بیماری کرونا قادر است اثر گوناگونی بر اشخاص داشته باشد. بعضی از این اثرات با نشانه هایی همراه می باشند و بعضی دیگر علائم خیلی زیاد یا عوارض طولانی مدتی دارند. بیماری کرونا قادر است باعث استرس فیزیکی و روحی گردد که در بعضی از افراد، عواقب ناراحت کننده ای مانند ریزش مو را در پی خواهد داشت. با خواندن این مقاله اطلاعات زیادتری را درباره ریزش مو پس از کرونا کسب خواهید نمود.

علت ریزش مو بعد از مبتلا شدن به کرونا

خیلی از اشخاص، ماه ها پس از رهایی یافتن از کرونا، دچار ریزش موی خیلی زیادی خواهند شد. هم اکنون، ما اطلاع داریم که بیش از ۲۰ % از کسانی که به دلیل ابتلا به بیماری کرونا بستری هستند، ۳ تا ۶ ماه بعد از بستری شدن، دچار ریزش مو خواهند شد. مطالعات دیگر در مورد کسانی که علائم خفیف تر داشته اند، نشان داده است که ریزش مو بعد از مبتلا شدن به کرونا امکان دارد متداول تر باشد.

دلایل فراوانی برای ریزش مو پس از کرونا وجود دارد و استرس یکی از دلایل خیلی رایج آن می باشد. اصطلاح پزشکی برای ریزش موی در ارتباط با استرس، تلوژن افلوویوم است. این وضعیت، حدوداً سه ماه بعد از اتفاق استرس زا رخ خواهد داد و به صورت معمول تا ۶ ماه زمان خواهد برد. تلوژن افلوویوم، معمولا بعد از رویدادهای استرس زا در زندگی مثل زایمان یا جراحی ها نیز اتفاق خواهد افتاد.

علت ریزش مو بعد از کرونا

از موقع شروع همه گیری کرونا، موارد تلوژن افلوویوم خیلی زیادی گزارش شده است که افزایش آن بیش از ۴۰۰% است و وقوع آن در اشخاص رنگین پوست که دچار بیماری کرونا می باشند، بیشتر است. در حالی که ما به صورت کامل علت این اتفاق را نمی دانیم، احتمال می رود که ریزش مو، در ارتباط با استرس ناشی از مبتلا شدن به کرونا باشد. همچنان هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان گر این باشد که بیماری کووید ۱۹ به صورت مستقیم، دلیل این ریزش مو است.

ریزش موی بعد از تب در کرونا

تب، یکی از نشانه های رایج بیماری کرونا می باشد. خیلی از اشخاص، چند ماه بعد از تب زیاد یا بهبودی از یک بیماری ریزش موی خیلی زیادی خواهند داشت. با اینکه بعضی از اشخاص، این تصور را دارند که این یک ریزش موی عادی می باشد ، ولی در اصل به دلیل تلوژن افلوویوم اتفاق خواهد افتاد. این شرایط موقعی رخ می دهد که تعداد فراوانی از موها به صورت همزمان وارد مرحله ریزش چرخه ی رشد مو خواهند شد. تب یا بیماری قادر است موهای بیشتری را وارد مرحله ی ریزش مو نماید.

خیلی از افراد دو یا سه ماه بعد از تب یا بیماری، ریزش موهای خیلی زیادی را مشاهده خواهند کرد. موقع دوش گرفتن یا شانه زدن مو، امکان دارد موهای خیلی زیادی بریزند. این ریزش مو، امکان دارد حدود شش تا نه ماه زمان ببرد. خیلی از افراد بعد از این مدت زمان، شاهد این خواهند بود که مویشان مجددا به شکل طبیعی باز می گردد و ریزش آن قطع می شود.

علائم اولیه ریزش مو بعد از کرونا

از دست دادن ۱۰۰ تار مو در روز، خیلی طبیعی می باشد. در ریزش موی تلوژن افلووویوم، اشخاص حدود ۳۰۰ تار مو در طی روز را از دست خواهند داد و این ریزش مو امکان دارد تا چند ماه ادامه پیدا کند. شما امکان دارد که متوجه شوید موقع شانه زدن یا شستن مو، موهای زیادی ریزش پیدا می کنند.

