اطلاعات درباره واکسن گارداسیل

با اینکه علم پزشکی در چند دهه اخیر پیشرفت فراوانی داشته است، متاسفانه همچنان هستند بیماری ‌هایی که برای‌ آن ها درمان قطعی یافت نشده است. یکی از همین بیماری ‌ها، زگیل تناسلی یا HPV می باشد. ولی خوشبختانه این بیماری خطرناک از معدود بیماری‌ های لاعلاج می باشد که حداقل واکسن دارای واکسن پیشگیری می باشد.

واکسن زگیل تناسلی یا واکسن HPV، در اصل یک روش مطمئن پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری بی ‌درمان است. در این مطلب با ما همراه باشید تا توضیحاتی در باره اثرات بیماری HPV، واکسن، اثر، قیمت و نحوه خرید آن به شما بدهیم.

بیماری زگیل تناسلی HPV

زگیل تناسلی یکی از بیماری‌ های جنسی و، یکی از رایج  ‌ترین بیماری ‌های جنسی در دنیا است. این بیماری به صورت زگیل یا همان زائده‌ های گوشتی در بخش تناسلی مردان و زنان رخ می‌ شود. متاسفانه مبتلا شدن به این بیماری در تیپ ‌های سخت، ممکن است در نهایت موجب ابتلا به بیماری‌ های دیگری مانند:

  • سرطان دهان و زبان،
  • سرطان مقعد،
  • سرطان آلت تناسلی،
  • سرطان دهانه رحم،
  • سرطان حنجره،

و حتی مرگ گردد!

مجله معتبر clevelandclinic می ‌گوید: هم اکنون حدود 80 میلیون نفر آمریکایی به این ویروس مبتلا می باشند و سالانه 15 میلیون نفر نیز به آن ها اضافه می گردند. موضوع ‌ناراحت کننده این است که متاسفانه خیلی از مردم اطلاع ندارند که به این ویروس مبتلا می باشند.

واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل چیست؟

در سال 2007 شرکتی خارجی به نام Merck بعد از مدت فراوانی تحقیقات توانست واکسن گارداسیل را بسازد و به بازار عرضه نماید. این واکسن اصل برای پیشگیری از بیماری HPV است.

البته ویروس HPV تیپ‌های متفاوتی دارد ولی واکسن گارداسیل کودکان و بزرگسالان را از ابتلا به تیپ‌های ۶٬۱۱ که تیپ‌ های کم‌ خطر است و تیپ‌های ۱۶٬۱۸و… که از پر خطرترین و متداول ترین تیپ ‌ها هستند، در امان نگه می دارد. البته توجه کنید، واکسن گارداسیل خطری برای شخص دریافت کننده ندارد و موجب مصونیت بدن در برابر این بیماری می ‌شود.

انواع واکسن گارداسیل

همانطور که قبل ترنیز گفته شد، بیماری HPV متاسفانه انواع مختلفی دارد. تا الان فقط بیشتر از 100 تیپ از این بیماری یافت  شده اما خب متداول ترین آن ها که خطرات زیادی نیز برای بدن دارند، تیپ‌های ۱۶، ۱۸، ۳۵، ۳۹،۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۹ و ۶۸ ld fhakn.

در بازار، انواع مختلفی از واکسن گارداسیل هم وجود دارد که با اسامی 2 ظرفیتی، 4 ظرفیتی و 9 ظرفیتی شناخته می ‌شود. واکسن دو نوبتی گارداسیل در ایران نیز تولید شده و در اختیار طرفداران واکسیناسیون قرار می‌گیرد. این واکسن برای تیپ‌ های ۱۶ و ۱۸ ساخته شده است.

اما واکسن ‌های 4 و 9 ظرفیتی صرفا تولید کشور آمریکا هستند که در این تحریم پیدا کردن آن ها در بازار با سختی ‌های زیادی روبرو است.

توجه کنید، واکسن 4 ظرفیتی برای HPV تیپ ‌های ۶،۱۱،۱۶ و ۱۸ و واکسن 9 ظرفیتی برای تیپ ‌های 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 مورد استفاده می شود. طبق آمار نیز واکسن 4 ظرفیتی تا 88 درصد و واکسن 9 ظرفیتی تا 90 درصد از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری می‌ کند.

چه موقع واکسن گارداسیل را تزریق نماییم؟

همان گونه که تا اینجا متوجه شدید، گارداسیل یک واکسن پیشگیری از زگیل تناسلی است. بنابراین عالی ترین زمان ممکن برای تزریق این واکسن، پیش از شروع ارتباطات جنسی است. ولی اصولا از سن 11 سالگی می شود این واکسن را به کودکان تزریق کرد. به صورت کلی نیز محققان بازه سنی مناسب برای تزریق گارداسیل را 11 تا 50 سالگی می‌ دانند.

