غذاهای بی نظیر و خوشمزه ارمنستان

غذاها و خوراکی‌ ها یکی از بخش های مهم در صنعت گردشگری می باشند، که در کشورهای پر توریست از جمله ارمنستان بسیار اهمیت دارند، شناخت معروفترین و خوشمزه‌ ترین غذاهای ارمنستان قادر خواهید بود راهی جهت نفوذ به آن فرهنگ باشد به این دلیل که غذا در هر کشوری از فرهنگ و آداب و رسوم غذایی آن کشور گرفته می شود و نشان دهنده بیشتر مواد غذایی های آن ‌ها می باشد و نشان خواهد داد که به عنوان مثال در صنعت دام‌ پروری قوی ‌تر می باشند یا دارای شهری ساحلی می باشند که اغلب غذاهای دریایی استفاده می شوند؛ ارمنستان نیز از کشورهای پرتوریستی می باشد که به این موضوع اهمیت فراوانی می دهد و در کل کشور رستوران‌ های بزرگ و مشهوری دارد که در آن غذا های محلی کشورشان و البته غذاهای ملل  مختلف با بهترین کیفیت پخته می شود، امروزه نیز با توجه به فرهنگ گیاه خواری رستوران ‌های فراوانی نیز غذاهایی از این دست را در منوی خود گنجانده اند پس با ما باشید تا شما را با مشهورترین غذا های ارمنی آشنا خواهیم کرد.

ارمنستان دارای جاذبه‌ های فراوانی جهت دیدن و گردش می باشد و به همان مقدار نیز غذاهای لذیذ و خوشمزه‌ ای در قسمت های مختلف آن طبخ می گردد که سلیقه همه افراد را پوشش خواهد داد.

غذاهای خوشمزه و معروف ارمنستان برای گردشگران این کشور

دلما

دلما یا تولما یکی از غذاهای مشهور ارمنی می باشد که از گوشت و برنج تازه همراه با سبزیجات پخته می شود به شکلی که این مواد پس از پخته شدن در برگ درخت انگو پیچیده می شود و با سسی ویژه سرو می گردد؛ این غذا که علاوه بر کشور ارمنستان در سرزمین ‌های دیگر مثل ‌ترکیه و ایران نیز از طرق های مختلف طبخ می شود از غذا های پر طرفدار مردم ارمنستان می باشد ، و در  منواکثر رستوران‌ های معروف نیز وجود دارد، البته در خیلی  از رستوران‌ ها برای گیاهخواران این غذا بصورت بدون گوشت و گیاهی پخته خواهد شد.

غذاهای خوشمزه و معروف ارمنستان برای گردشگران این کشور

مانتی   

از غذاهای لذیذ و پر طرفدار میان ارمنی ‌ها مانتی را می شود نام ببریم، این غذا از کوفته ‌های ریز طبخ می شود که در میان خمیری قرار می گیرد و با یک نوع ماست سیر دار و سس گوجه  مخصوص سرو می گردد؛ مانتی را در خیلی از رستوران‌ های شهر ایروان و البته شهر‌های دیگر می شود پیدا کنید که قیمت بالایی هم ندارد ولی بسیار خوشمزه می باشد.

غذاهای خوشمزه و معروف ارمنستان برای گردشگران این کشور

لاواش

لاواش نوعی نان است که جزو اصلی سفره‌های ارمنی می باشد، این نان شبیه به نوعی نان مکزیکی بوده و یکی از نان ‌های معروف ایران نیز می باشد؛ بیش تر غذا ها به ویژه غذاهای محلی با این نان سرو می گردند و بیش تر رستوران ‌های شهر نیز در صورتی که بخواهید این نان را همراه غذا های محلی  قرار می گیرد؛ یک رستوران معروف در ایروان پایتخت ارمنستان نیز به همین نام است که جز رستوران‌ های شناخته شده و پرطرفدار این شهر به شمار می رود، در این رستوران غذاهای گرجی و ارمنی سرو می گردد.

غذاهای خوشمزه و معروف ارمنستان برای گردشگران این کشور

غاپاما

غاپاما جزو غذاهایی است که معمولا نزدیک به کریسمس پخته می شود، در این غذا محتویات درون کدو تنبل را که دانه ‌های ریز کوچکی می باشد در می آورند و پس از آن کدو تنبل را با برنج، خرما، آلو و دانه‌ های آجیل طبخ می کنند و در نهایت مواد درون کدو پخته نیز کاملا نرم خواهد شد، اغلب مردم ارمنی در موقع سرو این غذا مقداری عسل و دارچین نیز روی آن خواهند ریخت.

غذاهای خوشمزه و معروف ارمنستان برای گردشگران این کشور

خاش

ذائقه مردم ارمنستان تا مقداری زیادی به مردم ایران و کشورهای همسایه مثل ترکیه و … نزدیک می باشد؛ یکی از غذاهای محبوب در میان ارمنی‌ ها و کشورهایی مانند ایران،‌ ترکیه، گرجستان و …کله پاچه یا همان خاش می باشد؛ این غذا از سر گوسفند، دست، پا، مغز و قسمت‌های دیگر آن تشکیل شده است که غذایی گران و سنگین و چرب به شمار می رود.

