روش های خانگی برای حفظ و مراقبت از دندان ها

راحت ترین راه جهت مراقبت از دندان مسواک زدن دو دفعه در روز می باشد. بهتر است از مسواک نرم استفاده نمایید و هر سه تا چهار ماه آن را عوض کنید. علاوه بر این استفاده از مسواک برقی در قیاس با مسواک های دیگر به میزان بیشتری جرم دندان ها را از بین می برد. پیش از استفاده از مسواک از نخ دندان استفاده نمایید تا مواد غذایی که میان دندان ها باقی مانده است به راحتی در هنگام مسواک زدن از بین دندان ها بیرون بیایند. فقط به این موضوع توجه کنید که مقدار خمیر دندانی که برای بزرگسال استفاده می کنید در حد یک نخود باشد و برای کودکان در حد یک دانه برنج استفاده کنید. سایز مسواک نیز باید با دهان شما مطابقت داشته باشد تا قادر باشید انتهای دهان و پشت دندان ها را نیز مسواک کنید. جرم های دندان بعد از حذف با مسواک خیلی سریع مجددا روی دندان ها ایجاد می گردند. بعضی از متخصصان تکنیک های خانگی جهت مراقبت از دندان ها و رفع جرم ان ها را پیشنهاد داده اند. در این قسمت به بعضی از این تکنیک ها اشاره خواهیم کرد.

ماساژ روغن

مالیدن روغن بر دندان و لثه ها علاوه بر رفع جرم دندان، موجب کم شدن پوسیدگی دندان و بالا بردن قوام لثه ها خواهد شد. برای استفاده از روغن به اندازه یک قاشق از آن را درون دهان قرار دهید و 20 تا 30 دقیقه در دهان قرقره نمایید. روغن نارگیل در این مورد مفیدتر می باشد. به این دلیل که دارای اسیدهای چربی مثل لوریک اسید است. این ماده علاوه بر رفع جرم روی دندان ها، دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی نیز می باشد.

جوش شیرین

دانشمندان ثابت نموده اند که کسانی که دندان هایشان را با خمیردندانی مسواک می کنند که دارای جوش شیرین می باشد به مدت طولانی تری در 24 ساعت آینده دندان هایشان تمیز خواهد ماند. علاوه بر از بین بردن بیشتر جرم های دندان، جرم ها دیرتر رشد خواهند کرد. جوش شیرین یک تمیز کننده و لایه بردار طبیع برای دندان ها می باشد.

تکینک های خانگی جهت مراقبت از دندان و رفع جرم دندان

نوع خمیر دندان انتخابی

خمیردندان های دارای فلوراید استفاده نمایید. فلوراید به بازسازی آسیب های مینای دندان کمک خواهد کرد. بعضی از خمیردندان ها دارای تریکلوسان هستند که با باکتری ها مبارزه می نمایند.

استفاده از دهان شویه

هر روز از دهان شویه استفاده نمایید تا باعث شود باکتری ها از بین بروند و جرم دندان را به مقدار موثرتری کم کند.

رژیم غذایی

رژیم غذایی شما در کنترل نمودن باکتری ها خیلی اثر گذار می باشد، به این دلیل که مواد قندی موجب افزایش باکتری ها می گردند و باکتری ها هنگامی که در معرض مواد قندی قرار می گیرند یک اسید مضر به وجود می اورند که باعث آسیب رسیدن به دندان ها می شوند. پس رژیم غذایی خوبی را انتخاب نمایید و مقدار مصرف مواد غذایی قندی را کنترل نمایید.

کاهش دخانیات

جرم دندان و رسوبات دندانی در کسانی که سیگار یا تنباکو مصرف می کنند چندین برابر دیگران می باشد.

استفاده از سرکه سفید

استفاده از سرکه سفید یکی دیگر از روش های رفع جرم دندان می باشد. سرکه سفید را با آب ولرم و نمک ترکیب نمایید و در طول روز یک دفعه استفاده نمایید. این ترکیب به از بین بردن جرم دندان و لثه ها کمک خواهد کرد. این ترکیب با دو قاشق سرکه سفید و یک لیوان آب نمک به دست می اید. اسید طبیعی سرکه موجب از بین بردن باکتری ها می گردد و از عفونت دندان ممانعت می کند.

