بهبود روابط عاطفی

شروع یک رابطه عاشقانه و عاطفی امکان دارد برای خیلی از افراد راحت باشد ولی ماندن در یک رابطه و تقویت بخش های مثبت ان کار آسانی نیست. روابط عاطفی به صورت مداوم به بهبودی احتیاج دارند. این روابط امکان دارد میان یک زوج، دو دوست و یا اعضای یک گروه باشد. در خیلی از روابطی که سردی عاطفی رخ می دهد هر دو طرف این را فراموش نموده اند که جهت حفظ صمیمیت احتیاج به انجام اعمالی دارند. در اینجا جهت بهتر شدن روابط عاطفی مواردی را ذکر خواهیم نمود.

مدیریت روابط

نخستین قدم این می باشد که آگاه باشید و چشم های خود را خوب باز نمایید. با منطق رابطه خود را نظاره نمایید. خوبی ‌ها و بدی ‌های رابطه خود را بررسی نمایید. یک لیست از فواید و یک لیست از معایب رابطه خود آماده کنید. بعد از آن نیازهایتان را مشخص کنید و با شخص مقابلتان صحبت نمایید. احتیاجات او را نیز به لیست اضافه کنید. اکنون وقت این است که لیست را با هم بررسی نمایید. با این کار قادر خواهید بود اهدافتان را مشخص نمایید. از میان همه موارد درون لیست، چند مورد را در اولویت بگذارید و تصمیم گیری کنید که قصد دارید روی آن کار کنید.

در این مرحله باید قوانین رابطه ‌تان را تعیین کنید. ازدواج یک قرارداد اجتماعی می باشد. به جهت اینکه یک قرارداد به نفع هر دو شخص در رابطه باشد، هر دو طرف باید بر قوانین توافق حاصل نمایند، هر دو فرد حس برنده بودن داشته باشند و هر دو در ضررها شریک باشند. به عبارتی یک رابطه برد برد را به وجود اورند.

ایجاد فرصت بهبود روابط

جهت بهبود رابطه تان، باید آن را در اولویت بگذارید. پس از این کار، قادر خواهید بود سرگرمی ‌های مشترکی را ایجاد نمایید و برای خلوت دوتایی تان وقت صرف نمایید. تلاس کنید خاطرات آغاز ازدواج یا آشنایی ‌تان را با هم مرور نمایید و به این سوال جواب دهید که چه چیزی در او برای شما جذاب است؟ چه چیزی در شما برای همسرتان جذاب می باشد؟

عشق بورزید و تلاش کنید به همسر خود یادآوری نمایید که همچنان به او علاقه مند می باشید. از محبت و نوازش ‌های جسمانی غافل نگردید. با استفاده از شناسایی چیزهایی که همسرتان دوست دارد، در کم ترین زمان قادر خواهید بود دل او را به دست آورید.

تقویت روابط عاطفی و مهارت هایی در مورد مدیریت این نوع از روابط

نحوه گفت و گو و حل مشکلات را یاد بگیرید

با کارهایی که در دو مرحله قبل کرده‌اید، حس مثبت و اندوخته عاطفی ‌تان زیاد خواهد شد و اکنون آماده هستید تا اختلافات را حل دارید. تکنیک های بهینه برای حل مشکلات میان خود و همسرتان را بیابید. اثرگذار ترین نحوه گفتگو را یاد بگیرید. با این کار قادر خواهید بود به شیوه درست خواسته ‌های خود را بازگو نمایید و راهی جهت عبور از تفاوت ‌ها بیابید. این کار به آموزش مهارت جرات مندی و گفتگوی موثر احتیاج دارد.

مهارت مدیریت بحث و کشمکش ها

یکی دیگر از مهارت‌ هایی که احتیاج دارید، مهارت مدیریت نمودن بحث ها است. جر و بحث‌های تان را تحلیل نمایید. ببینید چه محرک ‌هایی شروع کننده آن می باشند و چه چیزی موجب اوج گرفتن آن می گردد. در صورتی که به خوبی آن را دنبال نمایید، متوجه الگویی شبیه به آن در همه مشاجراتتان خواهید شد. این چرخه را از بین ببرید و کار متفاوتی انجام دهید.

