تمام فواید و خواص عرق کاسنی

عرق کاسنی را از یک گل آبی بسیار دیدنی به اسم  کاسنی می گیرند و در بخش های مختلف ایران، مانند آذربایجان و خراسان به مقدارزیاد وجود دارد. در قدیم از عرق کاسنی جهت شستشو کبد و پالاینده خون استفاده می شده است. اکنون نیز با پیشرفت نمودن علم و تجربیات زیاد در طب سنتی، خواص زیاد تری از این عرق  مفید کشف شده است که در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد.

فواید عرق کاسنی برای کبد

وظیفه سم ‌زدایی در بدن ما، بر عهده کبد است. عرق کاسنی به نوسازی سلول‌های کبد کمک کرده و با خنثی نمودن رادیکال ‌های آزاد مضر، خون را تصفیه می نماید. این عرق گیاهی، با کمک به خارج شدن سموم به وسیله ادرار، مشکلاتی مثل التهاب بدن، تب‌ های صفراوی، یرقان و زردی ناشی از گرمی را برطرف خواهد کرد.

طبق تحقیقات انجام گرفته، کاسنی دارای قدرت حفاظت بالایی می باشد و در مقابل سموم کبدی بسیار استفاده دارد. این مسئله به وسیله ماده ‌ای به اسم تتراکلروکربن ثابت گشته است. همچنین مطالعات دیگر نشان داده اند که استفاده از عصاره کاسنی از طریق کم کردن آنزیم ‌های آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز که به ‌عنوان شاخص ‌های اساسی خونی جهت بررسی سلامت کبد محسوب می شوند، تاثیر اساسی در سلامت کبد خواهند داشت. عرق کاسنی به خصوص به بهتر شدن وضعیت کبد چرب غیرالکلی کمک خواهد کرد.

یکی از مشکلات کبدی، کلستاز انسدادی است که باعث بالا رفتن غلظت مواد اکسیدانی و التهابی کبد خواهد شد. عصاره کاسنی باعث می گردد سطح عوامل التهابی کاهش پیدا کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان، از کبد در مقابل آسیب‌ ها محافظت کند.

طبع عرق کاسنی

طبع عرق کاسنی سرد است و استفاده از آن جهت مقابله نمودن تاثیر گرمی‌ جات و متعادل نمودن طبع  خیلی اثرگذار خواهد بود.

خواص عرق کاسنی برای دیابت

گیاهی کاسنی، به خصوص ریشه گیاه ، دارای ماده‌ای به نام اینولین می باشد. اینولین با تحریک نمودن تولید هورمون‌ های کنترل کننده قند خون مثل انسولین، تاثیر زیادی در جلوگیری و کنترل دیابت ایفا خواهد نمود. همچنین تانن‌ هایی که در این گیاه موجود است موجب مهار نمودن چربی سازی در سلول‌های چربی خواهد شد. طبق دیگر مطالعات، استفاده از عصاره گیاه کاسنی با برداشت بیش تر گلوکز از خون، موجب کنترل نمودن قند خون می گردد.

خواص کاسنی در محافظت از قلب

تحقیققات انجام گرفته بر موش‌ ها نشان داده است که استفاده ۵۰۰ میلی گرم از گیاه کاسنی به مدت ۳۰ روز باعث مراقبت از قلب در مقابل آسیب‌ های اکسیداتیو خواهد شد. همچنین عصاره گیاه کاسنی با کم شدن مقدار کسترول خون، تاثیر خیلی زیادی در جلوگیری از بیماری‌ های قلبی خواهد داشت.

عرق کاسنی

آنتی اکسیدان قوی

همان طور که اشاره کردیم، از اساسی ترین خواص عرق کاسنی و عصاره این گیاه، فواید آنتی اکسیدانی می باشد. این خاصیت به علت داشتن ترکیبات پلی فنلی زیاد در این گیاه است.

موثر در کاهش چربی خون

عناصر موجود در گیاه کاسنی، مانند ماده ‌ای به اسم اینولین با پایین آمدن سنتز اسید های چرب، موجب پایین آمدن سطح ‌تری گلسیرید سر خواهد شد. همچنین تحقیقات نشان می‌ دهند که با استفاده کاسنی می شود به مقدار زیادی شاهد پایین آمدن سطح کلسترول بد باشیم.

کمک به هضم غذا

کاسنی برای گوارش دارای خواص خیلی زیادی است به این دلیل که دارای اینولین می باشد. پری ‌بیوتیک که یک گروه از باکتری‌ ها می باشد که به جای بیماری، خواص زیادی  برای میزبان دارند. اینولین جهت مواجه شدن با تعدادی از مشکلات روده‌ و گوارشی، مثل ریفلاکس اسید، سوء‌هاضمه و سوزش معده استفاده می گردد به این دلیل به صورت فعال فواید اسیدی معده را کم می کند. پس، کاسنی تاثیر زیادی در آسان شدن هضم غذا خواهد داشت.

