آویشن گیاهی از خانواده‌ی نعناع می باشد. مردم مصر و یونان باستان از آویشن استفاده فراوانی می شوند. این گیاه کاربردهای آشپزی و درمانی متنوعی دارد. می ‌توانید با اضافه کردن آویشن به غذایی خود از خواص زیاد آن استفاده نکنید. در مطلب تصمیم داریم شما را با فواید و ارزش غذایی آویشن آشنا نماییم.

ارزش غذایی آویشن

هر ۳۱ گرم آویشن دارای ۲۸ کالری، ۰٫۵ گرم چربی، 4٫۹ گرم فیبر و ۱٫۹ گرم پروتئین می باشد. این گیاه دارای ۶٫۸ گرم کربوهیدرات می باشد.

فواید آویشن

آویشن قادر است با خواص متنوعی که برای سلامتی بدن و پوست و مو دارد،  شما را متعجب نماید.

1. بهبود سلامت قلب

تحقیقات نشان داده اند که آویشن برای قلب بسیار مفید می باشد. در یک تحقیق نشان داده شده است که عصاره‌ی آویشن ضربان قلب را در موش‌ هایی که  فشار خون داشته اند بالا مقدار زیادی کم کرده است. احتمال دارد که این مسئله درمورد انسان‌ ها نیز صدق کند. علاوه بر که آویشن مقدار کلسترول خون را پایین می آورد. یکی از کارهای خیلی خوبی که قادر خواهید بود انجام دهید این است که به جای نمک از آویشن استفاده نمایید. این مسئله می ‌تواند به مراقبت از شما در مقابل اثرات مضر نمک کمک نماید. یک تحقیق دیگر نشان داده است که آویشن امکان دارد به درمان آترواسکلروز که یک نوع بیماری قلبی می باشد کمک نماید.

2. کمک به درمان سرطان

کمک به درمان سرطان یکی دیگر از فواید آویشن می باشد. یک تحقیق پرتغالی به این نتیجه رسیده است که آویشن امکان دارد به ممانعت از سرطان، به خصوص سرطان روده‌ی بزرگ کمک نماید. دلیل این خاصیت آویشن وجود ترکیبات مفید در آویشن است که مثل لوتئین و اسید اورسولیک.

آویشن همچنین اثرات مثبت بر سرطان سینه خواهد داشت. این گیاه به وسیله بیش تر کردن مرگ سلول‌های سرطانی بر درمان سرطان سینه اثرگذار خواهد بود. یکی دیگر از ترکیبات اساسی موجود در روغن آویشن کارواکرول است که در جلوگیری از سرطان اثرگذار است.

فواید آویشن

3. درمان التهاب

تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که آویشن می ‌تواند مانع از یک نوع آنزیم به اسم COX_2 خواهد شد که باعث  بیماری ‌های التهابی می گردد. کارواکرول که یک ماده‌ی شیمیایی آویشن می باشد، نقش اساسی در این مورد ایفا می کند. یک تحقیق دیگر مشخص کرده است که تیمول و کارواکرول هر دو قادرند تا با التهاب مبارزه نمایند. روغن آویشن جهت کم شدن علائم دردناک آرتریت و نقرس نیز بکار می رود.

4. تقویت دستگاه گوارش

تقویت دستگاه گوارش یکی از فواید آویشن می باشد. آویشن مملو از ویتامین C می باشد و به همین دلیل در تقویت نمودن سیستم ایمنی اثرگذار است. علاوه بر این آویشن مملو از ویتامین A است که باعث تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا می گردد. این گیاه به ایجاد گلبول‌ های سفید کمک خواهد کرد که این مسئله قادر است در قوی نمودن سیستم ایمنی بدن موثر باشد. اثرات ضد التهابی آویشن هم در این مورد اثرگذار است. آویشن  دارای مزه و عطر ملایمی می باشد و به همین دلیل جهت درمان نمودن سرماخوردگی کاربرد دارد. آویشن قادر است به روند بهبود زخم کمک کند. مصرف موضعی آویشن نیز باعث بهبود زخم می شود.

فواید آویشن

5. کمک به درمان دیس ‌پراکسی

اختلال دیس ‌پراکسی به کنش ‌پریشی نیز معروف است. این مشکل روی مهارت ‌های حرکتی موثر خواهد بود. تحقیقات ثابت کرده اند که آویشن علائم این بیماری را کاهش خواهد داد. آویشن در درمان بیماری‌ های عصبی مثل دیس‌ پراکسی اثرگذار می باشد. دیگر تحقیقات نیز دارای نتایج مثبتی در زمینه بوده اند.

6. افزایش سلامت دستگاه گوارش

آویشن به فواید خود در جلوگیری از زیاد شدن گازهای معده و افزایش سلامت دستگاه گوارش معروف است. دلیل این خاصیت آویشن دارا بودن چربی‌ های فرارمی باشد که گاز معده را کم می کند. آویشن  یک ترکیب ضد انقباض است و به تسکین اسپاسم روده اثر گذار است.

7‌. درمان مشکلات تنفسی

آویشن جهت درمان مشکلات تنفسی مثل برونشیت و سرفه بکار می رود. فواید آویشن در درمان مشکلات تنفسی ثابت شده است. یک تحقیق به این نتیجه رسیده است که استفاده  از آویشن سرماخوردگی و  نشانه های برونشیت مزمن را کاهش می دهد.

8. تسکین مشکلات قاعدگی

یک تحقیق  به این نتیجه رسیده است که آویشن امکان دارد به کم شدن دل درد در زمان قاعدگی کمک نماید.

9. بهبود سلامت بینایی

آویشن مملو از ویتامین A می باشد. این ویتامین به صورت ویژه برای بینایی اثرگذار است. کمبود ویتامین A قادر است باعث شب ‌کوری گردد. آویشن امکان دارد از سایر مشکلات مربوط به چشم‌ها از جمله بیماری تباهی لکه‌ ی زرد پیشگیری کند. مطالعات مختلف نشان داده‌ اند که آویشن ممکن است در تقویت بینایی نقش داشته باشد.

10. بهبود سلامت دهان و دندان

تحقیقات ثابت کرده اند که آویشن قادر است باعث تسکین عفونت‌ های دهان و دندان شود. نشان داده شده که این آویشن با باکتری ‌های مقاوم به آنتی ‌بیوتیک‌‌ مقابله می کند. می ‌توانید از آویشن به‌ عنوان شوینده‌ دهان استفاده نمایید و با این کار باعث حفظ سلامت دهان و دندانتان شوید.

11. درمان آکنه

آویشن دارای فواید ضد باکتری زیادی می باشد و برای مبارزه با باکتری هایی که موجب به وجود آمدن آکنه در پوست می گردند، مقابله می ‌کند. آویشن معمولا به عنوان یک ماده در شوینده های صورت بکار می رود.

فواید آویشن

خواص آویشن برای مو

سال ها است که آویشن به دلیل فوایدش برای مو معروف است. آویشن موجب رشد مو می گردد و با مشکلات مو مقابله می نماید.

1. تحریک رشد مو

مواد مغذی که در آویشن وجود دارد به رشد فولیکول های مو کمک می کند.  گردش خون سر را زیاد می کند. ترکیب روغن زیتون و آویشن را به پوست خود بمالید.

2. خواص ضد التهابی آویشن

آویشن دارای خاصیت ضد التهابی است، که موجب ممانعت از التهاب مزمن می شود و قادر است کمک نماید تا از شر مشکلات آکنه رها شوید.