هنگامی که قادر باشید بر این مشاجرات غلبه نمایید، حس مثبت شما به مرور بیش تر می شود. همزمان با این مرحله می ‌توانید قوانینی که در مرحله اول ایجاد کرده بودید را گسترش دهید. با آموختن و تمرین مهارت صحبت کردن، به تدریج قادر خواهید بود تعاملتان را بهبود ببخشید و احتیاجاتتان را واضح تر بیان نمایید.

در مورد مشکلات و دلخوری هایتان صحبت کنید

در صورتی که مشکلات یا دلخوری‌ های کهنه دارید، آن‌ ها را مدیریت نمایید و از آن ها بگذرید و یا درباره آن‌ها صحبت نمایید. احساسات خود را نسبت به یک موضوع یا مورد مشخص بیان نمایید. به صورت کلی صحبت نکنید و به همسرتان برچسب نزنید و  او را متهم نکنید. سعی کنید انتقاد سازنده داشته باشید و توقع دریافت انتقاد را  نیز داشته باشید. در اصل در این مرحله شما در حال درمان دردهای خود و رابطه ‌تان می باشید.

تقویت روابط عاطفی و مهارت هایی در مورد مدیریت این نوع از روابط

گذشت داشته باشید

همه ی ما مرتکب اشتباهاتی خواهیم شد. این واقعیت در زندگی وجود دارد. در صورتی که واقعا برای همسر خود ارزش قائل می باشید باید او را به دلیل اشتباهاتی که انجام داده است ببخشید. کینه به دل گرفتن از طرف مقابل در رابطه، برای رابطه بشدت مخرب و سمی است و باعث سرد شدن رابطه خواهد شد. کینه و کدورت‌ ها را از یاد ببرید و این افکار سمی را فراموش کنید.

پا به پای هم جلو بروید

دوام یافتن رابطه‌ عاطفی، یک کار تیمی می باشد. در صورتی که تصمیم داشته باشید رابطه‌تان با دوام باشد، نباید از شخص مقابل‌ خود توقع داشته باشید که همیشه برای ابراز احساسات جلو بیاید. رابطه‌‌ زن و مرد کاملا  دوطرفه‌ می باشد و در صورتی که تنها یک طرف تلاش کند، خیلی سریع آن رابطه به پایان خواهید رسید.

زمان های زیادی را با هم بگذرانید

پیش از ازدواج و برای شناخت یکدیگر وقت فراوانی را باهم صرف کنید. این‌ گونه طور که خواهید فهمید که شخص مقابل برای شما مناسب می باشد یا نه. اوقات خود را محدود به رفتن به کافی ‌شاپ و حرف زدن تکراری ننمایید، بلکه در طول این مدت سعی کنید همدیگر را خیلی خوب بشناسید. شما با حرف زدن و ایجاد رابطه‌ی صمیمانه که همدیگر را خیلی بهتر خواهید شناخت. اگر قادر نیستید این کار را انجام دهید یا نمی ‌توانید آن را یاد بگیرید، رابطه خود دوامی نخواهد آورد.

خودتان را با شخص مقابل وفق بدهید

نباید توقع داشته باشید طرف مقابل در همه ایده‌ها، عقاید و سلایق مثل شما باشد. ممکن است در بعضی از عقاید مذهبی یا سیاسی به او شبیه نباشید و بخواهید رابطه را به پایان برسانید. ولی تمام کردن یک رابطه عاطفی با این دلایل کار عاقلانه ای نیست مگر اینکه اختلافات فرهنگی و مذهبی حل شدنی نباشند. البته این مسئله پیچیده می باشد و در صورتی که مشکل جدی و عمیقی دارید از یک

مشاور کمک بگیرید. در صورتی که دارای اختلافات سطحی و قابل حل می باشید که موضوعی خیلی عادی‌ در روابط عاطفی به حساب می آیند، حتما آن را نمایید و به شریک‌ خود و علایق وی احترام بگذارید.

