فواید و خواص عالی زیره سبز و سیاه

زیره دانه ‌ای معطر و ضد نفخ می باشد که به‌عنوان ادویه مورد استفاده قرار می گیرد. برگ ‌های این گیاه بیست تا سی سانتی‌متر و ارتفاع آن حدود پنجاه سانتی ‌متر می باشد. میوه این گیاه هلالی شکل و دارای خطوط برجسته می باشد. دو نوع زیره وجود دارد به اسم زیره سبز و سیاه. در این مقاله تصمیم داریم اطلاعاتی به شما از خواص زیره، انواع آن، فرق زیره سبز و سیاه، را ارائه نماییم.

انواع زیره

زیره یکی از ادویه‌ های معطر می باشد که به دو شکل زیره سبز و زیره سیاه در طبیعت وجود دارد. خواص زیره بی ‌شمار می باشد. هم‌ چنین زیره در آشپزی و پزشکی نیز کاربرد دارد.

زیره سبز و زیره سیاه دارای میزان بالایی از فیبر می باشند و با کم کردن اشتها و بالا بردن متابولیسم بدن به کاهش وزن زود هنگام افراد کمک خواهند کرد. همچنین میزان زیاد فیبر موجود در زیره جهت کاهش چربی شکم مفید می باشد.

زیره سبز: این نوع زیره هم به شکل پرورشی و هم خودرو وجود دارد. در ایران یک نوع پرورش زیره سبز وجود دارد که در پودر کاری استفاده می شود و جهت تقویت نمودن طعم غذا ها از آن بهره می گیرند. همچنین در داروهای سنتی از سال‌ ها قبل بکار می رفته است.

زیره سیاه یا کوهی: مشهور به زیره کرمانی می باشد و یکی از سوغاتی ‌های مشهور این استان است که در بخش های کوهستانی به شکل خودرو وجود دارد.

فواید و خواص عالی زیره سبز و سیاه برای زنان و مردان

فواید زیره

منبع عالی  آهن

دانه های زیره به شکل طبیعی مملو از آهن می باشند. یک قاشق زیره آسیاب شده دارای 1.4 میلی گرم آهن برای بزرگسالان می باشد. کمبود آهن یکی از رایج ترین کمبود های مواد مغذی می باشد که تا 20 درصد از جمعیت  کل دنیا و 10 نفر از هر 1000 نفر را در کشورها تحت تأثیر قرار داده است. به ویژه، کودکان برای رشد و خانم های جوان جهت جایگزینی خونی که  در دوران قاعدگی از دست می دهند به آهن احتیاج خواهند داشت. تعداد محدودی از غذا ها به اندازه زیره دارای آهن می باشند. این موجب خواهد شد منبع آهن خوبی محسوب گردد،

حاوی ترکیبات گیاهی

زیره دارای خیلی از ترکیبات گیاهی می باشد که با خواص بالقوه برای سلامتی ارتباط دارند، از جمله ترپن ها، فنل ها، فلاونوئیدها و آلکالوئیدها،تعدادی از این ها آنتی اکسیدان محسوب می شوند، که مواد شیمیایی می باشند که آسیب رادیکال های آزاد به بدن شما را کاهش می دهند. رادیکال های آزاد معمولا الکترون های تنها می باشند. الکترون ها به جفت بودن علاقه مند و موقعی از هم جدا می شوند ناپایدار هستند. این الکترون‌ های تنها یا «آزاد» دیگر شریک هاب الکترونی را از دیگر مواد شیمیایی بدن شما می ‌دزدند. این فرایند “اکسیداسیون” نامیده خواهید شد. اکسیداسیون اسید های چرب در شریان های شما باعث گرفتگی عروق و بیماری قلبی می گردند. اکسیداسیون همچنین باعث التهاب در دیابت خواهد شد و اکسیداسیون DNA قادر خواهد بود به سرطان کمک نماید. آنتی اکسیدان هایی مثل آن هایی که در زیره وجود دارد، الکترون را به یک الکترون رادیکال آزاد تنها می دهد و آن را پایدارتر خواهد کرد. آنتی اکسیدان های زیره به احتمال زیاد بعضی از خواص سلامتی آن را توضیح خواهند داد.

