درمان یبوست به روش های خانگی

درمان خانگی یبوست می تواند واقعا مشکل مزاجی شما را حل نماید و عوارض خاصی را برای شما به همراه نداشته باشد. یبوست یک نوع اختلال گوارشی می باشد که برنامه‌ی عادی زندگی را مختل می ‌کند. مصرف ناکافی مایعات، شیوه زندگی نشسته، رژیم غذایی با فیبر کم، عدم انجام ورزش ، مصرف برخی داروها، به تعویق انداختن احتیاج فوری به دستشویی جهت حرکات روده‌ای، افسردگی، استرس، اختلالات سوخت و ساز، چاقی، عدم تعادل هورمونی، پرکاری تیروئید و غیره، بعضی علل اصلی یبوست را تشکیل می ‌دهند.

نشانه ‌های یبوست عبارتند از: نفخ و گاز، تهوع، زخم در ناحیه دهان، از دست دادن اشتها، حس پُر بودن شکم،  ایراد در دفع مدفوع، سوزش سردل، زور زدن جهت دفع مدفوع و غیره. در صورتی که تغییراتی در رژیم روزانه و سبک زندگی خود ایجاد کنید، یبوست کاملا قابل درمان و قابل کنترل می باشد. در ادامه به چند درمان خانگی یبوست اشاره خواهیم کرد.

روغن کرچک

خواص ملین بودن روغن کرچک با تحریک نمودن روده‌ی کوچک و بزرگ به بهبود حرکات روده کمک می‌ کند. هر روز صبح ۱-۲ قاشق چایخوری روغن کرچک را به شکل ناشتا مصرف نمایید. شما قادر خواهید بود روغن کرچک را همراه با آبمیوه مصرف نمایید تا طعم آن بهتر شود. روش دیگر این است که یک قاشق روغن کرچک را به یک لیوان شیر گرم اضافه نمایید،  به خوبی هم بزنید و بنوشید.

نکته: این درمان را به مدت طولانی استفاده ننمایید زیرا ممکن است دارای عوارض جانبی باشد.

درمان یبوست در منزل با استفاده از مواد طبیعی و انواع روغن ها

مصرف لیمو

اسید سیتریک موجود در لیمو باعث سم ‌زدایی بدن می گردد و حرکت روده را منظم خواهد کرد. آب نصف یک لیمو را به یک لیوان آب گرم اضافه نمایید. مقداری عسل و نصف قاشق نمک یا سنگ نمک به آن اضافه نمایید. روزانه با شکم خالی مصرف نمایید.

عسل

دو قاشق عسل را سه مرتبه در طی روز مصرف نمایید تا علاوه بر درمان یبوست، از آن نیز جلوگیری نماید. به جای آن می ‌توانید، یک قاشق چایخوری آب لیمو و عسل را به یک لیوان آب گرم اضافه نمایید و به خوبی هم بزنید. صبح به صورت ناشتا میل کنید.

رازیانه

تخم رازیانه حرکت ماهیچه ‌ها را در دستگاه گوارش آسان می ‌کند و به درمان سندرم روده‌ی تحریک ‌پذیر، یبوست، نفخ و سوء هاضمه کمک خواهد کرد. یک فنجان تخم رازیانه را بو بدهید و آن را به خوبی بکوبید. آن را در یک شیشه نگهدارید. نصف قاشق چایخوری از آن را با آب گرم مصرف کنید.

انجیر

انجیر یک ملین طبیعی می باشد و مملو از فیبر است. انجیر به رهایی از یبوست کمک خواهد کرد. انجیر تازه را با پوست مصرف نمایید. یا انجیر خشک را با ۲-۳ عدد بادام به مدت 5 ساعت بخیسانید. پوست بادام ‌ها را گرفته و آن‌ ها را با انجیرها به خوبی بکوبید. خمیر به دست آمده را شب با 2 قاشق غذاخوری عسل میل کنید.

درمان یبوست در منزل با استفاده از مواد طبیعی و انواع روغن ها

تخم کتان

تخم کتان به علت اسیدهای چرب امگا-۳ و فیبری که دارد عالی ترین درمان یبوست می باشد (از یبوست خفیف گرفته تا یبوست ‌های شدید). جهت بهبود حرکات روده‌ای، یک قاشق تخم کتان را در یک لیوان آب بریزید. بگذارید ۲-۳ ساعت به همین صورت بماند. هر روز پیش از خواب این ترکیب را مصرف کنید. راه دیگر این است که ۲-۳ قاشق دانه‌ی کوبیده شده کتان را با یک لیوان آب میل نمایید.

اسفناج

اسفناج منبع فیبر است. اسفناج به پاک‌ سازی کل سیستم روده‌ای کمک خواهد کرد. مهم نیست که به‌ صورت پخته مصرف شود یا خام. ترکیب یک لیوان آب اسفناج با نصف لیوان آب دو بار در روز قادر خواهد بود یبوست شدید را درمان نماید. این درمان را چند روز تکرار نمایید.

