منافذ پوست چاله‌ ها یا گودال ‌های ریزی می باشند که روی پوست ظاهر می شوند و سلامت و زیبایی پوست را تحت شعاع می‌شوند و پوست را مثل پوست پرتقال خواهد کرد. این منافذ موجب خواهد شد پوست کدر و پیر بشود. کسانی که دارای پوست چرب می باشند، مستعد مبتلا شدن به این مشکل خواهند بود، به این دلیل که تولید سبوم در پوست آن ‌ها بالا می باشد. منافذ قادر خواهند بود باعث  عارضه‌ هایی مانند جوش سیرسیاه و آکنه بگردند و ظاهر پوست را دچار مشکل نمایند. عوامل گوناگونی چون استرس، ژنتیک و مراقبت نادرست از پوست قادر خواهد بود احتمال بروز منافذ باز را افزایش دهد. با بالا رفتن سن پوست قابلیت ارتجاعی را از دست خواهد داد که این مسئله این مشکل را بدتر می ‌کند. تکنیک های فراوانی جهت کوچک تر کردن و رفع منافذ باز پوست در دسترس می باشند.

محصولات زیادی وجود دارد که ادعا می ‌کنند به رفع منافذ باز پوست کمک خواهند کرد، ولی قادر خواهید بود به جای خریدن این محصولات ، از روش های خانگی نیز استفاده نمایید. در این مقاله‌ امروز تصمیم داریم تکنیک های خانگی جهت درمان منافذ باز را در اختیارتان شما بگذاریم. در صورتی  شما نیز دچار این مشکل می باشید، تا آخر این مقاله‌ با ما باشید.

 

رفع منافذ باز پوست

منافذ فراوانی روی پوست صورت هستند که به تنفس پوست کمک خواهند کرد. موقعی که منافذ بزرگ تر شوند، قابل مشاهده خواهند شد و ظاهر زشتی به پوست خواهند داد. کسانی که دارای پوست چرب و مختلط می باشند، اصولا دچار منافذ باز پوست خواهند شد، به این دلیل که پوستشان چربی طبیعی بیشتری تولید خواهد کرد.

تکنیک های خانگی جهت درمان منافذ باز

جهت پیشگیری از مبتلا شدن به عارضه‌ هایی چون آکنه و جوش سرسیاه قادر خواهید بود از این روش خانگی استفاده کنید. با استفاده از این تکنیک ها از شر منافذ باز و بزرگ پوست خلاص خواهید شد.

آلوئه ‌ورا

مرطوب نمودن پوست با آلوئه ‌ورا باعث کوچک تر شدن منافذ بزرگ پوست خواهد شد.

ژل آلوئه ‌ورا پوست باعث پاکسازی و تغذیه پوست خواهد شد و چربی و کثیفی در منافذ مسدود شده را از بین خواهد برد. هر روز ژل آلوئه ‌ورا را بر پوست خود بمالید تا منافذ پوست کوچک تر شوند.

مواد لازم

ژل آلوئه ‌ورا: به میزان لازم

کمی از ژل آلوئه ‌ورا را بر منافذ باز پوست بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید. برای این کار از ژل آلوئه ‌ورای تازه استفاده نمایید.

بگذارید تا ژل حدود۱۰ دقیقه بر پوستتان باقی بماند‌. بعد از آن پوستتان را با آب خنک شست و شو دهید.

رفع منافذ باز پوست با استفاده از روش های خانگی و مواد طبیعی بدون ضرر

سفیده‌ تخم ‌مرغ

سفیده‌ تخم ‌مرغ پوست را سفت خواهد کرد که این مسئله در کوچک نمودن منافذ باز تاثیرگذار می باشد. ماسک تخم‌ مرغ یک انتخاب خیلی خوب جهت درمان منافذ باز پوست محسوب می گردد. قادر خواهید بود از این ماسک جهت درمان آکنه نیز استفاده نماید. دو دفعه در هفته این ماسک را بر صورتتان بگذارید تا پوستتان سالم تر شود.