فرق زیره سبز و سیاه

جنس، گونه، اسانس و ترکیبات گیاه زیره سبز با زیره سیاه خیلی متفاوت می باشد و تاثیرات دارویی آن‌ها نیز در برخی موارد تفاوت خواهد داشت؛ به همین علت مقدار مصرف آن ‌ها نیز متفاوت می باشد. میزان مصرف زیره سیاه، که در خیلی از غذاها مصرف می گردد، می شود ده برابر زیره سبز است. بوی این دو نوع زیره (سبز و سیاه) نیز به دلیل متفاوت بودن ترکیبات اصلی اسانس آن‌ ها می باشد.

فواید و خواص عالی زیره سبز و سیاه برای زنان و مردان

فواید زیره سیاه

زيره‌ سیاه دارای طبع گرم‌ و خشک‌ می باشد. زيره‌ سياه‌ داراي‌ خواص‌ مدر، بادشکن‌، مقوي‌، افزایش دهنده شير، قاعده‌آور، قوی کننده، ضد کرم‌، هضم‌ کننده‌، معرق‌، مقوي‌ معده‌، قاطع‌ اسپرم‌ می باشد.

زيره‌ سياه‌ در موارد بلع‌ هوا، نفخ‌ شکم‌، برطرف‌ نمودن سوء هاضمه‌، آسان تر شدن هضم‌ غذا، دل‌ پيچه‌ ، انگل‌ معده‌ و روده‌، دفع‌ باد هاي‌ کليه‌ و مثانه‌، تنگي ‌نفس‌ و سکسکه‌ نفخي‌ به‌ کار می رود.

زيره‌ يک‌ داروي‌ سنتي‌ جهت برطرف نمودن سوءهاضمه‌ و به ویژه مشکل نفخ‌ شکم‌ می باشد. عرق زيره‌ يا روغن‌ زیره در رفع‌ سوء هاضمه‌ و دل‌ دردهاي‌ بچه ها خیلی موثر می باشد. زيره‌ داراي‌ فواید ضدگرفتگي‌ می باشد و جهت برطرف نمودن گرفتگي ‌هاي‌ زمان قاعدگي موثر می باشد.

زیره مقوي‌ بدن‌ است‌. معده‌ را گرم خواهد کرد ‌ و باعث تقويت آن می شود‌ و کرم‌ تنيا را دفع ‌خواهد نمود. و اثر خیلی زیادی بر ممانعت از ايجاد بادهاي‌ اضافي‌ روده دارد.

دم ‌کرده‌ يک‌ قاشق‌ مربا خوري‌ زيره‌ سياه‌ در نيم‌ ليتر آب‌ جوش جهت تنبلي‌ اعمال‌ گوارشي‌، بي ‌اشتهايي‌، باد يا درد روده‌ مصرف‌ می گردد. مصرف دم کرده زيره سياه و يا جويدن آن در رفع و کم شدن درد هاي ناشي از قاعدگي، دردهاي روده و بي ‌اشتهايي خیلی اثرگذار می باشد.

خواص زیره سبز

زیره سبز جزء اصلی پودرهای کاری و چیلی می باشد و به‌ عنوان طعم‌ دهنده در محصولات متنوعی استفاده می شود. عرق این گیاه به وسیله تقطیر با بخار آب، جهت مزه ‌دار نمودن نوشیدنی‌ ها، دسرها و چاشنی ‌ها استفاده می‌ گردد و جزء معطر کرم ‌ها، لوسیون ها و عطریات می باشد.

زیره سبز یک ادویه غیررسمی و خوراکی می باشد. در عین حال احتمال دارد برخی از افراد به آن حساس باشند.

