مواد غذایی و خوراکی های مفید موثر بر لاغری و کاهش وزن

برای کاهش وزن باید ورزش کنید و غذاهای سالم بخورید. ولی برای لاغر شدن چه غذاهایی باید مصرف کرد؟ چه ماده غذایی می‌تواند به کم شدن وزن کمک کند؟ ما در این مطلب فهرست مواد غذایی (میوه‌ ها، سبزیجات و مواد پروتئینی) را آماده نموده ایم که می ‌توانید در برنامه کاهش وزن خود از آن ها استفاده نمایید..

1. برای لاغر شدن سیب میل کنید

مصرف سیب به شکل خام راهی خیلی خوب برای پایین نگه داشتن وزن می باشد. علت آن در ابتدا مقدار بالای فیبر در میوه‌ی خام نسبت به میزان آن در مربا یا آب سیب است. تحقیقات نشان می ‌دهند که مصرف سیب اشتها را کم می کند و از پر خوری ممانعت می‌کند. به علاوه خوردن سیب نیاز به جویدن خواهد داشت که در واقع  این پیام را به مغز می ‌فرستد که شما در حال خوردن مقدار فراوانی غذا هستید بنابراین اشتها کم می شود.

2. بلوبری

بلوبری ‌ها فیبر فراوانی دارند و نسبتا مقدار کالری کمی دارند، فقط 70 کالری در یک فنجان بلوبری وجود دارد که گرسنگی شما را رفع می‌ کند و به پایین آوردن  وزن کمک می‌ نماید. آن ها همچنین به تنظیم نمودن متابولیسم کمک می کنند و شما را با میزان زیاد آنتی اکسیدان سالم و جوان نگه می ‌دارند.

کاهش وزن با مواد غذایی

3. انگور قرمز

پوست انگور دارای ترکیبات معروفی به اسم رزوراترول است که در اصل از ذخیره چربی در بدن جلوگیری می نماید. همچنین سرعت متابولیسم را بالا خواهد برد و سوختن کالری‌های غیر متحرک را تا دو ساعت پس از نوشیدن یک لیوان افزایش می ‌دهد. انگور قرمز دارای رزوراترول است و بنابراین به کم شدن  وزن کمک می ‌کند.

4. برای کاهش وزن موز میل کنید

موز یک غذای چربی سوز می باشد و به بالا بردن  متابولیسم کمک می ‌کنند به این دلیل که مقدار فراوانی نشاسته‌ مقاوم دارند. به این معنی که بدن شما به صورت طبیعی در سطح بیش تری عمل می ‌کند و هر روز کالری زیاد تری می‌ سوزاند. هر روز را با یک موز شروع نمایید  و تغییراتی که در زندگی شما ایجاد خواهد شد را ببینید.

5. مصرف نمودن گریپ فروت

گریپ فروت از جمله مواد غذایی مناسب جهت کاهش وزن است که خیلی ها از آن بی‌ اطلاع هستند! گریپ فروت به علت خواص از بین برندگی چربی‌ های بدن از قدرت عجیب و غریبی جهت کاهش وزن و همچنین کنترل دقیق بر روی آن برخوردار است و توصیه شده که چیزی حدودا ۳۰ دقیقه پیش از سرو وعده‌های اصلی غذایی، نصف یک گریپ فروت را میل کنید تا باعث افزایش سطح متابولیسم بدن بشود و چربی ‌های اضافه را ظرف مدت زمان کمی بسوزاند.

6. آووکادو

به نظر می رسد که مصرف غذایی با چربی بالا مثل آووکادو جهت کنترل وزن نامناسب باشد ولی در اصل همه ی چربی ها برای شما بد نیستند. میزان زیادی چربی وجود دارد مثل اسید روغنی که در آوکادو یافت می شود و بدن جهت عملکرد درست به آن احتیاج دارد.

کاهش وزن با مواد غذایی

7. کرفس

کسانی که تصمیم لاغری دارند کرفس فراوانی  می‌خورند به دلیل این که این سبزی دارای کالری کمی است. ساقه‌ های کرفس مملو از آب است. کرفس غنی از فیبر است و همین فیبرها یک ماده‌ی مغذی سالم را به وجود آورده است.

8. کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از سبزیجاتی است که از عالی ترین غذاها جهت کاهش وزن است. کالری آن خیلی پایین است، فیبر بالایی دارد و حاوی مواد غذایی مفید مانند آهن و کلسیم است. سایر سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج نیز برای کاهش وزن مفید هستند اما کلم بروکلی بهترین آن ها است.

9. قارچ

اشتها برانگیز و مغذی و در عین حال دارای کالری کمی است. هر نصف فنجان قارچ دارای 10 کالری انرژی می باشد. این ماده غذایی پرطرفدار فاقد چربی است و دارای فیبر، پتاسیم، سلنیوم، تیامین، ویتامین b6 و زینک (روی) است. خوب است بدانید دو هفته مصرف مرتب قارچ خام باعث کاهش وزن خواهد شد.