سفیده‌ تخم‌ مرغ: یک عدد

جو دوسر: دو قاشق غ خ

آب لیمو تازه: دو قاشق غ خ

سفیده‌ تخم ‌مرغ را داخل یک کاسه ریخته و جو دوسر و آب لیمو را به آن اضافه نمایید. ترکیب را به خوبی با هم مخلوط نمایید یا یک‌ دست گردد.

خمیر تهیه شده را روی صورت خود قرار دهید و ۳۰ دقیقه اجازه دهید. بعد از آن صورتتان را با آب شست و شو دهید.

سرکه‌‌ سیب

سرکه‌ سیب به فواید خود در پاکسازی نمودن پوست و کوچک کردن منافذ باز پوست معروف می باشد. این ترکیب به ‌عنوان یک تونر عمل خواهد کرد و پوست را سفت خواهد نمود. علاوه بر این هر نوع التهاب را از بین خواهد برد. از سرکه‌ سیب روزانه به‌عنوان تونر استفاده نمایید.

سرکه‌ سیب: یک قاشق غ خ

آب: یک قاشق غ خ

پنبه

در یک ظرف سرکه‌ سیب را با آب رقیق نمایید.

پنبه را در ترکیب سرکه‌ سیب غوطه‌ور نمایید و آن را بر صورتتان بمالید.

بگذارید تا ترکیب روی پوست خشک شود. بعد صورت خود را با آب بشویید.

 پاپایا

پاپایا به رفع منافذ باز پوست کمک خواهد کرد. این میوه‌ به وسیله برطرف نمودن ناخالصی‌ ها و منافذ بسته شده، به‌ شکل عمیق پوست را پاکسازی خواهد کرد. استفاده از این تکنیک درمانی را هر یک روز در میان تکرار نمایید.

پاپایا را له کرده و آن را بر صورتتان بمالید‌.

بگذارید تا پاپایا حدود۲۰ دقیقه بر پوست شما بماند. بعد آن را با آب شست وشو دهید.

جوش‌شیرین

جوش ‌شیرین دارای فواید ضد باکتریایی و ضدالتهابی می باشد و قادر خواهد بود به کاهش امکان بروز عوارضی چون جوش یا آکنه کمک نماید. این مخلوط سلول‌ های مرده و سایر نا خالصی‌ ها را از پوست برطرف خواهد کرد. جوش ‌شیرین مقدار اسید پوست را تنظیم خواهد مرد و تعادل PH آن را حفظ می نماید.

جوش‌ شیرین: دو قاشق غ خ

آب گرم: دو قاشق غ خ

یک ظرف را برداشته و در آن جوش ‌شیرین و آب گرم را با هم ترکیب نمایید تا یک خمیر آماده شود.

خمیر را بر منافذ باز پوست بمالید و به مدت ۳۰ ثانیه خیلی آرام با حرکات دورانی ماساژ بدهید.

صورت خود را با آب شست و شو دهید.

رفع منافذ باز پوست با استفاده از روش های خانگی و مواد طبیعی بدون ضرر

 آرد نخودچی

آرد نخودچی یک مخلوط خیلی خوب جهت استفاده در ماسک صورت محسوب می گردد. این ترکیب نه فقط باعث لایه ‌برداری  پوست می شود و سلول ‌های پوستی مرده را از بین خواهد برد، منافد باز پوست را نیز کوچک خواهد کرد. از ماسک آرد نخود چی دو دفعه در هفته استفاده نمایید.

آرد نخودچی: یک قاشق غ خ

پودر زردچوبه: یک قاشق غ خ

ماست: یک قاشق غ خ

روغن زیتون: چند قطره

آرد نخودچی، پودر زرد چوبه، ماست و روغن زیتون را با هم ترکیب نمایید تا یک خمیر ایجاد گردد.

خمیر اماده شده را روی صورت خود بمالید و گذارید تا حدود۲۰ تا ۲۵ دقیقه روی پوستتان باقی بماند.