شیره چغندر یا لبو

شیره به تسهیل حرکات روده کمک می‌کند. پیش از خواب ۱ قاشق شیره چغندر قند میل نمایید. همچنین می ‌توانید آن را با آب آلو بخارا، آب میوه یا شیر ترکیب نمایید تا طعم آن بهتر شود. اگر با این کار بهتر نشدید مقدار شیره چغندر قند را به ۱-۲ قاشق غذاخوری افزایش بدهید.

همچنین می ‌توانید به‌عنوان یک روش جایگزین، شیره چغندر قند را با کمی کره بادام زمینی ترکیب نمایید. صبح‌ ها میل کنید.

آب

کم آبی بدن یکی از علل اصلی یبوست می باشد. حداقل ۸-۱۰ لیوان آب مصرف نمایید تا مدفوع‌ نرم ‌تر شود. برای این که نتیجه‌ی عالی تری بگیرید، شب هنگام یک پارچ را پر از آب کنید. صبح روز بعد آن آب را به صورت ناشتا میل کنید. جهت بهبود این وضعیت قادر خواهید بود از آب میوه‌ ها و سبزیجات نیز در کنار آب استفاده نمایید.

انگور

هر روز نصف لیوان آب انگور مصرف نمایید. یا به ‌جای آن هر روز انگور میل کنید. یا می ‌توانید ۱۰-۱۲ حبه‌ی انگوربی ‌دانه را کمی در شیر بجوشانید. این شیر را میل نمایید. این درمان برای کودکان مبتلا به یبوست بسیار عالی است.

همچنین می ‌توانید کشمش را به مدت دو شبانه روز در آب بخیسانید. صبح این کشمش‌ها را مصرف نمایید. آبی که این کشمش‌ ها در آن خیس خورده‌اند را نیز میل نمایید.

درمان یبوست در منزل با استفاده از مواد طبیعی و انواع روغن ها

گلابی

روزانه آب گلابی میل کنید یا خود  گلابی را بخورید تا نشانه‌ های یبوست مزمن بهبود پیدا کنند. این کار موجب می ‌شود با انقباض دیواره‌ی روده، حرکت روده بیش تر شود.

پرتقال

مصرف پرتقال یا آب پرتقال به بررسی اجتماع باقیمانده‌ی غذا در روده (کولون) کمک خواهد کرد. این کار باعث تحریک حرکات لوله‌ی گوارش می‌ گردد و در نتیجه یبوست را از بین خواهد برد.

آب پرتقال را با مقدار مساوی روغن زیتون مخلوط نمایید، این ترکیب به لیز شدن روده و پاکسازی نمودن دستگاه گوارش کمک خواهد نمود.

سیب

فیبر موجود در سیب به تسهیل نمودت حرکات روده کمک خواهد کرد. سیب همچنین با ایجاد ژل محافظت کننده در دیواره‌ی روده از رسوب کلسترول بد ممانعت می ‌کند.

توت‌ ها

فیبر موجود در توت‌ ها به روان تر شدن شکم و بهبود تحرکات آن کمک خواهد کرد. بنابراین روزانه حداقل یک کاسه توت مصرف نمایید.

آب آلوبخارا

خصوصیت ملین بودن و فیبر موجود در آلوبخارا به درمان یافتن یبوست کمک خواهد کرد. شما همچنین قادر خواهید بود آلوبخارا را به شکل خشک شده، خام یا آب آن را میل نمایید.

جوش شیرین

جوش شیرین به خنثی نمودن اسیدیته بدن خواهد پرداخت و بدن را قلیایی می ‌کند. تنها کاری که باید انجام داد این است که (۱ قاشق چایخوری) جوش شیرین را به ۱/۴ لیوان آب گرم اضافه نمایید. این محلول را خیلی سریع میل کنید. این کار موجب پاکسازی روده‌ های ‌تان می ‌شود.

درمان یبوست در منزل با استفاده از مواد طبیعی و انواع روغن ها

لوبیا

لوبیای کاملا پخته شده مانند لوبیای سیاه، لیما، لوبیا قرمز یبوست را کم خواهد کرد. پس لوبیا را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

روغن ‌ها

روغن دانه ‌ی سویا، روغن کاجیره و سایر روغن ‌های گیاهی ملین ‌های مناسبی برای روده هستند. هر روز ۲-۳ قاشق غذاخوری روغن مصرف نمایید تا نشانه‌ های یبوست را از بین ببرد.

آلوورا

آلوورا یک درمان گیاهی خیلی خوب برای درمان یبوست است. آلوورا را با کمی آب مخلوط نمایید. دو بار در روز با شکم خالی در صبح و شب (پس از شام) مصرف نمایید. این کار موجب تنظیم شدن تحرکات روده خواهد شد می ‌شود.