دلیل خشک شدن پوست

جنس پوست در خیلی از موارد وراثتی می باشد ولی قادر خواهد بود تحت تأثیر عوامل محیطی و مراقبت های غلط یا عدم مراقبت از پوست تغییر نماید. هوای خیلی گرم یا خیلی سرد، تابش خیلی زیاد نور آفتاب، گرد و غبار، شستن بیش از اندازه پوست، شستشو با آب خیلی داغ و کمبود آب از عواملی می باشند که قادر خواهد بود پوست را خشک نماید.

در مواردی مشاهده شده است که غدد چربی دچار مشکل شده است و قادر خواهد بود به مقدار کافی چربی تولید گردند. کمبود ویتامین ‌های A و B هم قادر خواهد بود موجب خشکی پوست گردد.

بیماری ‌های پوستی مانند درماتیت و اگزما و مصرف داروهایی مانند آنتی دیورتیک ‌ها و آنتی هیستامین‌ نیز قادر خواهد بود موجب خشکی پوست گردد. هنگامی که پوست خشک می گردد دچار خارش و قرمزی خواهد شد. در نواحی خاصی مانند آرنج یا قوزک پا، خشکی پوست موجب تیرگی آن خواهد شد و قادر است موجب ناراحتی شخص گردد.

مراقبت کردن از پوست خشک

تکنیک های مختلفی جهت مراقبت از پوست خشک وجود خواهد داشت که با رعایت نمودن روزانه آن ها قادر خواهید بود پوستتان را مرطوب نگه دارید که در ادامه در مورد این راهکارها با شما صحبت می کنیم.

شستشوی صحیح پوست خشک

تلاش کنید تا به اندازه حمام کنید. شستشوی بیش از اندازه پوست، خشکی آن را افزایش خواهد داد و خشکی فراوان پوست به خصوص در قسمت صورت حتی قادر خواهد بود موجب جوش زدن پوست گردد. برای شستشو از آب داغ استفاده نمایید. آبی که جهت شستشوی خود، به خصوص شستن صورت خود استفاده می نمایید، باید آب تصفیه شده باشد.

بعد از شستشو تا جایی که امکان دارد از حوله جهت خشک نمودن استفاده نکنید ولی در صورتی که نیاز است خود را با حوله خشک کنید، حوله را خیلی آرام بر تن یا صورتتان قرار دهید تا آب آن خشک گردد. به هیچ عنوان حوله را بر پوست خود بگذارید. این کار پوست شما را خشک تر خواهد کرد.

دلیل خشک شدن پوست و روش های مراقبت از آن

استفاده از مرطوب کننده

کسانی که  دارای پوست خشک می باشند بیشتر از سایرین به مرطوب کننده پوست احتیاج دارند. به خصوص بعد از استحمام نیاز است که پوست خود را مرطوب نمایید تا دچار خارش نگردد. در زمستان استفاده از مرطوب کننده خیلی اهمیت دارد. سردی هوا قادر خواهد بود پوستتان را خشک یا پوسته پوسته نماید. پس روی پوستتان مرطوب کننده بزنید.

تلاش کنید تا از مرطوب کننده‌ هایی استفاده نمایید که مقداری چربی نیز داشته باشند. مرطوب کننده ‌هایی که دارای مواد نرم‌‎ کننده پوست می باشند مانند آن‌ هایی که دارای آلوئه ‌ورا یا روغن نارگیل می باشند مناسب‌ هستند. ترکیب گلیسیرین و آبلیمو نیز قادر است به عنوان یک مرطوب ‌کننده عالی برای پوست خشک استفاده شود.

از ضد آفتاب استفاده کنید

تمام افراد باید از ضد آفتاب استفاده نمایند ولی افرادی که دارای پوست خشک می باشند نیاز است بدانند که تابش آفتاب به پوست موجب خشکی بیشتر پوست خواهد شد. پس از قرار گرفتن در نور شدید آفتاب اجتناب نمایید و حتما از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

دلیل خشک شدن پوست و روش های مراقبت از آن

به اندازه کافی آب میل کنید

کمبود آب در بدن قادر خواهد بود موجب خشکی پوست گردد. پس حواستان باشد روزانه به مقدار کافی آب میل نمایید تا پوستتان خشک نگردد.

