نکات و اصول انتخاب پرده متناسب با دکوراسیون منزل

در خرید پرده، قدم اول، محدود کردن انتخاب ها می باشد. به گونه ای که هدف از خرید  پرده و جایی که پرده قرار است نصب شود مشخص گردد. همچنین عواملی مثل استفاده از نور روز و مقدار استفاده از پرده نیز باید مشخص گردد. به عنوان مثال شما در اتاق نشین، نسبت به اتاق خواب، به نور بیشتری احتیاج خواهید داشت. پس جنس پرده ای که برای اتاق نشیمن انتخاب می کنید باید از الیاف نازکتری انتخاب نمایید که قادر خواهد بود نور زیادتری را از خود عبور دهد. در حالیکه پرده های ضخیم ، برای اتاق خواب مناسب تر می باشند.

دیگر نکات مهم برای انتخاب پرده در دکوراسیون

مکان نصب پرده

 قبل از هرچیزی، باید مکان قرار گرفتن پرده مشخص گردد. این عامل مشخص خواهد کرد که پرده برای چه محلی انتخاب می گردد و در ادامه، در انتخاب دیگر ویژگی ها تعیین کننده می باشد. توصیه ما این است که در انتخاب پرده اتاق پذیرایی ، سبک معمول خانه را رعایت نمایید. ولی در انتخاب پرده برای اتاق خواب، مقداری خلاق تر عمل نمایید و با انتخاب پرده های حریر، سبک تازه ای را ایجاد نمایید. در پرده آشپزخانه را نیز از الیاف توری و کتان استفاده نمایید و بهترین پارچه ها را برای سالن پذیرایی انتخاب نمایید.

نکات مهم انتخاب پرده و هماهنگ شدن با دکوراسیون منزل

هارمونی رنگ

رنگ، بعنوان یک فاکتور خیلی اساسی، در آفرینش زیبایی و حس شور زندگی اثرخیلی زیادی دارد دارد. به این دلیل که پرده ها، با وجود گسترش و ابعاد ، بیش از مبلمان در چشم می باشند. آن ها قادر خواهند بود رنگ خانه را تعیین نمایند و یا رنگ های موجود در خانه را در تعامل با هم قرار بدهند.

رنگ ها در دو طیف سرد و گرم،  بر ماهیت فضای هر مکان اثرگذار خواهند بود. در حالی که رنگ های گرم، در به وجود آوردن جوی صمیمی اثرگذارند، رنگ های سرد، باعث بزرگ دیده شدن فضاهای کوچک خواهند شد. علاوه بر این برای قرار گرفتن پنجره قادر خواهد بود در انتخاب رنگ، خیلی اثرگذار باشد. در پنجره های که رو به جنوب می باشند، انتخاب تناژ رنگی سرد و خنثی، گزینه عالی تری خواهد بود. ولی در پنجره هایی که رو به شمال هستند، پرده های مخملی در تناژ رنگی گرم و تیره، قادر خواهد بود باعث درخشش و گرمی محل گردد.

قبل از انتخاب رنگ پرده ها، مبلمان، فرش، کاغذ دیواری ها و دیگر لوازم دکوری توجه نمایید. رنگی که شما انتخاب می کنید، می بایست در توناژ رنگ های موجود در خانه، به شکل تک رنگ و یا تلفیقی از دو رنگ دردکوراسیون، انتخاب گردد.

نکات مهم انتخاب پرده و هماهنگ شدن با دکوراسیون منزل

انتخاب طرح پرده

چیزی که در این فاکتور خیلی مهم می باشد ، تناسب است. همخوان بودن طرح پرده، با سبک دکوراسیون خانه، یک منظره زیبا و متعادل ایجاد خواهد کرد. با این وجود در صورتی که دکوراسیونتان دارای سبک های ساده و خلوت می باشد ، استفاده از الگوهای موجود در دکوراسیون بر پرده، قادر خواهد بود خیلی جذاب باشد. این در حالی است که در خانه های شلوغ ، انتخاب پرده های ساده بیش تر پیشنهاد می گردد. در خانه هایی با دکوراسیون شلوغ، حتی در صورتی که به انتخاب پرده های طرح دار خیلی مصر می باشید ، در پی انتخاب مدل هایی باشید که دارای طرح های ظریف باشند.

نکات مهم انتخاب پرده و هماهنگ شدن با دکوراسیون منزل

سایز پنجره ها

سایز  پنجره ها نیز در انتخاب طرح تعیین کننده می باشند. به این دلیل که نمی شود بر روی یک دیوار پوشیده از پنجره، پرده هایی با طرح و جزئیات خیلی زیاد نصب نمایید. این عامل باعث آزار چشم خواهد شد و فضای خوبی را ایجاد نخواهد کرد.

جنس پرده ها

جنس پارچه، درست مانند رنگ آن در به وجود آوردن حس و حال خوب، اثرگذار خواهد بود. حتما تجربه این را داشته اید که پرده هایی مثل کتان، پنبه و یا تور، حال و هوای دکوراسیون را فرح بخش و شاداب می سازند. در کنار این پرده های ضخیم تر، مانند مخمل، حس اشرافی گری در سالن های پذیرایی ایجاد می کنند.