رشد مو، دارای سه مرحله ی اصلی می باشد:

۱. آناژن: این مرحله، مرحله ی رشد می باشد که در آن فولیکول ها رشد می کند.

۲. کاتاژن: این مرحله، یک فاز موقتی می باشد و رشد فولیکول ها در آن متوقف می گردد.

۳. تلوژن: این مرحله، فاز استراحت مو می باشد که مو ۲ تا ۳ ماه پیش از ریختن در این مرحله باقی می ماند.

تلوژن افلوویوم هنگامی رخ خواهد داد که فولیکول مو، سریع تر از حد عادی وارد فاز تلوژن گردد. در طول ۲ تا ۳ ماه بعد از حادثه استرس زا، این موها ریزش را آغاز می کنند.

دلایل ریزش مو پس از ابتلا به کرونا و رفع ریزش موها

درمان ریزش مو کرونا

جهت درمان مشکل ریزش مو کرونا درمان ویژه ای وجود ندارد ولی متخصصین توصیه می‌ نمایند:

  • از استرس و فشار روانی اجتناب نمایید.
  • تا جایی که امکان دارد از تمرینات آرامش بخش مانند یوگا بهره ببرید تا بار منفی از بدنتان بیرون برود.
  • درصورتی که متخصص داروی بخصوصی تجویز کرده آن را سر وقت آن مصرف نمایید.
  • نسبت به ریزش موهایتان خیلی حساس نباشید.
  • به درمان‌ های خود سرانه اقدام نکنید، به  این دلیل که ریزش مو دائمی نیست و رفع خواهد شد.

ریزش مو کرونا تا کی ادامه خواهد داشت؟

ریزش مو ناشی از کرونا اصولا در طی ۶۰ روز قطع خواهد شد ولی در بعضی از افراد نیز امکان دارد بیش از این و چند ماه زمان ببرد. پیشنهاد ما به شما این می باشد که بعد از طی کردن پروسه بیماری از خدمات چکاپ در منزل استفاده نمایید تا در صورتی که مواد مغذی و ویتامین ‌های بدنتان کم شده باشد، هرچه زودتر برای رفع آن اقدام نمایید.

چگونگی تشخیص ریزش مو کرونا

در صورتی که ریزش موهیتان به علت کرونا اتفاق افتاده است ، دکتر شما باید در پی تشخیص نشانه های تلوژن افلوویوم باشد. آزمایش‌هایی که قادر هستند جهت تشخیص تلوژن افلوویوم بکار بروند عبارتند از:

  • قطر و طول موهای ازدست ‌رفته امکان دارد به پزشک کمک نماید تا فرق میان ریزش مو به دلیل تلوژن افلوویوم و دیگر موارد را تشخیص بدهد.
  • آزمایش کشیدن مو که به وسیله آن می شود دریافت که چه میزان از مو دچار ریزش شده است.
  • انجام آزمایش شست و شو که از طریق آن تعداد موهایی که دچار ریزش شده است موقع شستشو محاسبه می گردد.
  • آزمایش خون جهت بررسی نمودن دلیل ریزش مو مفید می باشد. این آزمایشات قادر خواهند بود به کمبود آهن یا تیروئید که از دلایل ریزش مو می باشند، کمک نمایند.

به این مسئله توجه کنید که موها خیلی آرام رشد می ‌کنند؛ بنابراین امکان دارد که در چند ماه نخست بعد از برطرف شدن مشکل تلوژن افلوویوم، خیلی سریع شاهد رشد دوباره موهایتان نباشید. تمام شدن ریزش مو به دلیل این مشکل به تدریج (در طول ۶ ماه الی یک سال) رخ خواهد داد.