عرق کاسنی

کم شدن التهاب

عصاره کاسنی دارای ترکیباتی به نام پلی‌ فنول می باشد. پلی فنول ‌ها مواد شیمیایی موجود در منابع غذایی گیاهی می باشند که فواید آنتی اکسیدانی زیادی دارند. آن‌ ها باعث خنثی نمودن رادیکال ‌های آزاد در بدن می گردند. در صورتی که رادیکال‌ های آزاد تحت کنترل قرار نگیرند، قادر خواهند بود موجب التهاب و تخریب بافت گردند. پلی ‌فنول‌ ها جهت پایین آمدن التهاب در بدن خیلی اهمیت دارند، به این دلیل که التهاب ریشه خیلی از بیماری ‌ها می باشد. موقعی که مقدار التهاب بدن خود کم می شود، در اصل شانس مبتلا شدن به انواع بیماری ‌ها را کاهش خواهید داد.

بهبود وضعیت قلب

 اینولین نه تنها برای سیستم هضم  پر فایده است، بلکه مقدار کلسترول بد را کاهش خواهد داد. این نوع کلسترول یکی از علل مهم آترواسکلروز و فشار خون می باشد؛ به این دلیل که هنگامی به عروق و رگ ‌ها وصل می گردد جریان خون را مسدود خواهد کرد. در نتیجه قادر است امکان سکته‌ های قلبی و مغزی را پایین بیاورد. خوب است بدانید که، مسیر شیمیایی که اینولین جهت پایین امدن کلسترول LDL فعال می نماید به تدریج فعال می گردد. مگر اینکه شخص مقدار فراوانی کربوهیدرات مصرف نماید؛ پس این فایده کاسنی تاثیر کمتری دارد.

علاوه بر این کاسنی دارای فنل ‌های گیاهی می باشد که به صورت گسترده به عنوان عوامل ضد ترومبوتیک و ضد آریتمی مورد بررسی واقع می شوند. آن ‌ها آنتی اکسیدان به حساب می آیند و تحقیقات نشان داده اند که قهوه با پایه کاسنی قادر است تعادل خون و پلاسما را در بدن به مقدار زیادی بهبود بخشد که امکان بیماری‌ های قلبی عروقی را پایین آورد.

کاهش درد آرتروز

 کاسنی به شکل سنتی به عنوان درمانی جهت آرتروز کاربرد دارد و تحقیقات نشان داده اند که دارای فواید ضدالتهابی می باشد. به همین علت درد را در موقعیت هایی مثل آرتروز کم می کند. در تحقیقی ۷۰ درصد اشخاص مورد آزمایش که تحت درمان با کاسنی قرار داشتند ، بهبود خیلی زیادی در درد مرتبط با آرتروز را از خود نشان دادند. کاسنی همچنین قادر است به عنوان یک عامل ضدالتهابی برای دردهای عضلانی و مفاصل مورد استفاده قرار بگیرد.

بهبود وضعیت مغز

کاسنی مملو از منگنز و ویتامین B6 می باشد که هر دو در سلامت مغز تاثیر زیادی خواهند داشت. از سوی دیگر یک سیستم قلبی عروقی سالم موجب خون ‌رسانی به کل بافت ‌های بدن و مغز می گردد و از این جهت نیز در سلامت مغز تاثیر خواهد داشت. سلامت مغز با بیش تر شدن سن اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد، به این دلیل اشخاص مسن امکان دارد مشکل‌ تمرکز داشته باشند یا در به یاد آوردن اطلاعات خاص مشکل داشته باشند. پس بهتر است اشخاص مسن استفاده از عرق کاسنی را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

تاثیرعرق کاسنی بر پوست:

خیلی از جوش های صورت ، به علت گرمی یا خون کثیف به وجود می آید که منشأ همه این اتفاقات ، “کبد” است. لذا ، کبد باید از خون کثیف و غلیظ پاک گردد. موقعی که کبد تمیز می شود ،  جوش صورت نیز از بین می رود و پوست بدون لکه و جوش می شود. برخی دیگر از جوش‌ ها با به هم ریختن هورمون های بدن ایجاد می ‌گردند. کبد وظیفه تنظیم هورمون‌ ها را در بدن به عهده دارد که با اختلال عملکرد کبد مشکلات خیلی زیادی از جمله مشکلات هورمونی ایجاد می گردد. عرق کاسنی با دفع صفرا از بدن و بهبود وضعیت کبد، زمینه را جهت تنظیم هورمون‌ ها و رفع جوش ‌های ناشی از آن فراهم می نماید.

عرق کاسنی و یبوست

کاسنی همچنین دارای فیبر می باشد و این ویژگی باعث تحریک روده می گردد، یبوست را رفع می کند و به کنترل شرایط کمک خواهد کرد.

رفع نفخ و چربی شکم 

ریشه کاسنی  دارای خاصیت ضد نفخ می باشد و فایده چربی سوزی عرق کاسنی باعث از بین رفتن چربی ها به ویژه  چربی های دور شکم می گردد.

فواید عرق کاسنی برای آقایان 

عرق کاسنی موجب تنظیم نمودن هورمون‌ ها ،کروموزوم ها و بیش تر شدن قدرت باروری خواهد شد که در مردان با بالا بردن حجم اسپرم میل جنسی را نیز زیاد خواهد کرد.