استفاده از شوینده ‌های مناسب پوست خشک

در صورتی که  دارای پوست خشکی می باشید تلاش کنید جهت شستن پوستتان از شوینده‌ های ملایم ‌تر استفاده نمایید تا تمام چربی ‌های روی پوستتان شسته نشود. برای پوست خشک شوینده ‌هایی مناسب می باشد که دارای هیالورونیک اسید ضروری است.

در انتخاب صابون یا شوینده ، اساسی ترین موضوع نوع پوست شما می باشد.

مراقبت از پوست خشک

صابون ‌های معمولی برای شستشوی پوست خشک مناسب نمی باشند. از لوسیون‌ های شستشو یا صابون ‌های دارای مواد مرطوب کننده و روغن‌ های ارگانیک استفاده کنید. صابون‌ های لایه بردار جهت شستن پوست خشک مناسب نمی باشد و موجی خشکی بیشتر پوست خواهد شد.

به صورت کلی جهت شستن صورت از پاک کننده ‌هایی استفاده نمایید که دارای مرطوب کننده باشند و ملایم باشند. شستن با دست کافی می باشد و نباید از لیف استفاده کنید. کسانی که  دارای پوست خشکی می باشند نباید هر روز صورتشان را با صابون بشویند.

ولی در صورتی که صورتتان آرایش دارد و نیاز است با صابون شسته شود پیش از خواب آن را خوب بشویید. قادر خواهید بود از صابون بچه  نیز جهت شستن صورت استفاده کنید تا کمتر خشک شد. بعد از شستشوی صورت آن را با مرطوب‌ کننده چرب نمایید و بعد به رختخواب بروید.

تونرهای مناسب برای پوست خشک

استفاده از تونر قادر خواهد بود مناسب ترین گزینه جهت مراقبت از پوست خشک باشند. ممکن است از خودتان سوال کنید که تونر دقیقاً چه کاری می کند؟ تونرها قادر خواهند بود PH پوست ‌های خشک‌ های به تعادل برسانند و پاک سازی را به نفوذ بیشتری انجام دهد. تونرها به مناسب ترین شکل منافذ پوستی شما را تقویت خواهند کرد و موجب می گردند کیفیت پوست را افزایش دهد.

البته در انتخاب تونر خود باید دقت کنید که تونر نا مناسب و اشتباهی برای پوستشان استفاده ننمایید. به این دلیل که استفاده از یک تونر اشتباه قادر خواهد بود موجب ایجاد حساسیت گردد و خشکی پوست را بدتر نماید.

سرم‌ های مخصوص پوست خشک

سرم پوست نیز ماده دیگری جهت مراقبت از پوست خشک می باشد؛ هرچند که خیلی از افراد استفاده از سرم پوست را لازم نمی ‌دانند. با این وجود، افرادی که تصمیم دارند خشکی پوست ‌شان را کم نمایند و پوستشان با کیفیت ‌ت باشد، از سرم ‌های پوست استفاده می ‌کنند. در حالی که سرم های پوست  دارای ساختار مولکولی خیلی کمی می باشد، ولی غلظت مواد تشکیل دهنده‌ ی فعال آن ها خیلی بالا می باشد.

این دسته از سرم‌ ها جهت پوست‌های خشک معجزه گر خواهند بود و علاوه بر درمان این پوست‌ ها، کیفیت پوست را بالا خواهند برد. مواد تشکیل دهند سرم‌ ها با نفوذ کردن به منافذ پوست اثر خیلی زیادی بر لایه‌ی رویی پوست خواهند گذاشت.

استفاده از  کرم‌ های مرطوب کننده

کرم ‌های مرطوب کننده به معرفی احتیاجی نخواهند داشت، به تمام افرادی که از خشکی پوست در رنج می باشند، توصیه می کنیم که حتماً از کرم ‌های مرطوب کننده مناسب استفاده نمایند. آنتی اکسیدان ‌ها، روغن هسته انگور  و پانتنول   از مناسب ترین ترکیبات در کرم‌ های مرطوب کننده می باشند. شما از طریق مرطوب کننده ‌ها قادر خواهید بود تا 12 ساعت رطوبت پوستتان را حفظ نمایید.

نکته ‌ای که باید موقع خرید مرطوب کننده به آن دقت نمایید، مقدار روغنی می باشد که در ترکیبات آن بکار رفته است. هر چقدر محتوای مرطوب کننده دارای روغن بیشتری می باشد، به سادگی در منافذ پوست جذب خواهد شد و پوست را هیدراته خواهد کرد.