رفع مشکل ریزش مو

جهت رفع مشکل ریزش موی باید یک سبک زندگی سالم در پیش بگیرید. به این معنا که پیدا کردن تکنیک ‌هایی جهت کنترل استرس قادر است در آغاز رشد دوباره مو اثرگذار باشد. همچنین داشتن یک رژیم غذایی مملو از مواد مغذی و ممانعت از مصرف سیگار نیز تأثیر خیلی زیادی در جلوگیری نمودن از ریزش مو خواهد داشت. دیگر اقدامات مراقبتی که هنگام سپری ‌شدن پروسه ریزش مو بعد از کرونا قادر خواهید بود جهت تقویت و جلوگیری از ریزش مو در پیش بگیرید، عبارتند از:

تمرکز  بر رژیم غذایی و تغذیه مناسب

در صورتی که بدنتان با کمبود بعضی از ویتامین ‌ها و مواد مغذی که جهت سلامت مو اهمیت دارند مثل ویتامین D، روی و آهن)، روبرو باشد، باید از پزشکتان بخواهید تا مقدار این ویتامین‌ ها را در خون تان بررسی نماید. گام بعدی، رعایت کردن یک رژیم غذایی متعادل جهت مطمئن شدن از دریافت همه مواد مغذی مورد احتیاجتان می باشد.

از موهای خود به درستی مراقبت نمایید.

در صورتی که دچار تلوژن افلوویوم شده اید، این نکته خیلی اهمیت دارد که موقع مدل دادن موهای خود با آن ها با نرمی برخورد کنید. تا موقع بهبود ریزش موهایتان بهتر است از کشیدن سشوار ، اتو یا فر نمودن مو اجتناب نمایید. رنگ‌ کردن مو یا هایلایت مداوم نیز در این تایم قادر است موجب وارد نمودن آسیب به مو و ممانعت از رشد دوباره آن گردد

ریلکس کنید و از استرس دوری نمایید

در صورتی که ریزش مویتان به استرس شما مربوط می باشد، پایین آمدن مقدار استرس و اضطراب قادر است به جلوگیری از ریزش مو کمک نماید. شما برای کمک به کنترل استرستان  قادر خواهید بود با یک مشاور صحبت نمایید و مدیتیشن و ورزش ‌های آرامش ‌بخشی مثل یوگا را در برنامه تان قرار دهید. این موارد به پاک ‌سازی ذهن تان کمک خواهد نمود و راهی مناسب جهت کنار آمدن با استرس تان محسوب می شود.

از شامپو ضد ریزش مو استفاده نمایید

به صورت کلی، شامپوهای تقویت ‌کننده یا ضد ریزش مو اثر خیلی زیادی بر کم شدن ریزش موهایتان نخواهند داشت، اما با این وجود توصیه می کنیم که به ‌جای شامپوهای عادی از آن ‌ها استفاده نمایید.

از ماسک مو استفاده نمایید

ماسک موهای شیمیایی زیادی جهت مقاصد متعدد در بازار در دسترس می باشند که بعضی از آن‌ ها قادر خواهند بود استحکام ساقه مو را زیاد کنند، ولی بر ریشه مو تأثیری زیادی نخواهند گذاشت. به این دلیل بهتر است از ماسک‌های دست ساز و خانگی جهت تقویت نمودن فولیکول مو و ممانعت از ریزش مو استفاده نمایید. استفاده از موادی مثل تخم‌ مرغ، پیاز، آب سیب ‌زمینی، روغن نارگیل، رزماری و قهوه در ماسک موی طبیعی اثر خیلی زیادی در کنترل نمودن ریزش مو می گذارد. دقت کنید که برای نتیجه‌ گرفتن این ماسک‌ ها باید صبر داشته باشید و طی چند ماه از آن ها به طور مرتب استفاده نمایید.

انجام مزوتراپی و PRP

مزوتراپی تکنیکی می باشد که به وسیله تزریق نمودن ویتامین‌ ، آنزیم ، هورمون‌ و عصاره‌ گیاهی به جهت جوان ‌سازی و تقویت پوست و استحکام مو مورد استفاده قرار می گیرد. این موارد با سرنگ ویژه ای به سر تزریق می گردند و باید در طول دوره‌ های درمانی مشخصی انجام گیرد تا نتیجه بخش باشد.

