مراقبت از موهای خشک و شکننده

موهای شما امکان دارد فشار و آسیب های فراوانی را تحمل نماید، گرما و مواد شیمیایی فقط بعضی از عوامل آسیب رسانی می باشند که موها به شکل مداوم در مجاورت آن ها قرار دارند. پس، بروز علامت های آسیب زا به تدریج خیلی دور از ذهن نمی باشد. موهای خشک و شکننده اصولا نشانه هایی مثل خشکی، شاخه شاخه شدن و وز شدن را از خود بروز می ‌دهند.

مثل خشکی پوست، موهای خشک نیز امکان دارد طیف گسترده ای از نشانه ها را (از کم تا زیاد) از خود بروز دهند و دلیل بروز این نشانه ها نیز خیلی متنوع می باشد. یافتن دلایل خشکی و شکنندگی موها، فقط نیمی از مسیری می باشد که جهت درمان آن ها باید سپری نمایید. ما در این مقاله درباره شکنندگی موها و دلایل بروز خشکی مو صحبت خواهیم نمود. در نهایت نیز تکنیک های درمانی برای موهای خشک  را ارائه می دهیم.

ظاهر موهای خشک و شکننده

موهای هر شخص نیز مثل خود فرد منحصر به فرد می باشند . نوع مو، حجم مو و بافت آن و شیوه حالت گرفتن، عوامل اصلی ایجاد کننده این تفاوت ها هستند. برخی از موها گرما و مواد شیمیایی را بهتر تحمل می کنند. در واقع، واکنش موها به عوامل فوق متفاوت است. صرف نظر از جنس مو، بعضی از نشانه های موهای سالم عبارتند از:

  • ریزش حداقلی
  • بافت صاف با گره خوردگی کم
  • حفظ بافت طبیعی در برابر رطوبت
  • پوستی سالم و عاری از هر نوع شوره در کف سر
  • شفافیت و درخشش، بدون چربی بیش از اندازه
  • نبود شاخه های زیاد در نوک مو و علایم شکنندگی کم
  • نشکستن مو ها  در صورت کشیده شدن
  • دارای حرکت طبیعی

در صورتی که موهایتان به جای دفع آب، آن را جذب می نماید، به این معنا است که موی شما بسیار خشک است. موهای خشک و شکننده نیز به احتمال زیاد موقع لمس زبر به نظر می رسند و در صورت کشیدن موها، شکسته خواهد شد. در صورتی که موهای شما حالت یا رنگ مو را به خوبی حفظ نمی ‌کند، احتمالا دچار خشکی و شکنندگی می باشد.

اگر موهایتان دارای علائمی از آسیب می باشد، نباید از آن غافل شوید. ریزش بیش از حد موها در برس شانه یا روی بالش  ، امکان دارد به دلیل نازک شدن و شکستگی آن ‌ها رخ دهد.

روش های ویژه طبیعی مراقبت از موهای خشک و شکننده

تفاوت میان موهای خشک و موهای نازک

همه ما علاقه داریم هر از چند وقت موهایمان را با مدل دم اسبی ببندیم. ولی موقعی که متوجه می شویم حجم موهایمان تا چه اندازه کاهش یافته است و مدلی که انتخاب نموده ایم دیگر جذابیت سابق را ندارد، نگران می شویم. از دست دادن 50 تا 100 تار مو در طی روز، خیلی طبیعی است. به هر حال، هر فردی به طور متوسط چیزی در حدود 90 هزار تا 150 هزار تار مو در سر خود دارد. با این وجود، از دست دادن بیش از 100 یا 200 تار مو در طی روز علامت یک مسئله جدی تر خواهد بود.

تقریبا یک چهارم از زنان در دنیا دچار نازکی موها می شوند و اغلب زن ها این عارضه را در میانسالی تجربه می نمایند. با این حال، نازکی موها امکان دارد در هر موقعی از طی عمر خانم ها رخ دهد. نازکی موها امکان دارد در یک سوم بالایی بخش جمجمه بیشتر حس خواهد شد.

چگونگی مراقبت از موی خشک

جهت محافظت از موهای خشک، باید در بعضی از عادات خود تغییر به وجود آورید و بعضی کارهایی که امکان دارد در نگاه نخست مهم نباشند ولی خیلی مهم و اثرگذار می باشند را رعایت نمایید.

ایجاد تغییر در رژیم غذایی

به وجود آوردن تغییر در برنامه غذایی یکی از اساسی ترین اصول مراقبت از موهای خشک است. با بیش تر شدن مصرف غذاهایی که مملو از امگا 3 و ویتامین B3 و B5 می باشند، رطوبت موهای خود را تقویت نمایید. همچنین خوردن آب به مقدار لازم در نظر داشته باشید تا موها پوستتان سالم بماند.