زیره سبز ضد درد، بی حس کننده،  ضد چسبندگی پلاکت ‌ها ، ضد سم، ضد صفرا، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، تقویت کننده قوای جنسی، قابض، معرق، هضم‌ کننده غذا، ادرار آور، شیرافزا، دارای فواید استروژنی، از بین برنده قارچ‌ ، لاروکش، فتودرماتیتیک، محرک ، تقویت کننده رحم و التیام دهنده زخم است.

فواید زیره برای آقایان

زیره در صورتی که با نبات استفاده گردد موجب بیش تر شدن اسپرم در آقایان خواهد شد. زیره منبع عالی از پتاسیم و روی می باشد که سلامت جنسی را بهبود خواهد بخشید. چای درست شده از زیره از مشکلات باروری ممانعت خواهد کرد. زیره فواید درمانی زیادی داشته و مصرف غذایی فراوانی دارد. از فواید زیره می شود به بالا رفتن میل جنسی اشاره نمود. زیره ناتوانی جنسی را برطرف خواهد کرد. برای استفاده از زیره قادر خواهید بود ترکیبی از عسل، روغن زیره و جوز هندی را آماده نمایید و شب ها پیش از خواب میل نمایید.

رفع هموروئید

هموروئید یا یبوست اصولا به علت بیش تر شدن فشار بر رگ های انس و رکتوم در بدن رخ می دهد که باعث تورم و درد و خونریزی خواهد شد. 75 درصد از افراد در بخشی از زندگی هموروئید را تجربه می نمایند. فیبر زیاد زیره سبز به صورت طبیعی باعث تحریک سیستم گوارش ، بهبود هضم و درمان هموروئید خواهد شد. علاوه برآن فواید ضد قارچ و میکروبی دانه های زیره باعث درمان عفونت های ناشی از هموروئید خواهد شد.

زیره سبز جهت کمک به هضم غذا از ایجاد گاز در دستگاه گوارش ممانعت خواهد کرد. همچنین دارای فوایدی می باشد برای مبارزه با نفخ شکم، که قادر خواهد بود و درد و فشار شکمی را کاهش دهد.

کمک به هضم غذا

زیره سبز دارای ترکیباتی می باشد که با تحریک غده هایی که مسئول ترشح اسیدها، صفرا و آنزیم ها می باشند باعث هضم بهتر غذا در معده و روده خواهد شد.

تقویت سیستم ایمنی

زیره دارای ویتامین C است و استفاده از آن به عنوان ادویه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. این ویتامین برای کسانی که به علت استرس، دارای سیستم ایمنی ضعیفی می باشند خیلی مفید می باشد. استفاده کافی از ویتامین C یک تکنیک عالی برای بهبود سلامت عمومی بدن می باشد .استفاده از مواد غذایی مملو از ویتامین در کم شدن فشار خون ، کاهش خطر ریسک سکته قلبی و مغزی ، مواجه با استرس اکسیداتیو که باعث سرطان خواهد شد خیلی اثرگذار می باشد.

کاهش وزن

زیره یک روش اثرگذار جهت لاغری و کاهش وزن می باشد. جهت از بین بردن وزن و چربی اضافی می شود دانه زیره و یا عرق زیره را میل نمود. در یک تحقیق 80 زن که دارای اضافه وزن هستند به دو دسته زیره و کنترل رژیم غذایی تقسیم شدند. دسته اول باید روزانه زیره مصرف می نمودند و دسته دوم باید رژیم غذایی تان را کنترل می کنند. در پایان مشخص گردید دسته زیره نسبت به گروه دیگر دچار لاغری خیلی زیادی شدند.

زیره با بالا بردن سرعت سوخت و ساز و بهبود هضم باعث سوزاندن کالری در بدن خواهد شد. با وجود سیستم گوارشی سالم و متابولیسم زود هنگام ، به صورت خودکار وزن بدن کم می شود.

زیره دارای ماده فعالی به اسم تیموکینون می باشد. این ماده طبیعی ،  دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد که در لاغر شدن به بدن کمک خواهد کرد. تیموکینون با مبارزه کردن با رادیکال های آزاد ، سموم بدن را پاکسازی خواهد کرد و همچنین از طریق سلول های بدن جهت پاسخ دادن به انسولین و گلوکز ، مقدار قند خون را کاهش می دهد.