تصفیه نمودن خون 

عصاره و عرق کاسنی در تصفیه  کردن خون و بهبود جریان خون رسانی اثرگذاراست.

تقویت معده و اشتها 

تقویت معده و ممانعت از ناراحتی معده و نیز ویژگی اشتها آور بودن یکی دیگر از فواید عرق کاسنی به حساب می آید  که این مسائل قادر است نقش خیلی موثری در زمان بارداری بر مادر باردار ایفا کند به این دلیل که یکی از مشکلات زنان در دوران باردار، کمبود اشتها و مشکلات معده است. کاسنی، التهاب معده را ، اسید کلریدریک معده را تحریک نماید و اشتها را افزایش می نماید.

درمان سرفه

عرق کاسنی خاصیت خلط آوری زیادی دارد و با استفاده از شربت ریشه کاسنی می توان جهت درمان گلو درد و سرفه های خشک از آن استفاده نماییم.

کاهش تب

گیاه کاسنی مملو از ویتامین c است و با  خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد سموم بدن را به خوبی دفع می کند و به صورت طبیعی موجب پایین آمدن تب می شود.

پایین آمدن استرس

گیاه کاسنی خاصیت آرام بخش می باشد و یک نوع مسکن قوی طبیعی است که جهت درمان اضطراب و استرس استفاده می شود و تاثیرگذار است ، این گیاه بر سیستم عصبی اثر می گذارد و مانع از ایجاد استرس می گردد، هم چنین گیاه کاسنی باعث بهبود مشکلات خواب می گردد و کیفیت خواب را زیاد می کند.

خواص ضد پیری

برگ های گیاه کاسنی مملو از ویتامین C و E است و به همین علت جهت رفع چین و چروک های صورت که ناشی از پیری زودرس هستند استفاده از این گیاه دارویی جهت حفظ جوانی خیلی اثرگذار است.

درمان زردی در کودکان

یکی از متداول ترین مشکلات نوزادان وجود زردی در آن ها می گردد در دوران بارداری در صورتی که کاسنی مصرف شود موجب پاکسازی کبد و دفع سموم بدن می گردد و از راه از زردی نوزاد جلوگیری می شود البته خوب است بدانید که بیش از حد از این گیاه در زمان بارداری استفاده ننمایید به این دلیل خطر سقط را به دنبال خواهد داشت و چالش هایی را به وجود می آورد برای این که در زمان بارداری، گیاه کاسنی را مورد استفاده قرار دهید باید با پزشک مشورت نمایید.

خواص عرق کاسنی در بارداری

در صورتی در زمان بارداری از عرق کاسنی استفاده گردد موجب پایین آمدن فشار خون و تنظیم آن در بارداری خواهد شد، خانم هایی که در بارداری با مشکل فشار خون مواجه می شوند می توانند با مشورت پزشک از عرق کاسنی استفاده نمایند، از سوی دیگر عرق کاسنی ادرار آور محسوب می شود و موجب تقویت مثانه و پاکسازی آن می گردد و به احتمال فراوان بروز عفونت را در دوران بارداری کاهش می دهد.

خاصیت ادرار آوری

عرق کاسنی به دلیل داشتن اینولین که در ریشه گیاه کاسنی بیشتر می باشد، فعالیت های کلیوی را زیاد می کند و موجب ادرار فراوان می گردد. ادرار زیاد نیز باعث دفع  سموم و سنگ های کلیه و مثانه خواهد شد.

پاکسازی بدن

عرق کاسنی قادر است به بهبود وضعیت کلیه‌ ها کمک نماید که به علت فواید ادرارآوری عرق کاسنی می باشد. با بیش تر شدن ادرار نه فقط ایجاد بیماری ‌هایی مانند سنگ کلیه بسیار کم می شود، بلکه عفونت‌ های کم دستگاه تناسلی، به ویژه در خانم‌ ها خیلی کم می شود و حتی درمان خواهد شد. از سوی دیگر خاصیت عرق کاسنی، کمک به درمان یبوست می باشد. فیبر موجود در کاسنی، به هضم غذا و کارکرد باکتری‌ های روده کمک خواهد کرد که در نتیجه‌ یبوست و خیلی از بیماری ‌های گوارشی درمان خواهند شد.

زمان مناسب برای خوردن عرق کاسنی

زمان معینی جهت میل نمودن عرق کاسنی وجود ندارد؛ با این وجود در صورتی که شخصی هستید که دارای طبع گرم می باشید ویا با مصرف بعضی از مواد غذایی با کورک مواجه  می شوید، در جواب عرق کاسنی را چه موقع مصرف نماییم؟! باید بدانید که مناسب ترین زمان آن بعد از میل نمودن غذا های گرم می باشند .همچنین جهت استفاده از آن برای پوست نیز قادر خواهید بود در روزهای گرم ، کمی از عرق کاسنی و گلاب را در یک اسپری کوچک همراهتان داشته باشید و در صورت التهاب صورت ، بر روی پوست اسپری نمایید.