صورت خود را با آب شست و شو دهید. بعد  از آن از یک مرطوب ‌کننده استفاده نمایید.

پوست موز

آنتی ‌اکسیدان موجود در پوست موز، با پتاسیم درون آن، پوست را جوان و شاداب خواهد کرد. استفاده‌ی مرتب از این ماسک در نرم شدن خیلی پوست تاثیرگذار خواهد بود. از این تکنیک خانگی یک روز در میان استفاده نمایید.

خیلی آرام پوست داخلی موز را روی صورت خود بمالید.

بگذارید تا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بماند. بعد صورتتان را بشویید.

خیار

خیار نیز یک ترکیب اثرگذار جهت درمان منافذ باز پوست محسوب می‌شود. ماسک خیار نه تنها به کوچک نمودن منافذ باز پوست کمک خواهد کرد، بلکه بافت پوست را نیز بهبود خواهد بخشید. این ماده‌ غذایی در آرام نمودن و تغذیه‌ پوست اثرگذار خواهد بود. خیار روند پیری پوست را کاهش می دهد و پوستی صاف و درخشان به شما هدیه خواهد داد. از ماسک خیار دو تا سه بار در هفته استفاده نمایید.

خیار: چهار تا پنج تکه

آب لیموترش: دو قاشق غ خ

تکه‌ های خیار را در مخلوط‌ کن بریزید و یک پالس بزنید. آب لیموترش را اضافه نمایید و یک دوباره مخلوط کن را روشن نمایید.

مخلوط به دست آمده را روی صورت خود قرار دهید و ۱۵ دقیقه صبر نمایید. بعد صورت خود را با آب بشویید.

برای اینکه عالی ترین نتیجه را بگیرید، پیش از استفاده از ماسک، خیار را چند دقیقه در فریزر قرار دهید تا خنک گردد.

روغن آرگان

روغن آرگان پوست را تغذیه خواهد کرد و منافذ باز پوست را کوچک تر خواهد کرد. این روغن مملو از اسید های چرب و ویتامین E می باشد که پوست را هیدراته خواهند کرد و آن را درخشان نگه خواهد داشت. هر شب پیش از خواب این تکنیک درمانی را استفاده نمایید.

روغن آرگان: چند قطره

روغن آرگان را کف دست خود بریزید و به هم بمالید تا مقداری گرم شود.

روغن را حدود چند دقیقه بر صورتتان ماساژ دهید.

پس از نیم ساعت صورت خود را با آب بشویید.

اسکراب شکر و روغن زیتون

2 قاشق شکر ، 1 قاشق غ خ روغن زیتون و چند قطره آب لیمو اضافه کنید و تمام مواد را ترکیب کنید و خیلی آرام بر صورتتان بمالید تا 20 تا 30 دقیقه بر پوستتان بماند ، آن را با آب سرد شست و شو دهید. جهت کسب نتایج عالی تر، از این درمان یک بار در هفته استفاده کنید.

بادام

بادام ، دارای فواید ترمیم کننده پوستی می باشد، منافذ باز را کم تر می کند، تا جاییکه پوست را صاف و روشن خواهد کرد، جهت تهیه ماسک درمان پوست پرتغالی و برطرف کردن منافذ باز پوست 5-6 بادام را له کرده بعد از ان چند قطره آب لیمو اضافه نمایید.

این ترکیب را خرد یا رنده نمایید، بعد از آن صبر نمایید و اجازه دهید 20 دقبقه، بر صورتتان بماند سپس با آب سرد بشویید. اسکراب مخلوط پودر بادام زمینی و پودر پوست پرتقال آماده کنید. آن را بر صورت خود بگذارید و با حرکت دورانی ماساژ دهید ، این مناسب ترین درمان جهت منافذ باز پوست می باشد.

خاک رس

دو قاشق خاک رس و یک قاشق عسل و شیر را مخلوط نمایید، این مواد را کاملا ترکیب نمایید و در تمام صورتتان پخش نمایید. پس از 15-20 دقیقه با آب سرد شست و شو دهید. این ترکیب ،پوست را تغذیه خواهد کرد و منافذ باز را کم تر می کند.