غذاهای خوشمزه و معروف ارمنستان برای گردشگران این کشور

گاتا

گاتا یک نوع نان محلی است که در پخت آن آرد، کره، شیر بکار می رود؛ این نان در اصل بیشتر مزه شیرینی دارد و به عنوان دسر نیز همراه با چای خورده می شود. البته گاتا دارای انواع متعددی می باشد و در برخی از آن‌ ها گردو، کشمش و در بعضی از انواع دیگر پنیر و … بکار می رود. ولی به صورت کلی این نان از خوراکی‌ های لذیذ و پر اهمیت ارمنستان می باشد به گونه ای که برای آن جشنواره‌ای نیز برپا می کنند، در ارمنستان جشنواره‌های مواد غذایی زیاد است و این نشان از اهمیت مردم این کشور به غذا و خورد و خوراک دارد و البته می شود گفت این جشن ‌ها بخش ‌هایی از جذابیت ‌های کشور ارمنستان و فرهنگ آن به شمار می روند.

غذاهای خوشمزه و معروف ارمنستان برای گردشگران این کشور

خورواتس

خورواتس از جمله خوراکی های معروف ارمنی می باشد که نشان از فرهنگ و ذائقه مردم این کشور دارد، این غذا کبابی از تکه‌ های استخوان دار گوشت گوسفند و خوک پخته می شود، به صورت کلی مردم این کشور به انواع کباب علاقه مند می باشند و اگر درباره جشن ‌های مردم ارمنستان مطالعه کنید متوجه خواهید شد یکی از فستیوال ‌های مشهور آن‌ ها فستیوال باربیکیو می باشد که در آن غذا های کبابی و کباب ‌هایی از قارچ، کدو، دلمه و … طبخ می شود و مردم در این فستیوال به خوردن کباب و شادی مشغول می باشند.

غذاهای خوشمزه و معروف ارمنستان برای گردشگران این کشور

هاریسا

شاید پس از امتحان کردن هاریسا متوجه شباهت آن با حلیم بشوید، این غذای لذیذ از گندم و تکه های گوشت مرغ یا گوسفند پخته می شود که روند پخت آن نیز طولانی می باشد و این به فرهنگ هریسه مرتبط است؛ این غذا با مواد مغذی پخته  می شود و انرژی فراوانی را داراست؛ در روزهای مذهبی و یا ایامی که مردم نباید گوشت بخورند این غذا به شکل گیاهی پخته خواهد شد.

غذاهای خوشمزه و معروف ارمنستان برای گردشگران این کشور

باستورما

این غذای خیلی خوشمزه ارمنی به اسم باستورما آماده سازی اش مقداری متفاوت از سایر غذاهای آن ‌ها می باشد، به این شکل که این غذا از تکه‌ های گوشتی پخته می شود که در طول فرآیندی در 15 روز خشک و دودی خواهد شد و بعد از آن خمیری را دور آن می پیچند، پیش از سرو آن را در ورقه‌ های نازک برش می زنند و در آخر با روغن سرخ می کنند و با سس تند سرو می نمایند.

غذاهای خوشمزه و معروف ارمنستان برای گردشگران این کشور

پیتزای ارمنی

پیتزای ارمنی که با اسم لاهماجون نیز معروف می باشد، از غذاهای مشهور کشور ارمنستان و خیلی بین مردم این کشور پرطرفدار است. برای ارامنه خیلی اهمیت دارد که علاوه بر طعم عالی، غذا خیلی سالم نیز باشد و پیتزای ارمنی نیز از این امر جدا نیست. این غذای لذیذ و مشهور ارمنستان در لبنان، سوریه، ترکیه و بعضی از کشورهای دیگر در خاورمیانه جایگاه خیلی خاصی دارد. اما در هر کشوری به شکلی در پخت آن تغییراتی را ایجاد نموده اند.

لاهماجون یک نان با لایه‌ای از گوشت گاو یا گوسفند می باشد. جهت درست کردن این غذا گوشت را با سبزیجاتی مثل پیاز، گوجه ‌فرنگی، ادویه ‌جاتی مانند فلفل، پاپریکا، زیره، دارچین و … تفت خواهند داد و روی لایه نازک خمیر قرار می دهند و در تنور می گذارند تا پخته شود.

غذاهای خوشمزه و معروف ارمنستان برای گردشگران این کشور

اسپاس

اسپاس یا سوپ ماست، در بین همه ارامنه  بسیار محبوب می باشد. این سوپ مملو از گندم پوست ‌کنده و سبزیجات است. در ارمنستان این سوپِ پر از خامه، ترش و خوشمزه را به شکل سوپ سرد در تابستان و به صورت گرم در فصل زمستان سرو می ‌کنند. اسپاس از جمله غذاهای مشهور در کشور ارمنستان می باشد که قادر خواهید بود در همه رستوران‌ های این کشور این سوپ را سفارش دهید.

