ریزش موی شدید

مو و زیبایی آن نقش مهمی را در زیبایی و اعتماد بنفس افراد دارد. پس در واقع ریزش مو می تواند زندگی شخصی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار بدهد. اما این بیماری ممکن است برای هر فردی رخ بدهد. مهم ترین مسئله این است که افراد قبل از وقوع این بیماری از آن جلوگیری کنند.

البته برای جلوگیری از ریزش مو، در ابتدا باید علل ریزش موی شدید بررسی شود. این بیماری به دلیل اینکه بسیار شایع می باشد ؛ پس قطعا علل و دلایل مختلفی هم برای آن وجود دارد. در ادامه مطلب سعی شده است که تمامی دلایل این بیماری بررسی شود. و همچنین راه های جلوگیری از ریزش نيز به طور جامع بیان شده است.

آلوپسی آندروژنی، شایع ترین دلیل ریزش مو

در اکثر مواقع علت ریزش موی شدید افراد طاسی آندروژنی است. البته اکثرا این نوع از طاسی در گذر زمان رخ می دهد و ناگهانی نمی باشد. در واقع علت اصلی این نوع ریزش مو عوامل هورمونی و ژنتیکی می باشد. 1 ) عوامل ژنتیکی : اگر شما در خانواده نزدیک خود مثل پدر و … سابقه طاسی داشته باشید؛ در واقع احتمال اینکه شما هم دچار طاسی شوید بسیار زیاد است. البته هنگام مراجعه به پزشک باید سابقه خانوادگی خود را در طاسی برای او شرح دهید. و پزشکان معالج با توجه به این سابقه، روند درمان مخصوص به بیمار را طراحی می کنند.

2 ) عوامل هورمونی : هورمون های دی هیدرو تستوسترون و تستوسترون هم در بدن خانم ها و هم در بدن جنس مذکر وجود دارد. البته میزان این هورمون ها در آقایان بسیار بیشتر است. هر چقدر که میزان این هورمون در بدن افراد بیشتر از حالت عادی باشد، احتمال طاسی هم بیشتر می شود. پس در واقع برای تشخیص علت ریزش موی افراد میتوان از آزمایش خون ( برای تشخیص میزان هورمون ها ) استفاده کرد.

چگونگی جلوگیری از ریزش موی شدید و تاثیر دارو بیماری روی ریزش موها

تاثیرات رژیم غذایی

فولیکول های مو مسئول ساخت تار های موی جدید در سر هستند. و در صورت نبودن مواد مورد نیاز فولیکول ها، افراد دچار ریزش مو می شوند. البته بعضی مواقع هم دیده می شود که فرد با دنبال کردن برنامه غذایی غیر اصولی دچار ریزش مو شده است.

همان طور که می دانید جنس تار موهای سر از پروتئین است. پس اگر در برنامه غذایی خود پروتئین ندارید؛ حتما شما دچار ریزش مو خواهید شد. منابع پروتئین در مواد غذایی و خوراکی ها تخم مرغ، گوشت ها ( گوشت قرمز و ماهی و مرغ ) و لبنیات هستند. البته برای رشد مجدد مو ها نیاز ویژه ای به ویتامین های گروه ب وجود دارد. منظور از ویتامین های گروه ب، نیاسین و بیوتین می باشد. البته این ویتامین ها اکثرا در مکمل های غذایی، دارو ها و شامپو های سر وجود دارند.

البته وجود برخی از مواد معدنی در رژیم غذایی برای جلوگیری از ریزش مو بسیار مهم می باشد. برای مثال در اثر نبود آهن علاوه بر کم خونی شما دچار ریزش موی سر نیز می شوید. همچنین منیزیم و کلسیم که در لبنیات وجود دارند؛ در واکنش های ساخت مو های سر تاثیر زیادی دارند. البته وجود ماده معدنی زینک یا روی نیز بسیار برای جلوگیری از ریزش مو حائز اهمیت می باشد.

چگونگی جلوگیری از ریزش موی شدید و تاثیر دارو بیماری روی ریزش موها

تاثیر مصرف برخی از دارو ها

ریزش مو آن هم از نوع ناگهانی ممکن است به دلیل مصرف برخی از دارو های خاص باشد. اگر فرد مصرف دارو را به تازگی آغاز کرده باشد و دچار ریزش موی سر شده باشد. حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا برای شخص داروی جایگزین تجویز شود. البته پس از قطع مصرف دارو، ریزش متوقف می شود و رشد مجدد مو نیز آغاز می شود. مهم ترین دارو هایی که باعث ریزش موی شدید می شوند دارو های ضد بارداری و دارو های شیمی درمانی هستند.

تاثیرات ابتلا به برخی از بیماری ها روی ریزش شدید موی سر

ابتلا به برخی از بیماری ها ممکن است سلامت مو را به خطر بیندازد. برای مثال : 1 ) عفونت ها : ابتلا به برخی از عفونت ها باعث ریزش موی ناگهانی و شدید می شود. برای مثال می توان به عفونت های قارچی اشاره کرد. این نوع از عفونت بیشتر کودکان، نوجوانان و افراد ضعیف را تهدید می کند و امکان شیوع آن در سایر افراد کمتر می باشد. 2 ) ابتلا به کم کاری تیروئید می تواند باعث ریزش موی شدید شود. 3 ) بیماری لوپوس : این بیماری خود را به صورت قرمزی برخی قسمت های پوست صورت نشان می دهد. و می تواند باعث ریزش شود.

چگونگی جلوگیری از ریزش موی شدید و تاثیر دارو بیماری روی ریزش موها

جلوگیری از ریزش مو

برای جلوگیری از ریزش مو می توان از موارد زیر استفاده کرد : 1) محکم نبافتن موی سر و نبستن مو به صورت دم اسبی و گوجه ای. 2) شست و شوی مو و شانه کردن آن ها باید با ملایمت زیادی انجام شود. 3) استفاده از شانه دندانه درشت. 4) اجتناب از استفاده ی اتو مو و بیگودی. 5) استفاده از شامپو ضد ریزش و ضد شوره.