زنجبیل ریشه‌ ای  است که دارای خاصیت دارویی می باشد و در آسیای جنوب شرقی کشت می گردد. فواید دارویی و درمانی زنجبیل از سال‌ ها قبل استفاده میشده است و همچنان نیز استفاده از آن متداول می باشد. در این مقاله تصمیم داریم فواید زنجبیل را مورد بررسی قرار دهیم.

فواید زنجبیل برای لاغری

خوراکی ‌هایی که دارای خاصیت گرمازایی می باشند قادر خواهند بود با بالا بردن سوخت و ساز بدن، باعث کاهش وزن گردند. با این حساب فواید زنجبیل جهت لاغری غیر قابل انکار می باشد. زیرا با افزایش مصرف انرژی جهت سوزاندن چربی سرعت سوخت و ساز را در بدن زیاد می کند و فرایند کاهش وزن را سرعت می بخشد.

زنجبیل خام برای کاهش وزن بهتر است پیش از وعده‌ های غذایی مورد استفاده قرار بگیرد. برای این کار مقداری زنجبیل تازه را رنده نمایید و با آب لیمو ترکیب کنید. همچنین قادر خواهید بود یک تکه زنجبیل را در دهان خود بجوید.

خوب است بدانید که زنجبیل بدون کالری می باشد و با کاهش دادن اشتها و به وجود آوردن حس سیری در کاهش حجم چربی ‌های بدن خیلی اثرگذار می باشد.

فواید زنجبیل برای خانم ها

زنجبیل آرام کننده موثری برای درد می باشد. پس زنانی که که دارای قاعدگی های خیلی دردناک می باشند قادر خواهند بود از فواید زنجبیل خشک استفاده نمایند و با استفاده روزانه درد خود را کمتر کنند. ولی فواید زنجبیل برای خانم ها تنها محدود به کم کردن درد قاعدگی نمی باشد، بلکه قادر خواهیم بود به فواید زنجبیل جهت عفونت خانم ها و فواید آن  جهت لکه بینی نیز اشاره نماییم.

عفونت واژن یکی از رایج ترین مسائلی می باشد که برای زنان رخ می دهد ، ولی افرادی که با فواید زنجبیل و دارچین و عسل جهت رفع عفونت ‌های باکتریایی و قارچی آشنا می باشند، قادر خواهند بود این درمان خانگی و راحت را بکار ببرند. چگونگی مصرف زنجبیل جهت رفع عفونت به راحتی و با آماده کردن دمنوش زنجبیل انجام می گیرد.

همچنین زنانی که دارای تاخیر در قاعدگی می باشند یا مشکلاتی مثل کیست تخمدان دارند، قادر خواهند بود از فواید زنجبیل برای رحم و تخمدان در رفع بیماری ‌ها استفاده نمایند.

تمام فواید بی نظیر زنجبیل و خواص عالی آن برای لاغری و پوست

آیا زنان باردار قادر خواهند بود از زنجبیل استفاده نمایند؟

بعضی از زنان باردار در مورد فواید و مضرات زنجبیل بر سلامتی نگران می باشند. واقعیت این می باشد که فواید زنجبیل در بارداری شامل بهتر شدن گردش خون، تقویت نمودن سیستم ایمنی و پایین آورن کلسترول خون می باشد. حتی افرادی که به حالت تهوع صبحگاهی دچار هستند نیز قادر خواهند بود از فواید زنجبیل خشک یا تازه بهره ببرند.

البته با توجه به اینکه افرادی که دارای مشکل دیابت یا سرگیجه می باشند بهتر است از زنجبیل استفاده نکنند،  زنان باردار در مورد عوارض استفاده از زنجبیل در بارداری باید با پزشک معالج خود مشورت نمایند.

فواید زنجبیل برای معده

فواید مصرف زنجبیل به صورت ناشتا باعث درمان مشکلات گوارشی خواهد شد. به این دلیل که زنجبیل دارای فیبر می باشد و مواد مغذی آن باعث بهبود حرکات روده و پایین آوردن اسید معده و رفع یبوست خواهد شد.

فواید زنجبیل برای کبد چرب

ترکیبات زنجبیل قادر خواهد بود مواد سمی را از کبد خارج نماید. به همین علت به افرادی که با مشکلات کبد  دست و پنجه نرم می کنند توصیه می کنیم صبح ‌ها به صورت ناشتا آب زنجبیل تازه میل نمایند تا کبد را پاکسازی نمایند و از فواید زنجبیل بهره مند شوند.

فواید زنجبیل برای رفع شوره سر

یکی از فواید زنجبیل برای مو رفع شوره‌ی سر می باشد. به این دلیل که زنجبیل دارای فواید قارچ کشی می باشد و قادر خواهد بود جایگزین خوبی برای شامپوهای موضعی باشد. چگونگی مصرف زنجبیل برای درمان آسان می باشد و تنها کافی ‌ست پودر زنجبیل را با آب ترکیب نمایید و بر موهای خود اسپری نمایید یا از فواید روغن دارچین و زنجبیل بهره مند شوید.