واکسن گارداسیل پس از ابتلا

خیلی از افرادی که به بیماری HPV مبتلا شده‌اند، سوال می کنند که آیا تزریق واکسن گارداسیل پس از ابتلا هم تاثیری در بهبود آن دارد؟ همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم متاسفانه این بیماری تا الان علاج و درمانی نداشته، ولی خوشبختانه واکسن گارداسیل حتی پس از ابتلا به بیماری نیز اثر مثبتی روی بدن بیمار می‌ گذارد.

آیا تزریق نمودن واکسن گارداسیل دارای عوارض می باشد؟

خوشبختانه واکسن گارداسیل از جمله داروهایی با عوارض خیلی پایین است. طبق آخرین آمار کسانی که پس از تزریق آن دچار عوارض شده‌اند، در 90 درصد مواقع عوارض خفیفی را تجربه نموده و در 10 درصد از افراد، عوارض جدی وجود داشته است. از جمله عوارضی که امکان دارد است فرد پس از دریافت این واکسن با آن ها روبرو گردد، عبارتند از:

  • احساس درد در ناحیه سر،
  • غش کردن،
  • سرگیجه داشتن،
  • تب کردن،
  • حالت تهوع،
  • ورم پوست،
  • خارش،
  • حس درد در محل تزریق.

واکسن گارداسیل

چه افرادی نباید از واکسن گارداسیل استفاده کنند؟

پزشکان متخصص اورولوژی توصیه کرده‌اند که واکسن گارداسیل به کسانی که در ادامه نام می‌ بریم، تزریق نگردد:

  • زنان باردار ،
  • زنانی دارای فرزند کوچک شیرده ،
  • افرادی که سیستم ایمنی بدن ‌شان ضعیف است.

علائم زگیل تناسلی

به صورت کلی یکی از نشانه های این بیماری، وجود برخی زائده‌های پوستی در اطراف آلت تناسلی است. بنابراین در صورتی که چنین چیزهایی را مشاهده نمودید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. البته برخی مواقع این نشانه ها در اطراف مقعد یا زبان شخص نیز به وجود می ‌آیند.

اما مشکل اینجاست که متاسفانه این ویروس در برخی مواقع علائم ظاهری مانند این زائده‌ها را ندارد و تشخیص آن به صورت چشمی و با معاینه دستی امکان پذیر نمی باشد. به همین علت است که راه‌ های دیگری جهت تشخیص بیماری HPV وجود دارد. اساسی ترین راهکارها را در ادامه توضیح خواهیم داد.

نکته: به صورت کلی بهتر است به جای معاینه شخصی، به پزشک مراجعه کنید تا در صورت وجود مشکل، خیلی سریع اقدامات مورد نیاز انجام گردد.

تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر یکی از آزمایش‌ هایی می باشد که صرفا مختص خانم‌ ها می باشد. انجام این تست به کمک یک دستگاه انجام می گیرد که دهانه رحم را باز می کند و قسمت کوچکی را جهت نمونه‌ برداری، جدا می ‌کند. نتیجه این تست مبتلا بودن یا نبودن شخص به زگیل تناسلی را مشخص می کند.

آزمایش خون

روش دیگری که جهت تشخیص بیماری زگیل تناسلی وجود دارد، آزمایش خون می باشد. بر خلاف پاپ اسمیر این آزمایش هم برای مردان و هم زنان در دسترس می باشد. نکته مثبت این است که این آزمایش دقت خیلی زیادتری از تست پاپ اسمیر دارد و راحت ‌تر قادر خواهید بود به نتیجه آن مطمئن شوید.

راهکارهایی جهت جلوگیری از مبتلا شدن به زگیل تناسلی در آقایان و خانم ‌ها

  • حتما در صورتی که موقعیتش را دارید، واکسن گارداسیل بزنید،
  • به صورت مداوم و در دوره ‌های منظم به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید و تست ابتلا به HPV بدهید،
  • در انتخاب شریک جنسی خود خیلی دقت کنید و اطمینان یابید که شریک ‌تان به بهداشت جنسی خود اهمیت خواهد داد،
  • از شریک جنسی خود بخواهید به صورت مداوم جهت تست به سراغ پزشک برود،
  • پیش از برقراری رابطه اطمینان یابید کاندوم‌ های استانداردی استفاده می‌ کنید،
  • به هیچ عنوان حتی با استفاده از کاندوم نیز با اشخاص مبتلا به زگیل تناسلی ارتباط برقرار نکنید،
  • از انجام فعالیت ‌هایی که موجب کاهش ایمنی بدن می ‌شود، مانند سیگار کشیدن، مصرف دائمی قرص‌ های ضد بارداری و… اجتناب کنید.