دلایل و درمان جوش صورت

یکی از رایج ‌ترین مشکلات پوستی، بروز جوش می باشد. در این مقاله تصمیم داریم تا درمورد انواع جوش صورت و تکنیک های خانگی درمان جوش توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

انواع جوش صورت

  • جوش سر سفید
  • جوش سر سیاه
  • پاسچول چرک‌ دانه
  • پاپول یا سفت‌ دانه
  • کیست یا جوش چرکی

هر یک از انواع جوش ، دارای روش های درمانی متفاوت می باشند. درمان درست جوش باعث می شود تا خطر به وجود آمدن مشکلات پوستی مثل لک یا جای جوش کم شود.

جوش‌ ها طبق نوع التهاب به دو گروه التهابی و غیر التهابی دسته بندی می شوند. تغذیه اثر خیلی زیادی بر به وجود آمدن جوش ‌های پوستی خواهد داشت. در این مقاله در باره اثر مصرف لبنیات بر جوش ‌های پوستی توضیح خواهیم داد.

دلایل ایجاد جوش صورت

جوش ‌های غیرالتهابی

جوش‌ های سرسفید و‌ سرسیاه از جزو جوش‌های غیرالتهابی می باشند. جوش‌ های غیرالتهابی اصولا ورم زیادی ندارند و زیاد دردناک نمی باشند.

جوش سرسفید

این جوش ‌ها اصولا نقاط یا برآمدگی ‌های کوچک سفید یا گوشتی ‌رنگ می باشند. گاهی امکان دارد یک مو در بخش مرکزی جوش سرسفید وجود داشته باشد.

پوست دور جوش سرسفید امکان دارد سفت یا چروک باشد، به ویژه هنگامی که جوش خیلی بزرگ شده است. جوش سرسفید اصولا پس از بهبود ردی از خود به جا نمیگذارد.

جوش سر سیاه

یکی از انواع جوش ‌ها، جوش‌ سرسیاه است. این مدل جوش سیاه‌ یا تیره‌رنگ می باشد که کمی شبیه برآمدگی‌ است.

پوست دور جوش سرسیاه دارای ظاهری عادی می باشد، درحالی ‌که وسط جوش از دور آن سیاه تر است. این تغییر رنگ به دلیل آلودگی موجود در جوش نمی باشد. جوش‌ های سرسیاه در واقع جوش‌های سرسفیدی اند که باز شده‌اند. هنگامی که یک جوش سرسفید در معرض هوا واقع می شود، به جوش سرسیاه تبدیل می گردد.

درمان جوش

درمان جوش با دارو

یکی از توصیه های پزشکان برای درمان جوش مصرف دارو می باشد. گروه بزرگی از داروهایی که جهت درمان آکنه بکار می رود را آنتی بیوتیک‌ها تشکیل می ‌دهند. گروه دیگر داروهای هورمونی می باشند و راکوتان نیز برای درمان جوش موثر است.

۱. آنتی بیوتیک

آنتی ‌بیوتیک‌ ها به ‌صورت موضعی و خوراکی استفاده می شوند.

آنتی بیوتیک موضعی: آنتی ‌بیوتیک ‌ موضعی به صورت رفع باکتری ‌های اضافی و کم کردن التهاب پوست اثرگذار هستند. در چند ماه نخست درمان، از رتینوئیدها و آنتی‌بیوتیک‌ها با هم می شود استفاده کرد. برای این کار، صبح ‌ها آنتی ‌بیوتیک مصرف نمایید و شب رتینوئید استفاده کنید. آنتی ‌بیوتیک‌ معمولا با بنزوئیل پروکساید ترکیب می گردد تا امکان به وجود آمدن مقاومت آنتی ‌بیوتیک را کم کند.

أنتی بیوتیک خوراکی : اگر جوش های متوسط ​​تا زیاد دارید، امکان دارد جهت کم شدن باکتری ‌ها به استفاده از آنتی ‌بیوتیک احتیاج داشته باشید.

داکسی سایکلین

داکسی سایکلین متداول ترین آنتی ‌بیوتیکی می باشد که به صورت قرص یا کپسول استفاده می شود و جهت درمان آکنه متوسط ​​تا شدید کاربرد دارد.

آموکسی سیلین

طبق یک تحقیق ، آموکسی سیلین در رفع  آکنه التهابی در افرادی که مبتلا به بیماری‌های مقاوم به درمان هستند، بسیار اثرگذار بوده است.

2. قرص اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون داروی ضدآندروژن می باشد که به رفع جوش های هورمونی در افرادی که در دهه ۲۰ و ۳۰ سالگی می باشند و برای زنانی که در دوران قبل از یائسگی و یائسگی به سر می برند، اثرگذار است. اسپیرونولاکتون در رفع آکنه ، درمان جوش چرکی و درمان جوش های سر سیاه نیز کاربرد دارد.

3. راکوتان

این دارو امکان دارد برای کسانی تجویز گردد که آکنه متوسط ​​یا زیاد دارند و به دیگر درمان‌ها پاسخ خوبی نداده‌اند.

دلایل ایجاد جوش صورت

درمان جوش با تکنیک های پزشکی

تکنیک ‌های فراوانی امروزه برای درمان آکنه و رفع اثرات آن وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

۱. میکرونیدلینگ

هدف از انجام میکرونیدلینگ این است که شکل‌ گیری زخم‌ های کوچک باعث تولید کلاژن و الاستین زیاد تری در بدن خواهد شد. کلاژن و الاستین باعث بهبود زود تر پوست می شود. این مواد موجب می گردد پوست  صاف‌تر و جوان‌ تر و سالم تر شود.

