راهنمای چیدمان و تزیین بالکن و تراس

علاوه بر وجود پنجره های منزل ،بالکن، تراس و حیاط در منزل راهی می باشد که به صورت ارتباط بیرون و درون خانه را برقرار می نماید و به همین دلیل نقش خیلی مهمی در منزل بازی می کند و درصورتی به شکلی زیبا و استاندارد طراحی و چیدمان گردد نماد حسن سلیقه شما خواهد بود.

جهت طراحی بالکن و تراس باید ارتفاع استاندارد جهت نرده‌ های جلوی آنها  حدود ۱۲۰ سانتی متر باشد و ساختار نرده‌ ها به صورتی نباشد که کودک قادر باشد از آنها بالا رود و خود را روی نرده آویزان نماید. یعنی نرده ‌ها باید به شکل یک تکه و بدون پله طراحی گردند.

نیاز به ذکر است بالکن، بخشی از خانه می باشد که باید از سه طرف بسته باشد و از یک سو باز باشد بنابراین با پوشاندن بالکن با پرده، حصیر، و… خود را از نعمت هوای آزاد محروم ننمایید.

راهنمای چیدمان بالکن | تزیین دیوارهای بالکن | انتخاب کفپوش و مبلمان

تزیین بالکن با گل و گیاهان زیبا

این که بالکن خانه شما چند متر می باشد، شمالی یا جنوبی ست کمک خواهد کرد بدانید چه گل ها و گیاهانی برای آن مناسب تر می باشد. با شناخت این گیاهان و گلهای مناسب تراس قادر خواهید بو در تراس خانه تان یک باغچه زیبا و سبزو جذاب درست نمایید .در مورد انتخاب گل طبیعی برای بالکن حتما باید به موارد زیر دقت نمایید:

گلی انتخاب نمایید که قادر به تحمل گرمای زیاد باشد : محیط تراس، علاوه بر دریافت زیاد نور خورشید، گرمای خروجی از ساختمان را نیز تحمل خواهد کرد.

تراس ها پر از گرد و غبار و آلودگی می باشند پس این نکته را نیز دقت کنید: در تراس ‌هایی که رو به خیابان هستند ، باید گیاهان به گرد و غبار و آلودگی مقاوم باشند.

انتخاب گیاهی که تحمل نور مستقیم را داشته باشد را به یاد داشته باشید: در تراس های جنوبی مقدار تابش نور خورشید بیشتر می باشد و این خصوصیت گزینه ای خیلی مناسب برای گیاهان آفتاب پسند می باشد.

گذشته از انتخاب نوع گیاه انتخاب گلدان نیز دارای اهمیت می باشد: در این محوطه جهت تعدیل نمودن دمای گیاه در سرما و گرما از گلدان های سفالی استفاده نمایید.

راهنمای چیدمان بالکن | تزیین دیوارهای بالکن | انتخاب کفپوش و مبلمان

انتخاب کفپوش مناسب برای بالکن

نکته دیگر انتخاب کفپوش مناسب برای بالکن است . این کفپوش ها باید در برابر تابش آفتاب مقاوت زیادی داشته باشد ، ضد آب باشند و زیبایی و هماهنگی آن با دیگر وسایل درون بالکن نیز دارای اهمیت می باشد.  برای انتخاب کفپوش گزینه های مختلفی پیش روی شما می باشد :

راهنمای چیدمان بالکن | تزیین دیوارهای بالکن | انتخاب کفپوش و مبلمان

۱کفپوش سنگی

سنگ های طبیعی یکی از عالی ترین انتخاب ها جهت کفپوش بالکن محسوب می شوند. البته در صورتی که خانه ای ویلایی داشته باشید می توانید از سنگ های طبیعی نیز استفاده نمایید، به این دلیل که این نوع سنگ ها برای به کاربردن در خانه های آپارتمانی مناسب نمی باشند. به همین علت برای بالکن های آپارتمانی قادر خواهید بود از هر نوع کفپوش سنگی دیگر استفاده نمایید و فضایی مناسب برای خود به وجود آوریم. امروزه کفپوش های سنگی خیلی پر استفاده هستند و دارای طرح و رنگ های متنوعی می باشند.

راهنمای چیدمان بالکن | تزیین دیوارهای بالکن | انتخاب کفپوش و مبلمان

۲کفپوش چوبی

این یک حقیقت می باشد که چوب در هر کجا که بکار می رود، فضایی زیبا ایجاد خواهد کرد. با این وجود خیلی از اطلاعات و عقایدی که ما در مورد چوب داریم، غلط است! یکی از مهم ترین این اشتباهات این می باشد که چوب ماده ای مقاوم در مقابل آب محسوب نمی شود. در حالی که در صورتی که چوب به صورت مناسبی انتخاب گردد و لایه محافظ بر روی آن استفاده شود، به یکی از مقاوم ترین مواد در برابر آب تبدیل خواهد شد.

