این تصویر شاید برای نسل بعدی ما عجیب باشد.

نسلی که هر روز و هر روز آسمان را تیره تر و پر غبار تر میبیند . نسلی که تصویرش از ابر ، ابرهای خاکستری تیره است که جلو نورخورشید را گرفته است نه نه ابرهای سفید و انبوه زیبا . خشکسالی ، آلودگی و آسمان تیره هدیه ما و نسل های گذشته به آیندگان است.

آنها از ما خواهند پرسید چرا همه زیبایی های طبیعیت از سرسبزی جنگل ها ، آبی زلال رودخانه ها و آبی بی کران آسمان را با خودخواهی و زیاده طلبی خودمان از بین بردیم ؟؟ از ما سوال خواهند کرد که آیا هیچ راهی برای حفظ منابع طبیعی مثل دریا ها ، دشت ها و کوه ها وجود نداشت ؟؟

و آن روز پاسخ به این سوال دردناک سخت خواهد بود.

همه ما نسبت به طبیعتی که در آن پرورش یافته ایم مسولیم ، درست مثل دامن پر مهر مادری که ما رد خود پرورانده است. طبیعت مادر ماست ، طبیعت آرامش بخش و پناه ماست وقتی از شلوغی ها و گرفتاری ها و روزمرگی ها به ان پناه میبریم .

نتیجه گیری :
آسمان آبی روشن حق همه انسان هاست …

و نباید به خاطر خودخواهی عده ای از آنها رنج و بیماری و سرفه های دمادم به همه مردم جهان تحمیل شود.

کاش همه ما بیاموزیم در حد توان خود در برابر حفظ « هوای پاک » و « منابع طبیعی » دیگر مسولیت داریم .


موضوع انشا : آلودگی هوا (به زبان ساده با مقدمه و نتیجه گیری )

مقدمه :
با نام خداوند ی که زیباست و زیبایی ها را دوست دارد انشای خود را در مورد آلودگی هوا و ضرر های آن آغاز میکنم .

انشا در مورد آلودگی هوا
متن انشا :
حدود بیست روز است که هوای شهر تهران بسیار آلوده است.پدرم می گوید آلودگی هوا خیلی بد است و انسانها را مریض می کند. سال گذشته دختر همسایه مان سرطان خون گرفت و آخرش هم مرد.همسایه ها می گفتند به خاط آلودگی هوا است.پسر خاله ام هم در سن ۳۲ سالگی سکته کرد و او هم مرد.باز هم همسایه ها می گفتند بلا به دور باشد آخر چرا یک جوان در این سن سکته می کند و می میرد.غلط نکنم او را هم آلودگی هوا کشت.

دیشب از شمال بر می گشتیم همش رادیو گوش می کردیم که خدا کند به خاطر آلودگی هوا مدرسه را تعطیل کنند.پدرم می گفت یادش بخیر این روزها هوای آلوده نقش برف زمانهای قدیم را بازی می کند!

من نمی دانم آنهایی که رییس آلودگی هوا هستند چکار می کنند که جای برف و آلودگی عوض شده است فقط می دانم اگر هر کس وظیفه خودش را درست انجام دهد  هوا پاک می شود.برف هم جای خودش می آید.ما هم هوای بهتری تنفس می کنیم.

مثلا کسی که قرار است ماشین بسازد ماشین های استاندارد بسازد ، کسی که بنزین تولید میکند بنزین استاندارد تولید کند ، کسی از روی خودخواهی به صورت تک سرنشین در شهر رفت و آمد نکند. شهرداری وضعیت مترو و اتوبوس و تاکسی را بهبود دهد و همه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. کارخانه ها از ماشین آلات سالم و جدید استفاده کنند تا این همه آلودگی درست نکنند و خلاصه هر کسی وظیفه اش را درست انجام دهد.

نتبیجه گیری :
هوای پاک حق همه ما کودکان و کودکان آینده است . به امید روزی که دوباره مدارس به خاطر بارندگی برف تعطیل شود نه آلودگی هوا


آلودگی هوا چیست ؟ و کودکان و بزرگسالان چگونه میتوانند به هوای پاک کمک کنند؟

در این انشا در مورد آلودگی هوا قصد داریم به دو پرسش پاسخ دهیم که چرا هوا آلوده شده است و از دست ما کودکان و مردم چه بر می آید. برای این کار باید بدانیم که آلودگی هوا چیست و برای همین کتاب را با همین پرسش شروع کرده ایم. من تلاش کرده ام که در این کتاب از تصاویر نیز استفاده کنم تا برای خواننده ها جالب شود.

