فواید عالی و خواص شگفت انگیز عرق بهار نارنج

 بهار نارنج همان شکوفه درخت نارنج است که در فصل بهار این درخت را زیبا تر می ‌کند البته در پاییز و زمستان باید منتظر میوه نارنج باشید؛ میوه، گل و برگ این گیاه مملو از خاصیت است و دارای ویتامین های بی و سی می باشد ؛ تنها کافی است این شکوفه های کوچک را تجسم کنید، دردستان خود بگیرید و مقداری بو بکشید تا از عطر آن ها مست گردید. نیست بدانید که شکوفه درخت نارنج در عطر و اسانس سازی، انواع نوشیدنی ها و عرق ها و همچنین در تهیه مربا، گز، سوهان و … استفاده زیادی دارد..

خواص بهار نارنج

درمان اختلالات دستگاه گوارش

نوشیدن دمنوش یا عرق بهار نارنج به تسکین درد های پی در پی شکمی، درمان دردهای نفخ معده، اسپاسم، سوء هاضمه و سکسکه مفید می باشد. به صورت کلی مصرف  بهار نارنج اشتها آور می باشد و خیلی بسیاری در تقویت نمودن معده است.

درمان مشکلات خواب

برای داشتن خواب آرام شبانه مصرف عرق بهار نارنج راه حل مناسبی است، البته نباید در مصرف آن افراط شود. کسانی که دچار اختلال خواب می باشند ، با مصرف مقداری عرق بهار نارنج 2 ساعت پیش از خواب، خواب خیلی آرامی خواهند داشت.

خواص بهار نارنج

آرامش اعصاب

عرق بهار نارنج با ایجاد آرامش و کم کردن اضطراب و تحریکات عصبی ،تاثیرات مثبتی بر سیستم عصبی خواهند داشت. همچنین این گیاه جهت رفع قولنج های عصبی و برطرف نمودن غم و افسردگی خیلی مفید است.

بهبود رفتار

اصولا در روزهای گرم سال ، با بالا رفتن دما و مقدار تعریق ، رفتار و خلق و خوی خیلی از افراد تغییر خواهد کرد. برای جلوگیری از این تغییر رفتار ،بهتر است روزانه عصر نصف لیوان عرق بهارنارنج میل نمایید.

برطرف نمودن سنگ کلیه

استفاده از عرق بهارنارنج، جهت استخراج سنگ کلیه و مثانه و خرد نمودن آن ها خیلی مفید می باشد.

تقویت نمودن سیستم ایمنی بدن

بهار نارنج مملو از آنتی اکسیدان است که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و باعث کاهش خطر ابتلا فرد به بیماری های جدی و در نهایت باعث تقویت سیتم ایمنی بدن می گردد.

خواص بهار نارنج

رفع سردرد های عصبی و میگرن

در طب سنتی ، از عرق بهار نارنج جهت تسکین سردرد های عصبی و میگرن استفاده می شود.

کمک به هضم غذا و درمان مشکلات معده

برای بهبود هضم غذا و کم شدن ناراحتی های معده می شود کمی عرق بهار نارنج به چای اضافه نمود.

رفع بزرگی طحال

جهت رفع بزرگی طحال ، مصرف مرتب و مداوم بهار نارنج اثرگذار است.

کنترل نمودن تشنج و حمله قلبی:

پیشگیری از حمله قلبی و تشنج های عصبی از دیگر فواید بهار نارنج در طب سنتی است. عرق بهار نارنج به رفع تپش نامنظم قلب کمک خواهد کرد و با تنظیم نمودن سطح فشار خون از طریق بالا بردن گردش خون در رگ ها از بروز سکته های ناگهانی جلوگیری می کند.

رفع یبوست

کسانی که مشکل یبوست دارند ، با مصرف عرق بهار نارنج از این مشکل خلاص خواهند شد.

اثر بهار نارنج بر لاغری

امروزه سبک زندگی سالم و تناسب اندام اهمیت زیادی در زندگی مردم پیدا نموده است به خصوص برای کسانی که دچار اضافه وزن هستند در پی روش های طبیعی جهت لاغری هستند . بهار نارنج یکی از گزینه هایی است که می شود در لیست رژیم غذایی خود برای پایین آوردن وزن اضافه نمود. بهار نارنج، دارای میزان کمـی از آلکالوییــد ها ماننــد ســینفرین و اوکتوپــامین اســت کــه آگونیستهای سمپاتومیمتیک مستقیم و غیرمستقیم دارند. موادی که در بهار نارنج وجود دارند غلظت بسیار کمی دارند باعث کاهش وزن می گردند . علاوه بر آن آلکالوئید سینافین موجود در بهار نارنج باعث بالا رفتن متابولیسم و کم شدن اشتها فرد می شود . برای کم کردن وزن ، می توان در کنار ورزش ، از بهار نارنج نیز استفاده کرد.

