دلیل ایجاد شدن لک پوست و درمان آن

یکی از فاکتورهای مهم در زیبایی، نبود هیچ لکه و رنگ اضافی بر پوست می باشد. این امر در درخشندگی و صافی پوست خیلی اثرگذار می باشد و بروز آن نگرانی فراوانی را دنبال دارد. ممکن است این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که لک پوست و علل بروز آن چه می باشد؟

بد نیست بدانید که خیلی از لک‌ ها ضرری ندارند، ولی بعضی از اشخاص امکان دارد به علت اثری که بر زیبایی می گذارد، در پی درمان آن باشند. باید بدانید که بعضی از لکه‌های خاص احتمال دارد نشان‌ دهنده یک بیماری مثل سرطان پوست باشد که در این وضعیت نیازبه درمان پزشکی خواهد داشت.

در این مطلب، به معرفی و بررسی لک ‌های پوست، و روش های درمانی موجود خواهیم پرداخت.

لک پوست

لک هر علامت، عارضه، عوض شدن رنگ یا نقصی است که بر پوست به وجود می آید. لکه ‌های صورت امکان دارد ناخوشایند و از لحاظ بصری جالب نباشند، ولی خیلی از آن‌ ها خوش ‌خیم هستند و تهدیدی برای سلامت فرد به حساب نمی ایند.

انواع متعددی از لک پوست با رنگ‌ ها و اشکال مختلف وجود دارد. خوب است بدانید که خیلی از لک‌ ها ضرری ندارند، ولی برخی از اشخاص امکان دارد به علت اثری که بر زیبایی دارد، در پی درمان آن باشند.

با این وجود باید حساسیت را در درمان آن‌ها بکار بگیرید به این دلیل که بعضی از لکه‌ ها ممکن است علامت سرطان پوست باشند. تلاش جهت انجام درمان ‌های پزشکی و بکار بردن داروهای خانگی امکان دارد به کم شدن ظاهر لکه ‌ها کمک نماید. ولی مناسب ترین گزینه جهت اطمینان از درمان آن‌ها مراجعه ‌به پزشک می باشد.

دلایل ایجاد شدن لک پوست و روش های پیشگیری و از بین بردن لک های صورت

علل ایجاد لک‌های پوستی

همان‌ گونه که اشاره کردیم، لک‌های پوستی در انواع رنگ ها و شکل ها وجود دارند. نوع هر لک را علل به ‌وجود آمدن آن مشخص می نماید. به این معنا که دلیل بروز لک در ، نوع و رنگ و شدت آن اثر خواهد داشت.

ویروس ‌ها

بعضی  از لک ‌ها، مثل تبخال، توسط ویروس‌ها به وجود می آیند. ویروس واریسلا نیز که عاملی به وجود آمدن آبله مرغان است، در بروز لک پوستی اثرگذار است.

عفونت‌ ها

انواعی از عفونت ‌های پوستی احتمال دارد باعث به وجود آمدن لک بر پوست گردند. برخی از این عفونت ‌ها مانند مالاسزیا فولیکولیت و عفونت در فولیکول ‌های مو می باشد. این عارضه به علت رشد بیش ‌از اندازه مخمر به وجود می آید.

قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید

می شود گفت که یکی از اصلی ترین علل به وجود آمدن لک های پوستی قرارگرفتن بیش ‌از اندازه در معرض اشعه ‌های مضر فرابنفش خورشید می باشد که می ‌تواند موجب سرطان پوست،  و دیگر آسیب های پوستی گردد.

منافذ مسدود شده

ساخت بیش ‌از اندازه چربی توسط غدد چربی موجب به وجود آمدن لک های پوست می گردد. تغییرات هورمونی مثل بلوغ، عامل مهمی در فعال ‌شدن این غدد می باشد.

همچنین منافذ امکان دارد در اثر استفاده از محصولات آرایشی، ضدآفتاب یا مرطوب‌کننده‌ها مسدود گردند. سموم و آلودگی محیطی نیز باعث بسته ‌شدن منافذ پوست می شوند.

رژیم غذایی

آنچه مصرف می کنید اثر زیادی بر پوست خواهد داشت. حساسیت های غذایی ممکن است موجب تحریک، تورم ولک پوستی گردد. محصولات لبنی مثل شیر، رژیم‌ های غذایی مملو از قند و کربوهیدرات ‌ها امکان دارد باعث لک پوستی گردد.