تکینک های خانگی جهت مراقبت از دندان و رفع جرم دندان

پرتقال

استفاده از پوست پرتقال نیز یکی دیگر از روش های از بین بردن جرم دندان می باشد. تنها کافی ست لایه درونی پوست پرتقال را به دندان هایتان بسابید تا جرم دندانی را کم کنید. روش دیگری نیز وجود خواهد داشت که با لایه له شده درون پوست پرتقال و آب یک خمیردندان تهیه کنید و با آن دندان هاس خود مسواک کنید. خاصیت ضد میکروبی پوست پرتقال و ویتامین C که در آن وجود دارد به کاهش باکتری ها در دهان و کاهش پلاک روی دندان ها کمک خواهد کرد.

برگ گواوا

جویدن دو تا سه برگ گواوا قادر است باعث کم کردن درد و کاهش حساسیت دندان‌ ها شود. همچنین در تحقیقی که سال ۲۰۱۷ میلادی انجام شد ثابت شد گواوا دارای فواید ضد درد، ضد التهاب و آنتی میکروبیال می باشد.

سیر

سیر منبع عالی از منگنز، مس، ویتامین‌های B۶ و C و مس می باشد. موقع جویدن دو تا سه حبه سیر ترکیبی به نام آلیسین آزاد ترشح می شود که این ترکیب دارای فواید آنتی میکروبیال می باشد و قادر است به رفع باکتری ‌های مؤثر در بیماری ‌های دهان و دندان کمک نماید.

شستن دهان با آب نمک

آب نمک باکتری ‌هایی که در دهان وجود دارد را از بین می ‌برد و گزینه خوبی جهت حفظ بهداشت دهان می باشد. تحقیق انجام گرفته در سال ۲۰۱۷ نشان داده است که آب نمک مثل دهان ‌شویه‌ در کم کردن پلاک‌ های دندان به شیوه‌ای اثرگذار عمل خواهد کرد.

پرهیز از مصرف غذاهای اسیدی

نوشیدنی های اسیدی مثل نوشابه ، پرتقال و آب میوه ها را تا جای ممکن کم کنید. اسید های غذایی مواد دندان را نرم می کنند و مواد معدنی را در مینای دندان حل می نمایند و موجب ایجاد سوراخ در دندان می شوند.

تکینک های خانگی جهت مراقبت از دندان و رفع جرم دندان

کاهش مصرف قند و شکر

مصرف غذا های قندی را کاهش دهید. باکتری هایی که در پلاک دندان وجود دارند قند ها را به اسید تبدیل می نمایند.

غذاهای مملو از کلسیم و فسفر

سلامت مینای دندان در نتیجه رساندن مواد معدنی به دندان اتفاق خواهد افتاد. غذاهای گوناگون اسیدی و نوشیدنی ها امکان دارد باعث فرسایش مینای دندان گردد، پس برای اینکه مجددا دندان های خود را قوی نمایید، باید مواد معدنی استفاده نمایید و تلاش کنید آنچه را که از بین رفته است را بازگردانید. نقش اصلی را در این جا کلسیم و فسفر ایفا می کنند. این عناصر سازه های مینا می باشند و استفاده از غذاهای مملو از آن ها برای سلامت دندان ها بسیار ضروری می باشد، در صورتی که تصمیم دارید دندان هایتان را قوی و سالم نگه دارید از این مواد غذایی بهره بگیرید:

عالی ترین منابع کلسیم: ماست، پنیر ،غذا های دریایی، شیر کم چرب، بادام

عالی ترین منابع فسفر : دانه کدو تنبل، ماهی، برنج، گوشت قرمز، تخم مرغ

تکینک های خانگی جهت مراقبت از دندان و رفع جرم دندان

سلامت دندان ها با غذا های ترد حاوی آب زیاد

غذا های ترد، دارای میزان زیادی آب، برای سلامت دندان های شما یک روش خیلی خوب خواهند بود. نخست این که، جویدن موجب ترشح بیشتر بزاق خواهد شد، که عالی ترین باکتری کش طبیعی می باشد که موجب ممانعت از ایجاد حفره دندانی می گردد. دوم این که، به دلیل بافتی که دارند این غذاها به صورت طبیعی ساینده می باشند، به گونه ای که آن ها به آرامی سطح دندان را پاک نمایند و ذرات مانده از مواد غذایی را پاک می کنند. هر چند میوه و سبزی خام نیز همین کاربرد را دارند. بهترین گزینه:کرفس، سیب، خیار، هویج

گلابی:

اسید ها قادر خواهند بود آسیب های زیادی بر مینای دندانتان وارد نمایند. گلابی با خنثی نمودن اسید دهان، نقش اساسی در بهداشت دهان و دندان ایفا خواهد کرد.