ما فقط یک کره زمین داریم و همه ما انسان ها روی همین یک کره زندگی می کنیم. این کره خانه ماست و اگر قرار باشد که آلوده شود، زندگی انسان ها مورد تهدید قرار می گیرد. برای همین حفظ محیط زیست یعنی حفظ زندگی. شهر ما خانه ماست. کسی خانه اش را کثیف نمی کند. اما ما شهرمان را کثیف کرده ایم یعنی این که خانه مان را کثیف کرده ایم. هنوز دیر نشده است و می توانیم آن را بار دیگر تمیز کنیم.حالا به سراغ اصل مطلب در مورد آلودگی هوا میرویم ، این که اصلا آلودگی هوا چیست ؟ چطور به وجود می آید و هر یک از ما برای کاهش آلودگی هوا و کمک به داشتن هوای پاک چه کاری از دستمان ساخته است ؟

از آلودگی هوا چه می دانیم ؟
آلودگی هوا به وجود هر ماده ای در هوا که می تواند برای انسان یا محیط او مضر باشد گفته می شود. وقتی یک ماده ای هوا را آلوده می کند، به آن آلاینده می گوییم. آلاینده ها ممکن است طبیعی یا ساخته دست بشر باشند و ممکن است به اشکال مختلف ذرات جامد یا قطرات مایع یا گاز باشند. تعداد آلاینده ها بسیار زیاد است.

برای مثال وقتی همه خانواده ها در شهر های بزرگ یک ماشین دارند و هر روز با آن بیرون می روند، ماشین ها تولید گازهای آلوده می کنند و باعث آلودگی شهر ما می شوند. مثال دیگر، سوختی است که برای گرم کردن خانه هایمان استفاده می شود. برخی از اتوبوس ها و کامیون ها هم که گازوئیل مصرف می کنند، بسیار آلوده کننده هستند. البته در نزدیکی شهرهای صنعتی نیز کارخانه های بسیاری وجود دارند که آلودگی هوا را بیشتر می کنند. از برخی از این کارخانه ها دودهایی ببرون می آید که باعث آلودگی هوا می شود.

مواد آلوده کننده چیستند؟
مونوکسید کربن (CO):
گاز سمی مونوکسید کربن به طور عمده مربوط به ماشین هایی است که مصرف سوخت آنها بنزین است.
این ماشین ها مقدار زیادی گاز CO را از طریق لوله اگزوز وارد هوا می‌کنند.

دی اکسید گوگرد :
عمدتا مربوط به نفت کوره (نفت سیاه) است .

در بعضی کارخانه ها و تاسیسات حرارت مرکزی و تولید نیرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکسیدهای نیتروژن دار:
به طور عمده مربوط به نفت کوره ، گازوئیل و مقدار کمتری مربوط به مصرف بنزین و نفت سفید است.

مثلاً اوتوبوس ها و کامیون ها باعث تولید این گاز می شود .

هیدروکربن‌های سوخته نشده :
عمدتا مربوط به خودروهایی است که بنزین مصرف می‌کنند.

نفت کوره و گازوئیل در این مورد سهم کمتری دارند.

ذرات ریز معلق :
به طور عمده از سوختن نفت کوره حاصل می‌شود.

برمید سرب :
در نتیجه مصرف بنزین در موتور اتومبیل‌ها حاصل می‌شود.

سایر ترکیبات سربی :
بنزین خودروها اغلب دارای ماده‌ای به نام تترا اتیل سرب است، که به منظور روان کردن کار سوپاپ‌ها و بهسوزی بنزین به آن اضافه می‌شود.این ماده هنگام سوختن بنزین باعث پراکنده شدن ذره‌های جامد و معلق ترکیبات سرب در هوا می‌شود که هم سمی‌اند و هم به صورت رسوب‌های جامد وارد دستگاه تنفسی می‌شوند.

