اطلاعات در مورد عمل اسلیو و تفاوت آن با بای پس معده

عمل اسلیو یکی از روش های کم کردن وزن با تکنیک جراحی معده می باشد که هدف آن کاهش حجم معده در کسانی می باشد که درگیر اضافه وزن بالایی می باشند. این جراحی تحت عنوان گاسترکتومی اسلیو لاپاراسکوپی معرفی می گردد. با عمل اسلیو حدود بخش خیلی زیادی از معده برداشته می شود و فقط بخشی لوله مانند از آن که هم ‌شکل و سایز یک موز می باشد باقی خواهد ماند.

بعد از این جراحی با توجه به اینکه معده خیلی  کوچک تر از قبل شده است، شخص اشتهای زیادی نخواهد داشت و در این صورت خیلی ساده تر قادر خواهد بود وزن اضافه اش را کم کند. تغییرات هورمونی گوارشی به علت برداشته شدن قسمت زیادی از معده موجب کاهش وزن سریع خواهد شد. این تغییرات هورمونی در بهتر شدن نشانه های ناشی از چاقی مثل بیماری‌ های قلبی، فشارخون بالا و دیابت نیز اثرگذار خواهد بود.

عمل اسلیو به چه افرادی توصیه خواهد شد؟

عمل اسلیو به کسانی که مبتلا به چاقی می باشند کمک کننده خواهد بود که اضافه ‌وزن شان را با سرعت بیش تری کم کنند. این عمل برای کسانی که مبتلا به چاقی و در معرض مبتلا شدن به عوارض ناشی از چاقی می باشند خیلی مناسب خواهد بود. اساسی ترین عوارضی که پزشک را ترغیب  به انجام عمل اسلیو خواهد کرد شامل این موارد می باشد:

  • بیماری‌ های قلبی
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • اختلالات تنفسی موقع خواب
  • دیابت نوع ۲
  • سکته
  • سرطان
  • ناباروری

این عمل هنگامی انجام خواهد شد که تلاش ‌ها جهت کاهش وزن به وسیله رژیم غذایی و ورزش اثرگذار نبوده باشد. اسلیو برای این اشخاص به‌ عنوان یک گزینه درمانی به شمار می رود:

  •     در صورتی که شاخص توده بدنی فرد (BMI) ۴۰ و یا بیشتر از آن باشد
  •     در صورتی که شاخص توده بدنی ۳۵ تا ۳۹٫۹ باشد و شخص مبتلا به عوارض ناشی از چاقی مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و مشکلات تنفسی باشد.
  •     همچنین برای کسانی که  دارای شاخص توده بدنی ۳۰ تا ۳۴ هستند ولی در معرض عوارض خیلی زیاد ناشی از چاقی قرار گرفته اند نیز با صلاحدید پزشکان ممکن می باشد.

عمل اسلیو و تفاوت این عمل لاغری با بای پس معده

مزایای عمل جراحی اسلیو معده

ممکن است در دید اول تصور داشته باشید که انجام عمل اسلیو تنها موجب کاهش وزن می گردد. ولی این تنها فایده اولیه انجام اسلیو می باشد.

پس دیگر فواید سلامتی عمل جراحی اسلیو معده عبارتند از:

  •     موجب کاهش اشتها و حس گرسنگی با پایین آمدن مقدار ترشح هورمون گرلین خواهد شد.
  •     به این علت که با لاپاراسکوپی انجام می گیرد با کمترین تهاجم و عوارض همراه است.
  •     اشخاص را درگیر محدودیت های دست و پا گیر تغذیه ای نخواهد کرد.
  •     با حداقل جای زخم همراه می باشد.
  •     دارای کوتاه هارین طول دوره نقاهت می باشد.
  •     سریع ترین  روند کاهش وزن را دارا است.
  •     بیماری های مرتبط با چاقی را درمان خواهد نمود.

فرایند کاهش وزن بعد از انجام عمل اسلیو:

به شکل میانگین افراد بین ۶۰ تا ۷۰ درصد اضافه وزن خود را از دست خواهند داد.

