اطلاعات درباره سرطان پوست

 در سرطان پوست سلول های بدخیم در بافت های پوست به وجود می آیند. انواع متعددی از سرطان وجود دارد، که در پوست آغاز می شود. رنگ پوست با قرار گرفتن در نور خورشید قادر است ریسک ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوم و کراتوز را بالا ببرد؛ سرطان غیر ملانوم و کراتوز، معمولا به شکل یک تغییر در پوست ظاهر خواهد شد. آزمایشاتی که پوست را مورد بررسی قرار  می دهند، جهت تشخیص دادن سرطان غیر ملانوم و کراتوز فعال، استفاده می گردد.

پوست بزرگترین عضو بدن می باشد که در برابر گرما، نور خورشید و آسیب از بدن مراقبت می کند. پوست دمای بدن را کنترل می کند و به ذخیره  چربی و ویتامینD کمک می کند. پوست از چند لایه تشکیل شده است، ولی دو بخش اصلی اپیدرم یا لایه بالایی و درم یا لایه پایینی است.

انواع سرطان پوست

سرطان پوست در اپیدرم اغاز می گردد، و از سه نوع سلول شکل می گیرد:

  • سلول های پولکی: سلول هایی که لایه بالایی اپیدرم را به وجود می آورند.
  • سلول های اساسی: سلول هایی که در زیر سلول های پولکی قرار گرفته اند.
  • ملانوسیت ها: سلول هایی که ملانین را به وجود می آورند و در بخش پایین اپیدرم قرار دارند.

ملانین نوعی رنگدانه می باشد که به پوست رنگ طبیعی می دهد هنگامی که پوست در معرض آفتاب قرار می گیرد، ملانوسیت ها رنگدانه بیشتری ایجاد می کنند و پوست را تیره می کند. سرطان پوست می تواند در هر جایی از بدن اتفاق بیفتد اما غالبا صورت، گردن، دست و بازوها در معرض نور خورشید قرار می گیرند، انواع مختلفی از سرطان وجود دارد که در پوست شروع می شود متداول انواع سرطان، سلول های بنیادی است که سرطان پوست غیر ملانوم می باشند؛ سرطان پوست غیر ملانوم، به ندرت به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد. ملانوما، یک نوع سرطان پوست خیلی خاص است و امکان  دارد که به بافت های اطراف حمله نماید و به دیگر بخش های بدن گسترش یابد.

سرطان پوست چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

دو دسته اصلی سرطان های پوست:

سرطان کراتینوسیت

این سرطان رایج ترین نوع سرطان پوست است. اصولا بخش قسمت هایی از بدن که بیشتر در معرض آفتاب می باشد، مانند سر و گردن، اتفاق می افتد. این سرطان کمتر از دیگر سرطان های پوست گسترش پیدا می کند و کمتر تهدید کننده زندگی است. ولی در صورتی که درمان نشود، می تواند بزرگتر شود و به بخش های دیگر انتشار یابد.  این نوع سرطان به صورت یک توده گرد و سفید و یا به شکل برآمدگی پر از چربی خود را نشان می دهد که معمولا عروق کوچکی نیز در آن مشاهده خواهد شد.

ملانوم

دسته دیگر سرطان پوست، ملانوم نام دارد. این سرطان از سلول هایی به وجود می آید که به پوست رنگ می دهند. این سلول ها به عنوان ملانوسیت معروف هستند. خال های به وجود آمده توسط ملانوسیت ها قادر هستند که سرطانی شوند. آن ها می توانند در هر بخشی از بدن شما به وجود بیایند. در آقایان، این خال ها اغلب در قفسه سینه و پشت شکل می گیرند. در خانم ها این خال ها بیشتر روی پاها به وجود می آیند.

علاوه بر این دو نوع سرطان پوست، بعضی از ضایعات پوستی که اگر چه سرطان پوست به حساب نمی آیند، ولی قادر هستند سرطانی شوند.

کراتوز اکتینیک: لکه های قرمز یا صورتی که سرطانی نیستند، ولی یک نوع پیش سرطان به حساب می آیند. در صورتی که درمان نشوند، این توده های پوستی امکان دارد به کارسینوم سلول سنگفرشی تبدیل گردند.

کارسینوم سلول بازال: رایج ترین شکل سرطان پوست، کارسینوم سلول بازال می باشد که در بیش تر موارد سرطان پوست را شکل می دهد. آن ها توده هایی با رشد کند می باشند که بیش تر در سر یا گردن خود را نشان می دهند.

