خواص و فواید عرق رازیانه

رازیانه گیاهی معطر ، علفی و دوساله است که ارتفاع آن تا ۲ متر نیز خواهد رسید ساقه رازیانه دارای شیارهای هم دریف و موازی می باشد و برگ های آن نازک و نخی، مثل شود می باشد. رازیانه دارای گلهای زرد وخوشه مانند در انتهای ساقه می باشد. این گیاه دارای طعم تند، تلخ است و مقداری به طعم نعناع شباهت دارد.

عرق رازیانه طبع گرمی دارد و دارای هورمون های زنانه زیادی می باشد. عرق رازیانه اغلب برای خانم‌ ها توصیه می‌ شود. استفاده این عرق در خانم‌ های یائسه موجب كاهش و برطرف شدن عوارض و نشانه های این دوران می شود و در افرادی كه دچار یائسگی زودرس می باشند، باعث درمان و بازگشت عادات ماهیانه می گردد.

عرق رازیانه همچنین در درمان مشکلات هورمونی زنان مؤثر می باشد؛ به عنوان مثال استفاده آن به افرادی كه دچار لكه‌ بینی های ممتد پیش و بعد از عادت ماهیانه می باشند و یا از اختلالات قاعدگی در رنج هستند، توصیه می ‌شود. افرادی كه خونریزی‌ آن ها در هنگام قاعدگی خیلی كمتر از اندازه عادی است بهتر است از عرق رازیانه زیاد استفاده نمایند ولی کسانی كه خونریزی آن ها بیش از حد عادی است باید در هنگام قاعدگی استفاده از عرق رازیانه را قطع نمایند و پس از این دوران مجددا خوردن آن را شروع كنند.

در ضمن عرق رازیانه یكی از درمان‌های مهم در كیست تخمدان به حساب می آید. عرق رازیانه همچنین اثر خیلی بسیار زیادی بر شادابی و طراوت پوست زنان دارد و در شست‌‌ و شو و تقویت نور چشم اثر گذار می باشد.

  • عرق رازیانه درمان مهم در برطرف نمودن عوارض منوپوز (یائسگی) می باشد.
  •  عرق رازیانه موجب چاق شدن بانوان می گردد. در اصل در ایجاد صفات ثانویه جنسی زنان تاثیر خواهد داشت.
  • عرق رازیانه افزایش دهنده ی میل جنسی است.
  • عرق رازیانه در درمان هیرسوتیسم(موهای زائد در زنان ) نقش خیلی مهمی دارد. و مصرف 40 تا 80 روز آن موجب نازک تر شدن و کم شدن موهای زائد می گردد.
  • عرق رازیانه در درمان خیلی از بیماری های روحی و افسردگی های خانم ها بسیار اثرگذار است.
  • عرق رازیانه موجب افزایش بینایی می گردد.
  • عرق رازیانه موجب طراوت پوست و برطرف شدن چروک پوست و صورت خانم ها می گردد. عرق رازیانه یک داروی ضروری در درمان بیماری های سرد زنان می باشد.
  • عرق رازیانه در خانم های دارای طبع گرم موجب افزایش فشار خون و التهاب می گردد. در این صورت مصرف مقداری شربت سرکه و حجامت عام کنترل کننده می باشد.
  • رازیانه دارای اثرات مهمی پوست است. خوب است بدانید که رازیانه، دارای هورمون های زنانه(استروژن) است و طبیعتی گرم دارد.

خواص عرق رازیانه

اثرات رازیانه بر پوست

 پاک کننده و ضد عفونی کننده، حفظ خاصیت کشسانی پوست و جوان نمودن آن، آرامش دهنده، رفع چین و چروک، از بین بردن کبودی، روشن کننده پوست های چرب، شادابی و طراوت دهنده به چهره های خسته، کم کننده تجمع آب در زیر پوست و در نتیجه ممانعت از پف کردگی، تحریک کننده غدد لنفاوی بدن جهت دفع آب اضافی در بافت ها، دفع سموم، اثرگذاری بر فعالیت غدد بدن جهت ایجاد تعادل در تولید هورمون هایی که برای حفظ انقباض عضلات، الاستیسیته ی پوست و بافت پیوندی لازم هستند.