آنچه که مسلم است، شما با مراجعه  کردن به یک فروشگاه فروش پرده ، با انبوهی از آلبوم های گوناگون مواجه خواهید شد. این آلبوم ها در طرح و جنس، به اندازه ای دارای تنوع می باشند که گاهی شما را گیج خواهند کرد. برای خودداری از این مسئله، جنسی را برگزینید  که در دیگر مبلمان خانه شما موجود می باشد. اگرچه ضرورتی برای اینکار وجود نخواهد داشت، ولی این راهکار انتخاب را آسان تر خواهد کرد. حریر، جیر، مخمل، ساتن ، از بخش های مختلف جنس های پرده می باشند.

در اطاعت از سبک های کلاسیک، جنس پرده هایی که انتخاب می کنید بهتر است سنگین تر انتخاب گردند. بر خلاف این، در سبک های مینیمال، جنس پرده از الیاف نازک و سبک انتخاب می گردد. هرگز فراموش نکنید که در انتخاب جنس پرده ها، آب و هوای اقلیم شهرتان را نیز لحاظ کنید.

نکات مهم انتخاب پرده و هماهنگ شدن با دکوراسیون منزل

اندازه پرده

سایز پرده اصولا از ابعاد پنجره بیشتر می باشد. البته این به صورت کامل به سبکی وابسته است که جهت پرده انتخاب کرده ایم، ولی در خیلی از موارد عرض پرده به دلیل چین‌ خوردگی حدود دو برابر عرض پنجره می باشد. علاوه بر آن جهت حفظ نمودن دمای محیط و زیبایی بیش تر، بهتر است ارتفاع پرده چند سانت از پنجره بیشتر باشد، هرچند این مسئله به طور کامل به سلیقه‌ هر شخص مرتبط می باشد.

نکات مهم انتخاب پرده و هماهنگ شدن با دکوراسیون منزل

انتخاب میل

پس از انتخاب جنس پارچه برای پرده، رنگ و سایز آن، هنگام آن رسیده است که دنبال انتخاب میله برای پرده باشیم. میله پرده بایستی با جنس پارچه متناسب باشد. پارچه‌ های سنگین ‌تر نظیر مخمل را باید بر میله ‌های بزرگ و دکوری آویزان کرد، در حالی که جهت پرده ‌های ابریشمیِ سبک و پارچه ‌های نازک می گردد از میله ‌های ظریف ‌تر استفاده کرد.

نکات مهم انتخاب پرده و هماهنگ شدن با دکوراسیون منزل

پرده مناسب اتاق

همه ما علاقه داریم که پرده‌ هایی فانتزی و زیبا برای پنجره‌ های خانه خود انتخاب نماییم که علاوه بر جنس عالی  نمای جذابی به اتاق بدهد. از طرف دیگر بسته به پنجره‌ای که داریم تصمیم داریم که حریم شخصی ‌مان نیز حفظ شود. در کشورهای آسیای شرقی اصولا سالن ‌های پرده خور به ویژه پرده‌ های بلندی که هم اندازه ارتفاع اتاق باشد دارای طرفداران بیشتری می باشند اما مدل‌ های خیلی زیاد دیگری نیز هست که قادر خواهیم بود از میان آنها انتخاب پرده مورد نظر خود را انجام دهیم.

در صورتی که بخواهیم دسته‌ بندی برای مدل های پرده مشخص نماییم قادر خواهیم بود آن ها را طبق طول یا ارتفاع، استایل و خصوصیات آن مورد بررسی قرار دهیم.

پرده با چه طولی انتخاب نماییم؟

طول پرده معیار خیلی اساسی جهت داشتن مدل پرده مورد نظر می باشد که در واقع سایز پنجره‌ مان آن را مشخص خواهد کرد. پس نمی شود از هر طول پرده‌ ای جهت احتیاجات مختلف استفاده نمود.

پرده‌ های کوتاه

این پرده‌ ها برای اتاق ‌هایی که خیلی از ساعات روز دارای پنجره بازی می باشند مناسب خواهد بود و اصولا در آشپزخانه، سرویس بهداشتی و پنجره‌های کوچک استفاده دارند. ابعاد این پرده ها نیز تا لبه پنجره و یا مقداری پایین ‌تر می باشد.

پرده‌ های پیشبندی

هنگامی  که تصمیم داریم که پنجره آشپزخانه، سرویس یا اتاق ‌خواب مقداری بزرگ ‌تر به نظر برسد قادر خواهیم بود به سراغ این پرده‌ ها برویم. میله این پرده ‌ها را مقداری بالاتر از پنجره نصب نمایید و از پایین نیز مقداری بلندتر در نظر بگیرید.

نکات مهم انتخاب پرده و هماهنگ شدن با دکوراسیون منزل

پرده ‌های بلند

برخی اوقات دوست داریم که برای در یا پنجره‌ای قدی پرده نصب نماییم، علاوه بر این برخی اوقات انتخاب پرده به شکلی می باشد که جهت جدا نمودن دو قسمت خانه از هم استفاده نمایید که اینجا است که این پرده ‌ها کاربردشان را نشان خواهد داد. البته بیشتر برای درها یا پنجره‌ هایی استفاده خواهد شد که خیلی کم باز خواهند شد.

پرده‌ های دنباله ‌دار

قد این مدل از پرده‌ ها اصولا از سایز واقعی دیوار خیلی بلند تر می باشد و قسمتی از آن مثل دنباله لباس عروس بر زمین رها خواهد شد.