خواص بهار نارنج

گیاه ضد سرطان

بهار نارنج مثل خیلی از سایر گیاهان دارویی ، مملو از آنتی اکسیدان است که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کنند، مثل دمنوش و عرق بهار نارنج دارای خواص ضد التهاب و ضد آلرژی است؛ بنابراین استفاده از این گیاه ، در درمان نمودن و پیشگیری از سرطان موثر است.

خواص عرق بهار نارنج برای زنان

برای تسکین درد های قاعدگی و مشکلات در ارتباط به یائسگی خانم ها ، بهترین گزینه همیشه استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی است به این دلیل عوارض داروهای شیمیایی را ندارند. یکی از این داروها بسیار مفید، دمنوش و چای و عرق بهار نارنج می باشد.

اصولا تغییرات هورمونی در زمان پریودی خانم ها با استرس، اضطراب و ناراحتی های روحی و عصبی همراه است که در بیش تر زن ها این آشفتگی ها با گریه یا واکنش های هیجانی تند تخلیه می گردد؛ این بار به جای استفاده از دارو و مسکن ها، دمنوش های گیاهی از جمله عرق بهار نارنج را تست کنید.

فواید بهار نارنج برای پوست

عصاره و آب این گیاه در سلامت و درخشندگی پوست اثر است ، علاوه بر از بین بردن لک و جوش های پوستی ، در رفع چین و چروک های زیر چشم هم موثر است ،همچنین عصاره نارنج در رفع تیرگی و سیاهی دور چشم کمک خواهد کرد.

عرق و دمنوش بهار نارنج مثل یک تونر آرایشی خیلی خوب برای پوست های چرب عمل می کند. این عصاره را هم جهت استعمال خارجی و هم به عنوان نوشیدنی روزانه می شود استفاده کرد.

طبق نتایج مطالعه محققان ،عرق بهار نارنج، مثل یک دیازپام قوی ، استرس و واکنش های عصبی را رفع می کند و نوشیدن روزانه این دمنوش و عرق گیاهی، ریتم و ضربان قلب را به شکل نرمال باز خواهد گرداند.

این گیاه مقوی در تنظیم نمودن فشار خون ، کم شدن علائم یائسگی و تسکین درد های سینه در سیکل قاعدگی خیلی موثر می باشد.

خواص بهار نارنج

مصرف عرق بهار نارنج در زمان بارداری

زمان بارداری ، خانم ها علاوه بر تغییرات جسمی ، دچار تغییرات روحی زیادی می شوند. امروزه با پی بردن به خواص بسیار زیاد عرق بهار نارنج در رفع مشکلات جسمی و روحی، این گیاه مورد توجه زنان باردار زیادی قرار گرفته است که مصرف آن زیر نظر پزشک توصیه می گردد.

برخی از خانم ها پس از زایمان ، افسردگی بعد از بارداری را تجربه می کنند ، استفاده روزانه یک لیوان عرق بهار نارنج ، با تنظیم نمودن ضربان قلب ، به مرور اضطراب و افسردگی را از بین می برد و آرامش قبل را باز خواهد گرداند.

دیگر فواید بهار نارنج 

تنظیم تپش نا منظم قلب و رفع اضطراب

آرامش دهنده و ضد هیجانات دستگاه عصبی

مربای بهار نارنج؛ نارنج مقوی معده و ضد تشنج

فواید ضد سرطانی، ضد آلرژی و التهابی و تقویت نمودن سیستم ایمنی

درخشندگی و باز کردن پوست صورت با بخوربهار نارنج

تنظیم نمودن فشار خون با بالا بردن گردش خون در رگ

بر طرف نمودن منافذ پوست با آب بهار نارنج

بر طرف نمودن غم و افسردگی با عرق بهار نارنج

ادرار آور

کاهش ناراحتی های سینه

عرق بهار نارنج اشتها آوری قوی است

کم شدن شدت علائم یائسگی

بر طرف شدن سکسکه با مصرف عرق بهار نارنج

برطرف شدن سرگیجه با استفاده از عرق بهار نارنج

همچنین می شود به فواید دیگر بهار نارنج مثل :ضد یبوست، ضدتشنج، متعادل نمودن دستگاه تنفسی،مقوی معده، بر طرف نمودن حالت تهوع و استفراغ در زمان بارداری، دفع صفرا، اجتناب از شکستگی مویرگ ،شفاف و نرم شدن پوست بدن و تقویت نمودن مغز اشاره نمود.

خواص بهار نارنج