خشکی پوست یکی ازمشکلات پوستی است که موجب خارش و پوسته ‌پوسته شدن پوست می گردد. در صورتی که شما نیز دچار خشکی پوست می باشید و راه ‌حلی جهت درمان آن نیافته اید، در این مقاله با همراه ما باشید.

اطلاعات در مورد دلایل و درمان خشکی پوست

پوست جهت سالم ماندن باید به آب و روغن‌ های طبیعی به مقدار کافی احتیاج دارد تا نرم و شاداب شود. موقعی که پوست رطوبت کمی دارد، خشک خواهد شد و نشانه هایی بروز می دهد. اصولا این مشکل خیلی جدی نیست ولی امکان دارد گاهی آزاردهنده باشد. علل متعددی باعث خشک شدن پوست افراد می شود. در صورتی که پوست به ‌شدت خشک می باشد و با تکنیک های معمول بهبود نمی یابد، باید به پزشک مراجعه نمایید.

نشانه های خشکی پوست

برخی اوقات خشکی پوست موقتی یا فصلی می باشد. مثلا امکان دارد فردی تنها در فصل زمستان دچار خشکی پوست گردد. اما برخی اوقات نیز این مشکل دائمی است و آزاردهنده می باشد. علائم طبق مقدار خشک ‌شدن، سن، وضعیت سلامتی، رنگ پوست و محیط زندگی می تواند متفاوت باشد. نشانه های خشکی پوست عبارتند از:

  • حس سفتی پوست
  • خشن شدن
  • خارش
  • پوسته ‌پوسته شدن
  • به وجود آمدن ترک روی پوست
  • ترک ‌های عمیق

دلایل خشکی پوست و چند روش خوب برای درمان خشک شدن پوست

دلیل خشکی پوست

دلیل ایجاد این عارضه ازبین رفتن آب از بخش سطحی پوست می باشد. امکان دارد یکی از علل زیر موجب ازدست ‌دادن رطوبت پوست گردد.

گرما: گرمای خیلی زیاد در محیط موجب از دست‌ دادن رطوبت پوست خواهد شد.

محیط سرد: زندگی در محیط های خشک اثری زیادی در خشکی پوست دارد.

حمام کردن زیاد: حمام کردن با آب خیلی داغ یا شستشوی فراوان پوست موجب بروز خشکی صورت می گردد. اصولا کسانی که هر روز حمام می ‌کنند، چربی‌ طبیعی پوست خود را از بین می برند.

صابون و شوینده های قوی: بعضی از صابون‌ ها و شامپوها جهت ازبین‌بردن چربی، رطوبت پوست را از بین می برد.

مشکلات پوستی: کسانی که دچار بیماری‌ های پوستی مثل اگزما یا پسوریازیس می باشند، بیشتر دچار این معضل خواهند شد.

درمان‌ های پزشکی: بعضی از درمان‌ها مثل درمان سرطان، دیالیز یا مصرف بعضی از داروها موجب بروز خشکی در پوست می ‌شوند.

بالا رفتن سن: با بالا رفتن سن و رسیدن به سالخوردگی پوست نازک می شود و چربی کمتری تولید خواهد کرد.

یکی از دلایل  اصلی خشک ‌شدن پوست شستشوی بیش از حد و آب و هوای سرد می باشد.

دلایل خشکی پوست و چند روش خوب برای درمان خشک شدن پوست

تکنیک های درمان خشکی پوست

جهت جلوگیری نمودن از خشک شدن پوست تکنیک های خانگی وجود دارند از قبیل:

1. روغن زیتون و روغن کرچک

برای از بین بردن خشکی پوست می توانید از مخلوط روغن زیتون و روغن کرچک استفاده نمایید.

طرز استفاده:

کمی روغن کرچک و روغن زیتون را با هم ترکیب نمایید و بر پوست صورت و دیگر بخش های خشک بمالید. اکنون یک لیف یا دستمال تمیز را در آب داغ بگذارید و سپس بر روی پوست تان بگذارید.

این کارها را در هفته 2 تا 3 دفعه انجام بدهید تا خشکی صورتتان رفع شود.

2. عسل

عسل به عنوان نرم کننده پوست معروف است. عسل یکی از مواد طبیعی جهت رفع خشکی پوست می باشد. استفاده از عسل یک نتیجه عالی به دنبال دارد.

طرز استفاده:

عسل  را بر روی پوستتان بمالید و بعد از 10 دقیقه بشویید. بعد از استفاده از این ماسک، پوست در کل طول روز نرم و درخشان خواهد بود خشکی پوست نیز برطرف می شود.

3. روغن بادام و شیر گرم

روغن بادام دارای خواص  خیلی زیادی برای پوست می باشد، برای از بین بردن خشکی پوست نیز از این روغن به همراه شیر گرم استفاده می کنند.

طرز استفاده:

نصف قاشق چایخوری روغن بادام را در یک لیوان شیر بریزید و قبل از خواب پوست تان را با این مخلوط بشویید. این مخلوط پوست شما را تغذیه خواهد کرد و از خشکی پوست ممانعت می کند.

دلایل خشکی پوست و چند روش خوب برای درمان خشک شدن پوست

4. روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص نرم کنندگی می باشد و می تواند فضاهای بین سلول های پوستی را پر نماید، و از این راه، سطح پوست را نرم می کند به همین علت اسیدهای چرب طبیعی که در نارگیل وجود دارند قادر اند پوست را مرطوب نماید.

طرز استفاده:

نیازی نیست این روغن را با مواد دیگر مخلوط نمایید.

موقع  مالیدن این روغن به پوست، به آهستگی در پوست جذب خواهد شد. به علاوه، در صورت مبتلا شدن به اگزما، استفاده از این روغن این مشکلات را نیز تسکین خواهد داد.

5. روغن بادام

در بین درمان های خانگی جهت رفع خشکی پوست ، استفاده از روغن بادام نیز کاملا اثر گذار است به این دلیل که این روغن منبعی عالی از ویتامین E می باشد. روغن بادام نرم کننده عالی برای پوست خشک محسوب می شود.

طرز استفاده:

کمی روغن بادام را حرارت دهید.

بعد از آن، پوست تان را با آن، ماساژ بدهید، 30 دقیقه بگذارید تا بر پوست باقی بماند، و به حمام بروید.