 

سرکه سیب

سرکه سیب، دارای فواید ضد التهابی و ضد میکروبی می باشد که منافذ را تقویت خواهد کرد و تعادل pH پوست را حفظ می نماید ، به مقدار مساوی از آب و سرکه سیب جوشانده و از طریق  پنبه، روی پوست را با این ترکیب بپوشانید و چند دقیقه صبر کنید و سپس پوست را با آب شست و شو دهید ؛ جهت کسب نتایج بهتر، از این ترکیب به صورت مرتب استفاده نمایید.

چوب صندل

یک قاشق غ خ از پودر چوب صندل و پودر زردچوبه را با چند قطره روغن بادام اضافه نمایید. خمیر به دست آمده را به آرامی روی صورت و گردن تان قرار دهید. حدود 20 دقیقه صبر نمایید و بعد صورتتان را با آب شستشو دهید ؛ این ترکیب ،پوست را احیا می کند و تا میزان فراوانی باعث کاهش منافذ باز می گردد.

کره و نمک

مقداری کره را با نمک ترکیب نمایید، خمیر به دست آمده  را بر حفره های باز بگذارید؛ این مخلوط را حدود 15 دقیقه بر پوست بگذارید. بعد از آن، پوست را با آب سرد بشویید ، این ماسک ،منافذ باز را پوشش خواهد داد و مقدار آن را کم می کند.

شیر خام

شیر خام را می شود به عنوان پاک کننده جهت تمیز کردن پوست استفاده نمایید ، اول چهره را پاک کنید. از طریق یک پنبه ،آن را روی صورتتان بمالید و خیلی آرام روی صورتتان بمالید ؛ 15 دقیقه اجازه دهید بعد با آب تازه و خنک بشویید. این درمان ، منافذ بزرگ صورت را تمیز خواهد کرد.

ماسک شیر و ژلاتین

شیر و ژلاتین را به میزان برابر با هم ترکیب نمایید و بر پوست خود بمالید. پس از آن که خشک شد، لایه دوم را بمالید و بعد از اینکه لایه دوم خشک شد، لایه بعد را روی آن بمالید.

تقریبا 20 تا 25 دقیقه صبر نمایید، هنگامی که ماسک به صورت کامل خشک شد آن را به راحتی از روی پوست بردارید. در صورتی که پوستتان نازک و حساس است، قادر خواهید بود به جای برداشتن ماسک با دست، پوست خود را بشویید.

استفاده از ژل شستشوی مناسب پوست

در صورتی که دارای پوست چرب می باشید و تصمیم دارید با استفاده از یک محصول به بسته شدن منافذ باز پوست کمک نمایید، توصیه ما این است که از ژل شستشوی مناسب پوست خود استفاده نمایید.

شوینده‌ های دیگر پوست مثل صابون، تعادل پوست را به هم خواهد زد و چربی مفید آن را از بین خواهد برد.

استفاده از کرم ضد آفتاب

جهت بستن منافذ باز پوست ، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. نور خورشید موجب شل شدن و افتادگی پوست خواهد شد و همین امر باعث بیشتر دیده شدن منافذ باز می گردد

پس جهت جلوگیری از بزرگ شدن منافذ باز پوست از یک ضد آفتاب با اس پی اس SPF 30 یا بالاتر استفاده نمایید؛ حتی در روزهای بارانی و یا سرد همچنان از ضد آفتاب استفاده کنید.

رفتار درست با پوست

ساییدن پوست صورت، آن را تمیزتر نخواهد کرد، بلکه موجب می گردد پوست آسیب ببیند و منافذ باز شما بیشتر از قبل خواهد شد.

پس در صورتی که تصمیم دارید منافذ باز پوست صورت شما کوچکتر گردند به هیچ عنوان پوستتان را با حرکات خشن شست و شو ندهید. همچنین یادتان باشد که نباید مواد و چربی داخل منافذ را به زور تخلیه نمایید.