تقویت روابط عاطفی و مهارت هایی در مورد مدیریت این نوع از روابط

علایق خود را دنبال نمایید

البته داشتن شباهت‌ ها با شریک عاطفی خود باعث غنای زندگی و لذت بردن بیشتر از آن می گردد، ولی در صورتی که هر دو طرف علاقه های کاملا شبیه به هم داشته باشید، زندگی خیلی یکنواخت و کسل ‌کننده می شود. پس لزومی نیست که هر دو طرف در همه مسائل دارای شباهت باشند. شما درمورد مسائلی با عشق تان حرف می زنید که او اطلاع ندارد و او نیز مطالبی را با شما در میان می گذارد که ممکن است تا به ‌حال حتی در مورد آن ها فکر نکرده اید.

با یکدیگر وارد رقابت نشوید

زندگی زناشویی عرصه‌ی رقابت نمی باشد. به همین علت لزومی به  گرفتن امتیاز از شخص مقابل نیست. در اصل، در صورتی که کار خوبی را در حق شخص مقابل انجام داده اید یا به هر شکی به او کمک می ‌کنید، احتیاجی نیست شیپور به دست بگیرید و هر جا که رسیدید اعلام نمایید که من به فلانی کمک کردم و این کار را در حق او انجام دادم. همین مسئله برای موقعی که شخص مقابل اشتباهی انجام داده است یا از دست او عصبانی هستید هم صادق است. نیازی نمی باشد جهت راحت کردن خود همه مسائل را سر او خالی نمایید. مطمئنا این یکی از اساسی ترین علل شکست روابط می باشد. هیچ شخصی دوست ندارد در مسابقه‌ی زندگی ببازد ، به همین دلیل شخص مقابل را مقصر همه اتفاقات می کند و استارت تمام شدن رابطه از همین جا کلید می خورد.

خودآگاهی را تمرین نمایید

هنگامی که به یک رابطه‌  وارد می‌ شوید، اصولا سعی تلاش می کنید که هر کاری را که می توانید، جهت شاد شدن شخص مقابل انجام دهید. تا موقعی ‌که اطلاع دارید خودتان از چه چیز خوشحال خواهید شد، قادر نخواهید بود شخص مقابل را خوشحال کنید. به‌همین دلیل باید به تمرین خودآگاهی مشغول شوید تا بدانید که از چه چیز خوشحال می شوید و چه چیزی شما را شاد می کند؛ همان کار را کنید تا به فردی تبدیل شوید که عشق زندگی ‌تان لیاقت آن را دارد.

روی شخصیت  خودتان کار کنید

روی آن‌ گروه از نقاط قوت شخصیتی خود کار کنید که شما را به شخص بهتری تبدیل می ‌کنند. انجام این کار در یک رابطه راحت است، زیرا که رابطه اغلب فرصت‌ هایی را جهت تمرین نقاط قوت مانند وفاداری، مهربانی و اعتماد فراهم خواهد آورد.

مشوق هم باشید

قطعا شما دوست ندارید کسی دست ‌و ‌بال شما را ببندد و از انجام برخی از امور و رسیدن به اهدافتان منع نماید. نه شما این را دوست دارید و نه شخص مقابلتان. پس سعی کنید همدیگر را در رسیدن به رویاهایتان تشویق نمایید.

بجای انتقاد از یکدیگر به هم راه‌حل بدهید

در صورتی که در رابطه ‌تان مشکلی به وجود آمده است و همسر شما جهت دریافت توصیه و راهنمایی به شما پناه آورده است، به او توصیه‌هایی را برای حل شدن مشکلش بدهید . برای کاری که انجام داده‌ و موجب به وجود آمدن مشکل شده‌ است، او را مورد سرزنش  قرار ندهید.

