خواص شگفت انگیز عرق بیدمشک

عرق بید مشک به عنوان ماده‌ای اثرگذار در تقویت قلب، آرام‌ بخش و برطرف کننده درد و خستگی و کاهش دهنده قند خون معروف است.

عرقیات یکی از پر مصرف ‌ترین شکل‌ های استفاده از گیاهان می باشد. امروزه بیش از 30 نوع گیاه دارویی در ایران وجود دارد که دارای عرق می باشند و در مصارف طبی استفاده می شوند که از معمولی ‌ترین خواص آن‌ ها می شود به مواردی مانند ضد درد بودن، ضد میکروب بودن، ضد انگل، ضد قارچ، ضد اسپاسم بودن و خاصیت آنتی‌ اکسیدانی اشاره نمود.

در این مطلب، شما با خواص، چگونگی مصرف و بعضی از نکات دیگر درباره عرق بیدمشک آشنا خواهید شد.

گیاه بیدمشک

گیاه دارویی بید مشک که اسم دیگر آن سالیکس کاپری است، گیاهی از نژاد بید است که دارای سنبله ‌های معطر است و طبیعتی سرد و‌ تر دارد. بید مشک درختچه‌ای زینتی می باشد که گل‌ های زرد کمرنگ دارد و ارتفاع این درخت به 10 متر نیز می ‌رسد. عرق بیدمشک حاصل اسانس این گیاه می باشد که علاوه بر این‌ که جهت معطر نمودن شربت استفاده می گردد، دارای فواید درمانی زیادی نیز است.

خواص عرق بیدمشک

عرق بید مشک دارای خواص دارویی فراوانی است. یکی از  فواید این عرق خو طعم، پایین آوردن قند خون می باشد. بنابراین افرادی که دارای قند خون بالا هستند، می‌توانند این نوشیدنی را بدون مواد شیرین‌ کننده مصرف کنند تا در صورت بالا بودن قند خون به کاهش آن کمک کنند.

از دیگر فواید درمانی آن به دلیل داشتن ترکیبات ژرانیون سالیسین و تانن در تسکین اعصاب، ناراحتی‌ های قلبی و برطرف کننده درد و خستگی اثرگذار است. این عرق در رفع کم‌ خونی نیز استفاده دارد.

بید مشک به دلیل عطر و طعم خوبی که دارد از زمان‌ های دور قابل توجه پزشکان است و به علت خواص درمانی بالا موجب شده تا مردم این گیاه و عرق را در خانه خود داشته باشند.

عرق بید مشک اشتها را زیاد می کند، بنابراین در صورتی که بی ‌اشتها هستید، می ‌توانید با استفاده عرق این گیاه اشتهای خود را به دست آورید. علاوه بر آن فایده تب بر نیز دارد و تب را کم می کند.

عرق بید مشک بهبود دهنده اعصاب و تقویت کننده قلب

عرق بیدمشک یک داروی اثرگذار در تقویت نمودن قلب، آرامش دهنده و برطرف کننده درد می باشد. به این منظور، نصف استکان عرق بید مشک را با یک لیوان آب مخلوط نمایید و با کمی شکر یا عسل شیرین کرده و میل نمایید. استفاده از عرق بید مشک در جوانی مانع فشار خون در زمان پیری می ‌شود.

کاهش قند خون

افزایش قند خون مشکلات زیادی برای افراد ایجاد می کند و عرق بید مشک در صورتی که بدون شیرین کننده باشد، به مقداری زیادی قند خون را کاهش داده و میزان آن را کنترل می کند.

خواص شگفت انگیز عرق بیدمشک

عرق بیدمشک برای کم خونی

کم خونی عارضه ای است که در آن گلبول های قرمز، خون کافی و سالم برای انتقال اکسیژن به دیگر بافت ها را ندارند و جهت رفع و درمان کم خونی مصرف منظم عرق بیدمشک به اشخاص توصیه می گردد.

تقویت نمودن حافظه

عرق بیدمشک با دارا بودن ترکیباتی مانند تانن، سالیسین و اسید اسیتیک در تقویت نمودن قلب و برطرف نمودن درد و رفع خستگی موثر است.

تسکین درد

درد عارضه ای است که در مقابل جراحات سطحی و یا آسیب های درون ارگان های بدن ایجاد شده و شخص از آن رنج می برند و جهت تسکین درد مصرف عرق بیدمشک به مقدار لازم توصیه می گردد.

خاصیت عرق بید مشک برای کاهش تب

در زمانی که دمای بدن فرد بیمار از مقدار طبیعی بالاتر رود و جهت رفع آن انواع تَب بُرهای داروئی استفاده می شود اما عرق بیدمشک دارویی گیاهی است و در پایین آوردن  تب خیلی موثر است.

