انتخاب مبلمان در دکوراسیون یکی از اساسی ترین کارها در دکوراسیون خانه محسوب می گردد. به همین علت می باشد که می شود گفت مبلمان قلب دکوراسیون خانه به شمار می رود و از آن به عنوان بخش خیلی مهم در دکوراسیون می شود یاد کرد. چیزی که مشخص است این می باشد که انتخاب مبل کار خیلی راحتی نیست و به رعایت موارد زیادی وابسته می باشد. طبیعتا در این بین عوامل خیلی زیادی دخیل می باشند که به نوبه خود قادر خواهند بود در انتخابتان اثرگذار عمل نماید. در این مقاله ما در رابطه با انتخاب مبلمان منزل برای شما توضیح خواهیم داد.

انتخاب مبلمان متناسب با متراژ خانه

یکی از اساسی ترین مسائلی که باید در هنگام خرید مبلمان به ان توجه نمایید تطبیق نوع و ابعاد مبلمان با اندازه خانه و بخش نشیمن خانه می باشد. یکی از مسائلی که خیلی ها در آن دچاز اشتباه می شوند این است که با وجود متراژ کم  خانه ای که دارند به سراغ مبلمان ابعاد بسیار بزرگ می روند. در چنین وضعیتی دسته های بلند و بزرگ، پایه های کلفت و هم چنین پشتی های بلند مبل باعث خواهد شد خانه کوچک تر به نظر برسد و باعث می شود راه رفتن در خانه سخت شود.

به همین علت که اولین پیشنهاد کارشناسان  در هنگام خرید و انتخاب مبل این است که به متراژ خانه و هماهنگی آن با مدل و اندازه مبلمان دقت کنید. به عنوان مثال جهت انتخاب مبلمان در صورتی که دارای سالن کوچک هستید، باید به سراغ مبل هایی بروید که جمع و جور تر می باشند. این به این معنا می باشد که باید مبل هایی را انتخاب نمایید که دارای دسته های ظریف و کوتاه، پشتی های کوچک، پهنای کم و… باشند. اصولا مبلمان مدرن در چنین وضعیتی از مناسب ترین گزینه می باشند. با این وجود در صورتی که به مبل های کلاسیک علاقه مند می باشید قادر خواهید بود مدل های ساده و ظریف مبل کلاسیک و یا مبلمان نئو کلاسیک را انتخاب نمایید و مدل هایی هماهنگ با متراژ نشیمن تان انتخاب نمایید.

انتخاب بهترین مبلمان در دکوراسیون و نکات اصولی برای انتخاب و چیدمان

انتخاب کاربری مبلمان

به صورت کلی شما باید در زمان انتخاب مبلمان برای خانه خود باید حتما آگاه باشید که قرار است این مبلمان را در چه فضایی بکار ببرید. بدیهی است که وضعیت انتخاب مبل راحتی با مبلمان لوکس و رسمی  در قسمت پذیرایی خانه  خیلی با هم فرق دارند. اصولا مبلمان راحتی از استفاده بالا و رفت و آمد خیلی زیاد در  بخش نشیمن، ساده می باشد و از مواد باکیفیت تری درست می شود تا و مقاومت بیش تری داشته باشند.

این در حالی  می باشد که مبلمان در بخش پذیرایی اوصلا لوکس تر و رسمی تر می باشند و می شود در آن ها مواد حساس و لطیفی چون ابریشم نیز بکار می رود، به این دلیل که رفت و آمد در بخش پذیرایی خانه کمتر از نشیمن می باشد و درصد امکان رسیدن آسیب و کهنه شدت این مبلمان نسبت به مبل های راحتی خیلی کمتر می باشد.