2- شستن بیش از اندازه یا استفاده از شامپوی نا مناسب مو،  باعث می شود چربی طبیعی موهایتان گرفته شود. همچنین رنگ و دکلره کردن مو هم موجب خشکی مو می گردد و پس از آن بهتر است از ماسک آب رسان و شامپو های ویژه موهای رنگ شده استفاده نمود. همچنین در خرید شامپو و محصولات زیبایی مو توجه زیادی کنید به این دلیل که محصولات دارای الکل موهای شما را خشک تر و آسیب پذیرتر خواهد کرد. پیشنهاد می شود همراه با شامپوی اصلی از نرم کننده نیز استفاده نمایید.

3- موهایتان را در معرض نور مستقیم آفتاب، باد و هوای خیلی گرم قرار ندهید. وضعیت موهای خشک با این موارد بدتر خواهد شد شود و بهتر است آن ها را در این وضعیت ها قرار ندهید.

روش درست شستشوی موهای خشک

پس از انتخاب شامپوی مناسب مو باید بدانید شستن مو سه بار در هفته برای انواع مو کافی می باشد و شستن بیش از اندازه مو خشکی مو را بیش تر خواهد کرد.

برای شستن مو از آب ولرم استفاده نمایید، ولی خاطرتان باشد که موهایتان در معرض آب خیلی داغ، خشک تر و بی جان تر می شود، خوب است بدانید که که  آب خیلی داغ باعث  محو شدن سریع تر رنگ مو برای کسانی خواهد شد که موهای خود را رنگ کرده اند.

از فیلترهای دوش استفاده نمایید تا کلر و مواد شیمیایی موجود در آب به موهایتان آسیب نرساند. نه فقط آب تصفیه شده موهایتان را سالم تر خواهد کرد بلکه برای پوست شما نیز بسیار مفید می باشد.

جهت ماساژ سر و ریشه های مو از فشار خیلی کم استفاده نمایید و تلاش کنید موهایتان خود را فراوان و به صورت محکم ماساژ ندهید. پس از حمام نیز با حوله موهایتان را خشک نمایید و از سشوار و دستگاه های حرارتی به میزان کمتری استفاده نمایید یا بعد از آن که موهایتان کامل خشک شد این عمل را انجام دهید.

همچنین پیشنهاد می شود کسانی که دارای موهای خشک هستند از گیره ها و ابزار تزئینی به میزان کمتر در موهایشان استفاده نمایند.

روش های ویژه طبیعی مراقبت از موهای خشک و شکننده

تکنیک های خانگی درمان خشکی مو

در صورتی که دارای موهای خشک و شکننده می باشید، قادر خواهید بود ازاین درمان ‌های خانگی برای برطرف کردن خشکی مو استفاده نمایید.

۱. روغن گیاهی

از پر طرفدار ترین روش های خانگی درمان موهای خشک، استفاده از روغن زیتون می باشد. روغن زیتون عالی ترین روغن برای موهای خشک می باشد. علاوه بر روغن زیتون، استفاده از این روغن‌ ها باعث درمان خشکی موی سر خواهد شد:

  • روغن نارگیل
  • روغن بادام
  • روغن کرچک
  • روغن جوجوبا
  • روغن ذرت

این روغن ‌ها مملو از ویتامین E و آنتی ‌اکسیدان و نرم کننده برای موی خشک می باشند. این روغن‌ ها موجب خواهند شد تا بخش بیرونی و کوتیکول ‌های مو با رطوبت پوشانده و محافظت گردند. درنتیجه موهای آسیب ‌دیده بازسازی خواهند شد.

نحوه استفاده از روغن جهت درمان خشکی مو

  • کمی از روغن را گرم نمایید.
  • موها را خیلی آرام برای چند دقیقه با روغن ماساژ بدهید.
  • موهای خود را با یک حوله بپوشانید.
  • حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ، اجازه دهید که روغن و حوله روی موهای شما باقی بماند.
  • موها را با شامپو مناسب بشویید.
  • روغن تراپی موجب تقویت و درخشندگی موهای خشک می گردد.

۲. محصولات مراقبت از مو مناسب موی خشک

در صورتی که دارای موی خشک و شکننده می باشید باید از شامپو  مخصوص موهای خشک و فاقد سولفات و نرم کننده مو استفاده نمایید. شستشوی کمتر مو با شامپو در بهتر شدن خشکی مو اثرگذار می باشد. هفته‌ای یک یا دو دفعه موهای خود را با شامپو شست و شو دهید.