فواید و خواص عالی زیره سبز و سیاه برای زنان و مردان

سلامت پوست

ویتامین E موجود در زیره به عنوان آنتی اکسیدان به تقویت دیواره مویرگی در پوست اثر خواهد گذاشت و رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود خواهد بخشید. به همین علت زیره به عنوان یک ماده طبیعی ضد پیری به شمار می رود. طبق بررسی تحقیقات ، ویتامین E از طریق کاهش التهاب در بدن و پوست باعث سلامت و جوانی آن خواهد شد. همچنین این ویتامین فرانید بهبود پوست را سرعت می بخشد و با بالا بردن سرعت بازسازی سلول ها می شود از زیره جهت درمان زخم ، آکنه و چین و چروک بهره برد.

موقع تماس پوست با دود سیگار و اشعه خورشید ، آنتی اکسیدان های موجود در زیره از پوست در مقابل سرطان مراقبت خواهد کرد. علاوه بر این زیره در درمان نشانه های اگزما و آکنه مفید خواهد بود. زیره سبز دارای فواید ضد قارچ و ضد باکتری می باشد که باعث جلوگیری از عفونت های پوستی خواهد شد.

درمان یبوست

دانه‌های زیره دارای فیبر زیادی  است که ترشح آنزیم‌ های زیاد را در مجرای گوارشی تحریک کرده و مشکلات خیلی زیاد مجرای گوارشی مانند بواسیر را رفع می ‌کند. زیره ملینی خیلی قوی بوده و می شود آن را به شکل چای میل کرد یا پودر آن را با عسل ترکیب کرد تا از یبوست جلوگیری کند.

بیش تر سوخت و ساز بدن

دانه ‌های زیره موجب بالا رفتن جذب مواد مغذی در بدن می گردد و سرعت متابولیک را افزایش می دهد و سوخت و ساز سالم بدن را حفظ می کند. همچنین زیره دارای مواد معدنی و ویتامین ‌های مورد احتیاج بدن است و انجام فرایندهای متعدد در بدن را سرعت خواهید بخشید.

تقویت سیستم ایمنی

در زیره سبز به مقدار زیادی ویتامین C یافت می شود و استفاده از این ادویه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. این ویتامین بدن کسانی را که به علت استرس سیستم ایمنی بدنشان تضعیف شده را تقویت خواهد کرد. ویتامین C موجب رفع التهاب شده و ریسک فشار خون و سکته مغزی را کم می کند.

کمک به درمان آسم و برونشیت

دانه‌ های زیره قادر خواهد بود به بیماران مبتلا به آسم کمک فراوانی کند. تیموکینون موجود در زیره ضد التهاب می باشد که نه فقط تورم مجاری تنفسی را کم می کند بلکه موجب فراخ شدن آن‌ ها نیز خواهد شد. پس، نوشیدن چای زیره به صورت روزانه مشکل آسم را در شخص مبتلا تسکین خواهد داد.

درمان بی ‌خوابی

دانه ‌های زیره با بیش تر شدن مقدار منیزیم و کنترل سوخت و ساز بدن، به رفع بی خوابی کمک خواهد کرد و باعث بهبود کیفیت، مدت و آرامش خواب اشخاص می شود.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

استفاده مداوم زیره به شکل موثری هیپوگلیسمی را کاهش می کند. بیماری دیابت وضعیتی می باشد که در آن میزان گلوکوز موجود در ادرار فرد خیلی از سطح معمول می کند. پس در کنار داروها، دانه‌های زیره را نیز در رژیم خود قرار دهید.

از آنجا که زیره احتمال دارد قند خونتان را کاهش دهد، اشخاص مبتلا به دیابت باید در مصرف مقادیر زیره دقت نمایند.

حفظ سلامت استخوان

دانه ‌های زیره منبع خیلی عالی از روی محسوب می گردند و برای تقویت استخوان و مصرف زیره را برای سلامت استخوان ‌ها پیشنهاد می کنیم.