آناناس:

آناناس را به فهرست میوه‌ هایی که غنی از ویتامین C می باشند اضافه نمایید. آناناس دارای برملائین نیز است که دارای خواص ضد التهابی می باشد.

کشمش:

استفاده از کشمش به عنوان میان وعده‌ی بدون قند پیشنهاد شده است. کشمش همچنین دارای ترکیباتی می باشد که قادر خواهد بود رشد باکتری‌ های دهان و دندان را مختل نماید.

ماهی سالمون:

این ماهی چرب منبع فسفر می باشد که نقش خیلی اساسی در سلامت و استحکام مینای دندان ایفا می کند.

سلامت دندان با دانه های کنجد

دانه های کنجد علاوه بر دارا بودن مقادیر فراوانی از کلسیم، در تمیز نمودن پلاک دندان نیز مفید عمل می کنند. هنگامی که دانه های کنجد را می خورید دندان هایتان از اثرات مثبت این دانه ها بهره مند خواهند شد.

 

پیاز برای سلامت لثه

یکی از مواد غذایی مفید برای ترمیم لثه پیاز می باشد. موقعی که پیاز خام مصرف شود، دارای فواید ضد باکتری قوی می باشد. به ویژه در مقابل برخی از باکتری ها که باعث حفره سازی و بیماری لثه می گردند.

سلامت دندان ها باد غذاهای مملو از ویتامین D

ویتامین D جهت سلامت عمومی خیلی ضروری می باشد، ولی در صورتی که خواهان دندان های سالم نیز می باشید باید مصرف آن را حتما در برنامه غذایی تان بگنجانید. دلیل اصلی آن کمک به بدن جهت جذب بهتر کلسیم می باشد.

بهترین منابع ویتامین دی:نور خورشید ، ماهی، زرده تخم مرغ، روغن ماهی

سلامت دندان ها با غذا های مملو از ویتامین C

ویتامین C قدرتمند می باشد و قادر است رگ های خونی را تقویت نماید و التهاب را کم کند، که امکان دارد به لثه هایتان کمک نماید. ویتامین C جهت تولید کلاژن، که یک پروتئین خیلی مهم است به شما در مواجه با بیماری های پریودنتال کمک خواهد کرد. در فقدان ویتامین C، لثه هایتان حساس تر و باکتری هایی که موجب بیماری پریودنتال می باشند، قوی تر خواهند شد.

غذاهای مملو از آنتی اکسیدان

موقعی که بحث به خواص کشیده می شود، آنتی اکسیدان ها معمولا خیلی معروف می باشند. چطور آن ها به دهان کمک خواهند کرد تا سالم بمانند؟ آنتی اکسیدان ها با باکتری هایی که موجب التهاب و بیماری های پریودنتال می شوند، مبارزه می کنند. آنها به محافظت از لثه ها و سایر بافت ها از شر آسیب سلولی و عفونت باکتریایی کمک خواهند کرد.

* بهترین منابع آنتی اکسیدان:فلفل دلمه، پرتقال، کیوی، توت فرنگی، بروکلی، کلم سیب، انواع توت ها، انگور، کشمش، آجیل، لوبیا

سلامت دهان و دندان با غذاهای دارای پروبیوتیک

موقعی که صحبت از باکتری در بدن پیش می آید، دو نوع باکتری خوب و بد وجود دارد. پروبیوتیک ها برخی از بهترین ها می باشند. تحقیقات زیاد تری نیاز می باشد، اما هم اکنون شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه پروبیوتیک ها احتمال دارد موجب پایین امدن پلاک و بالا رفتن لک های سالم گردند.

عالی ترین منابع پروبیوتیک ها:ماست، ماکارونی، میسو و سایرمواد غذایی تخمیر شده

سلامت دندان ها با غذا های مملو از آنتوسیانین ها، آرژینین و پلی فنل

عناصر دیگری نیز وجود دارند که امکان دارد جهت سلامتی دهان مفید واقع شوند. بررسی های بیشتری نیاز می باشد، ولی بعضی از نمونه های امیدوار کننده آنتوسیانین ها می باشند (که احتمال دارد از به وجود امدن پلاک بر دندان ها جلوگیری نمابند و با سرطان دهان مبارزه کنند)، آرژینین (یک اسید آمینه اساسی که امکان دارد ایجاد پلاک را دچار اختلال نماید و شانس حفره سازی را مختل کند) و پلی فنل (که احتمال دارد رشد باکتری های باعث شود پلاک را متوقف کند، از بیماری لثه، حفره سازی و بوی بد ممانعت نماید).