۳. استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل، دارای خاصیت مرطوب‌ کنندگی و تسکین ‌دهنده مو می باشد. شما به‌ راحتی قادر خواهید بود یک ماسک مو خانگی جهت رفع خشکی مو تهیه کنید. برگ زردچوبه هندی را با روغن نارگیل حدود ۳ دقیقه بجوشانید و ترکیب این مواد را به مدت چند روز در جایی خنک نگهداری نمایید.

بعد از آن ماسک مو را با نوک انگشت خود، خیلی آرام روی پوست سر و موهای خود بمالید. سرتان را با یک حوله گرم بپوشانید و پس از چند دقیقه موها را شست وشو دهید.

روش های ویژه طبیعی مراقبت از موهای خشک و شکننده

۴. ماسک مو ژلاتین

ژلاتین خوراکی منبع عالی از پروتئین های مورد نیاز مو می باشد. ژلاتین، تارهای مو را خواهد پوشاند و آن ها را مرطوب نگه خواهد داشت. همچنین این ماده موجب صاف شدن و براق تر شدن موها خواهد شد.

  • یک قاشق ژلاتین را با یک فنجان آب ترکیب نمایید.
  • پنج دقیقه زمان بدهید تا ژلاتین کاملا در آب حل شود.
  • یک قاشق چای ‌خوری سرکه سیب و شش قطره اسانس روغنی مانند اسطوخودوس یا مریم ‌گلی یا رزماری را به
  • این ترکیب اضافه نمایید و خوب مخلوط کنید.
  • ماسک مو را بر موهای تمیز خود بمالید و پس از ده دقیقه با آب ولرم شست و شو دهید.

۶. ماسک مو تخم ‌مرغ و سس مایونز

این ماسک مو برای کسانی که دارای موهای خشک هستند خیلی مفید می باشد. تخم ‌مرغ و مایونز مملو از پروتئین می باشند و باعث تقویت، بالا رفتن استحکام و سلامتی موها می گردد. تخم‌ مرغ و مایونز موجب  رطوبت رسانی به موهای شکننده و خیلی خشک می شوند.

تهیه ماسک پروتئینی برای درمان  موهای خشک

روش اول

یک سفیده تخم‌مرغ را با ۲ قاشق آب ولرم ترکیب نمایید و کاملا هم بزنید.

ترکیب را روی موها و پوست سر خود بمالید.

با انگشتان خود حدود چند دقیقه موهایتان را ماساژ بدهید.

موها را با آب سرد شست وشو دهید و بعد شامپو بزنید.

روش دوم

۳ عدد تخم‌مرغ را به صورت کامل خوب هم بزنید.

۲ قاشق روغن زیتون و ۱ قاشق عسل به تخم‌مرغ‌ ها بیافزایید.

ماسک را بر موها و پوست سر خوب بمالید.

موی خود را با کلاه یا یک پوشش پلاستیکی بپوشانید.

پس حدود از ۳۰ دقیقه موهایتان را با آب سرد و شامپو شست وشو دهید.

روش سوم

موها را با آب گرم خیس نمایید. خیلی آرام لایه ای از مایونز را بر موهایتان بمالید.

آرام مو را از ساقه تا نوک و پوست سر ماساژ دهید.

موهایتان را به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت با کلاه پلاستیکی بپوشانید.

موهای خود را با آب سرد و شامپو شست وشو دهید.

۷. ماسک مو ماست و روغن

ترکیب روغن و ماست یک درمان خانگی خیلی اثرگذار برای کسانی است که دارای موی خشک و آسیب دیده می باشند.

نصف فنجان ماست را با ۲ قاشق روغن زیتون و ۶ قطره اسانس روغنی به صورت کامل ترکیب نمایید.

ماسک را روی موهای شامپو زده خود اعمال نمایید.

موهایتان را با کلاه یا یک پوشش پلاستیکی در حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپوشانید.

موهایتان را با آب گرم به خوبی بشویید.

۸. ماسک مو خانگی با آووکادو

میوه آووکادو منبع کاملی از ویتامین A و E، چربی ‌های اشباع و مواد معدنی می باشد. همه این مواد جهت تغذیه موی خشک و آسیب ‌دیده خیلی اثرگذار می باشند و باعث رطوبت رسانی و تقویت مو ها خواهد شد.

یک آووکادو را پوست بگیرید و پوره کنید تا به شکل خمیری دربیاید. خمیر آووکادو را با ۱ عدد تخم‌ مرغ ترکیب نمایید. ماسک را بر موهای خیس خود اعمال نمایید و خوب ماساژ دهید. ۲۰ دقیقه زمان دهید و بعد چند بار موهای خود را بشویید.