انتخاب بهترین مبلمان در دکوراسیون و نکات اصولی برای انتخاب و چیدمان

پارچه مبل را درست انتخاب نمایید

پارچه ‌های مبل اصولا دارای تنوع بالایی می باشند. انواع پارچه های مبلی عبارتند از مخمل، ابریشم، چرمی، گلیم و مازراتی. یکی از بهترین و محبوب ترین پارچه مبلی،  پارچه مخمل می باشد. از نظر بافت و رنگ ‌بندی پارچه مخمل خیلی تنوع زیادی دارد. هرچه تراکم پارچه بالا تر باشد، کیفیت پارچه نیز بهتر می باشد.

از پارچه ‌های ابریشمی و ترکیبی می شود برای مبلمان لوکس و سلطنتی بهره برد. یکی از مواردی که در هنگام خرید پارچه ابریشمی باید به آن توجه کنید، نخ‌ کش شدن و ضربه ‌پذیر بودن آن است.

مبلمان چرمی معمولا برای تم‌ های کلاسیک بکار می رود و خیلی مقاوم می باشند. ولی حالتی رسمی به محیط خواهد داد و در صورتی که برای نشیمن مورد استفاده قرار نگیرند، بهتر می باشد . طرح ‌های گلیم دارای ضخامت بالایی می باشند و در خیلی از دکوراسیون ‌های خانه مانند مدل های مدرن و مینیمال بکار می روند. فقط اینکه در انتخاب مبلمانی که دارای پارچه گلیم یا جاجیم می باشد این را در نظر بگیرید که تعداد فراوان آن ممکن است باعث شلوغی نمای خانه گردد. مناسب ترین روش انتخاب ترکیبی با دیگر پارچه‌ ها می باشد.

پارچه مازراتی دارای بافت برجسته و پستی ‌و بلندی‌ زیاد می باشد که پس از سپری شدن چند مدت به دلیل تماس این برجستگی‌ ها از بین خواهد رفت. بیش تر مبلمان ‌های ارزان در بازار از این نوع پارچه تهیه شده اند که دارای تنوع رنگی خیلی زیادی می باشد.

در خرید مبل در پی پارچه‌ هایی با کیفیت زیاد و مقاوم در مقابل لکه  باشید.

انتخاب بهترین مبلمان در دکوراسیون و نکات اصولی برای انتخاب و چیدمان

سبک خودتان را بشناسید

اینکه چه مبلی برای شما مناسب می باشد، تحت تاثیر دو عامل می باشد. نخست اینکه اندازه خانه و سبک دکوراسیونتان چیست و دوم اینکه به چه سبکی علاقه مند می باشید.

ای را لازم است بدانید که خرید مبل، کاملا به خود شما وابسته است. در صورتی که طراحی‌های سنتی و اصیل را دوست دارید، مبل ‌های استیل و ایرانی را انتخاب نمایید. در صورتی که به سبک‌ های کلاسیک علاقه مند می باشید، مبل ‌هایی که دارای سبک چسترفیلد، تاکسیدو و میان ‌سده می باشند انتخاب مناسبی می باشند.

مبل‌ هایی که قابلیت تخت‌ خواب شدن دارند، یکی از  بهترین انتخا‌ب ‌ها برای افرادی می باشند که به تنهایی زندگی می کنند و فضای خانه‌ شان کوچک می باشد. این مبل ها هم در نقش مبل بکار خواهند رفت و هم تخت‌ خواب هستند.

انتخاب بهترین مبلمان در دکوراسیون و نکات اصولی برای انتخاب و چیدمان

رنگ مبلمان

انتخاب رنگ مبل به سبک و رنگ دکور خانه وابسته می باشد. به عنوان مثال رنگ های روشن در سبک مدرن بیش تر بکار می رود و رنگ های تیره در سبک کلاسیک بیش تر استفاده نمود. جهت انتخاب نمودن رنگ مبلمان سلیقه شما نیز اهمیت دارد و قادر خواهید بود هر رنگی را که علاقه دارید برای مبلمان خود انتخاب نمایید ولی رنگ هایی که ما به شما توصیه می کنیم ، آبی کمرنگ، کرمی و طوسی می باشد.

