علائم و درمان سرطان پروستات

بیماری سرطان پروستات ، امروزه شیوع بالایی را در بین مردان پیدا کرده است. این بیماری مثل همه بیماری های دیگر با نشانه هایی در بدن خود را نشان میدهد ، با دانستن این علائم می شود مانع از پیشرفت پروستات شد .به همین علت مراقبت ها ، و تغییرات در شیوه زندگی از اقدامات اساسی محسوب می شوند.

پروستات چیست؟

پروستات یک غده ریز در دستگاه تناسلی می باشد. این غده به تولید منی کمک زیادی می کند. غده پروستات که در سایز یک گردو است در بخش لگن، در زیر مثانه و در جلوی رکتوم واقع شده است.

سرطان پروستات و انواع آن

سرطان پروستات یکی از بیماری های رایج در بین مردان است، این بیماری در سنین کم تر از 50 سال کمتر رخ می دهد و بیشتر در زمان میانسالی اتفاق می افتد. انواع متفاوتی از سرطان پروستات وجود دارد، که چگونگی ایجاد و پیشرفت هر یک از آن ها کمی با دیگری فرق دارد. خیلی از اوقات سرطان به مرور در طی زمان ایجاد می شود و ریسک انتشار زیادی به همراه نخواهد داشت. از سوی دیگر، بعضی از انواع سرطان پروستات نیز انتشار خیلی سریع و مخربی دارد.

سرطان پروستات

سرطان پروستات اولیه

 هنگامی که سرطان پروستات در مراحل نخستین یعنی موقعی که در حد غده است و پخش نشده است، شناسایی شود به احتمال زیادتری در درمان موفق خواهد بود.

پروستات پیشرفته

 سرطان پروستات پیشرفته به این معنی می باشد که سرطان به خارج از کپسول پروستات منتشر شده است. معمولا این سرطان، در استخوان ها و گره های لنفاوی وجود دارد. به سرطان پیشرفته پروستات سرطان متاستازیک نیز گفته می شود.

موقعی که سرطان پروستات انتشار می یابد معمولا به استخوان ها منتشر می گردد. این مسئله در بخش های زیر موجب احساس درد می شود:

  • لگن
  • کمر
  • قفسه سینه

اگر سرطان به نخاع انتشارپیدا کند، امکان دارد فرد حس خود در پاها و مثانه را از دست بدهد. بعضی از مردان امکان دارد بی هیچ علائمی مدت های طولانی سرطان پروستات داشته باشند.

نشانه های سرطان پروستات

سرطان پروستات در مراحل اولیه ممکن است دارای هیچ علامتی نباشد. ولی درصورتی که علامتی داشته باشد امکان دارد یک یا چند علامت از نشانه  های زیر را دارا باشند:

  •  مشکل در دفع نمودن ادرار
  • مشکل در قطع شدن ادرار یا در تخلیه مثانه به صورت کامل
  • فشار کم جریان ادرار
  • تکرر ادرار
  • احساس تخلیه فوری ادرار به ویژه در شب
  • وجود خون در ادرار
  • درد در موقع تخلیه ادرار

نشانه های سرطان پروستات پیشرفته

  • درد استخوانی در ستون فقرات، ران، لگن
  • شکستگی استخوانی
  • پایین آمدن وزن
  • در صورتی که سرطان به ستون فقرات انتشار یافته باشد می‌ تواند نشانه هایی مثل موارد زیر ایجاد نماید.
  • ضعف پا
  • بی ‌اختیاری ادراری
  • بی ‌اختیاری مدفوع
  • کم‌ خونی
  • تنگی نفس
  • حس خستگی فراوان
  • ضربان قلب زیاد

سرطان پروستات

دلایل ابتلا به سرطان پروستات

علت سرطان پروستات به طور دقیق نامشخص است. اما پزشکان می ‌دانند که سرطان موقعی شروع می ‌شود که بعضی از سلول‌ های پروستات از حالت عادت خود خارج می گردند. این اختلال امکان دارد بر اثر جهش در DNA برخی از سلول ‌ها و در نتیجه آن رشد و تقسیم سریع‌ سلول ها آغاز می‌ شود و پس از آن با مرگ سلول ‌های طبیعی و تجمع سلول‌های غیرطبیعی توده‌ای به وجود می آید که تومور نام دارد. این سلول‌ های تومورال قادر خواهند بود تا مقداری رشد کنند که به بافت‌ های دیگر هجوم یابند. بعضی از این سلول ‌ها امکان دارند که جدا شوند و به دیگر نقاط بدن بروند و موجب متاستاز شوند.

عواملی هستند که امکان ابتلا به سرطان پروستات را زیاد می کنند:

سن: با بالا رفتن سن امکان مبتلا شدن به سرطان زیاد می شود. با بالا رفتن سن بیش از ۵۰ امکان سرطان پروستات به مقدار خیلی زیادی بالا می رود.