مصرف بیش از اندازه رازیانه، احتمال آلرژی ‌های پوستی را زیاد می کند. علاوه بر این، کسانی که دارای ناراحتی ‌های تنفسی می باشند نیز باید مراقب باشند؛ به این دلیل که ممکن است با تنفس و یا استفاده از این گیاه دچار حمله ‌های آسم گردند.

خواص عرق رازیانه برای چشم ‌ها 

یکی از معجزه ‌آساترین فواید رازیانه که در گیاهان دیگرزیاد یافت نمی شود، تقویت دید می باشد. به این شکل که عرق رازیانه را جوش بدهیدتا استریل گردد و از وجود هر میکروب یا عفونت پاک گردد. بعد آن را درون قطره‌ چکان بریزید و داخل چشم بچکانید. روزی چند قطره (صبح، ظهر و شب) باعث افزایش نورچشم، کاهش التهابات چشم (مثل قرمزی) و کم شدن خطر ابتلا به آب‌ مروارید می گردد. رازیانه همچنین جهت درمان التهاب پلک ‌ها و درمان شب‌ کوری خیلی مفید است.

 

عرق رازیانه و خواص آن برای زنان

عرق رازیانه برای زنان بسیار مفید است. از خواص این عرق می توان به درمان کیست تخمدان اشاره کرد. این عرق گیاهی اختلالات هورمون را درمان می کند. یکی از بهترین فواید آن، کاهش دردهای پریود می باشد. عرق رازیانه میل جنسی را افزایش می دهد.

خواص عرق رازیانه

کاهش موهای زائد

موهای زائد یکی از مشکلات خانم ها می باشد. تحقیقات زیادی در مورد خواص عرق رازیانه برای خانم ها انجام شده است و نتایج نشان داده که این عرق باعق کاهش موهای زائد در خانم ها می شود. مصرف این عرق به صورت مداوم می بایست تحت نظر پزشک باشد.

افزایش حجم سینه

هر انسانی شک و ظاهری دارد که زیبا است ولی بعضی از خانم ها از خود انتظارات زیادی دارند. بعضی از خانم ها مایل هستند که حجم سینه را افزایش بدهند. آن‌ها می‌توانند خواص عرق رازیانه برای زنان را جایگزین داروهای شیمیایی کنند. تأثیر عرق رازیانه پس از چند ماه مصرف مداوم مشخص می‌دهد. این عرق فرم زیبایی به سینه می‌دهد.

رفع علائم یائسگی

عرق رازیانه برای همه خانم ها مفید است. این عرق علائم پس از یائسگی مانند گر گرفتگی، درد مفاصل و ضعف را از بین می برد. مصرف آن برای تمام خانم ها مفید است.

خواص عرق رازیانه در بارداری

بهتر است که این عرق در دوره بارداری مصرف شود. خواص عرق رازیانه در بارداری کاربرد ندارد ولی از آن برای درمان افسردگی بعد از زایمان استفاده می شود. این عرق شیر مادران را بیشتر می کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

خواص عرق رازیانه برای خانم های مبتلا به سرطان مفید می باشد. زیرا این عرق دارای آنتی اکسیدان می باشد و ترکیبی به نام آنتول در عرق رازیانه وجود دارد که باعث درمان سرطان می شود. این عرق گیاهی مانع از رشد و تکثیر سلول های سرطانی می شود و به درمان سرطان سینه هم کمک می کند.

خواص عرق رازیانه

عوارض استفاده بیش از حد از رازیانه

  • امکان دارد رازیانه در برخی از افراد واکنش‌ های آلرژیک ایجاد نماید.
  • از آنجا که رازیانه پتاسیم زیادی دارد، افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید در مصرف آن احتیاط نمایند.
  • مصرف رازیانه امکان دارد با برخی از داروهای مربوط به فشار خون تداخل دارویی داشته باشد.
  • استفاده رازیانه در زمان بارداری می ‌تواند ریسک سقط شدن جنین را به همراه داشته باشد.
  • به صورت کلی بهتر است قبل از استفاده از هر گیاه با متخصص طب سنتی مشورت نمایید.