10. اسفناج

مصرف اسفناج به کنترل نمودن وزن کمک می کند. یک تحقیق که اخیرا انجام شده نشان می دهد که تیلاکوئید موجود در اسفناج می تواند میل به غذا را محدود نماید که بعدا به کم شدن وزن نیز کمک می کند.

11. سیب زمینی

این غذا که دارای مقدار زیادی نشاسته است سه برابر نان سفید سیر کننده می باشد و در کل برای مدت طولانی به شما حس سیری می دهد. سیب زمینی نیز نشاسته ی مقاوم فراوانی دارد که برای چربی سوزی خیلی مناسب است.

12. مصرف سبزیجات خام به عنوان میان وعده

سبزیجات خام میان وعده ای خیلی خوب به حساب می ‌آیند. سبزیجات خام تمایل به خوردن میان وعده ترد را برآورده می کنند و به واسطه مقدار زیادی آب به شما حس سیری می ‌دهند. در حالی که دارای کالری کمی نیز هستند. نصف لیوان کرفس خرد شده فقط 8 واحد کالری خواهد داشت. مقداری کره بادام زمینی به کرفس بمالید یا هویج را در سالسا خرد نمایید.

کاهش وزن با مواد غذایی

13. مصرف سرکه سیب

مصرف سرکه سیب با هدف چربی شکنی می‌ تواند کم کردن وزن را برای شما به ارمغان بیاورد. در صورتی که شما به سالاد خود روغن و سرکه سیب اضافه می ‌کنید، به احتمال فراوانی از مزیت ضد چاقی این ترکیب استفاده می ‌کنید. سرکه موجب شکسته شده چربی ها در بدن می ‌شود.

14.مصرف حبوبات

حبوبات مثل مواد غذایی گوشتی حاوی مقادیر زیادی پروتئین و مثل سبزی ‌ها از فیبر زیادی برخوردار می باشند. در بین تمام حبوبات لوبیای سیاه، لوبیای قرمز و عدس است که باعث کاهش وزن بیشتری برای اشخاص می ‌شوند. استفاده از این مواد مغذی از فهرست  خوراکی‌ های رژیمی جهت کاهش وزن در عین خوشمزگی، سلامت بدن را نیز تضمین می ‌کند، البته به شرطی که درست پخته و آماده شوند!

کاهش وزن با مواد غذایی

15. مصرف آجیل و خشکبار

خوردن منظم آجیل ‌ها می‌ تواند کم شدن وزن را سرعت ببخشد و کلسترول را بهبود دهد. به دلیل اینکه استفاده از آجیل و خشکبار با کم شدن اشتها و بالا رفتن حس سیری مرتبط است. این به معنای آن است که اشخاصی که آن ها را مصرف می کنند ممکن است به صورت طبیعی در طی روز غذای کمتری بخورند.

16. تخم مرغ

مصرف صبحانه روشی خیلی خوب برای شروع روز است به این دلیل که صبحانه مواد مغذی اصلی را فراهم می نماید و باعث دوری شما از خوردن غذا و تنقلات در بین وعده ها می گردد. تخم مرغ گزینه مملو از پروتئین است و قادر است اشتهای شما را کم کنند.

17. استفاده از گوشت بدون چربی

گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی پروتئین است و پروتئین جهت پرشدن معده خیلی مناسب است. ولی گوشت قرمز معمولاً سرشار از چربی است که این چربی موجب می ‌شود فواید لاغری آن خنثی گردد. استفاده از گوشت بدون چربی مانند سینه بدون پوست مرغ، انتخابی خیلی خوب برای برنامه لاغری است.

18. مصرف ماهی

قادر خواهید بود گوشت ماهی را جایگزین گوشت قرمز نمایید. یکی از مناسب تریم مواد غذایی، ماهی است. اغلب ماهی‌ ها کم چرب هستند و ماهی ‌های پر‌چرب هم اسید های چرب امگا 3 دارند که بسیار برای کاهش وزن مفید هستند. اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی سالمون، شاه ماهی و ماهی های چرب دیگر وجود دارد، به محافظت از بدن در برابر بیماری‌ های قلبی و وضعیت‌ های مزمن دیگر کمک می نماید.

19. برنج قهوه‌ای

برنج قهوه ای دارای مقدار زیادی فیبر و کربوهیدارت اصلی است که انرژی فوری را برای شما فراهم می کند. بنابراین برنج قهوه ای برای ورزش به شما انرژی خواهد داد که به کاهش وزن شما نیز کمک می کند. به علاوه کربوهیدارت هایی که به سادگی مصرف می شوند کمتر به چربی تبدیل می گردند.