عالی ترین منابع (آنتوسیانین ها) – توت ها، انگور، گیلاس، آلو

عالی ترین منابع (آرژنین) – گوشت، سویا، آجیل

عالی ترین منابع (پلی فنل ها) – چای ، انواع توت ها، کتان، کاکائو.

شیر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

مث آب شیر نیز عالی نوشیدنی می باشد؛ این نوشیدنی مملو از کلسیم و سایر عناصر اساسی می باشد. شیر نیز مقدار اسید درون دهان را کم می کند که به مبارزه با پوسیدگی دندان کمک خواهد کرد.

 آب برای تمیز نمودن دهان و دندان

آب کمک می کند تا مواد غذایی از بین دندان ها خارج گردد و دهان سطح بزاق ش را بالا نگه دارد. بزاق در اصل عالی ترین وسیله ی دفاعی دهان در مواجه با فساد دندانی می باشد، به این دلیل که دارای پروتئین ها و مواد معدنی می باشد که به صورت طبیعی با پلاک مبارزه می نمایند و در صورتی که شما آبرسانی به بدنتان نکرده باشید، مقدار محدودی از دهانتان بزاق ترشح خواهید کرد.

 

برگ سبز (اسفناج، کلم بروکلی، کلم)

این سبزیجات سالم دارای کلسیم، اسید فولیک و خیلی از ویتامین ها و مواد معدنی اساسی و ضروری می باشند که باعث سالم ماندن دندان ها و لثه های شما خواهند شد.

ماهی (ماهی های چرب، ماهی قزل آلا، ماهی تن، سالمون)

ماهی ها غنی از مواد معدنی و ویتامین های ضروری مثل ویتامین D می باشند، ماهی قسمت خیلی مهمی از رژیم غذایی مناسب دندان ها می باشد.

سلامت دهان با جویدن آدامس

آدامس جویدن موجب بالا رفتن تولید بزاق خواهد شد و باکتری ها و ذرات غذا را از بین خواهد برد و به این صورت باکتری های موجود در فضای دهان را از بین خواهد برد. به خاطر داشته باشید که که آدامس مورد نظر، آدامس های بدون قند می باشند.

سلامت دهان و دندان با خربزه

خربزه مملو از پلی فنل ها (مثل چای) می باشد، که پلاک دندان را رفع می کند، پس ریسک ایجاد حفره های دندان را کاهش خواهد داد. خربزه های تازه به ویژه در متوقف نمودن روند ایجاد پلاک های مضر دندانی خیلی اثرگذار می باشند.

توت فرنگی و سلامت و سفیدی دندان ها

در صورتی که تمایل دارید دندان های سالمی داشته باشید، بهتر است توت فرنگی را وارد برنامه غذایی تان نمایید! این میوه ی خوش طعم با ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و اسید مالیک که حتی قادر است به صورت طبیعی دندان هایتان را سفید نماید، همراه می باشد.

زبان خود را تمیز کنید

باکتری‌ هایی که روی زبان جمع می‌ شوند، یکی از علل بروز بوی بد در دهان می باشند. پس در هنگام استفاده از مسواک ( به ویژه شب‌ ها پیش از خواب) پاکسازی روی زبان را نیز انجام دهید.

از مایع دهانشویه استفاده نمایید

 فلوراید یکی از مایعات خیلی مفید جهت سلامت دهان و دندان‌ می باشد که با استفاده از آن قادر خواهید بود به سادگی جرم‌ ها و باکتری‌ های ریزی که در دهان موجب پوسیدگی دندان‌ ها و بوی بد می‌ گردند را از بین ببرید. در ضمن این مایع با تنظیم نمودن PH درون دهان وضعیت اسیدی که در اثر مصرف برخی از خوراکی‌ ها ایجاد می گردد را از بین می برد و به این شکل قادر خواهد بود تاثیرات فراوانی بر سالم نگه داشتن دندان‌ ها در طی زمان داشته باشد.