غذاهای خوشمزه و معروف ارمنستان برای گردشگران این کشور

باستورما

باستورما یا گوشت گاو، یکی از پر طرفدار ترین و معروف ترین غذاهای کشور ارمنستان به حساب می آید که در مهمانی ‌ها و جشن‌ ها پخته می ‌شود. این غذا از گوشت گاو خشک و ادویه‌جاتی همچون سیر، فلفل سیاه، زیره تهیه می گردد. اگرچه پختن باستورما آسان می باشد، اما به صبر فراوانی نیاز دارد. به گوشت باید ادویه‌ های زیادی زده شود و حدود دو هفته  در جایی قرار بگیرد تا خشک گردد. کیفیت گوشت در تهیه این غذا دارای اهمیت خیلی زیادی می باشد. برخی اوقات جهت مزه ‌دار نمودن بیشتر، پنیر نیز به این غذا اضافه می ‌کنند. باستورما را در همه رستوران‌ های این کشور قادر خواهید بود سفارش دهید.

غذاهای خوشمزه و معروف ارمنستان برای گردشگران این کشور

خوراک بادمجان

پیدا کردن فردی که در ارمنستان که  به این غذا علاقه مند نباشد، سخت است. ایکرا یا خوراک بادمجان، غذایی خیلی خوشمزه و سالم و از غذاهای مشهور ارمنستان به حساب می آید. جهت پختن این غذا از بادمجان، فلفل سبز و قرمز، پیاز، میخک، سیر، رب گوجه ، رب فلفل ، جعفری زیره و گشنیز استفاده می شود. سبزیجات کباب خواهند شد و سپس تمام آن ها باهم ترکیب می گردند.

غذاهای خوشمزه و معروف ارمنستان برای گردشگران این کشور

کوفته گوشت

کوفته گوشت از غذا هایی می باشد که در بین مردم آسیا و اروپای غربی دارای محبوبیت بسیار زیادی می باشد. این غذا در ارمنستان ترکیبی از سیب زمینی پخته و گوشت چرخ کرده می باشد؛ که به شکل توپ های کوچک در می آید.

کوفته گوشت ارمنی مقداری تند می باشد که اصولا جهت گرفتن تندی، آن را با لیموترش سرو می کنند.

یکی از غذاهای لذیذ ولی راحت در کشور ارمنستان می باشد که با ذائقه ایرانیان خیلی مطابقت دارد. این غذا که مخلوطی از گوشت، سبزیجات و مقداری مایعات می باشد؛ در هر بخشی از کشور ارمنستان به شکلی خاص پخته می شود.

غذاهای خوشمزه و معروف ارمنستان برای گردشگران این کشور

فاسولیه

فاسولیه یک نوع خورشت می باشد که از تلفیق گوشت با لوبیا و گوجه پخته می شود. فاسولیه در اصل یک نوع پیش غذا محسوب می شود؛ که هنگامی که به عنوان غذا اصلی در نظر گرفته می شود آن را بر روی برنج می گذارند.

غذاهای خوشمزه و معروف ارمنستان برای گردشگران این کشور

بوراگ

بوراگ یک غذای کلاسیک از غذاهای مسهور ارمنستان می باشد که به شکل شیرینی پفکی پر شده با پنیر پخته می شود. خیلی از مردم برای مصارف خانگی یا فروشگاهی، این غذا را با خمیرهای آماده که از قنادی ‌ها خریداری می کنند، می پزند. جهت تهیه بوراگ، نخست خمیر در اندازه دلخواه برش می دهند. بعد آن را با ترکیبی از فتا ، ریکوتا و تخم مرغ پر می کنند و سرخ کنند.

غذاهای خوشمزه و معروف ارمنستان برای گردشگران این کشور

توپیک

توپیک یکی از غذاهای مشهئر ارمنستان می باشد که به صورت کوفته نخود پخته می ‌شود. موادی که برای درست کردن خمیر این کوفته به کار می رود شامل نخود، شکر، نمک و سیب زمینی می باشد و جهت پر کردن آن می شود از مواد گوناگونی استفاده نمود که معمول ترین آن‌ ها، ترکیب پیاز ، توت خشک سیاه ، دانه کاج، دارچین، نمک و فلفل می باشد. جهت پخت این کوفته ‌ها از تکنیک آب پز کردن و بعد از آن آب کشی استفاده می کنند.

غذاهای خوشمزه و معروف ارمنستان برای گردشگران این کشور

لاماکون

لاماکون یک نوع پیتزای ارمنی می باشد که طرز پخت آن کار زیاد دشواری نمی باشد. جهت پخت این غذا، کمی خمیر به شکل گرد و نازک درست می کنند و روی آن گوشت چرخ کرده و پیاز، سیر و گوجه فرنگی می ‌ریزند و بعد آن را در فر می گذارند تا به خوبی بپزد.