فواید زنجبیل برای پوست

فواید زنجبیل برای خانم ها با زیبایی و شادابی پوست صورت نیز مرتبط می باشد، به این دلیل که زنجبیل یک اسکراب قوی و مناسب جهت نابود کردن سلول ‌های مرده پوستی می باشد. جهت استفاده باید مقداری از پودر زنجبیل را با عسل ترکیب نمایید و به شکل ماسک بر پوست صورتتان بمالید و پس از نیم ساعت با آب ولرم شست و شو دهید. جهت استفاده از فواید زنجبیل و عسل بهتر است هر هفته یک دفعه این ماسک را استفاده نمایید.

بهبود عملکرد مغز و ممانعت از بروز آلزایمر

استرس اکسیداتیو و التهابات مزمن قادر خواهند بود روند پیری را سرعت ببخشند. این ها از عوامل خیلی مهم در بروز بیماری آلزایمر و کاهش قدرت شناختی مربوط به سن می باشند.

بعضی از تحقیقات انجام شده بر  روی حیوانات نشان داده است که آنتی اکسیدان‌ ها و ترکیبات موجود در زنجبیل قادر خواهد بود مانع از واکنش‌ های التهابی در مغز گردد.

همچنین شواهد دیگری نشان داده است که زنجبیل قادر است به شکل مستقیم عملکرد مغز را بهبود ببخشد. در تحقیقی که بر ۶۰ زن میانسال انجام شده است مشاهده شد که عصاره‌ی زنجبیل قادر خواهد بود موجب بالا بردن سرعت عکس‌ العمل و تقویت حافظه‌ گردد.

همچنین تحقیقات حیوانی فراوانی نشان داده است که زنجبیل قادر است از کاهش عملکرد مرتبط با افزایش سن جلوگیری نماید.

رفع سنگ کلیه

استفاده از زنجبیل قادر است به درمان سنگ کلیه نیز کمک خیلی زیادی کند، در صورتی که از درد های سنگ کلیه در عذاب هستید و دوست ندارید که عمل جراحی انجام دهید قادر خواهید بود در کنار دیگر درمان های طبیعی از زنجبیل نیز برای این کار استفاده نمایید.

درمان مشکل ناباروری و اختلالات نعوظ

همانگونه که اطلاع دارید کمبود منگنز در بدن موجب خواهد شد که اقایان دچار مشکلات جنسی مثل اختلال نعوذ و ناباروری گردند. زنجبیل مملو از منگنز است و به همین علت جهت پیشگیری نمودن از ناباروری در مردان خیلی کارایی دارد. علاوه بر این مصرف زنجبیل موجب ساخت و ترشح بیشتر هورمون های جنسی نیز خواهد شد.

درمان میگرن و سردرد

بیش تر سردرد ها به علت التهاب در رگ های خونی به وجود می آیند، زنجبیل موجب می گردد که التهاب در رگ های خونی کم تر شود که در نتیجه موجب بهتر شدن سردرد و میگرن خواهد شد. برای این کار بهتر است کمی زنجبیل رقیق شده را بر پیشانی تان بگذارید تا خیلی سریع درد را کم کند.

پیشگیری از سکته مغزی

استفاده مرتب از زنجبیل در یک رژیم غذایی موجب می گردد که ذخایر چربی در شریان های خونی از بین بروند و فرایند گردش خون بهتر شود که در نتیجه موجب کاهش ریسک بیماری هایی مثل سکته مغزی خواهد شد.

تمام فواید بی نظیر زنجبیل و خواص عالی آن برای لاغری و پوست

زنجبیل مفید برای کودکان

زنجبیل برای کودکان نیز خیلی مفید می باشد و قادر خواهد بود به رفع مشکلاتی مثل حالت تهوع ، گرفتگی معده و سر درد کمک زیادی کند ، علاوه بر این استفاده از زنجبیل موجب بیش تر شدن قدرت و بهتر شدن عملکرد سیستم ایمنی بدن در خردسالان خواهد شد. البته باید دقت داشته باشید که استفاده از زنجبیل تنها برای کودکان بیشتر از ۲ سال مجاز خواهد بود.

کاهش ریسک سقط جنین با زنجبیل

 استفاده از زنجبیل در زمان بارداری، موجب کاهش کلسترول خون، تقویت سیستم ایمنی و رفع حالت تهوع خواهد شد. مصرف زنجبیل در ماه‌های نخستین بارداری ریسک سقط جنین را رفع خواهد نمود.

زنجبیل برای رفلاکس معده

زنجبیل مملو از مواد شیمیایی، آنتی ‌اکسیدان و ترکیبات فنلی می باشد که با کم کردن انقباضات معده و التهاب، امکان بازگشت اسید معده به مری و رفلاکس معده را کمتر خواهد کرد.

زنجبیل و پرکاری تیروئید

زنجبیل مملو از منیزیم، پتاسیم، آنتی ‌اکسیدان، مس و منگنز می باشد که نشانه های پرکاری تیروئید را کم خواهد کرد. به‌ علاوه اینکه، پایین آورن التهاب بدن از طریق مصرف زنجبیل بر اختلالات تیروئیدی ناشی از التهاب اثرگذار خواهد بود.