مزوتراپی برای درمان ریزش مو

PRP به معنی پلاسمای مملو از پلاکت می باشد که  برای ریزش مو، یک درمان اثربخش سه‌مرحله‌ای است که در آن خون شخص گرفته می شود، پردازش می شود و بعد از آن به پوست سر تزریق می گردد. برخی از پزشکان اعتقاد دارند که تزریق نمودن پی آر پی موجب رشد طبیعی مو خواهد شد و با بالا بردن خون ‌رسانی به پیاز مو و ضخامت ساقه مو، از آن مراقبت می‌ نماید.

این عمل‌ ها در کلینیک ‌های تخصصی پوست مو و از طریق پزشک ماهر انجام می شود و باعث می شوند که ریزش مو تا حد زیادی برطرف گردد.

استفاده از دارو برای رفع ریزش مو

داروهایی که جهت کنترل و یا ممانعت از ریزش مو قادر خواهید بود از آن ها استفاده نمایید عبارتند از:

  • ماینوکسیدیل: یک محلول موضعی می باشد که به شکل روزانه باید بر پوست سر اعمال گردد. ماینوکسیدیل دارویی است که بدون نسخه پزشک نیز قابل خریداری می باشد و با غلظت ‌های ۲ و ۵ درصد در داروخانه ‌ها در دسترس می باشد. ماینوکسیدیل با فعال‌ نمودن یا طولانی ‌کردن مرحله رشد فولیکول قادر است باعث رشد دوباره مو شود.
  • قرص‌ مکمل و ویتامین: قرص ‌های مکمل دارای آمینو اسید، ویتامین D، روغن ماهی، زینک و آهن برای سالم شدن پوست، مو و ناخن اثرگذار می باشند. ولی به این مسئله دقت داشته باشید که همیشه پیش از استفاده از این داروها با پزشکتان مشورت نمایید، به این دلیل که بعضی از مکمل‌ ها امکان دارد با دیگر داروهایی که استفاده می ‌کنید، تداخل دارویی داشته باشند.
  • قرص فیناستراید: دارویی برای کاهش سرعت ریزش مو و تحریک رشد مجدد موها در آقایان می باشد که توسط پزشک برای رفع طاسی آندروژنیک تجویز می شود.
  • قرص اسپیرونولاکتون: دارویی که قادر است جهت کاهش ریزش مو و بیش تر شدن ضخامت مو در زنان مورد استفاده قرار گیرد.
  • آمپول ‌های تقویتی: تزریق نمودن دوره‌ای آمپول تقویتی دارای بیوتین و بپانتین قادر است اثر فراوانی بر رفع ریزش مو داشته باشند. برای فهمیدن مقدار مصرفی و مدت ‌زمان استفاده از این آمپول‌ها بهتر است با پزشک متخصص پوست و مو مشورت نمایید.

زمان مراجعه به پزشک

در صورتی که مدتی است که بیماری کرونای تان بهتر شده است و همچنان شاهد ریزش خیلی زیاد موهایتان هستید، نخستین توصیه به شما این می باشد که استرس نداشته باشید. به این دلیل که در صورتی که تلوژن افلوویوم دلیل ریختن مو هایتان باشد، باید منتظر بمانید تا این پروسه طی شود و موهایتان به ‌تنهایی شروع به رشد دوباره نماید. شما قادر خواهید بود در طول این مدت با رعایت کردن اعمال پیشگیرانه و مراقبتی ، تا مقدار زیادی از ریزش موهایتان جلوگیری نمایید.

به این مسئله دقت کنید که در صورتی که این مشکل بیش از ۶ ماه زمان ببرد  یا به صورت کلی خیلی برای شما نگران‌ کننده می باشد ، باید به یک متخصص پوست و مو مراجعه نمایید تا دیگر شرایط پزشکی تان را مورد بررسی قرار دهد. به این دلیل که عوامل دیگری مثل عدم تعادل هورمونی، مشکلات تغذیه‌ای یا علل ارثی هم ممکن است در ریزش مو دخیل باشد.

همچنین در صورتی مه ریزش مو با مشکلات پوستی، پوسته ‌پوسته شدن یا خارش پوست همراه می باشد، باید به پزشک مراجعه نمایید؛ به این دلیل که این مسئله امکان دارد نشان گر وجود یک مشکل دیگری باشد.