این کار اصولا ۱۰ الی ۲۰ دقیقه زمان می برد که طول مدت درمان به ناحیه تحت درمان وابسته است. پزشکان جهت کم کردن درد از کرم‌ های بی حسی استفاده می ‌کنند. این تکنیک با استفاده از یک ابزار انجام می گیرد و خراش ‌های کوچکی را بر پوست به وجود می آورد.

۲. تخلیه جوش

در تکنیک تخلیه جوش، پزشک کیست‌ هایی که در زیر پوست وجود دارد را خالی می کند. پزشک آلودگی، چرک و پوست مرده داخل این کیست ‌ها را خالی می کند تا درد و عفونت کم شود. این تکنیک جهت رفع جوش ‌های زیر پوستی بسیار کاربردی است. امکان دارد پزشک آنتی ‌بیوتیک یا استروئید را به کیست تزریق نماید تا فرایند بهبودی را زودتر پیش برود و امکان ایجاد جای زخم کم شود.

۳. لیزر

لیزر معمولا جهت رفع جای جوش کاربرد دارد. این تکنیک به کم شدن مقدار باکتری‌ های پوست که باعث  بروز آکنه می گردد کمک می نماید. لیزر، گرما را به کلاژن‌های زیر پوست انتقال می دهد که موجب سریع شدن رشد کلاژن‌ می گردد. انواع متعددی از لیزر جهت درمان جوش وجود دارد مثل:

لیزر تخریبی

لیزر غیر تخریبی

۴. لایه ‌برداری پوست

یکی از تکنیک های محبوب برای رفع جوش، لایه ‌برداری‌ منظم می باشد. لایه برداری به روش شیمیایی، روشی است که در آن مواد شیمیایی جهت ازبین ‌بردن لایه سطحی پوست بکار می رود. با از بین بردن لایه سطحی، پوست تازه ای که رشد می ‌کند صاف ‌تر خواهد بود. این تکنیک جای جوش‌ها را نیز کم می کند.

۵. میکرودرم ابریژن

امروزه از تکنیک های جوان‌ سازی متعددی برای بهتر شدن مشکلات پوستی استفاده می ‌شود. این تکنیک ظاهر پوست را بهبود می بخشد و باعث بیش تر شدن اعتماد به‌ نفس شخص می شود. یکی از این تکنیک ها میکرودرم ابریژن می باشد که یک تکنیک کم تهاجمی جهت بهبود کلی پوست می باشد. این تکنیک باعث می شود آسیب ‌های ناشی از نور آفتاب، چین‌ وچروک، خطوط ریز، لکه‌های بارداری، جای جوش، و سایرمشکلات پوستی بهبود یابد.

اگرچه میکرودرم ابریژن قادر است به بهبود وضعیت جوش‌ های خفیف کمک نماید، ولی درمان خوبی برای آکنه‌ های التهابی محسوب نمی شود. استفاده از این تکنیک برای آکنه ‌های التهابی باعث تشدید التهاب خواهد شد.

دلایل ایجاد جوش صورت

درمان های سنتی برای رفع جوش

در طب سنتی نیز داروهای گیاهی و تکنیک های زیادی جهت  درمان جوش صورت موجود می باشد که بهترین این روش ها عبارتند از:

۱. عرق کاسنی

ریشه کاسنی یک درمان طبیعی برای کم کردن التهاب می باشد که به علت دارا بودن بتاکاروتن مفید است. این ماده تولید کلاژن را زیاد می کند. ساخت کلاژن، خاصیت ارتجاعی پوست را بالا می برد. همچنین در برطرف کردن چین ‌وچروک‌ ها، پرشدن صورت، آبرسانی به گونه‌ ها موثر است. استفاده از عرق کاسنی در رفع التهاب و ورم جوش‌ های صورت کاربرد دارد.

عرق کاسنی دارای مقدار زیادی اینولین می باشد. استفاده از این ماده، باعث جوان ‌تر شدن پوست خواهد شد. موقعی که عرق کاسنی در مرطوب ‌کننده‌ های ضد پیری بکار می رود، می ‌تواند در داشتن پوستی بدون جوش، زیبا و نرم به شما کمک کند.

۲. گلاب

فواید ضد التهابی گلاب قادر است به کم شدن قرمزی پوست، رفع ورم و تسکین درد آکنه کمک نمایند. طبق یکی از تحقیقات گلاب حاوی مقدار زیادی ویتامین C و فنولیک‌ ها می باشد که یک درمان طبیعی برای آکنه التهابی محسوب می شود. این تحقیق نشان داد که خواص ضدعفونی  ‌کننده و آنتی ‌باکتریال گلاب باعث بهبود زودتر بریدگی و سوختگی می شود.

جهت استفاده از خواص گلاب، یک پنبه نرم را در گلاب خنک بزنید و خیلی آرام روی پوست بمالید. استفاده مرتب از گلاب باعث جلوگیری از شکل‌ گیری آکنه در پوست می گردد. علاوه بر این، گلاب یک تونر طبیعی محسوب می شود و نسبت به تونرهای پوستی دارای الکل یا سایر مواد شیمیایی کمتری است.