نژاد: در مواردی دیده است که که به علل نامشخص امکان مبتلا شدن به این بیماری در افراد سیاه ‌پوست بیش از دیگر مردان بوده است.

سابقه خانوادگی: در صورتی که در خانواده فردی به سرطان پروستات مبتلا شود، ریسک ابتلا در دیگر مردان خانواده زیاد خواهد شد. همچنین سابقه خانوادگی وجود ژن ‌هایی که امکان سرطان سینه را زیاد می کنند  یا سابقه خانوادگی نزدیک سرطان سینه‌، امکان مبتلا شدن به سرطان پروستات را بالا خواهد برد.

رژیم غذایی: با وجود اینکه علت این موضوع مشخص نشده است دیده شده‌ است که سرطان در مناطقی که استفاده از گوشت و لبنیات پرچرب زیاد است بیشتر مشاهده می ‌شود. همچنین رژیم غذایی بدون میوه و سبزیجات امکان ابتلا به سرطان پروستات را زیاد می کند.

چاقی: افراد دارای اضافه وزن که سرطان پروستات در آن‌ ها تشخیص داده می ‌شود با احتمال زیادی دچار انواع پیشرفته هستند که به درمان به دشواری جواب می ‌دهند.

 بعضی از عوامل از جمله مصرف سیگار ، التهاب پروستات، بیماری ‌های جنسی، وازکتومی و روبرو شدن با بعضی از مواد شیمیایی، نیز به عنوان عوامل اثرگذار مطرح می باشند ولی اثر آن ‌ها به طور دقیق مشخص نشده‌ است.

سرطان پروستات

عوارض سرطان پروستات

سرطان پروستات می ‌تواند مشکلات فراوانی را برای بیمار به وجود می آورد. بعضی از این مشکلات عبارتند از:

سرطان پروستات در مراحل پیشرفته به اندام‌ های مجاور مثل  مثانه سرایت خواهد کرد. همچنین ممکن است از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به استخوان و سایر اندام ‌ها منتقل شود. موقعی که سرطان به استخوان می ‌رسد، قادر است باعث درد و شکستگی در استخوان‌ ها گردد. موقعی که سرطان به این مرحله برسید، با تکنیک ‌هایی می شود آن را کنترل کرد. ولی درمان آن اصولا سخت است.

از مهم ترین عوارض این سرطان بی ‌اختیاری در ادرار است . درمان نمودن بی ‌اختیاری ادرار به عوامل متعددی مثل نوع سرطان، میزان آن و امکان بهبود آن در طی زمان بستگی دارد. جهت درمان نمودن این عارضه پزشک قادر است از دارو یا جراحی استفاده کند.

 به وجود آمدن مشکل در نعوظ از عوارض این بیماری است. داروها و دستگاه ‌های ویژه ای برای درمان این مشکل موجود می باشد.

روش ‌های جلوگیری از سرطان پروستات

به صورت دقیق روش های  پیشگیری نمودن از سرطان پروستات مشخص نمی باشد. ولی با تغییراتی در شیوه زندگی می شود ریسک مبتلا شدن به این بیماری را کم کرد. از جمله:

رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی سالمی را انتخاب نمایید. رژیم شما باید مملو از میوه و سبزیجات باشد. میوه‌، سبزیجات و غلات را وارد رژیم غذایی خود کنید. این مواد مملو از ویتامین‌ و مواد مغذی می باشند و قادر هستند به سلامت بدن کمک نمایند.غذاهای سالم را جایگزین مکمل ‌ها نمایید.

 ورزش

تناسب اندام خود را حفظ نمایید. در اغلب های روزهای هفته سعی کنید ورزش نمایید. ورزش سلامت بدن را بهبود خواهید بخشید ورزش کردن به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را حفظ نمایید و روحیه تان را بهبود بخشید. تا جایی امکان دارد در بیشتر روز‌های هفته ورزش کنید.

در صورتی که وزن فعلی شما به اندازه است، با انتخاب نمودن رژِیم غذای سالم و ورزش برای حفظ آن تلاش کنید. در صورتی که احتیاج به کم شدن وزن دارید، با متخصص مشورت نمایید.

با پزشک خود درباره خطر ابتلا به سرطان پروستات صحبت نمایید. در صورتی که ریسک مبتلا شدن به این سرطان در فرد بالا باشد، پزشک جهت کاهش ریسک ابتلا از داروها یا درمان‌هایی استفاده خواهد کرد. تحقیقات نشان داده است که استفاده از مهارکننده‌ های آلفا ردوکتاز مانند فیناستراید و دوتاستراید امکان دارد خطر مبتلا شدن به این سرطان را کم کند. از این داروها جهت کنترل در بزرگ تر شدن غده پروستات استفاده خواهد شد.