سرطان سلول سنگفرشی: این نوع سرطان پوست در لایه های بیرونی پوست به وجود می آید و به صورت معمول از سرطان سلول پایه نیز تهاجمی تر می باشد. امکان دارد به شکل ضایعات قرمز  روی پوست خود را نشان دهد. این نوع بدخیمی، به صورت برآمدگی قرمز و پوسته دار بروز می نماید که بزرگ می شود و خونریزی یا ترشح به همراه دارد و یا به صورت یک زخم خود را نشان می دهد که خوب نمی ‌شود.

این نوع سرطان معمولا در بینی، پیشانی، گوش‌  و بخش هایی از بدن که بیش تر در معرض آفتاب است ایجاد می گردد.

سرطان پوست چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

ملانوما:

ملانوم، نوع بد سرطان پوست در قیاس با  دیگر سرطان‌ های پوست است. این نوع سرطان پوست اصولا خیلی رایج نیست، ولی خطرناک ترین نوع سرطان پوست می باشد در این سرطان پوست، سلول‌ های سرطان  در سلول ‌های رنگدانه پوست وجود دارند. ملانوم قادر است خیلی سریع به وسیله دستگاه لنفاوی در کل بدن انتشار پیدا کند.

در اصل، ملانوم تنها یک درصد از سرطان های پوست را به وجود می آورد، ولی هر ساله موجب بیش تر مرگ های ناشی از سرطان پوست می گردد. مثل خیلی از سرطان‌ های دیگر، ملانوم اگر که در اوایل تشخیص داده شود بهتر درمان خواهد شد.

نشانه های این نوع از سرطان پوست عبارتند از : خال، خونریزی از خال، حس خارش، سفت شدن، ایجاد قلنبه، ورم کردن خال و حس ناراحتی موقع دست دادن. ملانوم ها دارای یک حاشیه سیاه یا آبی می باشند. در آقایان ملانوم اغلب در بخش تنه، سر یا گردن به وجود می آید. در خانم ها ملانوم اغلب روی بازوها و پاها اتفاق می‌ افتد.

دلیل شکل گیری سرطان پوست

سرطان پوست هنگامی رخ می دهد که جهش در DNA سلول های پوستی شما اتفاق بیافتد. این جهش ها موجب رشد خارج از کنترل سلول های پوستی و شکل گیری توده ای از سلول های سرطانی می گردد. سرطان پوست سلول پایه به وسیله اشعه ماورا بنفش (UV) خورشید شکل می گیرد. اشعه ماورا بنفش قادر است به DNA درون سلول های پوست آسیب وارد نماید و موجب رشد عادی سلول گردد.

سرطان سلول سنگفرشی همچنین قادر است بعد از روبرو شدن طولانی مدت با مواد شیمیایی مولد سرطان به وجود بیاید. امکان دارد از طریق اسکار سوختگی یا زخم ایجاد گردد و همچنین احتمال دارد از طریق بعضی ویروس (HPV) به وجود بیاید.

دلیل  ملانوم به طور دقیق مشخص نمی باشد. خیلی از خال ها به ملانوم تبدیل نخواهند شد و دانشمندان اطمینان ندارند که به چه دلیل برخی از آن ها به وجود می آیند. مثل سرطان های پوست پایه و سنگفرشی، ملانوم قادر است از طریق اشعه UV ایجاد گردد. ولی ملانوماها قادر هستند در بخش هایی از بدن که به صورت معمول در معرض نور خورشید نمی باشد، ایجاد گردند.

سرطان پوست چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

عوامل اثرگذار در شکل گیری سرطان پوست

آفتاب سوختگی

ارتفاع: هر چه ارتفاع بیش تر شود، پرتو فرابنفش قوی ‌تر خواهد شد.

عرض جغرافیایی: در عرض جغرافیایی بالاتر، جو نازک ‌تر قادر نیست که پرتو فرابنفش را کم کند.

آب و هوای مرطوب و ابری، به میزان کمتر از 50 درصد حاوی پرتو فرابنفش می باشد.

به کاربردن دستگاه ‌های برنزه کننده

کسانی که که رنگ پوستشان سفید دارند یا دارای رنگ چشم روشن می باشند.

اشخاصی که خال‌ های بزرگ زیادی در بدن دارند.

کسانی که که مورد پرتو درمانی قرار گرفته اند.

کسانی که که سیستم ایمنیشان به دلیل سرطان، داروهای دریافتی به دلیل پیوند عضو و مبتلا شدن به ویروس ایدز ضعیف می باشد، در معرض ریسک بیشتر مبتلا شدن به سرطان پوست قرار دارند.

سرطان پوست در کسانی که دارای پوست روشن یا  دچار آفتاب سوختگی شده اند یا در اشخاصی که پوستشان کک و مک دارد، بیش تر مشاهده می ‌شود.