ریزش مو بر اثر مشکل تلوژن افلوویوم دائمی نخواهد بود؛ اگرچه موهایتان امکان دارد در طول شش ماه به رشد عادی

خود برگردد، اما امکان دارد از یک سال تا ۱۸ ماه زمان ببرد تا موهایتان شما به صورت کلی به حالت قبل خود باز گردد.

تاثیر تخم مرغ بر ریزش مو ناشی از کرونا

زرده و سفیده تخم مرغ مملو از منابع متعدد مواد معدنی و آلی می باشد. به همین علت می باشد که ماسک تخم مرغ برای مو قادر است به درمان خیای از بیماری ها مانند خارش و شوره سر، ریختن موها، خشکی و موخوره کمک نماید.

تخم‌مرغ دارای عناصری می باشد که عامل تغذیه ریشه مو‌ها می باشند. این مواد به رفع ریزش مو ناشی از کمبود برخی از مواد کمک خواهد کرد. شکننده بودن و خشک بودن مو‌ها نیز که به دلیل به هم ریختگی پروتئین‌های مو و کمبود چربی رخ  میدهد،که از طریق پروتئین ‌ها و اسید‌ های چربی که در تخم‌ مرغ وجود دارد به خوبی درمان می گردد.

ماسک سیب ‌زمینی و تخم مرغ

این ماسک را باید زمانی که پوست سرتان خشک است، استفاده کنید. یک عدد سیب زمینی را رنده کنید و آن را با یک تخم مرغ و ۲ قاشق عسل در یک کاسه ترکیب نمایید وبر روی موهایتان اعمال کنید۲۰ دقیقه  صبر کنید و سپس آن را بشویید.

ماسک چای سبز و تخم مرغ

این ماسک را بر موی تمیزتان استفاد نمایید. برای درست کردن این ماسک دو قاشق چای سبز را با یک زرده تخم مرغ ترکیب نموده و به اندازه ای هم بزنید که کف کند و بعد این ماسک را بر موهایتان که از پیش تمیز نموده اید، بگذارید و سرتان را با کلاه حمام نم دار بپوشانید تا ماسک روی سرتان خشک نگردد. صبر کنید تا سه دقیقه بر موهایتان باقی بماند. قادر خواهید بود جهت رفع ریزش مو ناشی از کرونا، این ماسک را در هفته دو الی سه دفعه از این ماسک مو استفاده نمایید.

ویتامین و تخم مرغ

کمی روغن را با سه تا کپسول ویتامین ترکیب نمایید و این ماسک را بر پوست سر خود در حدود ده دقیقه ماساژ بدهید و بعد سرتان را با شامپویی مناسب بشویید.

شما قادر خواهید بود هر شب از این ماسک جهت جلوگیری نمودن از ریزش مو برای بهتر شدن جریان گردش خون در پوست سر استفاده نمایید.

ماسک مو عسل، زرده تخم مرغ و کرچک

یک قاشق عسل، یک ق روغن گرچک، زرده تخم مرغ کپسول‌ های ویتامین A و Eرا در یک ظرف به خوبی هم بزنید تا کف کند. این ماسک را بر روی موهای خود قرار دهید و پوست سر را به خوبی ماساژ دهید و یک حوله دور سر خود بپیچید. پس از یک ساعت موهای خود را با شامپو بچه و یا شامپو ملایم دیگری شست و شو دهید.

ماسک پیاز و تخم‌ مرغ و عسل

زرده تخم مرغ را به خوبی بزنید تا مقداری کف کند بعد از آن روغن زیتون و ۲ قاشق آب پیاز و یک قاشق عسل را با آن ترکیب نمایید. با این ماسک ریشه و همه مو را خوب ماساژ دهید.

ماسک تخم مرغ و آووکادو

آووکادو به علت دارا بودن مقدار فراوانی ویتامین E و چربی باعث بالا بردن رطوبت مو و ممانعت از شکنندگی و خشکی مو خواهد شد. تنها کافی است یک عدد تخم مرغ را درون کاسه بشکنید و بعد درون یک کاسه دیگر آووکادو را بریزید و مخلوط بزنید تا رنگ کرم به خود بگیرد. اکنون این دو مواد را با هم مخلوط نمایید و بر سر خود بمالید.