از یکدیگر تعریف و تمجید نمایید

تعریف کردن از یکدیگر خیلی ساده و اثرگذار می باشد. با ‌این ‌کار همسر خود نشان خواهید داد که واقعا برای او ارزش قائل می باشید. از تغییرات ظاهری همسرتان خیلی خوشحال شوید و این توجه و خوشحالی  را به او نیز نشان بدهید. شکل بیان احساسات در رابطه‌ی عاطفی خیلی اهمیت دارد. موفقیت های شغلی هم را مایه‌ی افتخار خود نیز بدانید و در جمع نیز اعلام نمایید که به همسر خود می ‌بالید.

به حریم شخصی یکدیگر احترام بگذارید

سپری کردن وقت با شریک زندگی به میزان زیادی باعث رشد رابطه خواهد شد ، ولی این را فراموش نکنید که جهت دوام و پایداری یک رابطه، باید هر چند وقت فضا و زمان مورد نیاز را دراختیار یکدیگر بگذارید. برخی اوقات به حریم شخصی هم احترام بگذارید تا حس تنهایی را نیز تجربه کنید. به این شکل، هر یک فردیت خود را حفظ می کنید و دل ‌تان کمی برای هم تنگ می شود. این را در نظر داشته باشید که افراط ننمایید و اصل را بر این بگذارید که شریک زندگی تان با وجود شما احساس تنهایی نکند.

از یکدیگر تشکر نمایید

این یکی از قواعد مهم در رابطه‌ های با دوام می باشد. تشکر کردن می تواند در رابطه معجزه کند. با این کلمات به او خواهید فهماند که برای شما چقدر ارزش دارد. آیا خود شما در صورتی که حس کنید شخص مقابل برای زحمات شما ارزش قائل نیست در رابطه با او احساس خوبی خواهید داشت؟

توجه و احترام

در تمام روابط بحث و ناراحتی رخ خواهد داد که ما در این مواقع احترام و توجه های کوچک را بی اهمیت می دانیم در صورتی که کارهایی مثل یک شاخه گل، یک بسته شکلات، یک وعده  شام لذیذ و یا یک آغوش قادر است از ناراحتی ها کم کند.

این کارها باعث حل شدن مشکل نخواهد شد ولی اثر آن ها در کاهش دلخوری های کوچک خیلی زیاد است.

درک و همدردی

بعد از سپری شدن چندین سال از رابطه خیلی از ما فکر می کنیم که خیلی خوب یکدیگر را می شناسیم و به همین علت با هم همدردی نمی کنیم و هم را درک نخواهیم کرد.

با همدردی  کردن قادر خواهیم  بود خود را جای شخص مقابل بگذاریم تا بتوانیم موقع بروز مشکل از یکدیگر حمایت نماییم، و هم را آرام کنیم و با هم شاد یا ناراحت شویم پس هنگام بروز مشکل در رابطه تان خودتان را در جایگاه همسرتان قرار دهید و شخصیت او و موقعیت او را در نظر بگیرید و سعی کنید حس او را درک نمایید.

این کار باعث سالم شدن رابطه تان خواهد شد و درک و همدردی شما افزایش خواهد یافت.

برای یکدیگر تعیین تکلیف نکنید

هر رابطه ای به مرزها، محدودیت ها و مسئولیت های احتیاج  دارد و در رابطه درست نیست که برای یکدیگر تعیین وظیفه کنید

جهت لذت بردن هر دو از رابطه ، روش های حل مشکلات را یاد بگیرید و با گفتگو روی آن کار نمایید و با هم توافق نمایید. برای اینکه همسر خود برای شما تعیین تکلیف ننمایید شما نیز این کار را با او انجام ندهید و برای او تعیین وظیفه نکنید.

صداقت داشته باشید

خوب است بدانید که یک رابطه پایدار و بلند مدت با دروغ ادامه پیدا نخواهد کرد. حتی اگر گاهی اوقات ، صداقت کل رابطه را با مواجه کند، صداقت را انتخاب نمایید به این دلیل که  اگر شخص مقابلتان متوجه دروغ شما بشود، اعتماد بین شما از بین خواهد رفت و شانس یک رابطه پایدار خیلی کم می شود بنابراین صداقت را سرلوحه کار خود قرار دهید به این دلیل که تصمیم دارید رابطه تان پایدار باشد.