رفع جوش و  خارش و بثورات پوستی

زیره برای رفع مشکلات پوستی مثل خارش و جوش استفاده می شود . دانه‌ های زیره را در آب بجوشانید و پس از خنک شدن، نواحی مد نظر خود را با این محلول شست و شو دهید.

خاصیت ضد سرطانی زیره

به اثبات رسیده است که  وجود کیومین‌آلدهید، یک ترکیب فعال در زیره، رشد سلول ‌های سرطانی را به تعویق خواهد انداخت. بعلاوه،‌ این دانه‌ها سرشار از عامل‌های ضدسرطان هستند؛ از جمله تیمول، تیموکینون، تیموهیدروکینون، و دیتیموکینون. این مواد بر درمان سرطان سینه و روده‌ بزرگ تاثیر گذار خواهند بود.

حفظ سلامت کبد

نارسایی کبد موجب به وجود آمدن بیماری ‌های خیلی زیادی خواهد شد و زیره از رخ داد آن ‌ها ممانعت خواهد کرد. زیره سموم مضر بدن را خارج می کند  و به فرایند سم ‌زدایی کبد کمک خواهد کرد.

تنظیم فشار خون

زیره از منابع عالی پتاسیم محسوب می گردد که ماده معدنی لازم جهت تعادل الکترولیت‌های بدن می باشد. پتاسیم به ساخت  سلول‌ های تازه و تنظیم فشار خون کمک خواهد کرد و مصرف یک لیوان از زیره به صورت ناشتا ، از بروز مشکلات قلبی جلوگیری خواهد کرد.

جلوگیری از مشکلات عصبی

ثابت شده است که استفاده از زیره به جلوگیری از مشکلات عصبی کمک خواهد کرد و در برطرف نمودن مشکلات عصبی مثل پارکینسون تاثیر خواهد داشت.

بیش تر شدن شیر مادر

مصرف زیره در زنان شیرده باعث زیاد شدن شیر مادر می گردد و از مسمومیت و سوهاضمه نوزاد جلوگیری خواهد کرد.

کاهش کلسترول

در زیره سیاه به مقدار زیادی فیبر و پتاسیم یافت می شود که جهت افزایش سلامت قلب تاثیر گذار خواهد بود. فیبر زیره مقدار کلسترول خون را کاهش می دهد و از بروز مشکلات قلبی پیشگیری خواهد کرد.

افزایش ادرار

موادی مثل کومینالدئید، تیمول و فسفر که در زیره سبز یافت می شود سم ‌زدای خوبی می باشند و فسفر در دفع ادرار اثرگذار است و برای عملکرد کلیه نیز کارایی دارد. کلیه‌ ها علاوه بر حذف نمودن سموم به وسیله ادرار، مولکول‌ هایی که مقدارشان بیش از اندازه می باشد را، از خون خذف می نمایند.

فواید زیره برای قاعدگی

دانه‌ های زیره برای خانم ها خیلی  مفید می باشد و این دانه‌ های مقوی سیکل ماهیانه را تنظیم خواهد کرد. زیره درد و دیگر نشانه های پریود را تسکین می دهد و به خانم ها کمک خواهد کرد تا این دوره را راحت تر طی نمایند.

برخی از کاربرد های زیره در طب سنتی عبارتند از:

  • جویدن زیره خام از سوهاضمه پیشگیری می نماید.
  • از چای زیره جهت درمان نفخ معده استفاده خواهد شد.
  • برای درمان سوزش معده، بعد از غذا مقداری زیره بخورید.
  • چای زیره برای درمان برونشیت، سرفه، سرماخوردگی و آسم کاربرد دارد.
  • استفاده از روغن زیره جهت دندان درد، بوی بد دهان و مشکلات لثه خیلی تاثیر گذار می باشد.
  • استفاده از زیره در صبحگاه به همراه دانه‌ های چنار موجب درمان نفخ و لاغری خواهد شد.