خواص شگفت انگیز عرق بیدمشک

تقویت دستگاه گوارش

عرق بیدمشک موجب تقویت دستگاه گوارش می گردد و اشتها را زیاد می کند و جوشانده برگ یا پوست درخت بیدمشک موجب دفع انگل ها و کرم های معده و روده می گردد و رشد بدن را زیاد می کند.

تقویت کننده اعصاب

اعصاب حساس ترین بخش بدن می باشند و در بیش تر مواقع به واکنش های محیطی و درون بدن عکس العمل نشان می دهند و عرق بیدمشک تقویت کننده دستگاه عصبی است.

محرک نیرو جنسی

عرق بید مشک برای کسانی که دچار مشکلات جنسی می باشند بسیار مفید است و تقویت کننده قوای جنسی و محرک میل است و در درمان سردرد نیز اثر زیادی دارد.

درمان بی خوابی

کسانی که از بی خوابی رنج می برند می توانند 100 گرم بیدمشک خشک شده را در یک لیتر آب جوش به مدت زمان 5 دقیقه بجوشانند تا 10 دقیقه دَم بکشد و این دمنوش را صاف و روزانه سه فنجان از آن را میل نمایند.

خواص شگفت انگیز عرق بیدمشک

درمان نمودن جوش صورت

دمنوش بیدمشک موجب ضدعفونی شدن دستگاه گوارشی می گردد و جوش های بدن را از بین می برد و استفاده دمنوش بیدمشک حرارت بدن را به مقدار زیادی کاهش می دهد.

فواید عرق بیدمشک برای پوست

اگر چه استفاده گیاهان و فراوده های حاصل از آن ها به صورت کلی می تواند باعث شادابی هر چه بیشتر پوست و مو گردد اما به صورت تخصصی کار بیدمشک شادابی پوست نیست.

طریقه استفاده عرق بیدمشک

به منظور استفاده از خواص درمانی این عرق، توصیه می گردد قبل از هر غذا یک استکان از آن میل کنید. همچنین می شود از آن برای خوش طعم و خوش عطر کردن شربت ‌ها استفاده نمایید و همراه با دیگر عرق ‌های گیاهی مصرف شود.

شربت بیدمشک

شربت بیدمشک یک نوشیدنی سرد است که خواص فراوانی دارد. این شربت دارای ویتامین ‌های متعدد و املاحی مانند فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، روی، سلنیوم و مس می باشد و منبع خوبی از اسید ‌های آمینه، اسیدفولیک، اسید سیتریک، اسید‌ های چرب امگا ۳، پروتئین، آنتی ‌اکسیدان و کربوهیدرات به حساب می آید.

شربت بیدمشک با تخم شربتی

شربت بید مشک همراه تخم ‌شربتی یک نوشیدنی آرامش دهنده است. عرق بهار نارنج در این شربت جهت تقویت قلب و اعصاب مفید است و بی ‌خوابی و اختلالات عصبی را درمان خواهد کرد، از سوی دیگر تخم ‌شربتی مملو از کلسیم می باشد و از پوکی استخوان جلوگیری خواهد نمود. ترکیب بیدمشک، بهار نارنج و تخم ‌شربتی ، ترکیب بسیار خوبی جهت رفع استرس می باشد و با خوردن آن پیش از خواب می‌ توانید خوابی آرام را تجربه نمایید.

نکاتی درمورد عرقیات گیاهی

توجه داشته باشید که نگهداری طولانی مدت عرقیات گیاهی باعث تبخیر و جدا شدن اسانس آن ‌ها می گردد که به این ترتیب اثر درمانی آن ها از بین خواهد رفت، بنابراین باید در هنگام نگهداری از ورود هوا به درون آن‌ ها جلوگیری نمود و آن ‌ها را در یخچال و ظروف شیشه ‌ای نگهداری نمایید. ظروف شیشه ‌ای در قیاس با ظروف پلاستیکی خنثی و غیر شیمیایی هستند و اسانس ‌ها بر روی آن‌ها اثر خورندگی نخواهند داشت.

در هنگام خرید عرقیات گیاهی به تاریخ مصرف و شماره بهداشت توجه نمایید، در صورتی که محصولی مورد نظر استریل و بهداشتی نباشد قارچ و کپک در آن رشد خواهد کرد و در نتیجه مواد مفید آن تجزیه خواهد شد و در این صورت خواص درمانی محصول از بین رفته و می ‌تواند مضر نیز واقع شود.

در فصول گرم سال که تعریق بدن بیش تر می ‌شود و آب زیادی از بدن دفع می ‌شود، بهتر است از شربت‌  ها یا نوشیدنی‌ هایی که در آن ‌ها از عرقیات به خصوص بهارنارنج، بید مشک، گلاب و کاسنی  استفاده شده است مصرف کنید تا با بهره‌مند شدن از خواص تغذیه‌ای آن ‌ها، بتوانید بدنی سالم داشته باشید.