زنجبیل برای پروستات

 استفاده از زنجبیل با ضعیف نمودن سلول‌ های سرطانی، مشکلات در رشد سلول‌ های سرطانی و از بین بردن سلول‌ سرطانی قادر خواهد بود از پیشرفت سرطان پروستات ممانعت نماید.

زنجبیل برای کرونا

 فواید خیلی عالی زنجبیل در تقویت نمودن سیستم ایمنی، رفع بیماری‌ های تنفسی، خاصیت ضد ویروسی و ممانعت از ایجاد لخته خون از مشکلات ریوی و شدید شدن بیماری ‌زایی ویروس کرونا جلوگیری خواهد نمود. به ‌علاوه اینکه استفاده از زنجبیل بعضی از نشانه های کرونا مثل درد های عضلانی، تب، سرفه، تهوع و خستگی در افراد مبتلا به کرونا را کمتر خواهد کرد.

چای زنجبیل برای اسهال

زنجبیل به ‌عنوان یک داروی خانگی رفع اسهال تجویز می گردد. استفاده از چای زنجبیل یا دم‌ نوش آن موجب گرم شدن معده می گردد ، به علاوه اینکه نقش آب ‌رسانی بدن را بازی می کند. به‌ همین علت می باشد که مصرف  چای زنجبیل در صبح برای اسهال توصیه می ‌شود، به این دلیل که آب از دست ‌رفته بدن در اسهال را جبران خواهد کرد.

خواص چای زنجبیل برای سرفه

در صورتی که به طور مرتب سرفه می‌ کنید یا دچار آبریزش بینی می شوید، حتماً نوشیدن چای زنجبیل را تست نمایید. چای زنجبیل موجب پاک ‌سازی ریه ‌ها می گردد و التهاب سیستم ایمنی بدن را کم می کند. علاوه بر اینکه استفاده از چای زنجبیل جهت درمان سرفه خوب می باشد موجب گرم شدن بدن نیز خواهد شد و حس سرحال بودن را در فرد ایجاد خواهد نمود.

چای زنجبیل  مفی برای ریه

چای زنجبیل برای ریه عالی می باشد. مشکلات تنفسی و التهاب ریوی به دلیل آلودگی هوا و آلاینده ‌ها و کرونا را می شود با نوشیدن چای زنجبیل درمان نمایید. زنجبیل بیماری های ریه را بهبود می بخشد و سرفه و سختی تنفس را درمان می کند. به ویژه برای افرادی که مبتلا به اسم یا آلرژیک می باشند نیز مصرف چای زنجبیل پیشنهاد می‌ شود. استفاده از چای زنجبیل تازه از عفونت ویروسی ریه نیز ممانعت خواهد کرد.

رفع گلو درد با زنجبیل

زنجبیل ضد التهاب قوی به شمار می رود که درد را تسکین می بخشد و به دلیل فواید ضد میکروبی و با تقویت نمودن سیستم ایمنی ، گلو درد های ناشی از عفونت را درمان می کند. زنجبیل برای گلو درد ناشی از خارش و التهاب گلو نیز مفید می باشد.

خواص لایه ‌برداری زنجبیل

یکی از فواید زنجبیل لایه برداری پوست می باشد. خیلی ساده قادر خواهید بود برای خودتان اسکراب بدن و صورت تهیه نمایید. بافت دانه ای زنجبیل شما را از سلول‌های مُرده‌ی پوست رهایی خواهد داد. زنجبیل را با عسل موم ‌دار ترکیب نمایید و از بوی فوق‌العاده آن غرق در لذت شوید.

رفع جای زخم و لک

آنتی ‌اکسیدان خیلی قوی زنجبیل عالی ترین ماده جهت از بین بردن جای زخم، مشکلات پوستی و لکه‌های ناشی از بالا رفتن سن می باشد. مقداری زنجبیل تازه‌ی رنده شده را با یخ خُرد کرده و ترکیب نمایید و یک بار در هفته بر پوست‌ خود قرار دهید.

مضرات مصرف زنجبیل

در مقادیر کم، زنجبیل  دارای عوارض جانبی کمی می باشد. دوزهای زیاد زنجبیل – بیش از 5 گرم – امکان بروز عوارض جانبی را زیاد خواهد کرد. زنجبیل امکان دارد موجب ایجاد بثورات بر پوست گردد . همچنین این عوارض را نیز در پی خواهد داشت:

– گاز معده

– سوزش سر دل

– ناراحتی معده

– سوزش دهان

عوارض زنجبیل امکان دارد ریسک خونریزی را بیش تر کند. در صورتی که مشکل خونریزی دارید ، امکان دارد مصرف زنجیل برای شما خطرناک باشد. همیشه در باره داروهای گیاهی که استفاده می کنید از جمله زنجبیل تا پزشک خود مشورت نمایید.

اگر هر نوع دارویی را استفاده می کنید ، پیش از شروع زنجبیل با پزشک تان مشورت نمایید. آن ها قادر خواهند بود با رقیق کننده خون و داروهای دیابت و فشار خون تداخل داشته باشند.