چرا هوای شهرهای بزرگ آلوده شده است ؟
هوای شهرهای بزرگ مثل تهران آلوده شده است چون این شهر ها مثل تهران شهرهای بزرگی هستند و در آن ماشین های بسیاری وجود دارند. و دود این ماشین ها در آسمان جمع می شود. البته دود خانه ها و گرد و غبار خیابان ها و نیز دود ناشی از کارخانه ها و دود اتوبوس ها و کامیون ها هم در هوا جمع شده است. یک علت دیگر آلودگی هوای شهرهای بزرگ، وارونگی هوا است. وارونگی یعنی اینکه هوا در نزدیک زمین باید گرم تر و هر چه ارتفاع بیشتر می شود باید سردتر شود. ولی وقتی که هوای پایین تر سرد و هوای بالاتر گرم می شود، وارونگی به وجود می آید. وارونگی هوا علت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ است.

از دست کودکان چه کاری برای کاهش آلودگی هوا سخته است ؟

ما کودکان می توانیم مانند نگهبانان محیط زیست در خانه و کوچه خود باشیم. درست مانند همیار پلیس.

یعنی کودکان می توانند همیار محیط زیست باشند.مثلا اگر بابا می خواهد برود و نان بخرد و از ماشین استفاده می کند، به او می گوییم: بابا جان، با ماشین نرو، هوا آلوده می شود. می توانی پیاده بروی یا با دوچرخه. یا اگر مامان می خواهد صبح ما را به مدرسه برساند، بگوییم: پیاده می رویم. تازه مامان در راه هم با هم حرف می زنیم و پیاده روی می کنیم. اگر پدر می خواهد سیگار بکشد، نگذاریم و بگوییم که اگر سیگار بکشد، هم ریه های خودش خراب می شود و هم دود وارد محیط می شود. و این دود برای ما کودکان هم ضرر دارد. البته در روزهای خیلی آلوده نباید از خانه بیرون رویم و اگر مامان و بابا می خواهند برنامه میهمانی بگذارند، به آنها می گوییم که چند روز صبر کنند تا آلودگی برطرف شود.

از دست بزرگ تر ها چه کاری برای کاهش آلودگی هوا بر می آید؟
پدر و مادر ما مسئولیت مهمی نسبت به محیط زیست و شهر ما دارند. گاهی اوقات یادشان می رود که باید مراقب آلودگی هوا باشند. آنها می توانند کارهای زیادی برای شهر تهران انجام دهند. وقتی یک روز ماشین خود را بیرون نمی برند، به پاکیزگی هوا کمک می کنند. همچنین وقتی در محل کار هستند باید مراقب باشند که کار آنها چه اثری بر هوا دارد. و اگر هوا را آلوده می کنند، سعی کنند که کمتر شود. برای اینکه پدر و مادر ما بیشتر از محیط زیست حفاظت کنند، باید زیاد کتاب بخوانند. وقتی آنها در باره آلودگی هوا بیشتر بدانند، بهتر می توانند برای زندگی خود تصمیم بگیرند. پدر و مادر باید کتابهای زیادی در باره محیط زیست بخوانند. خوب است که از پدر و مادرهمایمان بخواهیم که در انجمن های محیط زیست عضو شوند.


مردم برای کاهش آلودگی هوا چه کارهایی میتوانند انجام دهند؟

همه ما دیگر میدانیم که آلودگی هوا، یکی از خطرات و مشکلات مهمی است که زندگی ما را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد. اما برای حل این مشکل چه باید کرد. شاید بگویید این مشکل فقط به آلودگی ناشی از دود ماشین ها و کارخانه ها مربوط است امام واقعیت این است که  است که می‌توان آن را به دست خود انسان‌ها برطرف کرد.واقعیت این است که برای جلوگیری شدید تر شدن مساله هوای آلوده همه شهروندان باید دست به دست هم بدهند و در کنار هم فکری برای این مشکل خطرناک بکنند. این ۲۰ مورد ایده هایی است که از دست هر کسی برای کمک به محیط اطرافش ساخته است . در این تحقیق به این سوال پاسخ میدهیم :

« برای کاهش آلودگی هوا چه کاری از دست مردم عادی ساخته است ؟»

شما چه ایده هایی برای کاهش آلودگی هوا دارید که مردم عادی بتوانند انجام دهند؟

۱-استفاده از حمل و نقل عمومی
استفاده از وسیله نقلیه شخصی خود را به حداقل برسانید. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و پیاده طی کردن مسیرهای کوتاه و خودداری از اضافه کردن حتی یک ماشین به جمع خودروهای ترددکننده در شهر اگر به عنوان یک فرهنگ جا بیافتد، سهمی به سزا درکاهش آلودگی هوا دارد.

