اطلاعات در مورد بورسیه تحصیلی

بورس تحصیلی، کمک هزینه‌ ای می باشد که  تمام دانشگاه‌ ها یا موسسات به دانشجویان پر تلاش و دارای شرایط اعطا می‌ نمایند. به دریافت‌ کننده بورس «بورسیه» گفته می شود اما به غلط  به بورس تحصیلی «بورسیه» نیز می گویند.

این بورسیه ‌ها اصولا برای دوره‌ های کارشناسی ارشد و دکتری می باشد، اما این به آن معنی نمی باشد که داوطلبان دیگر مقاطع قادر نخواهند بود از این بورس ها استفاده نمایند. کسانی که تصمیم به تحصیل در خارج از  کشور را دارند، با آگاهی به چگونگی دریافت بورسیه هایی که کشورها با شرایط ویژه به افراد می دهند، قادر خواهند بود به سادگی و با کم ترین هزینه، مخارج تحصیل در خارج از کشور را کم کنند.

بورسیه تحصیلی | انواع بورسیه تحصیلی و شرایط گرفتن آن

هزینه بورس

موقعی که دانشجویان موفق شوند که بورس (کمک هزینه) تحصیلی از طرف دانشگاه ها را کسب نمایند، احتیاجی به بازپرداخت هزینه ها نخواهند داشت. در اصل دانشگاه هزینه ای از دانشجویان برای تحصیل اخذ نخواهد کرد و هزینه هایی از زندگی فرد را نیز پرداخت خواهد نمود.

انواع بورس تحصیلی

دو نوع بورس  وجود دارد، فول فاند و فاند. در بورس فول فاند دانشجویان هیچ  گونه هزینه ای برای (شهریه دانشگاه، امکانات سکونتی و رفاهی) پرداخت نخواهد کرد و حتی هر ماه حقوق نیز دریافت می کند، اما در بورس فاند موسسات تنها هزینه های تحصیلی و سکونتی دانشجویان را پرداخت خواهند نمود.

بورسیه تحصیلی daad یکی از عالی ترین فرصت های بین المللی جهت تحصیل و وارد شدن به بازار کار در کشور آلمان می باشد.

بورسیه تحصیلی | انواع بورسیه تحصیلی و شرایط گرفتن آن

کمک هزینه بدون انجام فعالیت

هنگامی که متقاضی موفق به اخذ یکی از بورسیه ها شود، احتیاجی نیست در برابر کمک هزینه دریافت شده، فعالیت یا کاری انجام بدهد و این یکی از شرایطی است که برای نخبگان و رتبه های برتر کنکور سراسری وجود دارد.

کمک هزینه بدون انجام کار شامل چند بخش می باشد که در ادامه هر یک را بررسی خواهیم کرد:

۱ بورسیه (Scholarship): این کمک هزینه جهت ترغیب افراد به ادامه دادن تحصیل می باشد. اصولا برای اینکه دانشجو قادر باشد از این بورس استفاده نماید، باید دارای شرایط تحصیلی خوبی باشد.

۲ فرصت مطالعاتی (Fellowship): فرصت مطالعاتی اصولا برای کارشناسی ارشد و دکتری است. خیلی از دانشجویان ترجیح می دهند از فرصت مطالعاتی به عنوان وسیله ای جهت تقویت نمودن سطح علمی با تجربه های مورد نیاز برای موفقیت بهره گیرند.

۳ جایزه (Awards): این کمک هزینه شامل خیلی از  انواع جایزه ها می شود و هیچ محدودیتی ندارد اما اصولا مبالغ این جایزه ها خیلی زیاد نیست.

۴ وام تحصیلی (Loan): افراد این وام را از بانک یا نهادهای مربوطه دریافت می‌ نمایند. این وام‌ ها که به صورت های گوناگون و با شرایط مختلف ارائه می گردد، عموما مستقیما به حساب دانشگاه واریز خواهد شد. اصلی ترین نکته در باره دریافت وام معرفی فردی به عنوان ضامن می باشد که  دانشگاه ضمانت‌ نامه و تعهد‌ نامه از وی دریافت نماید.

۵ کمک هزینه (Grant): کمک هزینه‌ بلاعوض است و شامل انواع مختلفی می شود. این فاند تحصیلی از طرف نهاد های خصوصی و دولتی یا مردم نهاد هر سال جدید ارائه می‌ شود

۶ معافیت شهریه (Tuition Waiver): حذف یا معافیت شهریه تنها شامل شهریه دانشگاه می باشد و امکان دارد دانشجو کلا یا به شکل درصدی از پرداخت شهریه معاف گردد.

بورسیه تحصیلی | انواع بورسیه تحصیلی و شرایط گرفتن آن

کمک هزینه در برابر انجام کار

هنگامی که متقاضی تحصیل موفق به اخذ یکی از بورسیه ها شود، باید در برابر کمکی که دریافت می نماید فعالیتی را انجام دهد. کمک هزینه در برابر انجام فعالیت، شامل چند بخش مختلف خواهد شد از جمله:

۱ دستیار پژوهشی (Research Assistantship): به عنوان دستیار آزمایشگاه محسوب می شود اما در واقع این اشخاص در آزمایشگاه فعالیت نمی کنند بلکه معمولا در تکمیل مقاله یا کتاب به استاد کمک می کنند و یا در صورتی که احتیاج به انجام نظر سنجی باشد، اینکار را انجام می دهند.

۲ دستیار تدریس (Teaching Assistantship): مانند استاد حل تمرین می باشد. دستیار تدریس بورس محسوب نمی شود و در واقع کار دانشجویی است که استاد به دانشجو می دهد و حقوق وی از سوی استاد یا دانشگاه پرداخت می گردد.

۳ کارآموزی (Internship): یکی از تکنیک های پرداخت شهریه دانشگاه در زمان دانشجویی، کسب درآمد به وسیله انجام کارآموزی می باشد.