راهنمای چیدمان بالکن | تزیین دیوارهای بالکن | انتخاب کفپوش و مبلمان

۳کفپوش بتنی

بتن با ظاهر سرد و سختی که دارد در این سال ها به یکی از پرطرفدار ترین عناصر در طراحی ها تبدیل گشته است. اگر چه این مسئله همچنان در کشور ما خیلی صدق نمی کند، اما با این وجود هر روز استفاده از بتن در دکوراسیون در حال زیاد شدن می باشد. بتن اصولا در مکان هایی که با آب مرتبط می باشند به عنوان زیر ساختی جهت استفاده از کاشی محسوب می گردد. در حالی که بتن به تنهایی نیز ظاهری خاص و مدرن دارد و حتی خیلی از اوقات نسبت به کاشی ، فضایی خیلی زیبا تر به وجود می آورد.

راهنمای چیدمان بالکن | تزیین دیوارهای بالکن | انتخاب کفپوش و مبلمان

استفاده از رنگ های شاد و جیغ

بسیاری از ما از این که از رنگ های خاص و شاد در دکوراسیون درونی خانه استفاده نماییم می هراسیم.  مانند استفاده از رنگ هایی چون زرد و نارنجی ، سبز های شاد یا آبی رنگ هایی می باشند که بسیاری از ما خطر استفاده از آن را به خود نخواهیم نداد. ولی تراس یا بالکن به این دلیل که یک فضای مجزا می باشد قادر خواهد بود با همین رنگ های خاص تزیین گردد . اینجا گوشه دنج شما می باشد پس آن را همان شکلی که علاقه دارید تزیین نمایید.

راهنمای چیدمان بالکن | تزیین دیوارهای بالکن | انتخاب کفپوش و مبلمان

استفاده از چمن مصنوعی

خیلی از اشخاص برای تزیین نمودن بالکن خانه از چمن مصنوعی استفاده می کنند ، ولی این کفپوش دارای چه مزایای دیگری بجز زیبایی و حس سرسبزی می باشند؟  چمن مصنوعی قابل شستشو می باشد و در برابر گرما و سرما دارای مقاومت خواهد بود. این چمن ها در رنگ های زیادی به فروش می رسند اما رنگ های سبز روشن و تیره آن خیلی پرطرفدار تر می باشند. چمن مصنوعی برای بالکن براق و خوشرنگ می باشد و به سادگی در خیلی از بالکن ها نصب می گردد.

هر زمان که اراده کنید قادر خواهید بود کف تراس و روی چمن مصنوعی را با آب و مواد شوینده بشویید. جنس نخی که در ساخت چمن مصنوعی استفاده شده است از الیاف پلیمری می باشد. پلیمرها مانند لاستیک می باشند و در مقابل آب و رطوبت، دچار آسیب نخواهند شد. نظافت این کفپوش ها خیلی آسان می باشد. در صورتی که برگ های گلدان های تراس بر زمین ریخته باشد، برگ ها را جمع نمایید و گرد و خاک تراس را با آب، شست و شو دهید. به همین راحتی!

راهنمای چیدمان بالکن | تزیین دیوارهای بالکن | انتخاب کفپوش و مبلمان

ایجاد گوشه ‌ای دنج برای مطالعه در بالکن

باید بدانید که شما در بالکن خانه فعالیت های زیادی نمی ‌توانید انجام ‌دهید. این کارهای در حد نوشیدن یک چای یا قهوه، یا دیدن غروب آفتاب می باشد. ولی یکی از کارهای خیلی رویایی خواندن کتاب در بالکن می باشد. پس بهترین کار این است که   بالکن خود را تبدیل به مکانی جهت خواندن و مطالعه نمایید. یک صندلی تکی در بالکن بگذارید. به میزانی که قادر باشید در آن بخزید، اما صندلی  به اندازه ای بزرگ نباشد که تمام فضا را اشغال کند.

راهنمای چیدمان بالکن | تزیین دیوارهای بالکن | انتخاب کفپوش و مبلمان

به دیوارهای بالکن توجه کنید

بزرگترین مشکلی که خیلی ها دارند این می باشد که در فضا های کوچک، به دیوارها را توجه نمی کنند. حتی از فضای دیوارهای بیرونی نیز قادر خواهید بود استفاده نمایید. طاقچه هایی را برای گلدان ها و چراغ به دیوار بالکن بیافزایید. تکه‌ های باریکی از چوب به دیوار بزنید. میز سیار در این مواقع خیلی گزینه خوبی می باشد. به این دلیل که خیلی ساده می شود آن را جمع‌ نمود. به این شکل از فضای کوچکتتان لذت ‌ببرید.