۲-رانندگی کردن هوشمندانه
رانندگی هوشمند به این معناست که مطمئن شوید مصرف بنزین خودرو را به حداقل رسانده اید. رانندگی کردن در محدوده مجاز سرعت برای جلوگیری از افزایش مصرف سوخت و جلوگیری از سنگین شدن بیش از حد خودرو با خارج کردن وسایل اضافی از ماشین، از مصادیق رانندگی هوشمندانه هستند.

۳-بررسی خودرو به طور منظم
یکی از مسائل مهم، این است که خودرو را به طور منظم چک کنید تا مطمئن شوید که سوخت اضافی مصرف نمی کند. این نه تنها موجب صرفه جویی در هزینه سوخت شما می شود، بلکه موجب طولانی تر شدن عمر خودرو نیز خواهد شد.

۴-تنظیم باد لاستیک اتومبیل
زمانی که باد لاستیک خودرو کم یا زیاد باشد، مصرف سوخت خودرو بیشتر خواهد شد. به همین سادگی، تنظیم مناسب باد لاستیک خودرو موجب تاثیرگذاری شما بر کاهش آلودگی محیط زیست می شود.

۵-خرید وسایل نقلیه کم مصرف و کارآمد
امروزه وسایل نقلیه ای وجود دارند که به آلودگی کمتر محیط زیست کمک می‌کنند. گزینه‌های بسیاری نیز در این زمینه وجود دارند. به عنوان مثال، می توانید از خودروهای هیبریدی و برقی استفاده کنید. حتی اگر چنین خودروهایی در کشور و شهر شما یافت نمی شود، برای خرید یک ماشین جدید، به دنبال خودروهایی با بهره‌وری انرژی بیشتر باشید.

۶-برنامه‌ریزی منظم سفرهای شهری
سعی کنید به جای بیرون رفتن چند باره با خودروی خود، با برنامه‌ریزی دقیق یک سفر داخل شهری، همه کارهایتان را یکباره انجام دهید. به این ترتیب، شما کمتر به خارج از خانه می روید، ضمن این که در وقت خود نیز صرفه جویی کرده اید.

۷-انجام برخی کارها به صورت دورکاری
امروزه با وجود امکانات بسیار صوتی و تصویری و ارتباطی مثل ویدئو کنفرانس، می توان برخی کارها را به صورت دورکاری و بدون انجام سفرهای غیرضروری شهری انجام داد. ضمن این که امروزه بسیاری از پروژه ها به صورت برون سپاری انجام می شوند و این روش به دلیل عدم اشغال فضا و دفترکار مورد توجه و رضایت مشتری و کارفرما قرار گرفته است. این امر نه تنها موجب کاهش هزینه های حمل و نقل و صرفه جویی در زمان شما می شود، بلکه به کاهش آلودگی هوا نیز کمک می‌کند.

۸-ایجاد یک باغچه
درست کردن یک باغچه هرچند کوچک در خانه می تواند هوا را از آلودگی پاک کند. بسیاری از گیاهان، قابلیت جذب آلاینده های موجود در اتمسفر را دارند. می توانید با یک تحقیق ساده، از این گیاهان و نحوه کاشت و نگهداری از آنها مطلع شوید.

۹-استفاده از رنگ‌های ساخته شده از آب
به جای استفاده از رنگ‌هایی که در ترکیب آنها از نفت استفاده شده، از رنگ‌هایی استفاده کنید که در ساختار آنها از آب استفاده شده است. این به معنای استفاده کمتر از مشتقات نفت و کاهش آلودگی‌های محیطی است.