۹. ماسک مو موز

موز علاوه بر پتاسیم خیلی زیاد، دارای رطوبت زیادی در بافت خود می باشد و گزینه خیلی خوبی جهت رفع موهای خشک و وز می باشد. موز قادر است از موخوره ممانعت نماید و موجب نرم شدن و تقویت خاصیت ارتجاعی موها گردد.

روش تهیه ماسک موی موز

یک عدد موز را به صورت پوره در آورید. ریشه و نوک موها را به صورت کامل با ماسک موز بپوشانید. ۱ ساعت زمان بدهید و بعد موهایتان موها را با آب ولرم شست و شو دهید.

۱۰. تغییر رژیم غذایی

رژیم غذایی سالم و مملو از امگا ۳ و آنتی ‌اکسیدان‌ ها موجب سلامت مو و درخشندگی آن‌ خواهد شد. این مواد غذایی زیر را به برنامه غذایی خود اضافه نمایید، این مواد مملو از ترکیبات خیلی عالی برای مو می باشند:

  • ماهی ‌های چرب مانند سالمون،  ساردین و ماهی تن
  • صدف
  • بلوبری
  • گوجه ‌فرنگی
  • گردو
  • کلم بروکلی
  • لوبیا

۱۱. استفاده از مکمل ‌ها

استفاده از مکمل ‌های مناسب قادر است باعث درخشش  موهای خشک و آسیب‌ دیده گردد.

امگا ۳

طبق تحقیقات انجام شده این اسید چرب جهت آب ‌رسانی و مرطوب نگه‌داشتن موها خیلی مفید عمل خواهد کرد. برای فراهم کردن امگا ۳ مورد نیاز بدن قادر خواهید بود روزانه ۱ تا ۳ کپسول از این مکمل‌ های را استفاده نمایید:

  • روغن گل گاو زبان اروپایی (borage oil)
  • روغن تخم کتان (flaxseed oil)
  • روغن گل مغربی (evening primrose oil)

ویتامین ‌ها

استفاده از مکمل های ویتامین ‌های A، C، و آهن باعث درخشندگی و سلامت مو خواهد شد.

 

چند نکته اساسی جهت تغییر شیوه زندگی و پیشگیری از رفع خشکی مو

  • از محصولات دارای مواد شیمیایی مثل رنگ مو و دستگاه‌ های حرارتی حالت ‌دهنده مو مثل سشوار، اتو مو، بیگودی و فر کننده‌ مو بیش ‌از اندازه استفاده خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن بیش ‌از اندازه در معرض آفتاب اجتناب نمایید.
  • بیش از حد در آب کلردار استخرها استفاده نکنید.
  • تلاش نمایید تا حد امکان کمتر موهای خود را مدل دم ‌اسبی و سفت ببندید و از مدل موی آزادتری استفاده نمایید.
  • در موقع خواب، کش، گیره، کلیپس و ‌…  را از موهای خود در اورید.
  • هفته ‌ای یک بار از ماسک مرطوب ‌کننده مو استفاده نمایید.
  • از کش و کلیپس موی نرم استفاده نمایید و کلیپس‌ های فلزی و ‌ فلزی مو را کنار بگذارید.
  • از شستن بیش از اندازه موها خودداری نمایید. هرچند روز یک دفعه، شستن مو، برای تمیزی و سلامت آن کافی است.
  • از شامپوهای ملایم، مثل شامپوی گیاهی یا شامپوی فاقد سولفات برای شست و شوی مو استفاده نمایید.
  • به‌جای شستن موها با آب خیلی داغ، از آب سرد یا ولرم استفاده نمایید. آب سرد باعث آب‌ رسانی و مراقبت از کوتیکول ‌ها و حفظ رطوبت مو خواهد شد.
  • شامپوها و نرم‌ کننده‌ های دارای مرطوب‌ کننده‌ بکار ببرید. محصولاتی که دارای روغن ‌های نرم ‌کننده مو مثل بادام شیرین، آرگان، آفتابگردان و یا دانه سویا هستند.
  • از موهایتان که در ساحل یا استخر در تماس با مواد شیمیایی و مضر واقع شده اند، مراقبت کنید. موهایتان را بعد از شنا با ترکیب سرکه سیب و آب خوب شست شو دهید.
  • جهت اجتناب از موخوره، مدام موها را کوتاه نمایید.
  • جهت مراقبت از موها در مقابل آفتاب، آن ‌ها را بپوشانید.
  • آب فراوان مصرف نمایید و یک رژیم غذایی سالم و متعادل را رعایت نمایید. تغذیه اثر خیلی زیادی بر سلامت مو خواهد داشت.