راهنمای چیدمان بالکن | تزیین دیوارهای بالکن | انتخاب کفپوش و مبلمان

وسایل را روبه منظره قرار دهید

جهت چیدمان بالکن که باریک می باشد به این نکات توجه نمایید، در بالکن های باریک که فضا خیلی محدود می باشد، ممکن است نشود خوب وسایل را چیدمان نمود. در عوض تلاش کنید که تمام وسایل را به شکلی بچینید که رو به بیرون و به سوی منظره روبرو باشند. به این صورت قادر خواهید بود از بالکن کوچک غروب خورشید را تماشا‌ نمایید.

راهنمای چیدمان بالکن | تزیین دیوارهای بالکن | انتخاب کفپوش و مبلمان

به ‌جای کاناپه از نیمکتی تخت مانند استفاده نمایید

نیمکت تخت فضای زیادی را اشغال خواهد کرد، ولی ارزشش را دارد. داشتن نیمکت تختی در بالکن خانه جهت استراحت خیلی مناسب می باشد.

راهنمای چیدمان بالکن | تزیین دیوارهای بالکن | انتخاب کفپوش و مبلمان

فضای بالکن را نورانی کنید

از دیگر ایده های خیلی خوب جهت چیدمان بالکن خانه می شود به استفاده از نور اشاره نمود، به‌جای نور چراغ هایی حباب دار و که از سقف  وصل هستند، از فانوس و شمع‌هایی با نور لطیف استفاده نمایید. ریسمانی از نور را مجسم نمایید. محیطی رمانتیک و خیلی رویایی برای شب در بالکن خانه درست کنید.

راهنمای چیدمان بالکن | تزیین دیوارهای بالکن | انتخاب کفپوش و مبلمان

بالکن را مثل اتاق نشیمن دکور نمایید

استفاده از یک ایده تزیین بالکن مثل این مورد قادر خواهد بود بالکن شما را به فضایی تبدیل کند که مطمئن شوید این همان مکانی می باشد که قصد دارید زمان های فراوانی را در آن جا بگذرانید.

البته اجرای این ایده جهت تزیین نمودن بالکن به فضای نسبتا بزرگی نیز احتیاج دارد و نمی شود آن را در هر بالکنی اجرا نمود.

در نتیجه برای این که فضای بالکن را به شکلی دکور نمایید که ساختار اتاق نشیمن را تداعی نماید، باید از یک صندلی یا مبل ، یک میز قهوه خوری، چند وسیله برای روشن کردن بالکن و چند شمع و پتو و بالشت استفاده نمایید.

از آن جایی که این قسمت یک فضای بیرونی می باشد، وسایل و قطعاتی که برای فضای بیرونی مناسب هستند ، پارچه های درجه یک که در برابر آب و هوای بیرون مقاومت دارند و مواردی از این دست عالی ترین گزینه ها جهت اجرا نمودن این ایده تزیین بالکن می باشند.

درب شیشه را برای بالکن انتخاب نمایید

ایده تزیین بعدی به انتخاب درب مرتبط می باشد. بهتر است از درب های شیشه ای سرتاسری با چارچوب فولادی و نمای کرومیک استفاده نمایید تا فضای بالکن خود را با فضای درونی خانه ترکیب نمایید.

این کار قادر خواهد بود دکور بالکن را به یک طراحی مینیمالیستی تبدیل نماید.

به این صورت حتی در صورتی که درون اتاق باشید درست مثل این خواهد بود که داخل بالکن هستید و از فضای بیرون لذت خواهید  برد. این ایده تاثیر فراوانی بر بزرگ تر دیده شدن فضای مورد نظر دارد. به خصوص جهت تزیین نمودن بالکن های کوچک تر می شود از این ایده استفاده کرد.

یک تاب در بالکن قرار دهید

تاب های چوبی فقط برای ایوان های بزرگ نیستند. در صورتی که فضای بالکن شما این امکان را به شما خواهد داد، یک تاب را در آن جا نصب نمایید تا از آن جهت استراحت و لذت بردن از منظره اوقات فراغت استفاده نمایید.

جهت زیبایی و راحتی قادر خواهید بود از کوسن ها و بالشتک های فانتزی نیز روی آن استفاده نمایید.

این ایده تزیین بالکن را می شود برای بالکن هایی که به اتاق خواب راه دارند، مثل دکوراسیون اتاق دخترانه استفاده نمایید.

از مبلمان رنگ روشن در بالکن استفاده نمایید

بر روی استفاده از مبل های روشن و پاف به جای میز های چوبی قهوه خوری بیش ار تمرکز نمایید. به این صورت یک فضای خیلی راحت جهت استراحت کردن در بالکن ایجاد خواهید نمود.