۱۰-عدم استفاده و یا استفاده کمتر از مواد شیمیایی خطرناک
بسیاری از مواد شیمیایی (شوینده و …) دارای بوهای تند و شدید هستند که به شدت فضای خانه را آلوده و خطرناک می کنند. سعی کنید استفاده از آنها را در خانه محدود کنید.

۱۱-خاموش کردن چراغ‌ها و وسایل الکتریکی در مواقع غیر ضروری

انرژی را هدر ندهید. برای کاهش مصرف برق، می توانید از لامپ‌های کم‌مصرف یا لامپ‌های فوق کم‌مصرف LED استفاده کنید. چراغ یا سایر دستگاه‌های الکتریکی را همیشه روشن نگذارید. استفاده بیشتر از انرژی به معنای هدر رفتن بیشتر سوخت‌های فسیلی و آلودگی بیشتر زیست محیطی است.

۱۲-استفاده از محافظ الکتریکی
استفاده از محافظ الکتریکی برای لوازم مختلف ضمن محافظت از وسایل خانه، این مزیت را دارد که خاموش کردن محافظ در هنگام خروج از خانه موجب صرفه‌جویی در انرژی وسایلی می‌شود که به برق متصل هستند.

۱۳-خرید باتری های قابل شارژ
هر سال میلیاردها باتری به فروش می‌رسد و پس از استفاده دور انداخته می‌شوند. خرید یک شارژر و باتری‌های قابل شارژ، موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش آلودگی محیط زیست می‌شود.

۱۴-استفاده از عایق
استفاده از عایق کاری در در داخل و اطراف خانه (موتورخانه، لوله‌ها، پنجره‌ها و …) و همچنین پنجره‌های دوجداره، موجب جلوگیری از مصرف بی‌رویه انرژی به منظور گرم کردن خانه می‌شود و در هزینه‌های شما نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

۱۵-استفاده از پتو و لباس گرم در زمستان
در فصل های پاییز و زمستان که هوا سرد می‌شود، به جای افزایش دمای بخاری یا شوفاژ در خانه‌ها، از پتو یا لباس گرم برای گرم کردن خود استفاده کنید تا انرژی کمتری به هدر رود و اتلاف گرما به حداقل برسد. درجه حرارت ایده‌آل برای خانه در فصول سرد سال، حدود ۱۸ الی ۲۱ درجه سانتیگراد است.

۱۶-استفاده از انرژی خورشیدی
انرژی خورشیدی به عنوان انرژی سبز شناخته شده است. می توانید از لامپ ها و وسایلی مانند آبگرمکن خورشیدی استفاده کنید که قابلیت جذب انرژی خورشید را دارند و به این وسیله هزینه قبض برق خود را کاهش دهید.

۱۷-استفاده از گاز طبیعی به جای ذغال سنگ
به جای ذغال چوب و ذغال سنگ، از پروپان یا گاز طبیعی استفاده کنید. سوخت‌های فسیلی به شدت هوا را آلوده می‌کنند.

۱۸-خشک کردن لباس‌ها به طور طبیعی
به جای خشک کردن لباس‌های خود در دستگاه خشک کن، آنها را روی بند رخت خشک کنید. به همین راحتی می‌توانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید.

۱۹-استفاده از محصولات قابل بازیافت
اگر می‌توانید همیشه از محصولات قابل بازیافت استفاده کنید. این محصولات موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی و آلودگی کمتر محیط زیست می‌شوند.

۲۰-ترک سیگار
سیگار را ترک کنید و اطرافیان خود را نیز به این امر تشویق کنید. دود وحشتناک سیگار هم برای شما و برای کیفیت هوا در اطراف شما بسیار مضر است.

روش‌هایی که در مقاله بالا به آنها اشاره شد، تنها روش‌های متوقف کردن آلودگی محیط زیست و وبه ویژه هوا نیستند. اما کاهش آلودگی هوا و محیط زیست نیازمند مشارکت گسترده شهروندان و دولت‌هاست. مسلما دولت‌ها بدون مشارکت و همکاری مردمانشان نمی‌توانند در کاهش آلودگی هوا موفق باشند و این نیازمند فرهنگ‌ سازی از طریق آموزش روش‌هایی نظیر روش‌های فوق است.