– دو هفته نخست: ۵ تا ۱۰ کیلو، بیش تر بیماران روزانه حدود ۰. ۵ کیلو وزن کم خواهند کرد.

– سه ماهه نخست: ۳۵-۴۵ درصد اضافه وزن از دست خواهد رفت.

– شش ماهه نخست: ۵۰-۶۰ درصد اضافه وزن کم خواهد شد.

– سال نخست: ۶۰-۷۰ درصد وزن اضافه بدن از بین خواهد رفت.

بیش تر افراد ۱۲-۲۴ ماه بعد از عمل به پایین ‌ترین وزن شان می رسند و بد نیست بدانید که نتیجه بخش بودن این عمل نزدیک به ۸۰-۹۰ درصد می باشد

عوارض  انجام جراحی اسلیو

در طول دهه ‌های اخیر به علت بهتر شدن تکنیک های جراحی و تجربۀ پزشکان، عمل اسلیو به صورت کلی یک عمل بی خطر برای لاغری به شمار می رود. البته عوارض مربوط به هر عمل جراحی احتمال دارد هنگام یا بعد از عمل اتفاق بیافتد که در ادامه به برخی از عوارض اسلیو معده اشاره خواهیم کرد.

نشتی از خطوط منگنه شده: تقسیم نمودن معده و تشکیل لوله‌ای جدید از طریق دستگاهی به اسم استاپلر انجام می شود که البته متخصص بودن جراح این ریسک و عارضه را خیلی کاهش می دهد. بد نیست بدانید که امکان وقوع این عارضه حدود ۰. ۷ تا ۳ درصد می باشد.

سوزش معده: با اینکه نتایج مربوط به این عارضه خیلی متفاوت است اما احتمال دارد برای برخی از بیماران این مشکل ایجاد شود که می شود از طریق دارو‌های ضد اسیدی به راحتی  آن را کنترل نمود.

کمبود ویتامین

افزایش دوباره وزن: امکان دارد بیمار پس از ۱-۲ سال افزایش وزن را تجربه نماید و ۱۰-۲۰ درصد از افرادی که این عمل را انجام داده اند در معرض این عارضه قرار خواهند گرفت.

پوست اضافه: یکی دیگر از عوارض انجام اسلیو معده، پوست اضافه در نقاتی از بدن می باشد که وزن بسیاری را از دست داده است، برخی از بیمه ‌ها هزینه برداشتن پوست اضافه بیمار بعد از انجام این عمل را متقبل خواهند شد.

رژیم غذایی پس از انجام عمل اسلیو

  • روز اول: رژیم مایعات، یکسری از پزشکان به بیمار‌ها این اجازه را می‌دهند که چند ساعت بعد از عمل آب بخورند.
  • روز دوم تا چهاردهم: رژیم مملو از مایعات شامل شیک پروتئین، ماست، سوپ آبکی، شیر و آبمیوه
  • هفته‌های سوم تا پنجم: داشتن رژیم ملایم
  • بیماران ۵ هفته بعد از عمل می توانند مصرف غذا را روی نظم آغاز نمایند.
  • تمام بیماران باید پس از عمل اسلیو، B کمپلکس و مولتی ویتامین استفاده کنند.

عمل اسلیو و تفاوت این عمل لاغری با بای پس معده

آمادگی‌ های قبل از عمل اسلیو

پزشک و تیم مراقبتی شما باید پیش از انجام عمل از مناسب بودن شرایط شما برای انجام عمل اطمینان پیدا کنند. جراحی لاغری برای کسانی که باید به صورت مداوم داروهایی را مصرف نمایند یا قادر نخواهند بود رژیم غذایی و عادات ورزشی مناسب را رعایت کنند ، توصیه نمی گردد. کسانی که سیگاری هستند، باید چند ماه پیش از انجام جراحی، آن را ترک نمایند. دکتر اسلیو معده امکان دارد از بیمار درخواست کند که پیش  از جراحی مقداری وزن خود کم کند. این کار به کوچکتر شدن کبد و ایمن ‌تر شدن عمل کمک خواهد کرد. در روزهای پیش از جراحی نیز باید استفاده از آسپرین، ایبوپروفن و دیگر داروهای رقیق کننده خون متوقف گردد. در نهایت، پس از نیمه شب پیش از عمل فرد نباید چیزی بخورد یا بنوشد.