چوب مبلمان

از چوب گردو، راش و گیلاس اصولا برای بکار رفتن در مبلمان استفاده خواهد شد ولی با توجه به گران بودن چوب و کم شدن منابع متریالی که می تواند جایگزین آن شود ، لمینیت ها می باشند. لمینیت ها صفحه های چوبی چند لایه ای می باشند که از چسباندن لایه های نازک چوب بر هم و فشرده شدن آنها ساخته به دست می آید.

انتخاب بهترین مبلمان در دکوراسیون و نکات اصولی برای انتخاب و چیدمان

مبل راحتی

مبلمان راحتی  مبلمانی می باشد که با نشستن و تکیه بر آن خستگی روزانه تان برطرف خواهد شد و به شما  آرامش زیادی خواهد داد. این مبل ‎ها در دو مدل نیمه راحتی و راحتی وجود دارند. مبل کاملاً راحتی دارای جنبه شخصی دارند و ظاهر آن‌ ها به شکلی می باشد که اغلب برای استراحت کاربرد دارند. ولی مبل‎ های نیمه راحتی تا میزان زیادی رسمی می باشند و علاوه بر استفاده شخصی، جهت پذیرایی از مهمانان نیز کاربرد دارند.

مبل سلطنتی

همان گونه که از اسم این مبل مشخص می باشد این مبلمان،  دارای حالت سلطنتی می باشند و مناسب کسانی است که به زندگی به سبک سلطنتی علاقه مند می باشند. این مبل ‎ها، دسته ‌ها و پایه‌ و پر از نقش و طرح دارند که به صورت دستی روی آن ها انجام شده اند. قاب این مبلمان بیشتر به رنگ طلایی و بژ هستند و استفاده از وسایل دکوری در کنار این مدل از مبلمان ، نمای این مبلمان را چند برابر خواهد کرد.

مبل ال شکل

امروزه به علت کوچک بودن خیلی از خانه‎ ها از مبلمان ال شکل برای دورتادور  اتاق نشیمن بهتر است استفاده شود. این مبل‎ ها طبق فضای مورد نظر درست می شوند و از فواید آن می شود به وجود آوردن فضای بیشتر برای نشیمن، جدا کردن نشیمن از سایر فضاها و هماهنگ شدن با دکوراسیون خانه‌ اشاره نمود.

انتخاب بهترین مبلمان در دکوراسیون و نکات اصولی برای انتخاب و چیدمان

مبل کلاسیک

مبل کلاسیک در طراحی خانه هایی که دارای سبک کلاسیک می باشند، خیلی استفاده دارد. سبک کلاسیک یکی از کهن ترین و در اصیل‌ ترین سبک‌ ها در دکوراسیون خانه می باشد. این سبک در طراحی نمودن خانه‌ ها نیز با توجه به سلیقه خیلی از افراد مورد کاربرد دارد .در طراحی بعضی از این مبل ‎ها هنر منبت‎ کاری مورد استفاده قرار گرفته است که نمایی خیلی ‎ زیبا به این مبلمان داده است.

مبل چرمی

مبل ‎های چرمی دارای تنوع طرح و رنگ خیلی زیادی هستند. این مبل ها  طول عمر زیادی دارند و تمیز کردن آن‌ ها کار آسانی است. این مبل ‌ها را می شود در خانه‌ هایی که دارای سبک معاصر می باشند، بکار برد.

انتخاب بهترین مبلمان در دکوراسیون و نکات اصولی برای انتخاب و چیدمان

مبل چوبی

این مبلمان یکی از محبوب ترین مبل ها در دکوراسیون خانه می باشد که از چوب درست می شود و حسی صمیمیت به فضای خانه خواهد داد. در انتخاب مبل چوبی بهتر است به مقاومت چوب توجه نمایید.  در ساخت مبل‌ های چوبی چوب درختانی مثل راش، گردو، بلوط، چنار بکار می رود.