درمان خشکی پوست با روغن صورت

برای پوست‌ های خشک استفاده از روغن صورت یک نیاز خیلی اساسی به حساب خواهد آمد. این روغن ‌ها دارای ترکیبات لیپوفیل و ساختار مولکولی خیلی کوچکی می باشند. به همین دلیل به سادگی به لایه‌ های زیرین پوست نفوذ می کند و به بالا رفتن رطوبت و هیدراته نمودن پوست کمک فراوانی می ‌کنند.

استفاده از قرص های ماهی

جهت تغذیه نمودن کامل پوست، استفاده از غذا های ضروری سالم و مکمل های غذایی خیلی اهمیت دارد. بعضی از روغن ها نیز موقعی که به صورت داخلی استفاده می گردند بهتر عمل خواهند کرد. مطالعات نشان می دهند که روغن ماهی قادر خواهد بود به آرام شدن پوست خشک کمک کند که  به دلیل اسید های چرب امگا 3 آن می باشد.

ماسک خانگی برای پوست خشک

خمیر آلوئه ورا را با یک قاشق خامه و یا کشک و یک قاشق عسل ترکیب نمایید. این مواد را مخلوط کنید و 10 تا 15 دقیقه روی صورتتان بمالید. بعد با آب آن را آبکشی نمایید.

یک قاشق سوپ خوری خمیر پاپای هندی را را مدتی روی پوست خشکتان بمالید. بعد آن را با آب آبکشی نمایید.

مراقبت از پوست برای مبارزه با پوست خشکی در زمستان

پوست خشک در طول زمستان شکایتی شایع است زیرا هوای سرد و خشک زمستان به پوست آسیب می زند برای مبارزه با پوست خشک روش های خیلی زیادی وجود دارد اما قادر خواهید بود پوست را خیلی ساده در خانه تغذیه نمایید.

روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون یکی از متداول ترین تکنیک های مراقبت از پوست می باشد. روغن زیتون دارای خیلی از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب سالم می باشد که برای پوست عالی می باشند می تواند پوست خشک و شرایط خشک زمستانی را بهبود ببخشد. نیم ساعت قبل از حمام ، مقداری روغن زیتون بر دست ها، پاها و بخش های دیگر بدنتان بمالید دوش گرفته و مرطوب کننده ملایم را به استفاده کنید.

 

شیر

در صورتی که پوست خشک دارید شیر را در یک کاسه بریزید. یک پارچه تمیز را در شیر فرو نمایید و حدود پنج دقیقه آن را به پوستتان بمالید. شیر دارای خواص ضد التهابی می باشد که معمولا خارش را از بین خواهد برد. این کار چرخه خارش را متوقف خواهد کرد. چنین دارای اسید لاکتیک می باشد که پوست خشک را التیام خواهد بخشید.

روغن نارگیل

احتمالا از پوست خشک، خارش در زمستان در پاشنه، دست ها و آرنج خود در عذاب می باشید. روغن نارگیل برای بهبودی خیلی اثرگذار باشد. در آب ولرم مقداری خودتان را خیس نمایید تا اینکه انگشت هایتان مشخص کند که پوست به اندازه مورد نیاز آبدار می باشد.

پوستتان را مقداری خشک نمایید، اما آن را مرطوب نگه دارید. یک لایه از روغن نارگیل را بر پاشنه، دست ها و آرنج خود بزنید، بخش های روغنی را با جوراب، دستکش و لباس آستین بلند پوشانده و بخوابید. صبح پوست بهتری خواهید داشت.

بلغور جو دو سر

بلغور سال های زیادی می باشد که برای درمان پوست استفاده می شود و حتی کارشناسان نیز عقیده دارند که جهت ، تمیز و مرطوب نمودن و به ویژه درمان پوست خشک در زمستان خیلی اثرگذار خواهد بود.

ا یک فنجان آرد جو دو سر را هم بزنید تا پودر خوبی به دست بیاید. قادر خواهید بود ترکیب را در یک وان بریزید. با دستتان چند دفعه آب را روی خودتان بریزید. این کار می تواند هر چیزی را که در کف وان است را از بین ببرد. در حمام حدود15 تا 20 دقیقه خود را خیس نمایید و هنگامی که بیرون آمدید، خودتان را خشک نمایید.