شما باید پیش از انجام عمل اسلیو، راهنمایی ‌های مورد نیاز برای زندگی پس از عمل را دریافت نمایید. مشاوره تغذیه در این راه شما را مورد بررسی قرار می دهد و نکات ضروری را در اختیارتان قرار خواهد داد. شما به معاینات و آزمایشات گوناگون مانند آزمایش خون، عکس برداری از معده یا آندوسکوپی و… برای کسب اطمینان از آمادگی بدن جهت انجام عمل و آزمایش خون احتیاج خواهید داشت.

پس از  انجام جراحی اسلیو چه اتفاقی خواهد افتاد؟

به احتمال زیاد، بیمار یک روز پس از جراحی مرخص خواهد شد. آن ها باید در طی یک یا دو هفته نخست، رژیم غذایی مایعات و غذاهای مایع را رعایت نمایند. پزشک برای هفته‌ های بعدی، برنامه‌ای از وعده‌های غذایی را به بیمار خواهد داد. به مرور مصرف مایعات به غذا های پوره، نرم و بعد از آن به غذاهای معمولی می رسد. حجم هر وعده برای شخص باید تا جای ممکن کم باشد. او باید به آرامی غذا میل کند و هر لقمه را به خوبی بجود. در صورتی که شخص خیلی زود بخواهد به رژیم غذایی عادی اش برگردد، احتمال دارد دچار معده درد یا استفراغ گردد.

افرادی که عمل اسلیو معده انجام داده اند احتمال دارد در دریافت نمودن ویتامین ‌ها و مواد معدنی دچار مشکل گردند. به این دلیل که غذای کمتری دریافت نموده و امکان دارد مواد مغذی کمتری جذب نمایند. پس پزشک متخصص به آنها توصیه خواهد کرد تا روزانه یک عدد مولتی ویتامین و یک مکمل کلسیم-ویتامین D و ویتامین B-12 و قرص آهن استفاده نمایند. فرد باید بعد از جراحی، هر چند ماه یک دفعه آزمایش خون دهد تا مقدار آهن، گلوکز ، کلسیم و ویتامین D او به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

فرد بخش زیادی از وزنش را بعد از جراحی از دست می دهد. اما بعد از لاغر شدن، همچنان این امکان وجود دارد که کمی از وزن از دست رفته، بر گردد. به همین دلیل افرادی که جراحی معده انجام می ‌دهند، باید رژیم غذایی سالمی را در پیش بگیرند و به صورت منظم ورزش کنند.

عمل اسلیو و تفاوت این عمل لاغری با بای پس معده

تفاوت اسلیو و بای پس معده

هردو این عمل ‌ها در نتیجه باعث لاغر شدن فرد خواهند شد و به او کمک خواهند کرد بدون حس گرسنگی و خیلی ساده دوران لاغر شدن را طی نمایند و در مدت زمان کمی به وزن دلخواه خود برسد.

مدت زمان جراحی

تفاوت عمل اسلیو معده با بای پس معده ، در مدت زمان جراحی و بیهوش بودن شخص می باشد. برای انجام عمل اسلیو حدود یک ساعت بیهوشی کافی‌ می باشد و در خیلی موارد این عمل حتی کمتر از یک ساعت انجام خواهد شد؛ ولی بای پس معده به بیش از دوساعت بیهوشی احتیاج خواهد داشت.

احساس گرسنگی کمتر

از فرق های دیگر بین این دو عمل می شود به این مسئله اشاره نمود که شخصی که جراحی اسلیو انجام داده است، پس از جراحی به نسبت به شخصی بای پس معده انجام داده است کمتر حس گرسنگی خواهد داشت.

در اصل در عمل اسلیو معده با برداشتن بخشی از معده که مسئول ترشح هورمون گرلین  می باشد شخص دیرتر گرسنه خواهد شد.