داروها

بعضی  از داروهای تجویزی و بدون نسخه امکان دارد موجب بروز جوش، آکنه و لک پوستی گردد. بعضی از این داروها عبارتند از:

  • کورتیکواستروئیدها
  • استروئید ها
  • لیتیوم
  • داروهای تشنج

دلایل ایجاد شدن لک پوست و روش های پیشگیری و از بین بردن لک های صورت

انواع لک‌

مهم‌ ترین انواع لک پوست:

آکنه

آکنه یک بیماری رایج می باشد و زمانی به وجود می آید که سبوم و باکتری فولیکول‌ های مو را مسدود نماید. از عوارض متداول آکنه می شود به لکه‌ های تیره، جوش ‌ یا جای زخم نام برد. تغییرات هورمونی در ایجاد آکنه اثرگذار می باشد. همچنین  استرس به علت افزایش تولید سبوم، آکنه را شدید تر می کند. آکنه می ‌تواند به اشکال زیر خود را نشان دهد:

انواع جوش ‌ها

جوش ‌های سرسیاه و سفید

پاپول‌ ها

ندول ‌ها

لک ‌های ناشی از بالا رفتن سن

این لکه‌ های کوچک ممکن است در هر بخش از بدن ، ایجاد گردند. آنها بیشتر در افراد بالای 50 سال بروز پیدا می کند، ولی ممکن است افراد جوان ‌تر نیز به آن دچار شوند. لکه ‌های پیری یک نوع هیپرپیگمانتاسیون می باشند.

ملاسما

ملاسما در دوران بارداری خیلی رایج می باشد. این بیماری پوستی به صورت معمول با لکه‌ های قهوه‌ای خود را نشان می دهد. همچنین قرارگرفتن درمعرض نور آفتاب و تغییرات هورمونی در به وجود آمدن و بیش تر شدن آن تاثیر دارد.

سرطان پوست

سرطان‌ های پوستی که ممکن است خود را در غالب لک‌ هایی با ظاهر و رنگ متفاوت نشان دهند.

باید بدانید که بعضی از انواع سرطان پوست، مثل خال‌ های تیره همراه با حاشیه‌ های نا منظم بروز پیدا کنند. بعضی دیگر نیز مانند دلمه‌ های زرد یا برآمدگی‌ های قرمز می باشند. خوب است بدانید که تنها پزشک قادر است تشخیص دهد که آیا یک لک به علت سرطان پوست ایجاد شده است یا نه.

کیست‌ ها

کیست‌ ها، کیسه‌ های خوش ‌خیم و گردی می باشند که درون آن با مایعی پر شده است. این مشکل امکان دارد به ‌شکل برآمدگی ‌هایی با سایز های مختلف خود را نشان دهد.

دلایل ایجاد شدن لک پوست و روش های پیشگیری و از بین بردن لک های صورت

روش های درمان لک های پوستی

با اطلاع پیدا کردن در باره انواع لک های پوستی و آشنا شدن با روش های درمان آن می شود عالی ترین نتیجه را کسب کرد. امروزه برای درمان نمودن لک های پوستی روش های متفاوتی بکار می رود:

کرم های موضعی

از تکنیک های درمانی رایج برای درمان لک های پوستی استفاده از کرم های موضعی می باشد که تا اندازه زیادی در بهتر شدن لک های پوست اثرگذار است. کرم های موضعی سفید کننده و ضد لک که دارای ویتامین های مورد نیاز برای تقویت پوست می باشد و تا مقدار زیادی بر درمان لک های پوست اثر می گذارد.

لایه برداری

از میان تکنیک های درمان لک پوست می شود به لایه برداری شیمیایی اشاره نمود که احتیاج به گذر زمان دارد. استفاده از مواد لایه بردار باعث برداشتن لایه خارجی پوست می شود و باعث تحریک پوست جهت ساخت کلاژن می گردد. لایه برداری شیمیایی به مرور موجی کم رنگ شدن لک پوستی می گردد.

لیزر

از راهکار های اثرگذار در بهبود لک پوستی استفاده از لیزر است که اثر زیادی دارد. جهت برطرف شدن لک های پوست طبق نوع لکه،  لیزر با طول موج استاندارد بکار می رود. لیزر بر تجمع رنگدانه های پوستی اثر دارد و لک پوستی را رفع می کند.

میکرودرم

در این تکنیک درمانی با هدف درمان لک توسط دستگاه میکرودرم لایه برداری بر روی پوست انجام می شود که در مقایسه با لایه برداری شیمیایی عمیق تر است. با این تکنیک لک ناشی از تجمع رنگدانه پوستی محو می شود و کلاژن سازی انجام می گیرد.

کرایوتراپی

جهت رفع لک های پوستی تکنیک های دیگری نیز بکار می رود از جمله فریز کردن یا کرایوتراپی. در این تکنیک جهت درمان و کم رنگ کردن لک های پوستی نیتروژن مایع به قسمت مورد نظر تزریق می گردد که  در نتیجه تجمع رنگدانه های پوستی منجمد می گردد و باعث رفع لک پوستی می شود.