ممانعت از شل شدن و افتادگی پوست

علاوه‌ بر تمام موارد بالا، در عمل اسیو معده سرعت لاغر شدن شخص کمتر از بای پس معده می باشد و این مسئله کمک خواهد کرد تا شخص بعد از لاغری، کمتر دچار افتادگی و شل شدن پوست گردد.

عوارض پس از عمل جراحی

بعد از عمل بای پس معده اشخاص بیشتر دچار نشانه هایی مثل: حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سرگیجه خواهند شد.

طول زمان نقاهت

همچنین طول زمان نقاهت در منزل و بستری در بای پس معده برای خیلی از افرادی که این عمل را انجام داده‌اند به نسبت اسلیو معده بیشتر می باشد.

تغییر در فرایند هضم و دفع

از فوایدی که اسلیو نسبت به بای پس خواهد داشت، این می باشد که به علت تغییر نکردن فرایند و مسیر گوارش، این اعمال مثل قبل در بدن فرد رخ  خواهد داد ولی در عمل بای پس به این دلیل که بخشی از روده دچار تغییر می گردد فرایند هضم و جذب غذا دشوار تر از سابق می شود.

عوارض انجام عمل ‌های لاغری

هر عمل جراحی هر اندازه که آسان باشد باز هم دارای عوارض مخصوص به خودش می باشد و عمل‌ های لاغری نیز از این موضوع مستثنی نمی باشند.

عمل بای پس معده بهتر است یا عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده به دلیل سهولت تکنیکی و پایین ‌تر بودن عوارض بلند مدت آن در سال ‌های اخیر بیشتر از بای پس معده مورد توجه قرار گرفته است.

زمان انجام عمل اسلیو معده به صورت میانگین حدود ۴۰-۷۰ دقیقه می باشد در حالی که بای پس معده حدود ۲-۳ ساعت زمان خواهد برد.

در عمل اسلیو معده امکان اینکه کمبود ویتامین یا مادۀ غذایی پیش بیاید خیلی کم است و علاوه بر آن بدجذبی در این عمل اتفاق نخواهد افتاد در حالی که یکی از اصلی ترین مشکلات بعد از بای پس معده، جذب نشدن ویتامین‌ های مورد نیاز بدن می باشد.

عوارض بلند مدت بعد از عمل بای پس معده مثل مسدود شدن روده، زخم معده حاشیه‌ای و فتق درونی برای افرادی که اسلیو معده انجام می‌دهند معمولا خیلی کم اتفاق می افتد.

انتخاب اینکه کدام تکنیک برای رفع وزن اضافه بهتر می باشد به عوامل گوناگونی وابسته می باشد که دکتر بای پس معده یا متخصص گوارش باید در این مورد نظر دهد.

به این معنا شما باید اول به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید تا شرح حالی از وضعیت ‌تان کسب نماید و طبق بررسی ‌های پزشکی مناسب ترین عمل را به شما پیشنهاد خواهد داد و حتی بررسی خواهد کرد که آیا شما کاندید خوبی جهت انجام این عمل ‌های جراحی می باشید یا خیر؟

احتمال دارد که شما دچار وسواس فکری شده باشید و تصورتان این باشد که اضافه وزن پیدا کرده اید و باید با جراحی آن را بر طرف نمایید اما از نظر پزشک این طور نباشد.

پس پیش از هرچیزی پیشنهاد ما این است که به یک دکتر تغذیه مراجعه نمایید تا معاینه ‌ها و بررسی ‌های مورد نیاز درمورد اینکه اضافه وزن تان به اندازه ای می باشد که شما قادر به انجام جراحی باشید یا خیر را برای شما مشخص نماید.

هزینه انجام جراحی لاغری اسلیو

هزینه جراحی لاغری،  اسلیو 45 الی 48 میلیون تومان می باشد که طبق وسایل مصرفی این رقم متغییر می باشد ، یک هفته طول درمان دارد، این عمل قابل بازگشت نمی باشد و عوارضی نخواهد داشت.